Rabu, 19 Oktober 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Farah tidak berlagak diva

Posted:

Farah tidak berlagak diva

Farah tidak berlagak diva

MUZIK asli Thailand beralun lembut, mendayu-dayu menghiasi ruang lobi Hotel The Imperial Mae Ping, Chiang Mai, Selatan Thailand. Biasan sinar suria melimpahi ruang lobi dan terpanah cantik pada wajah pengacara Rasa Halal Orient Astro Oasis, Farah Diana Anuar, 26, atau Farah Akademi Fantasia (AF).

Dari situ, penulis lihat wajah penyanyi lagu Antara Dua itu begitu gembira dan teruja bercerita mengenai kejutan yang diberi oleh suaminya, Johan Johari, 26, ketika dia menjalani penggambaran di Bangkok, Thailand.

Farah tidak menyangka suaminya sanggup datang ke Bangkok semata-mata untuk berjumpa dengannya. Biarpun kedatangan suami ke kota Bangkok hanya tiga hari iaitu 1 hingga 3 Oktober lalu, ternyata ia berbaloi buat pasangan itu melepaskan rindu. Maklumlah, baru dua bulan lebih berkahwin dan menyulam cinta sebagai suami isteri, Farah dan Johan terpaksa berjauhan hampir tiga minggu demi tuntutan kerja si isteri.

"Jika dulu sebelum kahwin saya hanya fikir pasal diri sendiri. Tetapi selepas berkahwin otak asyik melayang pada suami. Tetapi, bila fikir-fikirkan balik elok juga berjauhan sekejap dengan suami. Dari situ barulah saya fikir mengenai objektif perkahwinan," katanya kepada media yang mengikuti penggambaran program Rasa Halal Orient di Chiang Mai, Thailand, pada 5 hingga 8 Oktober lalu.

Biarpun berjauhan, Farah yang juga merupakan penyanyi dan pelakon itu tidak pernah putus mengirimkan khabar menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) setiap hari kepada Johan. Begitupun, Farah bersyukur kerana suami sangat memahami kesibukannya sebagai pengacara.

"Selama enam tahun bercinta lagi kami jarang berjumpa. Kadang-kadang dua atau tiga bulan sekali baru berjumpa. Disebabkan itu sehingga kini saya merasakan macam saya dan dia baru bercinta. Ada benda yang masih perlu disesuaikan lagi," katanya ketawa.

Tidak cerewet

Pandai menjaga tingkah laku sepanjang masa dan tidak membuatkan orang di sekelilingnya terasa hati dan menyampah, selain tidak cerewet soal makan jika dibawa ke mana sahaja oleh pihak produksi Rasa Halal Orient menjadi sebab mengapa Farah masih menjadi pilihan pengacara program travelog popular itu selama enam musim berturut-turut.


PENGGAMBARAN Rasa Halal Orient di Thailand disulami kegiatan bersama haiwan.


Saat diajukan soalan mengenai Farah kepada krew produksi ternyata sikapnya sangat disenangi oleh mereka. Salah seorang krew produksi, Nurjannah Mohd. Salleh yang juga bertanggungjawab bagi bahagian perolehan Astro Oasis memberitahu, walaupun Farah merupakan seorang selebriti dan juga pengacara program tersebut dia tidak pernah merungut mengenai makanan dan juga tempat makan yang dibawa oleh pihak produksi.

Tidak timbul langsung rungutan seperti tekak tidak boleh terima makanan negara lain selain makanan yang dijamukan tidak sedap daripada mulut comel Farah. Maka tidak hairanlah, selama pengacara berzodiak Capricorn itu berada dalam industri nyanyian mahupun di bidang pengacaraan tiada langsung suara sumbang dan kontroversi yang diperkatakan melainkan kisah cintanya bersama penyanyi Adam AF yang hanya bertahan hanya beberapa ketika sahaja.

"Alhamdulillah, saya masih diperlukan untuk mengacara program Rasa Halal Orient. Maklumlah sudah berkahwin. Saya ingat mereka akan cari pengganti lain," katanya yang memberitahu sering membuat rujukan demi memantapkan program yang dipikulnya.

Menjadikan program Travel & Living sebagai panduan pengacaraan, Farah mengaku tidak mahu nampak bodoh di hadapan penonton rancangan itu kerana tidak tahu apa kandungan yang terkandung dalam makanan yang dimakannya.

"Farah sayangkan program ini. Jadi, Farah akan fikirkan sesuatu yang lain untuk diterapkan dalam program ini.

"Untuk musim keenam ini, Farah ada berbincang dengan tenaga produksi untuk memasukkan istilah-istilah makanan. Farah juga akan pastikan apa bahan-bahan yang terkandung di dalam makanan yang Farah makan," katanya.

Fokus menyanyi

Sudah lama tidak menyanyi dan merakamkan lagu, kali terakhir Artis Harapan Terbaik Anugerah Industri Muzik (AIM 12) itu keluar dengan album Antara Dua pada tahun 2005 dan Fantasia pada tahun 2009.


FARAH tidak merancang keluarga. Dia menerima jika diberi rezeki hamil awal.


"Untuk album Fantasia ia tidak dapat dipasarkan walaupun Farah sudah rakamkan hampir 10 buah lagu dengan Aidit Alfian dan juga Ajai. Memang sangat kecewa tetapi nak buat macam mana ketika itu syarikat yang menguruskan kerjaya nyanyian Farah bermasalah," katanya yang rindu untuk aktif menyanyi semula.

Tidak mahu meninggalkan dunia nyanyian yang disukai, Farah akan kembali aktif menyanyi pada tahun depan. Untuk permulaan, dia baru sahaja merakamkan lagu ciptaan Edry Abdul Halim yang berjudul Warisan Hawa untuk program Ustazah Pilihan. Artis Baru Wanita Popular ABP 2005 itu juga memberitahu, masih menerima jemputan menyanyi pada hujung minggu jika mempunyai kelapangan.

Menyentuh mengenai kehidupan sebagai seorang isteri, kata Farah, dia kini sudah banyak mengenali bahan-bahan mentah dalam masakan. Jika diuji dengan jenis-jenis sayur Farah tiada masalah untuk membezakannya.

"Sejak mengacara program makanan, Farah dah tahu banyak benda mengenai masakan. Farah juga sudah cuba masak sambal udang untuk suami. Cuma lauk kegemarannya kari ikan masih belum Farah cuba buat," katanya terus terang.

Beralih soal anak pula, Farah memberitahu masih belum ada rezeki. Dia juga mengaku tidak merancang untuk mendapatkan anak.

"Farah ada dengar kalau orang rancang anak lepas itu susah nak dapat. Farah terima sahaja kalau dikurniakan anak pada bila-bila masa," katanya lagi.

Full content generated by Get Full RSS.

Hugh Jackman diundang Ratu

Posted:

Hugh Jackman diundang Ratu

Hugh Jackman diundang Ratu


HUGH JACKMAN


AKTOR Hugh Jackman boleh dikatakan antara rakyat Australia yang cukup bertuah apabila mereka mendapat undangan istimewa dari Ratu Elizabeth untuk hadir pada satu majlis jamuan yang diadakan di Buckingham Palace, London pada minggu lalu.

Majlis berkenaan dianjurkan sempena dengan lawatan Ratu Elizabeth ke Australia yang sehingga kini masih dianggap sebagai sebahagian dari wilayah jajahan Inggeris bermula pada Isnin lalu.

Oleh yang demikian, seramai 350 warga Australia telah diundang ke majlis tersebut. Malah, Jackman adalah antara selebriti kelahiran Australia yang berkesempatan untuk berbual dengan beliau sambil menyatakan masyarakat di negaranya itu berbesar hati dengan kunjungannya.

"Apa yang saya tahu rata-rata masyarakat di Australia memang menyukai Ratu Elizabeth. Bahkan, mereka yang menganggap Australia sekarang sebagai sebuah negara republik tetap menyimpan rasa hormat kepada beliau," ujarnya seperti yang dipetik melalui Contactmusic.

Seorang lagi pelakon yang turut mendapat undangan yang sama ke majlis itu adalah aktres Elle Macpherson.

Full content generated by Get Full RSS.

Perencah masakan Khadijah Ibrahim

Posted:

Perencah masakan Khadijah Ibrahim

Perencah masakan Khadijah Ibrahim

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL
shreen.ismail@yahoo.com


KHADIJAH IBRAHIM


MENJADI kebiasaan artis atau selebriti di Malaysia, selain menjalani karier sebagai anak seni, mereka juga akan melakukan aktiviti sampingan seperti menjalankan perniagaan contohnya untuk menambah sumber rezeki ataupun kerana meminati bidang tersebut.

Bagi penyanyi veteran, Datuk Khadijah Ibrahim, minatnya terhadap masakan dan melancong telah memberinya insipirasi untuk menjalankan perniagaan yang berasaskan makanan namun mudah untuk dibawa.

Bermula dengan membuka restoran yang diberi nama Khadijah's Kitchen di Petaling Jaya, Selangor, Khadijah atau lebih mesra disapa Khaty, telah meluaskan perniagaannya dengan menghasilkan satu produk perencah masakan Melayu.

Ujar pelantun lagu Ku Pendam Sebuah Duka ini, jika kebiasaannya perencah sebegini diproses dalam bentuk pes, namun bagi produk terbaharu Khaty, ia dibuat di dalam bentuk serbuk yang mana setakat ini mempunyai empat perencah iaitu rendang tok, paceri nenas atau terung, laksa johor dan sambal ikan bilis.

"Biasanya apabila kita membeli perencah makanan segera ini, mereka akan hadir di dalam bentuk pes, tapi, produk Khadijah's Kitchen ini, kami hasilkan ia di dalam bentuk serbuk supaya ia senang dan ringan untuk dibawa ke mana sahaja.

"Serbuk ini juga boleh disimpan lama iaitu selama dua tahun. Harganya tidaklah terlalu mahal kerana sekotak hanya dijual dengan harga RM6. Selain itu, kami juga ada menghasilkan pek khas yang mempunyai kesemua resipi tersebut yang dijual dengan harga RM35 satu set," ujar Khaty yang turut memberitahu set khas itu mempunyai kotak yang boleh disimpan sebagai kenangan dan ia terhad kerana 1,000 set sahaja dikeluarkan.

Tambahnya, setakat ini produk tersebut hanya dijual di Restoran Khadijah's Kitchen dan belum lagi dilancarkan di Kuala Lumpur. Iai juga akan dilancarkan di Singapura kelak di dalam sebuah ekspo yang akan diadakan di sana pada November ini.


ANAK saudara Khaty, Sheikh Mohd. Firdaus Amri Sheikh Mohd. Puzi atau Firdaus mencuba nasib sebagai penyanyi.


Beri sokongan

Bicara Khaty lagi, majlis yang diadakan ini juga sebenarnya untuk menyokong anak saudaranya yang baru ingin menempa nama di dalam industri seni tempatan.

Anak kepada kakaknya yang bernama Datin Paduka Faridah Ibrahim, iaitu Sheikh Mohd. Firdaus Amri Sheikh Mohd. Puzi telah pun mengeluarkan mini album yang berjudul Firdaus yang kini menjadi artis sulung di bawah naungan Man Kidal Entertainment Sdn. Bhd.

Namun, timbul persoalan di mana mungkin pemuda berumur 18 tahun ini akan dibayangi atau dikatakan menumpang populariti ibu dan bapa saudaranya untuk menempah nama di dalam industri.

"Pada pendapat saya, tidak semestinya jika seseorang dilahirkan di dalam keluarga penghibur, maka mereka juga akan menjadi penghibur. Namun, bagi Firdaus, meminati bidang muzik adalah perkara yang sudah lama berada di dalam diri.

"Namun, ini dianggap rezeki kerana saya punyai keluarga yang sentiasa menyokong minat saya. Saya ingin berusaha sendiri dengan bakat yang ada dalam diri, tapi, tidak dinafikan bantuan dari keluarga juga memang diperlukan," ujar Firdaus yang masih lagi kelihatan malu dan sedikit gementar apabila diajukan persoalan.

Pelajar jurusan rekaan Audio dan Muzik di Universiti Limkokwing ini telah pun muncul dengan dua buah single iaitu Kamar Sepi dan Bila Cinta dan kini sedang giat menjalankan promosi bagi albumnya itu.

"Apa yang boleh dikatakan ialah saya akan cuba sebaik mungkin dan insya-Allah saya akan cuba bertahan di dalam bidang yang saya minati sejak kecil ini. Saya baru bermula, banyak lagi yang perlu saya tempuhi di masa akan datang kelak," akhiri anak muda yang mengambil Amy Search dan Man Kidal sendiri sebagai idolanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved