Khamis, 6 Oktober 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Teknologi nano kesan minyak subsidi

Posted:

Teknologi nano kesan minyak subsidi

Teknologi nano kesan minyak subsidi

06/10/2011 3:51pm

KUALA LUMPUR — Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menggunakan teknologi nano bagi mengenalpasti minyak bersubsidi yang diseludup, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan menteri berkenaan, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, teknologi itu dapat membezakan minyak bersubsidi melalui warnanya.

"Teknologi nano ini juga digunakan dalam kes-kes penyeludupan minyak subsidi yang dibawa mahkamah," katanya ketika menjawab soalan Datuk Ismail Kasim (BN-Arau) mengenai bagaimana kerajaan memantau ketirisan yang berlaku melibatkan minyak bersubsidi.

Rohani berkata, apa yang penting ialah maklumat daripada orang awam selain kementerian turut bekerjasama dengan polis, kastam, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia untuk sama-sama meronda di kawasan sempadan memastikan tidak berlaku ketirisan ke negara jiran. — Bernama

Samun bersenjata: Tiga didakwa

Posted:

Samun bersenjata: Tiga didakwa

Samun bersenjata: Tiga didakwa

06/10/2011 3:49pm

KUALA LUMPUR — Tiga lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap pertuduhan menyamun seorang pekerja hotel menggunakan dua bilah parang dan sepucuk pistol pada Ogos lepas.

Penganggur, G.Kanthan, 20, penghantar makanan restoran segera, Nik Mohammad Hamidi Nik Mohamad Shor, 18, dan pelayan kedai makan, Wan Mohamad Hamdan Wan Ariffin, 18, didakwa melakukan samun bersama-sama menggunakan senjata itu terhadap penyambut tetamu Smart Hotel, Mohd Zulkifli Suria, 23, dengan mengambil telefon bimbit, dompet, kad ATM dan wang tunai RM175 milik hotel itu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di hotel berkenaan di Dataran Dwi Tasik Bandar Sri Permaisuri, Cheras di sini pada 9.30 malam 29 Ogos.

Hakim Zulhazmi Abdullah membenarkan ketiga-tiga tertuduh diikat jamin RM5,000 setiap seorang dan menetapkan 9 Nov ini untuk sebutan semula kes.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Nurmadiana Mamat. — Bernama

Padah guna wang palsu beli kasut

Posted:

Padah guna wang palsu beli kasut

Padah guna wang palsu beli kasut

06/10/2011 3:45pm

SHAH ALAM — Seorang wanita dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menggunakan sekeping wang palsu RM100 untuk membeli sepasang kasut di Uptown Kota Damansara, Petaling Jaya dekat sini, pada Ahad lepas.

H. Malini, 21, dari Sungai Petani, Kedah, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Mohd. Fadhir Harun.

Tertuduh yang tidak bekerja didakwa melakukan kesalahan itu kira-kira pukul 11.30 malam pada 2 Okt. lepas dan dituduh mengikut Seksyen 489B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Iswa Tonie yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan agar tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM10,000 serta seorang penjamin.

Malini, yang tidak diwakili peguam, bagaimanapun memohon mahkamah mengurangkan jumlah jaminan atas alasan dia perlu membayar sewa bilik sebanyak RM450 dan tidak mengetahui bahawa wang itu adalah palsu.

Hakim Mohd. Fadhir kemudian membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM5,000 serta seorang penjamin dan menetapkan 10 Nov untuk sebutan semula kes. — Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved