Jumaat, 25 November 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Bukti keampuhan automotif Jepun

Posted:

Bukti keampuhan automotif Jepun

Bukti keampuhan automotif Jepun

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

RAKYAT Jepun tidak pernah gagal untuk bangkit. Contoh paling klasik adalah bagaimana negara itu mampu menjadi salah sebuah kuasa ekonomi dunia, biarpun Hisroshima dan Nagasaki hampir lumat dibedil bom atom Amerika Syarikat (AS) pada Perang Dunia Kedua pada tahun 1945.

Jepun juga tidak pernah sunyi daripada berdepan bencana alam. Berada dalam lingkungan Lingkaran Api Pasifik, negara matahari terbit itu sering digegar oleh gempa bumi berskala tinggi. Kemuncaknya, 11 Mac lalu bahagian timur negara berkenaan dilanda gempa bumi dan tsunami.

Impaknya meliputi segala aspek. Loji nuklear Fukushima Daiichi musnah dibadai tsunami, sekali gus mencetus krisis nuklear dan tenaga. Selaku rumah kepada banyak syarikat pengeluar kenderaan utama dunia, bencana itu nyata mengganggu rantaian bekalan alat ganti. Akibatnya, jumlah pengilangan automobil Jepun menjunam.

Bagi wartawan pemotoran seperti saya, antara persoalan yang timbul adakah Jepun akan membatalkan acara pemotoran pentingnya iaitu Tokyo Motor Show 2011 (TMS). TMS yang merupakan acara dwitahunan biasanya dilangsungkan pada bulan Oktober.

Selepas beberapa ketika berada dalam ketidaktentuan, akhirnya penganjur acara tersebut, Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) mengesahkan bahawa TMS 2011 akan berlangsung bermula 2 hingga 11 Disember depan.

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa penganjuran TMS membuktikan komitmen industri pemotoran Jepun untuk pulih. Malah, pengeluaran kenderaannya berjaya dipulihkan dalam masa yang singkat.


SEORANG model keluar daripada jentera elektrik sepenuhnya, Nissan Pivo 3.


Pengerusi JAMA, Toshiyuki Shiga menegaskan pihaknya akan menganjurkan TMS yang sudah memasuki edisi ke-42 sebagaimana dirancang. "Kami yakin TMS akan membuktikan kepada semua tentang daya pemulihan industri perkilangan automotif Jepun," jelas Shiga.

Tokyo Big Sight

Jika sebelum ini TMS sering diadakan di dewan pusat konvensyen Makuhari Messe, Chiba, tahun 2011 menyaksikan lokasinya diubah ke Tokyo Big Sight, Ariake, Koto-ku, Tokyo, Jepun, sekali lagi selepas 24 tahun. Ruang seluas 3,265 meter persegi itu akan menempatkan 176 pempamer dari 12 buah negara dan satu rantau.

Apa yang pasti, ia jauh lebih gah berbanding TMS 2009 yang ketika itu baru merangkak untuk bangkit daripada kemelesetan ekonomi dunia.

Harus diakui juga bahawa pertumbuhan pesat automobil di pasaran besar seperti China dan India sedikit sebanyak mengalih perhatian dunia kepada pameran sama yang diadakan di Beijing, Shanghai dan New Delhi.

Justeru, TMS 2011 yang menjadi simbol kuasa teknologi Jepun perlu bertindak selaku sumber maklumat berkaitan teknologi automobil, bandar dan pengguna. Dengan hasrat menjadi pameran automotif berteknologi termaju, TMS 2011 mengangkat tema Bandar Mobiliti Pintar atau Smart Mobility City.


KENDERAAN masa depan yang comel dan mesra alam, Nissan Townpod.


Tema itu sekali gus akan mempamerkan kenderaan generasi akan datang (tahun 2040 - 2050) dan sistem-sistem sosial yang berinteraksi dengannya. Ia jua menunjukkan tentang peranan dan tanggungjawab industri automotif di sebalik kebimbangan terhadap isu tenaga serta alam sekitar di peringkat global.

Pengenalan Dunia

Jadi, apa yang boleh anda jangkakan daripada TMS 2011? Sebanyak 52 pengenalan dunia (world premiere) dan 82 penampilan pertama untuk pasaran Jepun akan mengambil tempat di sana.

Untuk tatapan anda, saya telah memilih beberapa pengeluar kenderaan utama Jepun dan apa yang mereka akan pamerkan pada TMS 2011 secara ringkas.

Honda membariskan model-model konsep yang direka untuk keseronokan dan kemudahan mobiliti. Tidak terkecuali, satu model konsep sports yang memberi petunjuk tentang arah rekabentuk model-model masa depannya.

Honda membahagikan model konsepnya kepada tiga kategori iaitu kereta yang terdiri daripada Small Sports EV Concept, AC-X dan Micro Commuter Concept. Sementara model konsep motosikal pula meliputi model Motor Compo, E-Canopy dan RC-E. bukan itu sahaja, Honda turut memperkenalkan model konsep komuter yang diberi nama Townwalker.


MODEL yang diberi nama Townwalker ini dibina untuk memudahkan golongan warga emas bergerak.


Pengeluar itu juga bakal memperkenalkan N Concept, siri kenderaan kecil yang memberi penekanan terhadap ruang. Produksi pertama model daripada siri itu ialah N BOX. Jentera-jentera lain yang turut dipamerkan ialah Accord, Insight, Jazz dan CR-Z.

Nissan Motor Co. Ltd. akan mengetengahkan kenderaan baharu, prototaip dan tiga kereta konsep. Antara model yang pasti mendapat perhatian ialah model konsep EV iaitu Pivo 3, Esflow dan Townpod. NV350 merupakan model prototaip van komersial ringan penuh gaya.

Toyota pula bakal memperkenalkan kepada dunia model konsep Fun-Vii (Fun Vehicle interactive internet), FCV-R (Fuel Cell Vehicle - Reality & Revolution) dan FT-EV III (Future Toyota - Electric Vehicle III).

Memberi fokus kepada untuk memenuhi keperluan pengguna kontemporari, Suzuki mempamerkan kereta-kereta kompaknya. Antara model yang boleh ditatap oleh pengunjung ialah Regina, Q-Concept dan Swift EV Hybrid.

Mitsubishi juga tidak ketinggalan untuk mempamerkan kemajuan teknologinya dalam menghasilkan kenderaan elektrik. Pengunjung akan dihidangkan dengan model konsep seperti Mitsubishi Concept PX-MiEV dan i-MiEV Cargo.

Inilah antara bayangan kenderaan yang akan mengisi ruang parkir kita untuk 30 tahun lagi. Teruja?

Full content generated by Get Full RSS.

Kecanggihan teknologi Ford Escape

Posted:

Kecanggihan teknologi Ford Escape

Kecanggihan teknologi Ford Escape

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


SUV ini dilengkapi dengan banyak ciri berteknologi tinggi.


MODEL sport utility vehicle (SUV) terbaharu Ford telah dilancarkan di Los Angeles (LA) pada 16 November lepas. Ia akan mula dijual di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah pada tahun depan. Model setaranya di Eropah iaitu Ford Kuga akan dipamerkan di Geneva pada bulan Mac tahun depan dengan enjin dan ciri-ciri yang unik.

"Kami menggelar Ford Escape serba baharu sebagai Smarter Utility Vehicle kerana ia menawarkan ciri-ciri yang dimahukan oleh pelanggan masa kini. Apa lagi kalau bukan penjimatan minyak, versatil dan teknologi baharu yang menjadikan kenderaan lebih mudah dan seronok dipandu.

"Semua itu dipakejkan dalam rekaan yang kemas dan lebih moden. Ford memahami bahawa semakin ramai pelanggan yang berminat dengan kenderaan seperti Escape. Jadi kami ingin memberi mereka lebih alasan untuk membelinya," kata Naib Presiden Kumpulan, Pembangunan Produk Global Ford, Derrick Kuzak.

Selain daripada penambahan ruang kargo pada barisan tempat duduk pertama dan kedua, Escape baharu didatangkan dengan beberapa ciri utama. Antaranya, teknologi membuka pintu belakang bukan dengan tangan, tetapi dengan kaki!

Ia berfungsi menggunakan teknologi pergerakan seperti permainan video. Secara spesifiknya, mereka yang mahu membuka pintu itu hanya perlu melakukan pergerakan menendang secara lembut ke bawah bampar. Proses yang sama juga boleh digunakan untuk menutup kembali pintu.

Arahan suara

Melalui cara itu, akses ke ruang kargo kini lebih cepat dan mudah. Teknologi SYNC® dengan MyFord Touch® pula menawarkan para pelanggan untuk mengurus serta mengawal informasi melalui arahan suara. Selain mengakses menu melalui tiga kaedah sama ada stereng, skrin sentuh, butang atau tombol.

Untuk meletak kenderaan secara selari pula, Ford Escape baharu menggunakan teknologi Active Park Assist. Dengan hanya menekan butang, sistem itu akan mengesan ruang parkir selari dan mengalihkan kenderaan secara automatik ke dalam ruang tersebut. Pemandu hanya perlu duduk bersenang-lenang sambil mengawal pedal minyak dan brek.


FORD menampilkan rekaan terbaik ke dalam ruang kabin model Escape ini.


Ford Escape turut dilengkapi BLIS® (Blind Spot Information System) yang mana bunyi amaran akan dikeluarkan apabila kenderaan melalui bintik buta (blind spot). Selain itu, ciri-ciri yang saya kira tercanggih pada Escape baharu ialah Curve1 Control. Fungsinya, kenderaan akan diperlahankan secara automatik apabila apabila pemandu melalui selekoh dengan kelajuan melampau.

Sistem Torque Vectoring Control pula membantu menggerakkan kenderaan sewaktu selekoh. Sementara sistem pintar pacuan empat roda (4WD) yang baharu pula membantu pengendalian kenderaan sama ada di atas permukaan yang cantik, teruk dan melalui jalan off-road.

Di AS, Escape baharu ditawarkan dengan beberapa varian enjin yang ekonomikal dan berkuasa iaitu 2.0 liter EcoBoost dengan 273 kuasa kuda (hp) dan 1.6 liter EcoBoost (173hp). Turut ditawarkan ialah enjin besar bersaiz 2.5 liter yang telah diperbaharui tetapi cuma berkuasa 168hp.

Membantu penggunaan minyak yang ekonomikal adalah rekaan badannya yang kemas (sleek). Model baharu itu sepuluh peratus lebih aerodinamik berbanding model sedia ada.

Paling menarik, model baharu dilengkapi active grille shutter system yang akan membuka jeriji jika penyejukan ekstra diperlukan seperti dalam kesesakan trafik. Jeriji itu akan kembali ditutup sekiranya kenderaan kembali dipandu dengan lancar di atas lebuh raya. Ciri jeriji automatik tersebut adalah idea yang ringkas untuk mencapai lebih aerodinamik dan penjimatan minyak.

"Model Ford serba baharu ini membuka lembaran baharu dalam pasaran SUV. Dengan menjadi lebih bijak, SUV itu akan membantu pelanggan di serata dunia untuk mendekati teknologi dengan lebih mudah, memaksimumkan penggunaan minyak serta menikmati versatiliti yang mereka perlu dan mahukan," tambah Kuzak. - Newspress

Full content generated by Get Full RSS.

Peugeot 508 yang premium

Posted:

Peugeot 508 yang premium

Peugeot 508 yang premium


BERBANDING pesaing sekelasnya, Peugeot dilengkapi enjin lebih kecil yang bersesaran 1.6 liter.


DINOBAT sebagai 'Best New Car of 2011' oleh majalah Fleet World di United Kingdom (UK), model Peugeot 508 akhirnya dilancarkan ke pasaran tempatan. Pengenalan jentera dalam segmen eksekutif premium itu dikatakan sebagai antara pelancaran yang dinantikan pada tahun ini.

Ketua Pegawai Operasi Nasim Sdn. Bhd., Datuk Samson Anand George berkata, kereta sedan itu merangkumi semua elemen jenama Peugeot iaitu kelas, karekter dan gaya.

Jelasnya, pasaran kenderaan berjenama Eropah dalam negara berkembang tahun ini ekoran permintaan pengguna yang mahukan jentera dinamik dan seronok dipandu. Peugeot 508 baharu nyata menepati keperluan tersebut.

Wajah 508 memaparkan hala tuju rekaan baharu Peugeot menerusi pengenalan gril terapung dengan lambang lagenda singa. Lampu hadapan pula menampilkan Bi-Xenon yang dibarisi dengan lampu DRL (Daytime Running Lights) diod pemancar cahaya (LED) bersama pencuci lampu hadapan dan pelaras ketinggian automatik.

Lampu hadapan turut dilengkapi fungsi alur pintar yang menganalisis suasana pencahayaan untuk memasang lampu tinggi daripada pancaran standard apabila diperlukan secara automatik. Ia beroperasi menerusi sebuah kamera pintar yang terletak pada belakang cermin sisi.

Jika lampu tinggi diaktifkan menerusi kamera tersebut dan kehadiran kenderaan daripada arah bertentangan dikesan, pencahayaan akan kembali kepada pencahayaan lampu standard.

Bahagian sisi jentera semakin menyerlah dengan kemasan krom pada bingkai tingkap hadapan dan belakang. Bahagian belakang pula dihiasi tiga barisan lampu LED unik.

Melangkah masuk ke dalam kabinnya, warna hitam menguasai papan pemuka dan konsol tengah. Kemasan berwarna krom turut dipasang pada komponen dalaman bagi meningkatkan lagi sifat eksklusifnya.

Ciri mewah di dalam ruang kabin termasuklah unit HUD (head-up display) berwarna, pendingin udara empat zon, butang penghidup, brek parkir automatik, tempat duduk penumpang dan pemandu kuasa elektrik, tombol kawalan intuitif pada konsol tengah, selain sambungan USB dan bluetooth.

Model tersebut dilengkapi stereng sporty bersama butang kawalan audio, sambungan bluetooth dan kawalan jelajah. Turut didatangkan ialah sistem audio Arkamys dan sepuluh pembesar suara JBL.

Ruang kargo seluas 545 liter boleh dibuka dengan hanya menekan butang pada kunci pintar atau angka 0 pada lambang 508 di bahagian belakang kenderaan.

Enjin turbo bersesaran 1.6 liter yang ada pada 508 berupaya menjana kuasa kuda 156hp dan tork 240Nm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan. Penggunaan minyak bagi setiap 100 kilometer (km) hanya 7.1 liter, manakala kadar emisi karbon sebanyak 164 gram/km.

Ia juga sarat dengan pelbagai teknologi keselamatan. Misalnya enam beg udara SRS, ESP, ABS, EBD, Emergency Brake Assist, Anti-Skid Regulation dan Dynamic Stability Control. Jentera ini ditawarkan pada harga RM171,697 seunit di atas jalan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved