Ahad, 13 April, 2025

Rabu, 2 November 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Korban masa dan tenaga untuk negara

Posted:

Korban masa dan tenaga untuk negara

Korban masa dan tenaga untuk negara

DERUAN enjin pesawat Charlie 130H yang baru sahaja mendarat selepas dibawa menjalani latihan penerbangan oleh beberapa kru memecahkan kesunyian suasana petang di lapangan No. 20 Skuadron (20 SKN), Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang, Selangor baru-baru ini.

Sebaik berhenti, beberapa pegawai yang segak berseragam hijau mula keluar dari pintu kokpit yang terbuka. Masing-masing tersenyum sambil menunjukkan isyarat tanda bagus dan berpuas hati dengan sesi latihan tersebut.

Kemudian pesawat pengangkut berwarna kelabu seberat 38,555 kilogram itu perlahan-lahan dibawa memasuki kawasan gudang bagi tujuan penyelenggaraan oleh krew.

"Sesi latihan penerbangan hari ini berjalan lancar dan pesawat juga berada dalam keadaan baik tanpa sebarang masalah teknikal," spontan ucapan yang dilontarkan Mejar Mohd. Jafri Suboh, 37, seorang juruterbang merangkap jurulatih di No. 20 SKN.


KREW pesawat Charlie sentiasa bersedia melaksanakan pelbagai operasi dan misi demi negara.


Lebih dikenali sebagai C130H, Charlie merupakan pesawat pengangkut pelbagai fungsi yang telah digunakan oleh TUDM sejak tahun 1976. Ia sering digunakan dalam operasi menyelamat, bantuan kemanusiaan, penerbangan ihsan dan banyak lagi jika mahu disenaraikan.

Malah, boleh dikatakan pesawat itu merupakan tulang belakang atau nadi kepada TUDM dalam menjalankan pelbagai misi dan operasi tertentu.

Menurut Jafri, setiap penerbangan untuk pesawat C130H akan dikendalikan enam krew bertugas yang terdiri daripada juruterbang, pembantu juruterbang, navigator (jurumalim), jurutera pesawat dan quartermaster udara seramai dua orang.

Sepanjang berkhidmat selama 19 tahun bersama TUDM dengan penerbangan pertama dilakukan pada 1994, juruterbang kelahiran negeri bersejarah, Melaka itu telah menyertai pelbagai operasi luar termasuk Ops Piramid di Mesir, bantuan kemanusiaan di Myanmar, China, Pakistan, Papua New Guinea, Acheh, Jogjakarta dan sebagainya.

"Apa yang pasti, sebelum sesebuah pesawat C130H mendarat atau memasuki mana-mana ruang udara sesebuah negara, kru pesawat perlu mendapatkan pelepasan diplomatik.

"Prosedur ini sangat rumit dan perlu kebenaran dari pihak berkuasa negara terbabit. Justeru, jika ada kekangan dari pihak luar terutama di negara bergolak, ia akan menyebabkan sesuatu operasi menyelamat atau bantuan kemanusiaan terpaksa ditangguhkan," jelas Jafri.


PESAWAT Charlie telah mula digunakan oleh TUDM sebagai pesawat pengangkut pelbagai guna sejak tahun 1976.


Tambahnya kru pesawat C130H sentiasa menyedari bahawa tugas yang dipikul mereka meliputi 24 jam sehari dalam seminggu dan membawa hingga 365 hari atau setahun.

"Ini bermakna, kami turut menggunakan istilah on call yang sering diguna pakai oleh doktor-doktor di hospital di samping cuti yang turut dibekukan jika ada sebarang operasi tergempar dan situasi kecemasan yang memerlukan kepada penggunaan pesawat C130H," katanya lagi.

Penyelenggaraan pesawat

Sementara itu, bagi memastikan pesawat sentiasa berada dalam keadaan terbaik terutama aspek teknikal seperti bahagian enjin, elektrikal dan sebagainya, ia merupakan amanah yang terpikul di bahu mereka yang bergelar jurutera penerbangan.


UNTUK misi bantuan kemanusiaan, kru pesawat akan menghantar bekalan makanan di kawasan bencana.


Salah seorang daripadanya ialah Kapten Razali Hashim, 43, yang berpengalaman selama 15 tahun dalam menyelenggara pesawat C130H.

Ujar Razali, dia akan bertindak sebagai perantara antara kru penyelenggaraan dan kru pesawat tentang siap siaga sesebuah pesawat sebelum ia dibenarkan berlepas.

"Biasanya dua jam sebelum terbang, saya akan memaklumkan kepada kapten tentang keadaan fizikal pesawat dan bersiap untuk berlepas.

"Apabila berada dalam penerbangan pula, saya perlu memastikan pesawat sentiasa dalam keadaan baik dan tidak mengalami masalah teknikal yang boleh menyebabkan sesuatu kejadian buruk berlaku," terang Razali yang mula menyertai TUDM pada usia 20 tahun.

Bagaimanapun pada waktu biasa dan jika tiada sebarang operasi, Razali tetap akan memeriksa bahagian minyak dan teknikal pesawat dengan teliti demi tidak membahayakan keselamatan kru yang bertugas kelak.

Bertarung nyawa


PESAWAT ini turut melakukan penerbangan ihsan bagi membawa pesakit kritikal dari satu lokasi tertentu ke hospital.


Tambahnya antara cabaran besar yang perlu dihadapi adalah jika ditugaskan di kawasan yang belum pernah dikunjungi sebelum itu. Dia perlu membuat penyelidikan sendiri untuk mengetahui maklumat lanjut tentang lokasi tersebut.

"Ini bagi memudah dan melancarkan modus operandi sesuatu operasi. Selain itu, saya juga perlu mengetahui lokasi untuk pembaikan dan penyelenggaraan pesawat di tempat berkenaan serta melakukannya sendiri," ungkap bapa kepada dua cahaya mata ini sambil memberitahu sewaktu baru mendirikan rumah tangga, keluarga sentiasa bimbangkan keselamatan dirinya, namun akhirnya mereka sedar tugas itu merupakan tanggungjawabnya pada negara.

Apa yang pasti, masyarakat perlu mengetahui bahawa setiap tugas yang digalas oleh kru pesawat Charlie tetap mempunyai risiko tersendiri dalam berdepan dengan insiden yang mampu membahayakan nyawa mereka.

Perkara itu diakui oleh Kapten Mohd. Khairol Fadly Abu Bakar, 28, yang banyak terlibat dalam operasi menyelamat dan bantuan kemanusiaan sejak berkhidmat dalam Skuadron 20 bermula pada tahun 2006.

"Kebanyakan misi bantuan kemanusiaan dan menyelamat yang dijalankan tidak mampu untuk dilakukan oleh juruterbang pesawat komersial. Ini disebabkan polisi mereka yang tidak akan masuk ke kawasan yang berbahaya atau diketahui kurang selamat.


SEBAGAI jurutera penerbangan, Razali (kiri) perlu memastikan pesawat sentiasa berada dalam keadaan baik.


"Jadi, di sinilah kelebihan juruterbang dan kru pesawat TUDM yang sanggup membahayakan diri semata-mata melaksanakan tugas yang telah terpikul di bahu," ungkap Khairol atau lebih dikenali dengan panggilan Kapten Karo dalam kalangan rakan setugas.

Ditanya tentang kepuasan yang dirasakan sepanjang bertugas, anak kelahiran Rembau, Negeri Sembilan itu pantas memberitahu, perkara itu sukar untuk diungkap dengan kata-kata.

"Apabila dapat menolong orang susah contohnya melalui penerbangan ihsan untuk kanak-kanak yang sakit jantung atau tenat, menghantar bantuan makanan kepada mangsa bencana alam dan sebagainya, saya rasa amat puas. Dalam erti kata lain kepuasan dalaman yang dirasai sukar untuk dikongsi melainkan bagi mereka yang pernah melaluinya," tuturnya yang turut terlibat dalam Ops Piramid bagi membawa pulang pelajar Malaysia di Mesir Januari lalu.

Full content generated by Get Full RSS.

Kecelaruan pasaran hartanah di Vietnam

Posted:

Kecelaruan pasaran hartanah di Vietnam

Kecelaruan pasaran hartanah di Vietnam


KETIADAAN pembeli menyebabkan harga apartmen-apartmen mewah di Ho Chi Minh City turun mendadak.


EMPAT tahun selepas ledakan nilai hartanah yang menyaksikan pelabur-pelabur terpaksa berkhemah di atas jalan raya menunggu untuk membayar pampasan terhadap apartmen-apartmen tidak siap, pasaran nilai hartanah yang sebelum ini hangat di Vietnam kini bertukar menjadi dingin.

Pakar-pakar berkata, kenaikan inflasi, kadar faedah dan tekanan kerajaan dalam mengawal kredit menyebabkan kejatuhan harga dan insentif lain untuk menarik pembeli rumah, manakala penyewa pejabat mendapat manfaat kelebihan ruang daripadanya.

"Pasaran hari ini sangat sukar dan mencabar," kata Brad Gee, pengarah pengurusan hartanah yang menghuni tingkat 68, Menara Kewangan Bitexco, Ho Chi Minh City itu.

Bangunan pencakar langit itu baru dibuka tahun lalu dan kini hanya mempunyai lebih 40 peratus ruang pejabat yang telah disewa.

"Jelas sekali, kami terpaksa melakukan proses perundingan yang sukar membabitkan soal sewaan, tetapi mereka yang terlibat di dalam pasaran ini juga sedang berhadapan situasi yang sama," kata Gee.

Bandar raya komersil

Seorang pengurus pajakan berkata, sewa bulanan bagi ruang ruang pejabat berkualiti tinggi di bandar raya itu menurun kepada kurang daripada separuh daripada AS$100 (RM306) bagi setiap meter persegi berbanding pada waktu puncak pasaran pada tahun 2007 hingga 2008.

Bitexco dan dua lagi menara baharu yang telah siap turut menawarkan ruang Gred A sebagai tambahan. Penganalis-penganalisis melihatnya sebagai terlebih penawaran di bandar raya komersial Vietnam itu yang kini dihuni lebih tujuh juta penduduk.

Sektor kediaman juga turut terjejas kerana berlakunya peningkatan faedah dalam usaha pihak berkuasa Vietnam untuk mengurangkan inflasi yang melambung tinggi.

"Pihak bank telah mengetatkan syarat pinjaman bagi firma-firma hartanah, termasuk industri bukan perkilangan dan, jika ia mampu untuk memberi pinjaman sekali pun kadar faedahnya menjadi di antara 20 dan 25 peratus," kata perunding harta DTZ, Craig Wallace.

"Tanpa pinjaman, kami tidak mampu melaksanakan projek, malah kami juga tidak boleh melabur dalam pembangunan hartanah," ujar pengerusi Ho Chi Minh City Real Estate Association, Le Hoang Chau.

Menurut pertubuhan itu, pada masa yang sama, keadaan itu diburukkan dengan penurunan harga apartmen-apartmen mewah di bandar raya itu sebanyak 17 peratus sejak penghujung 2010 dan pertengahan tahun ini iaitu kepada AS$1,500 (RM4,600) bagi setiap meter persegi.

Ketika ada antara hartanah itu menjadi lebih murah, ramai dalam kalangan bakal pembeli rumah tersepit dengan tekanan kredit, tidak mampu untuk mendapatkan cagaran pada kadar yang terlalu tinggi.

Thai Quang Trung, pengurus pengurus penyelidikan di firma perkhidmatan hartanah Jones Lang LaSalle mendapati dirinya kini terperangkap dalam masalah yang dikajinya sebelum ini.

Melalui kadar sewa apartmen yang tinggi, dia menyangka berpeluang membeli kediamannya sendiri namun, terhalang disebabkan masalah pembiayaan.

Lelaki itu mendapati, ramai golongan muda di bandar raya itu turut berdepan dengan situasi yang sama sekiranya mereka bergantung kepada pendapatan sendiri untuk membuat pinjaman pembelian rumah.

"Saya akan terus menyewa sampai bila-bila,"katanya.

Memberi tumpuan terhadap pertumbuhan ekonomi jangka panjang, pada Februari lalu negara itu beralih kepada penstabilan ekonomi yang dilanda oleh peningkatan harga pengguna sebanyak dua kali ganda, kekurangan rizab asing dan mata wang yang lemah.

Langkah-langkah yang dilakukan kerajaan sebelum ini termasuk menaikkan kadar faedah lebih tinggi, mengurangkan perbelanjaan negeri dan arahan pertumbuhan kredit atau pinjaman diletakkan di bawah 20 peratus.

Inflasi

Ahli-ahli ekonomi menegaskan kerajaan perlu berpegang kepada pakej penstabilan yang dirangka bertujuan mengawal ketidakseimbangan ekonomi yang berlaku di negara itu termasuk kadar inflasi yang melebih 20 peratus, antara yang tertinggi di Asia.

"Langkah yang dilakukan kerajaan sebelum ini telah melukakan industri hartanah di samping meningkatkan kadar inflasi," jelas Wallace.

Penganalisis berkata, tidak banyak projek-projek baharu yang dilaksanakan kini.

"Terdapat banyak projek baharu yang terpaksa ditangguhkan. Mereka cuba menghalangnya daripada memasuki pasaran pada hari ini," kata Trung.

Penganalisis turut menambah, bagi bangunan yang telah dimasukkan ke dalam pasaran semasa kemelesetan dahulu, pemaju-pemaju terpaksa menawarkan harga yang jauh lebih rendah, insentif pembiayaan dan juga cabutan bertuah dan perabot.

"Saya rasa situasi pasaran hartanah akan berterusan dan memberikan masalah besar kepada pelabur-pelabur," kata Hoang Chau.

Beliau turut meminta kerajaan mengurangkan peningkatan kadar faedah secara perlahan-lahan.

Industri sedang melihat industri itu akan kembali pulih pada tahun hadapan.

Wallace melahirkan harapan agar wujud kelonggaran beberapa dasar kerajaan yang mungkin dilaksanakan pada awal tahun 2012 contohnya penurunan kadar faedah.

Sementara itu, Ketua Pelaburan dan Perniagaan Jones Lang LaSalle, Huynh Buu Tran memberitahu, potensi pasaran menggambarkan kestabilan kadar pertumbuhan ekonomi Vietnam di mana lebih 60 peratus daripada penduduknya bekerja.

"Sebahagian besarnya merupakan pasangan muda. Mereka semua mengimpikan untuk memiliki kediaman sendiri," katanya.

"Secara dasarnya, ia melibatkan jangka masa panjang dan saya rasa masih ada harapan pemulihan tahun depan," kata Buu Tran. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved