Selasa, 25 September 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


‘Serah laporan kepada saya’

Posted:

'Serah laporan kepada saya'

NAMPAK gayanya laporan penuh berhubung siasatan yang dijalankan ke atas bekas Timbalan Presiden Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM), Datuk Karim Ibrahim akan mengambil masa lebih lama untuk didedahkan, lapor HELMI TALKAH.

Ini kerana, Presiden baharu KOM, Datuk Zainal Abidin Ahmad (gambar) tetap dengan pendiriannya yang sekadar mahu mengambil pendekatan tunggu dan lihat selagi laporan itu tidak berada dalam tangannya.

"Saya langsung tidak tahu apa-apa berhubung siasatan yang dijalankan ke atas Datuk Karim. Apa isi kandungan petisyen yang dihantar oleh jurulatih dan atlet mengenai beliau pun saya tidak tahu.

"Lagi pun, laporan itu hanya berada di tangan Datuk Seri Shahidan Kassim (bekas Presiden KOM). Jadi, macam mana saya hendak membuat keputusan jika laporan itu berada di tangan orang lain.

"Saya tidak boleh berbuat apa-apa selagi laporan itu saya tidak terima," kata Zainal ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ditanya sama ada beliau akan meminta laporan itu sendiri daripada Shahidan, Zainal berkata: "Kenapa pula saya perlu minta daripada beliau?

"Ketika AGM (Mesyuarat Agung Tahunan) hari itu (Ahad lalu), Datuk Seri Shahidan sendiri yang pulang begitu sahaja. Beliau pulang tanpa mengumumkan atau melakukan serahan tugas kepada kepimpinan baharu KOM.

"Jadi, siapa yang perlu bertanggungjawab? Sekarang ini, kita tunggu sahajalah laporan itu daripada Datuk Seri Shahidan.

"Apabila saya sudah menerimanya nanti, barulah saya boleh meneliti laporan itu," ujar Zainal yang menewaskan Shahidan dalam perebutan jawatan Presiden pada pemilihan pucuk pimpinan KOM sempena AGM badan induk itu Ahad lalu.

Pada Jun dan Julai lalu, satu jawatankuasa siasatan yang diketuai bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Tan Sri V.C George telah menjalankan siasatan ke atas Karim.

Ia berikutan tindakan sekumpulan jurulatih dan atlet olahraga negara menyerahkan petisyen meminta KOM menyingkirkan Karim yang didakwa sebagai dalang utama terhadap segala masalah yang menimpa badan itu sebelum ini.

Laporan penuh berhubung siasatan tersebut telah diserahkan kepada Shahidan 20 September lalu dan salinannya turut dihantar kepada Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tan Sri Tunku Imran Tuanku Ja'afar serta Karim sendiri.

Harimau Muda bersemangat

Posted:

Harimau Muda bersemangat

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SEMANGAT skuad Harimau Muda bagi menghadapi baki saingan Liga Singapura (Liga S) musim ini dilihat semakin memuncak.

Hanya tinggal lima perlawanan sebelum Liga S melabuhkan tirainya musim ini, skuad kendalian Ong Kim Swee (gambar) pastinya berselera besar meneruskan momentum kemenangan apabila melayan kunjungan Balestier Khalsa di Stadium Yishun malam esok sebaik memadam cabaran pasukan tercorot, Woodlands Wellington 2-0, Sabtu lalu.

Biarpun rekod pertemuan kedua-dua pasukan dalam pusingan pertama Liga S tidak memihak kepada Harimau Muda apabila tewas 0-2 pada aksi di Stadium Toa Payoh pada 20 April lalu, Kim Swee enggan anak-anak buahnya 'mengibarkan bendera putih' sebelum berjuang.

Bakal tampil dengan skuad terbaik memandangkan pemainnya bebas daripada kecederaan serta penggantungan perlawa- nan malam esok, sudah tentu Kim Swee mahu pertembungan itu berakhir dengan kejayaan.

"Sudah lama rasanya saya tidak berada dalam situasi sebegini apabila majoriti pemain utama bebas dari kecederaan serta tidak menjalani apa-apa penggantungan perlawanan.

"Kedua-dua pasukan juga kini berkongsi 35 mata, jadi ia pasti- nya satu pertembungan yang cukup sengit," kata Kim Swee semasa dihubungi Kosmo! di Singapura kelmarin.

Mengulas lanjut, Kim Swee membayangkan bakal mengekalkan kesebelasan utama seperti mana ketika berdepan Wellington tempoh hari termasuk Wan Zack Haikal Wan Nor, Gary Steven Robbat selain tonggak pertahanan, Mohd. Fadhli Shas yang kembali memperkuatkan Harimau Muda selepas selesai menjalani hukuman penggantungan perlawanan sebelum ini.

Persembahan rangkaian penyerang yang diterajui A. Thamil Arasu bersama Syahrul Azwari Ibrahim ataupun Ahmad Hazwan Bakri katanya, juga diharapkan mampu menjelmakan kemenangan yang cukup istimewa malam esok.

"Ketika ini, hanya Nazirul Naim Che Hashim sahaja yang mengalami kecederaan kecil, namun ia tidak begitu membim- bangkan. Jika ada perubahan pun, saya mungkin hanya menukar satu atau dua pe- main sahaja," jelasnya.

Selepas menentang Balestier Khalsa malam esok, Harimau Muda bakal diuji Gombak United di stadium yang sama tiga hari kemudian.

Bagi aksi sepanjang Oktober pula, Hari- mau Muda akan membuat perhitungan dengan Hougang United di tempat lawan (20 Oktober) sebelum melayan kunjungan Geylang United empat hari selepas itu.

Mereka akan menutup tirai Liga S berdepan pendahulu liga, Tampines Rovers di Stadium Jalan Besar pada 1 November depan.

Sifu tempatan tunjuk minat latih Perak

Posted:

Sifu tempatan tunjuk minat latih Perak

BEBERAPA jurulatih tempatan mula mengintai peluang menjadi ketua juru- latih skuad Seladang untuk saingan Liga Super musim 2013, lapor KAMA- RUDDIN ISMAIL.

Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa), Datuk Zainol Fadzi Paharudin memberitahu bahawa beliau sudah menerima beberapa resume daripada jurulatih berkenaan.

Katanya, mereka menyatakan kesediaan untuk melatih skuad Seladang musim depan.

Bagaimanapun Presiden Pafa itu enggan mendedahkan nama-nama jurulatih tersebut dan berkata, kedudukan ketua jurulatih akan diketahui selepas Kongres Pafa pada 7 Oktober depan.

"Pafa juga belum membuat sebarang keputusan mengenai kedudukan Jang Jung kerana kontraknya hanya akan tamat pada 31 Oktober nanti," jelas Zai- nol di Ipoh semalam.

Sebelum ini, bekas jurulatih kebangsaan, Norizan Bakar telah mengendali- kan skuad Seladang selama dua tahun mulai tahun 2011 lalu.

Namun, Norizan mengambil cuti mengejut selepas Perak dibelasah 0-6 oleh Kelantan di Kota Bharu pada 7 Julai lalu.

Selepas itu, Jang Jung diambil bagi mengendalikan skuad Seladang bagi aksi Piala Malaysia mulai awal bulan Ogos lalu setelah ketiadaan Norizan Bakar.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved