Isnin, 14 November 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Polis serbu setinggan terbesar di Rio de Janeiro

Posted:

Polis serbu setinggan terbesar di Rio de Janeiro

Polis serbu setinggan terbesar di Rio de Janeiro

PEMANDANGAN waktu malam kawasan setinggan Rocinha di Rio de Janeiro semalam.


RIO DE JANEIRO, Brazil - Unit-unit elit polis yang dibantu kenderaan tentera dan helikopter menyerbu lokasi setinggan terbesar di sini menjelang waktu subuh semalam.

Serbuan besar-besaran ke atas lokasi setinggan Rocinha di sini merupakan sebahagian kempen polis untuk menumpaskan sindiket-sindiket dadah yang menguasai kawasan berkenaan sejak beberapa dekad lalu.

Lokasi Rocinha mengandungi 1,000 penempatan setinggan yang dihuni oleh satu pertiga daripada enam juta penduduk bandar raya ini.

Pihak berkuasa Brazil sebelum ini berikrar akan terus melancarkan operasi membanteras jenayah untuk menjadikan bandar raya ini selamat sebelum ia menjadi tuan rumah Piala Dunia 2014 dan Sukan Olimpik 2016.

"Rocinha ialah kawasan paling strategik untuk dikuasai polis di sini," kata seorang perunding keselamatan Brazil, Paulo Storani.

"Mengamankan Rocinha bermakna pihak berkuasa dapat menjamin keselamatan di kawasan persekitaran di mana Sukan Olimpik dan Piala Dunia akan berlangsung," katanya.

Usaha tersebut membuahkan hasil apabila polis berjaya menangkap penyeludup dadah paling dikehendaki di sini, Antonio Bonfim Lopes.

Penjenayah itu dicekup ketika bersembunyi di dalam but sebuah kereta semasa dia cuba meninggalkan kawasan setinggan Rocinha. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

Rakyat bersorak PM Itali berundur

Posted:

Rakyat bersorak PM Itali berundur

Rakyat bersorak PM Itali berundur


ORANG ramai meraikan peletakan jawatan Perdana Menteri Silvio Berlusconi di Rom semalam.


ROM - Perdana Menteri Silvio Berlusconi meletak jawatan kelmarin disusuli sorakan ribuan orang di sini selepas beliau akur terhadap tekanan pasaran kewangan yang menjejaskan beberapa negara Kesatuan Eropah (EU) termasuk Itali.

Berlusconi menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Presiden Giorgio Napolitano sekali gus mencetuskan suasana gembira di ibu kota Itali di sini dengan orang ramai membunyikan hon kenderaan masing-masing. Malah, ramai penduduk keluar menari di jalan-jalan raya.

"Saya amat marah dan kecewa," kata pemimpin berusia 75 tahun itu yang berkuasa di Itali selama 17 tahun kepada wartawan selepas beliau mempengerusikan mesyuarat Kabinet buat kali terakhir.

Orang ramai yang berkumpul di luar bangunan Parlimen bersorak 'Badut' dan 'Pergilah Balik!' semasa melihat Berlusconi keluar dari bangunan Parlimen di sini kelmarin.

"Kami semua gembira. Kami sudah tak tahan dengan perangai pemimpin ini (Berlusconi) yang bertindak demi kepentingan peribadi. Masa depan Itali kini lebih cerah tanpa beliau," kata seorang penduduk, Tommaso Romito, 50.

Sementara itu, Presiden Napolitano dijadual bermesyuarat dengan para pemimpin politik Itali malam semalam yang mana beliau dijangka mencalonkan Pesuruhjaya EU, Mario Monti sebagai ketua pentadbiran sementara Itali negara itu mengadakan pilihan raya umum awal tahun depan.

Berlusconi yang sebelum ini terselamat daripada tuduhan rasuah dan skandal seks terpaksa akur terhadap tekanan pelabur supaya meletak jawatan selepas beliau gagal membawa Itali keluar daripada kemelut kegawatan kewangan. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Krisis hutang Eropah merebak ke Perancis

Posted:

Krisis hutang Eropah merebak ke Perancis

Krisis hutang Eropah merebak ke Perancis


PRESIDEN NICOLAS SARKOZY berucap merasmikan Muzium Perang Dunia Pertama di Paris Jumaat lalu.


PARIS - Presiden Nicolas Sarkozy belum bersedia untuk mengakuinya tetapi para pemimpin Perancis mula bimbang negara berkenaan ditimpa krisis hutang Eropah yang merebak dari Greece dan Itali.

Kebimbangan tersebut menyusul selepas firma penarafan antarabangsa Standard & Poor menurunkan nilai kredit Perancis pada Khamis lalu sebelum menarik semula penarafan tersebut.

Namun, insiden tersebut di samping beberapa petanda lain sudah cukup untuk mencetuskan kebimbangan dalam kalangan pemimpin Perancis bahawa negara kuasa besar itu kini diambang kemelesetan ekonomi.

Pada minggu lalu, para pelabur mula meminggirkan Perancis dengan melabur di negara-negara yang memiliki suasana ekonomi yang lebih kukuh.

"Selepas Greece dan Itali, kini Perancis?" lapor akhbar tempatan, Le Monde pada Jumaat lalu.

Menurut akhbar berkenaan, Perancis kini memiliki hutang mencecah 1.7 trilion euro (RM7.3 trilion) dengan Itali pula menanggung hutang berjumlah 1.9 trilion euro (RM8.2 trilion).

Hutang kedua-dua negara itu, kata Le Monde, adalah jauh lebih tinggi daripada pelan penyelamatan ekonomi yang mampu ditawarkan oleh Kesatuan Eropah (EU).

Pada minggu lalu, Sarkozy berjanji untuk melaksanakan langkah-langkah penjimatan buat kali kedua tetapi ia gagal meyakinkan ibu pejabat EU di Brussels.

Para pelabur juga sangsi dengan inisiatif Sarkozy manakala beberapa pakar ekonomi menyatakan, negara berkenaan sudah dilanda krisis hutang. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved