Isnin, 24 Oktober 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


The Twelve bina empayar fesyen

Posted:

The Twelve bina empayar fesyen

The Twelve bina empayar fesyen

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR

THE TWELVE ibarat dinding kukuh yang harus diterjah untuk berada di dalamnya. Barangkali itu interpretasi butik ternama yang memahat nama-nama pereka fesyen tersohor tanah air yang bernaung di bawah kemegahan nama rumah fesyen tersebut.

Terletak di gedung Fahreinheit 88 di Bukit Bintang, ia turut menempatkan rekaan para pereka ternama seperti Datuk Tom Abang Saufi, Datuk Radzuan Radziwill, Key Ng dan Benson Chen.

The Twelve sememangnya satu kebanggaan buat industri fesyen tempatan, bukan sahaja sebagai penanda aras kualiti rekaan tempatan malah inspirasi kepada pereka-pereka muda tanah air.


MARIYAM mempertaruhkan koleksi Jalabia yang mencerminkan budaya dan susur galur keluarganya yang berdarah Arab.


Biarpun didasari pereka-pereka ternama yang terlebih dahulu mencipta nama, ternyata pereka-pereka muda dari Young Designers Arena (YODA) dibukakan peluang untuk sama-sama mencipta nama melalui label mereka di The Twelve.

Menurut pereka fesyen Zulfadli Nasir, The Twelve menjadi platform baginya mempromosikan rekaan Islamik atau busana Muslimah.

"Sebagai pereka yang baru mencari tapak dalam membina label dan nama, The Twelve mencipta satu motivasi yang besar dalam menghasilkan karya-karya yang lebih baik pada masa akan datang.

"Saya sendiri masih belum mempunyai butik sendiri, justeru peluang yang diberikan YODA untuk bernaung dengan The Twelve akan saya gunakan sebaik-baiknya," katanya yang banyak menggunakan fabrik sifon dalam cetusan terbarunya.

Zulfadli memberitahu, biarpun namanya masih kecil di persada fesyen tempatan, para penggemar fesyen kini berpeluang melihat dan menilai hasil kerjanya.

"Di sini saya mempamerkan lebih 20 rekaan berciri Islamik tetapi masih mempunyai sentuhan moden di mana orang bukan muslim juga boleh memakainya.

"Saya yakin industri fesyen tempatan sedang berkembang maju dan saya juga bercadang untuk menambah koleksi rekaan dan membuka butik sendiri pada masa depan," katanya.

Seorang lagi pereka muda YODA, Sharifah Mariyam Syed Muhamad memberitahu, dia mahu mengembangkan fesyen Arab di Malaysia melalui rekaan dres Jalabia yang mempunyai sentuhan dan perincian Asia Barat selain rekaan sedia pakai dan kasual.


ZULFADLI mahu mencipta nama sebagai pereka fesyen berciri Islamik.


"Saya tidak menganggap pembabitan pereka-pereka muda YODA sebagai mencari persaingan di The Twelve, kerana setiap pereka mempunyai kelebihan mereka sendiri dan menampilkan kelainan dalam setiap rekaan.

"Saya akui The Twelve meletakkan ramai pereka ternama tanah air tetapi para pereka muda pasti menjalankan peranan mereka dengan sebaik mungkin untuk dikenali di Malaysia baik dari segi nama atau label fesyen masing-masing," ujar Mariyam.

Ekspresi gaya vintaj

Mariyam memberitahu, susur galur keluarganya yang berdarah Arab dan mengamalkan budaya dari Asia Barat itu menjadi aspirasi rekaannya.

"Walaupun menghasilkan rekaan kasual untuk pasaran tempatan, saya pastikan setiap rekaan dan perincian mempunyai sentuhan Arab.

"Untuk The Twelve, saya menyediakan lebih 60 rekaan kasual dan Jalabia iaitu dres Arab," jelasnya.

Sementara itu, seorang pereka yang bertatih dalam industri fesyen dengan menghasilkan rekaan-rekaan dres, Farliz Faraliza Iskandar bangga mengetnengahkan gaya vintaj melalui label Rococo by Farliz..

Menurutnya, dia mencipta identiti melalui rekaan berkonsep vintaj kerana mahu tampil berbeza sementelah butik The Twelve terlebih dahulu menaungi nama-nama besar dalam arena fesyen dengan label tersendiri.

"Setiap pereka fesyen mempunyai pengikut mereka sendiri dan saya tidak bimbang bakal ditenggelami kerana saya percaya kepada kelainan yang saya tawarkan.

"Kekuatan Rococo adalah rekaan jaket berkonsepkan vintaj kerana saya yakin dengan sehelai jaket, ia ibarat magis yang mampu mengubah penampilan seseorang dengan serta-merta," terangnya.


KONSEP vintaj melalui label Rococo by Farliz merupakan koleksi terkini Farliz.


Dalam pada itu, koleksi vintaj Farliz turut mengentengahkan rekaan kasual dan high street yang mengutamakan corak dan cetakan retro seperti polka dot, jalur, renda dan ropol.

"Setiap rekaan kasual dan high street hanya ada satu atau dua helai manakala bagi jaket, setiap rekaan adalah eksklusif.

"Saya membawakan lebih 40 rekaan khas vintaj untuk dipasarkan di The Twelve sahaja manakala lain-lain rekaan adalah di butik Farliz yang terletak di Bangsar," katanya.

Sama seperti pereka YODA yang lain, Farliz turut mempunyai agenda untuk mengembangkan label dan jenamanya agar lebih dikenali dalam kalangan penggemar fesyen tempatan.

"Rekaan saya banyak dipengaruhi trend fesyen Eropah yang banyak menggunakan elemen polka dot serta fabrik berasaskan renda melalui rekaan gaya vintaj mereka.

"Saya juga mendapati rekaan sebegini mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan penggemar fesyen tempatan," ujarnya.

Bantu promosi

Sementara itu, Pengasas Young Designers Arena (YODA), Baizura Tazri memberitahu, kewujudan The Twelve didorong oleh tonggak persatuan fesyen Malaysia iaitu Malaysian International Fashion Alliance (MIFA).

"MIFA banyak memberi bantuan kepada organisasi yang berada di bawah naungan mereka termasuk YODA.

"Ini terbukti dengan kerjasama yang terjalin antara MIFA dan juga YODA. Bukan sahaja dorongan diberikan untuk mempromosi para pereka muda di arena fesyen, malah dengan menggabungkan para pereka muda dan pereka ternama di bawah satu bumbung," katanya.

Menurut Baizura, The Twelve kini menempatkan nama-nama pereka muda di bawah naugan YODA iaitu Merlee Tiew Mei Lee, Muhamad Shariff Sayam@Saim, Sharifah Mariyam Syed Muhamad, Farliz Faraliza Iskandar, Zulfadli Nasir dan Fashion Geek.


PASANGAN Shariff dan Merlee bergabung di bawah satu label iaitu MerleeShariff.


"Rekaan dan koleksi mereka kali ini ditonjolkan dengan pemahaman si pereka muda dengan gaya 80-an," katanya.

Tambah Baizura, apa yang ditampilkan di The Twelve membuktikan rekaan pereka muda Malaysia juga standing dengan pereka ternama dan antarabangsa, selari dengan objektif YODA untuk menaikkan martabat pereka muda Malaysia.

"Kepada penggemar-penggemar fesyen tanah air, anda bolehlah datang ke The Twelve di Lot G21, Fahrenheit 88, Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur untuk mendapatkan hasil-hasil rekaan pereka muda tempatan dan juga rekaan pereka ternama tanah air," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Gabungan klasik Nautica

Posted:

Gabungan klasik Nautica

Gabungan klasik Nautica


KOLEKSI terbaharu Nautica turut menawarkan himpunan pakaian buat sang jejaka.




KIRI: Jaket nuansa biru menyuntik penampilan ranggi apatah lagi ia digayakan bersama seluar jean.




KEMEJA berkotak dipadan dengan baju T polos sedondon warna.




REKAAN dres pendek yang menyerlahkan penampilan wanita tampak menawan dan sofistikated.


ISTIMEWA koleksi musim luruh jenama Nautica tahun ini kerana ia mengembalikan rekaan berunsur tradisi iaitu signatur asal Nautica yang mementingkan keaslian, warisan dan padanan rekaan sukan yang klasik.

Meskipun begitu, sedikit suntikan teknikal menyerlahkan rekaan yang mencerminkan gaya sepanjang zaman, seimbang dan bertenaga.

Musim kali ini memperkenalkan rekaan-rekaan kasual yang sesuai untuk pelbagai acara. Rona gelap dan suam seperti jingga, kuning gelap, oren tampak teguh, manakala bayang-bayang biru cair, biru gelap dan terang serta kelabu mencipta gabungan warna yang menyerlahkan penampilan.

Pakaian luarnya yang disuntik fungsi teknikal merupakan kekuatan Nautica seperti Kot Twill Trench daripada fabrik nilon dan kapas, selain rekaan Ballast Parka yang menjadi rekaan ikonik serta blazer tiga butangnya.

Untuk baju panas pula, paten terbaharu diperkenalkan seperti leher bulat, satu perempat zip, leher penuh dan leher V yang kesemuanya dibuat menggunakan kain kapas 12 gg.

Untuk baju tenunan, Nautica mencipta kemeja jersi rugbi dalam rona kosong mahupun corak jalur. Rekaan jean yang pelbagai pula diberi tenaga tambahan melalui suntikan elemen kasual yang dimaksimumkan.

Untuk denim, rekaan slim fit adalah yang paling penting. Tambahan tekstur vertikal dan perincian menjadikan rekaan lebih up to date. Warna kelabu masih menjadi elemen asas tetapi, pilihan terbaru denim biru dan hitam melengkapkan koleksi jean Nautica.

Pengenalan rekaan kemeja formal Nautica juga diperhebatkan untuk penampilan lebih rugged dan kacak. Rekaan-rekaan yang menjadi rebutan ialah kemeja Chambray Slim Fit, kemeja jaket dalam fabrik suede dua lapis dan baju panas Fisherman.

Jaket utiliti kain kapasnya pula merupakan rekaan tunggal dalam kategori itu, manakala kemeja Carter Stripe Raglan tangan panjangnya merupakan padanan sempurna bersama jaket Nautica atau dipakai begitu sahaja.

Untuk rekaan bahagian atas, tenunan yang diinspirasikan corak tentera ditambah perincian poket tampal, manakala tampalan suede di siku menyerlahkan rekaan kemeja Milbourne Pique.

Kemeja T lengan panjang dan pendek pula memperkenalkan palet warna dan perincian baru seperti logo rona kontras dan aplikasi grafik.

Sementara itu, koleksi rekaan untuk si gadis pula mencerminkan gaya feminin klasik pada setiap helaian, namun menyuntik elemen sofistikated pada masa yang sama.

Warna-warna yang ditawarkan bagi koleksi Great Lakes merupakan pilihan sempurna untuk musim luruh. Warna biru gelap dan hijau dipadankan dengan rona putih, krim dan kelabu.

Seluar denimnya mengekalkan rekaan asal mahupun pilihan baru lima poket yang ringan untuk aktiviti lasak, manakala tekstur yang diperbaharui memberikan gaya elegan meskipun hanya dipadankan dengan sehelai cardigan.

Koleksi Windy City pula merupakan rekaan paling sofistikated untuk si gadis Nautica. Ia memberi fokus kepada rekaan kemeja klasik dalam biru gelap, kelabu, putih, beri, merah jambu dan arang bagi mencipta variasi dalam setiap helaian.

Blaus femininnya dengan cetakan dot merupakan corak signatur, manakala dres kemeja klasiknya mencipta emosi anggun apabila diserikan dengan selendang yang menggantikan kardigan.

Koleksi Mackinac pula, merupakan seluar gaya luar rumah yang hebat. Reflek warnanya menceritakan perubahan musim dalam rona suam dan tenang musim luruh seperti rona jingga dan putih.

Pilihan seluar panjang longgar atau gaya seorang pelayar dengan butang atau denim biru lusuh gaya vintaj memberikan rasa sebenar wanita Nautica.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved