Rabu, 19 Oktober 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Burt's Bees sasar RM10,000

Posted:

Burt's Bees sasar RM10,000

Burt's Bees sasar RM10,000

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my

SEJAK mula beroperasi pada tahun 2000, Pulau Orang Utan kini menempatkan sejumlah 27 ekor haiwan istimewa berkenaan.


SUATU ketika dahulu, orang utan boleh ditemui dari selatan China sehingga ke kaki pergunungan Himalaya dan selatan kepulauan Jawa, Indonesia.

Hari ini, kepulauan Borneo dan Sumatera merupakan dua lokasi terakhir di bumi yang menempatkan spesies orang utan.

Semuanya berpunca daripada kerakusan manusia yang mengejar keuntungan dan membelakangkan etika alam sehingga memusnahkan habitat asalnya.

Di bawah Kesatuan Pemuliharaan Sedunia (IUCN), orang utan kini disenaraikan sebagai haiwan yang diancam kepupusan pada tahap kritikal. Sementara itu, Tabung Alam Sedunia (WWF) pula menganggarkan hanya terdapat kira-kira 3,000 ekor orang utan Borneo di seluruh dunia.

Dalam usaha menyokong pemuliharaan orang utan yang dilihat semakin terancam, Burt's Bees, jenama produk penjagaan diri secara semula jadi terkemuka di dunia melancarkan kempen mengumpul dana bagi Yayasan Pulau Orang Utan (OUIF), Bukit Merah Laketown Resort.

Pengarah Belmonde Corporation Sdn. Bhd. yang bertanggungjawab memasarkan jenama itu di Malaysia, Susana Chung berkata, kempen itu diadakan sempena sambutan Hari Haiwan Sedunia baru-baru ini.

Melindungi hak asasi

Katanya, Burt's Bees sentiasa menyokong usaha pemuliharaan hidupan liar dan persekitarannya sejajar dengan falsafahnya untuk melindungi hak asasi haiwan di seluruh dunia.

"Melalui moto Melindungi, Memulihara dan Mendidik, kami berharap dapat mengumpul dana secukupnya bagi meningkatkan kemudahan di Pulau Orang Utan.


SEORANG penjaga orang utan mendukung anak orang utan yang berusia dua tahun di Pulau Orang Utan Bukit Merah, Perak.


"Pada masa yang sama, ia dapat membantu penyelidikan dan pembangunan (R&D) pemuliharaan haiwan itu di sini," katanya.

Menyasarkan kutipan sehingga RM10,000 dalam kempen yang diadakan sepanjang bulan Oktober itu, Susana memberitahu pihaknya telah merangka pelbagai aktiviti bagi mengumpul dana berkenaan.

Antaranya, melalui penganjuran persembahan komedi bersama pelawak terkenal, Jason Leong dan Harith Iskandar yang bakal diadakan di PJ Live Arts pada 27 Oktober ini.

"Tiket-tiket berharga RM60 kini dijual di PJ Live Art Box Office. Sebanyak RM5 digunakan untuk yuran pemprosesan sementara RM55 lagi akan disumbangkan kepada OUIF," ujarnya.

Di samping itu, pihaknya turut bekerjasama dengana Rotaract Club of Port Klang Centennial Personnel untuk menganjurkan kempen kesedaran melalui aktiviti berjalan kaki pada penghujung Oktober nanti.

Katanya, orang ramai yang berminat boleh membeli tiket di semua cawangan Burt's Bees (kecuali Subang Parade dan Sephora) atau di Rotaract Club of Port Klang Centennial Personnel.

"Setiap penyertaan akan dikenakan bayaran RM30 dan RM20 daripadanya disumbangkan kepada OUIF.

"Peserta-peserta akan mendapat sijil penyertaan, kemeja-T dan produk Burt's Bees di samping berpeluang memenangi pelbagai hadiah cabutan bertuah yang disediakan," jelasnya.

Beli sambil menderma

Pada masa yang sama, pelanggan-pelanggan juga berpeluang membeli sambil beramal apabila berkunjung seluruh cawangan Burt's Bees di seluruh negara sepanjang bulan ini.

"Caranya ialah dengan membeli baucar Burt's Bees bernilai RM10. Pelanggan boleh menukarkan baucar itu dengan produk-produk Burt's Bees yang mempunyai nilai yang sama.

"Bagi setiap penjualan baucar ini, sebanyak RM10 akan disumbangkan kepada OUIF," katanya.


PEMBELI produk Burt's Bees melalui baucar akan menyumbang kepada OUIF.


Sementara itu, Ahli Lembaga Pemegang Amanah OUIF, K. Mohanachandaran berkata, sejak beroperasi pada tahun 2000, Pulau Orang Utan kini menempatkan 27 ekor haiwan berkenaan.

"Objektif utama Pusat Orang Utan ialah membantu menjaga dan memulihkan anak orang utan yang ditinggalkan ibu, tersesat dan juga yang tercedera supaya ia boleh kembali ke habitat asal. Untuk mencapai matlamat ini, kami memberi mereka tempat tinggal, rawatan dan latihan yang sesuai," katanya.

Ujarnya, bagi tujuan itu pihaknya memerlukan sumbangan kerajaan dan syarikat-syarikat korporat dalam usaha memulihara orang utan di negara ini.

"Dana berterusan diperlukan untuk mengurus kos makanan, penjagaan dan R&D. Pada masa yang sama, kami memerlukan dana untuk meningkatkan kemudahan dan prasarana sedia ada bagi menarik lebih ramai pengunjung," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Penyelidik USM terus unggul

Posted:

Penyelidik USM terus unggul

Penyelidik USM terus unggul


YEE FUNG menunjukkan produk penyelidikannya yang berjaya menarik perhatian juri di Jepun.


BERMULA dengan idea kreatif, seorang penyelidik muda Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya menghasilkan serat makanan menerusi bahan sisa buangan pertanian yang dapat membantu dalam penjagaan kesihatan.

Hasil penyelidikan Wai Yee Fung, 23, dari Pusat Pengajian Teknologi Industri (PPTI) itu membuahkan satu penciptaan yang inovatif apabila mengungguli Anugerah Saintis Muda sempena Persidangan Asia keenam mengenai Bakteria Asid Laktik (ACLAB6) di Sapporo, Jepun baru-baru ini.

Pertandingan itu disertai kira-kira 3,000 peserta termasuk pembentang kertas kerja dari pelbagai disiplin ilmu termasuk bakterialogi, mikrobiologi gunaan, mikologi dan virologi.

Menurut Yee Fung yang merupakan pelajar tahun akhir PPTI, bahan itu dihasilkan dengan menggunakan sisa buangan pertanian seperti hampas beras, jagung, gandum dan sisa soya.

Katanya, penyelidikan itu berupaya memberi manfaat kepada penjagaan kesihatan usus, merendahkan tahap kolesterol, mengekalkan sistem penghadaman selain mencegah obesiti dan penyakit kencing manis.

"Serat daripada sisa pertanian melalui kaedah pengkapsulan nano ini menjadi bakteria baik dan dapat digunakan dalam produk penghasilan kesihatan dalam melindungi bakteria baik dalam badan.

"Ia tidak mempunyai rasa, namun boleh dijadikan bahan campuran seperti biskut dan mi bagi membantu penjagaan kesihatan selain dapat mengimbangkan kuantiti bateria dalam badan manusia," katanya kepada pemberita di USM baru-baru ini.

Kajian yang bermula pada tahun 2009 dengan geran penyelidikan USM berjumlah RM100,000 dan Dana Loreal of Women In Science sebanyak RM20,000.

Rangkul tiga emas

Selain itu, para penyelidik USM turut mempamerkan kecemerlangan mereka apabila berjaya merangkul tiga pingat emas dalam Pertandingan Persidangan dan Ekspo Ciptaan Institusi Pengajian Tinggi Antarabangsa (PECIPTA) 2011 yang berlangsung di Kuala Lumpur September lalu.

Penyelidik berkenaan, Profesor Zainal Arifin Ahmad dari Pusat Pengajian Kejuruteraan Bahan dan Sumber Mineral menyumbang emas melalui produk penyelidikan kategori Sains Gunaan.

Selain beliau, dua lagi pingat emas disumbangkan oleh Profesor Madya Kamal Zuhairi Zamli menerusi produk xGTWay dan Profesor Madya Cheong Kuan Yew dengan produknya, Chemical Vapor Growth of Nanowires.

Turut mengungguli malam anugerah tersebut ialah Profesor Madya Dr. Azizi Bahauddin menerusi rekaan tapak pameran yang berjaya merangkul Pempamer Terbaik. – ZAKI SALLEH

Full content generated by Get Full RSS.

Menambat selera anak

Posted:

Menambat selera anak

Menambat selera anak

SUSTAGEN memperkenalkan lima resipi yang bukan sahaja berkhasiat bahkan berwarna-warni dan lazat untuk hidangan si kecil.


TAHUKAH anda, tiga daripada empat ibu mengalami masalah dalam penyediaan makanan kepada anak-anak mereka yang mempunyai tabiat pemakanan yang tidak sihat? Kebanyakan kanak-kanak agak sukar untuk makan makanan berkhasiat yang disediakan ibu mereka terutamanya sayur-sayuran dan nasi. Mereka lebih gemar makan makanan yang diproses seperti makanan ringan, burger, nuget dan gula-gula.

Masalah itu dikhuatiri menyebabkan tumbesaran anak-anak terganggu dan membesar sebagai seorang kanak-kanak yang obes. Lantaran itu, Mead Johnson Nutrition yang juga pengeluar produk rangkaian Sustagen memperkenalkan lima resipi yang mudah, menyeronokkan dan berwarna-warni untuk menarik minat kanak-kanak yang cerewet terhadap pemakanan.

Dengan kerjasama ketua tukang masak yang dilantik oleh Sustagen, Chef Chin Pei Ling, beliau menyediakan lima resipi enak untuk diikuti oleh para ibu mengikut Piramid Makanan yang telah diluluskan serta diterima oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Lima sajian itu ialah telur omelette berlapis bersama roti gandum, nasi mentega bersama dada ayam bakar dan salad bayam tomato, pasta bersos tomato klasik bersama ikan dan salad, puding vanilla Sustagen serta smoothie berperisa coklat Sustagen.

"Resipi-resipi dinamakan sebagai Appetit Support Nutrients ini mengandungi zat seperti tiamine, zink, vitamin B12, zat besi dan asid folik. Cara penyediaannya amat mudah dan sudah tentu setiap ibu boleh melakukannya dengan atau tanpa kemahiran memasak," kata Pei Ling.

Pengurus Besar Mead Johnson Nutrition, Roger Dallas berkata, kanak-kanak memerlukan pelbagai variasi makanan yang berkhasiat agar untuk tumbesaran tubuh dan minda mereka.

"Dengan tip memasak yang diberi kepada ibu bapa hari ini, anak anda pasti makan dengan penuh selera dan tidak lagi menolak makanan yang disaji," tambah Dallas semasa pelancaran Formulasi Terbaru Sustagen, Appetit Support Nutrients di Desa Sri Hartamas, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Antara tip tersebut termasuklah memasak dan menghidang makanan yang sesuai dengan cara yang betul, perhatikan minat anak terhadap penyediaan makanannya dan hidangkan dengan serta-merta. Selain itu cara memasak seperti mengukus, merebus, membakar dan memanggang adalah lebih baik berbanding menggoreng.

"Gunakan kreativiti anda jika anak anda menolak makanan yang dihidang, cuba masak dengan cara yang lain. Tambahkan pelbagai warna dalam makanannya dan buatkan makanan mengikut bentuk seperti animasi atau nombor yang disukainya.

"Jangan isi makanan terlalu penuh ke dalam pinggan, sebaliknya hidangkan sedikit demi sedikit. Ini akan menggalakkan anak anda meminta lebih banyak makanan lagi," kata Dallas.

Tegas beliau lagi, ibu bapa perlu memahami kualiti yang harus diutamakan bukannya kuantiti.

"Hidangkan makanan berkhasiat kepada anak-anak anda seperti pasta yang mengandungi nutrient untuk kanak-kanak dengan menambah brokoli, kentang, keju, telur, daging ayam, ikan, kacang buncis dan sebagainya.

"Daripada pengalaman kami, jika tabiat pemakanan yang tidak baik tidak diatasi dari awal, kanak-kanak mungkin tidak mendapat nutrien yang secukupnya dalam Piramid Makanan," kata Dallas ketika diminta mengulas mengenai corak pemakanan kanak-kanak hari ini.

Demonstrasi masakan resipi-resipi tersebut turut diadakan dan ibu bapa yang terpilih mengikuti program itu juga sama-sama mempelajari bagaimana teknik-teknik penyediaan makanan untuk anak-anak mereka.

Bagi salah seorang peserta, Noraizah Mohd. Jaafar, 32, yang mempunyai dua orang cahaya mata, Appetit Support Nutrients amat penting untuk tumbesaran anak-anak serta menguatkan memori mereka.

"Saya pernah mencuba pelbagai jenama susu formula untuk diberi sebagai makanan tambahan kepada anak saya, tetapi dengan Sustagen, mereka amat serasi dan ia mengandungi khasiat 100 peratus yang diperlukan oleh tubuh mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved