Selasa, 1 November 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


27 rumah di Yan rosak akibat ribut

Posted:

27 rumah di Yan rosak akibat ribut

27 rumah di Yan rosak akibat ribut

01/11/2011 7:58pm

ALOR SETAR – Sebanyak 27 rumah di Kampung Kuala Sedaka di Yan dekat sini rosak teruk akibat dilanda ribut yang berlaku dua hari berturut-turut mulai Ahad.

Che Tom Sahar, 73, yang berada di rumah bersama anaknya Rahim Omar, 37, berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 6 petang Ahad dan ketika itu dia sedang berbaring di ruang tamu.

"Hujan turun dengan lebat dan angin kuat. Guruh dan petir tak berhenti-henti. Tiba-tiba bumbung dapur dan bumbung rumah atas terangkat dan diterbangkan angin.

"Anak mak cik (Rahim) mai angkat mak cik lindung di bawah para dapur," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya hari ini.

Che Tom berkata, ia merupakan kejadian kedua seumpamanya selepas yang pertama lapan tahun lepas.

Pegawai JKM Daerah Yan, Roslan Ishak, ketika dihubungi berkata, pihaknya telah membuat bancian dan mendapati majoriti daripada 27 rumah yang terlibat mengalami kerosakan pada bumbung. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Tiga blok kilang polistirena terselamat

Posted:

Tiga blok kilang polistirena terselamat

Tiga blok kilang polistirena terselamat

01/11/2011 7:56pm

KUALA LUMPUR – Tindakan pantas anggota bomba telah menyelamatkan tiga blok bangunan sebuah kilang polistirena di Taman Sains Kota Damansara di sini daripada terbakar.

Bagaimanapun, kebakaran tengah hari itu memusnahkan sebuah blok daripada deretan empat blok bangunan di kilang berkenaan.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohamad Sani Harul berkata, hasil panggilan daripada orang awam pada 12.26 tengah hari, 17 anggota bersama tiga pegawai dari Sungai Buloh dan Damansara dapat mengawal kebakaran dalam masa tidak sampai 20 minit.

"Ketika kebakaran, sekurang-kurangnya 30 pekerja berada di dalam kilang itu tetapi mereka sempat menyelamatkan diri," katanya.

Mohamad Sani berkata, punca kebakaran masih disiasat. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Putera Andrew rasmi NUMed Malaysia

Posted:

Putera Andrew rasmi NUMed Malaysia

Putera Andrew rasmi NUMed Malaysia

01/11/2011 7:48pm

NUSAJAYA – Putera Andrew hari ini merasmikan pembukaan kampus Newcastle University Medicine Malaysia (NUMed) di Educity di sini.

Dalam ucapan ringkasnya, Duke of York itu berkata, pembukaan kampus berkenaan akan menjadi galakan kepada pelajar jurusan perubatan di seluruh dunia untuk memilih belajar di institusi itu.

Turut hadir pada majlis berkenaan Canselor Universiti Newcastle Sir Liam Donaldson.

Kira-kira 80 pelajar perubatan sedang mengikuti pengajian selama lima tahun bermula September lalu di kampus berkenaan.

Pihak universiti menyasarkan pengambilan penuntutnya kepada seramai 900 orang menjelang 2017.

Sementara itu, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dalam ucapannya pula berkata, pembukaan universiti itu mampu menjadi pemangkin untuk melahirkan lebih ramai doktor bagi memenuhi keperluan negara selain membantu meningkatkan tahap kesihatan rakyat. – Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved