Isnin, 31 Oktober 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu

Posted:

Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu

Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu

TERATAK tiga tingkat milik ibu kepada tiga cahaya mata, Aliza Abu Bakar, 38, pada malam itu riuh rendah dan sesak dengan tetamu yang tidak putus-putus hadir bagi meraikan kehadiran ahli keluarga baharu Aliza.

Beberapa khemah didirikan di pekarangan rumah memuatkan deretan juadah makanan bagi menjamu tetamu yang hadir memeriahkan majlis cukur jambul dan akikah putera ketiga Aliza, Ajwad yang selamat dilahirkan pertengahan Ogos lalu.

Orang luar yang sekadar lalu lalang di situ pasti akan menyangka majlis tersebut merupakan majlis pertunangan kerana dekorasi dan persediaan bagi menyambut kelahiran Ajwad dilaksanakan penuh meriah.

"Alhamdulillah, ini merupakan rezeki Allah buat saya sekeluarga, sebelum ini saya tidak pernah membuat majlis sebegini untuk anak-anak terdahulu, jadi oleh kerana pertama kali mengadakan majlis cukur jambul, saya mahukan ia istimewa," tutur usahawan wanita itu ketika ditemui di majlis tersebut di Taman Melawati, Ulu Kelang, Selangor.

Seperti majlis cukur jambul lain, majlis buat Ajwad turut merangkumi marhaban, selawat ke atas nabi dan doa kesyukuran. Namun, istimewanya ia turut diselitkan dengan bacaan berzanji oleh beberapa orang tokoh agama tempatan.


ALIZA melihat Ajwad menjalani upacara tahnik iaitu meletakkan manisan di lelangit bayi.


Sambil tetamu meneruskan selawat, Ajwad didukung mengelilingi tetamu yang ada bagi memberi peluang buat mereka menggunting beberapa helai rambut bayi itu sebelum amalan tahnik (belah mulut) di mana sedikit madu diletakkan di lelangit Ajwad.

Kesemua upacara itu kelihatan klise dan bukan lagi asing dalam konteks budaya Melayu melibatkan cukur jambul, namun jelaskah kita akan makna serta tujuan perkara-perkara itu diadakan?

Mengikut kefahaman Aliza, majlis cukur jambul bertujuan menzahirkan kesyukuran kepada Allah atas cahaya mata yang dikurniakan dan pada masa yang sama berkongsi rasa gembira itu bersama-sama orang ramai.

"Ia sebenarnya terpulang kepada individu, tetapi bagi saya apa sahaja tujuannya, ia mestilah dilaksanakan dengan hati ikhlas kerana anak merupakan anugerah Tuhan.

"Akikah contohnya, ada orang mendermakan daging tersebut kepada fakir miskin dan ada juga yang menjamu tetamu yang hadir ke majlis akikah tersebut, jadi ia sebenarnya tidak banyak beza," jelas Aliza.

Tradisi biasa Melayu


AKIKAH bukan sahaja dilakukan untuk bayi, tetapi boleh juga dibuat untuk orang dewasa.


Pelakon dan juga ibu kepada seorang anak, Sari Yanti Mohamad Nazari, 27, juga berkongsi pandangannya terhadap majlis cukur jambul berdasarkan pengalamannya menjalankan majlis sebegitu Oktober tahun lalu.

Walaupun kini dia sedang sarat mengandung anak kedua, majlis buat putera sulungnya, Barr Al Aliy, 1, yang diadakan di Restoran Tajine, Kuala Lumpur masih segar dalam ingatan.

Sama seperti Aliza, Sari turut mengisi majlis cukur jambul tersebut dengan marhaban serta bacaan berzanji, cuma dia turut mendapatkan khidmat pemain gendang bagi menyesuaikan tema Arab buat majlis tersebut.

"Pada saya, cukur jambul merupakan tradisi biasa orang Melayu dan bertujuan memperkenalkan anak yang baru lahir kepada keluarga dan saudara-mara.

"Selain itu, ia juga merupakan pendekatan kita untuk memanjatkan rasa syukur dan terima kasih kepada Allah kerana anugerah yang diberikan," ujar Sari.

Bagi upacara akikah pula, Sari hanya mengupah orang bagi melaksanakannya dengan menyedekahkan sembelihan dua ekor kambing itu kepada golongan yang memerlukan.

Namun, di sebalik kefahaman itu semua, wujud pengetahuan tentang cukur jambul dan akikah yang perlu diketahui semua orang terutama masyarakat Melayu yang beragama Islam.

Jangan terkejut jika dikatakan rata-rata orang hanya menyifatkan cukur jambul sebagai adat Melayu yang dicipta sendiri penduduk nusantara dan tidak dipraktikkan Rasulullah SAW.

Seorang pendakwah, Muhamad Riduan Zainal Abidin, 29, mendedahkan bahawa upacara cukur jambul sebenarnya telah diriwayatkan dalam hadis riwayat Muslim. Rasulullah sendiri menyarankan agar bayi yang baru dilahirkan dicukur kepalanya.

Memandangkan nabi sendiri menggalakkan perkara itu, maka secara tidak langsung ia terletak sebagai sunnah yang wajar diikuti. Bagaimanapun, berdasarkan hadis tersebut, bayi tersebut perlu dicukur kepalanya pada hari ketujuh selepas kelahiran.

Cukur kepala


SARI YANTI antara selebriti yang mengadakan majlis cukur jambul besar-besaran untuk anak sulungnya, Barr Al Aliy.


"Dahulu, cukur jambul dipanggil cukur kepala kerana bayi tersebut perlu dicukur habis rambutnya.

"Namun, kini masyarakat akan menggunting sedikit sahaja sebelum ibu bapa bayi tersebut mencukur habis rambut anaknya pada kemudian hari.

"Menurut hadis, rambut bayi yang dicukur itu perlu ditimbang dan berat rambut tersebut perlu dinisbahkan dengan emas dan nilai tersebut kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin," terang Riduan.

Setelah jelas bahawa cukur jambul merupakan sunah nabi, timbul pula persoalan apakah rasional di sebalik upacara tersebut, apakah hikmah yang diperoleh individu yang melaksanakannya?

Tambah Riduan, cukur jambul sebenarnya bertujuan membuang rambut bayi yang baharu lahir itu kerana mengandungi kotoran yang tidak sihat bagi tumbesaran bayi.

"Selama sembilan bulan bayi tersebut berada di dalam perut ibunya, tempoh tersebut sudah tentu membuatkan rambut bayi tersebut bercampur dengan pelbagai bahan asing.

"Menerusi cukur jambul, ia dapat membersihkan kekotoran tersebut dan hikmahnya sudah tentulah memperoleh keberkatan dan bayi tersebut membesar dengan sihat," tutur Riduan yang turut mengatakan bahawa cukur jambul dahulu hanya dilaksanakan ibu bapa bayi tersebut sahaja tanpa sebarang majlis.

Menyentuh konsep cukur jambul hari ini, Riduan menyatakan tiada salahnya majlis besar-besaran diadakan asalkan perkara asas serta niat melakukannya betul.

Kekeliruan yang timbul berhubung status cukur jambul hingga ada yang menyatakan ia sekadar budaya. Akui Riduan, ia mungkin disebabkan beberapa pengisian upacara dalam majlis cukur jambul hari ini lebih kepada adat Melayu.


PERSIAPAN majlis cukur jambul hari ini hampir menyerupai majlis pertunangan dan perkahwinan.


"Pada asalnya, cukur jambul tidak memerlukan marhaban dan bacaan berzanji, tetapi ia diadakan di negara kita untuk memeriahkan majlis.

"Ia tidak salah tetapi jangan menganggapnya sebagai perkara bidaah hanya kerana ia tidak dilakukan nabi kerana sebenarnya budaya dan sunnah itu telah bergabung membentuk ibadah," jelasnya lagi.

Keberkatan akikah

Akikah pula yang sememangnya diketahui umum merupakan sunat muakad yang bertujuan mendapatkan keberkatan hidup daripada Allah juga sering kali dilakukan serentak bersama majlis cukur jambul.

Ia juga dituntut nabi agar dibuat pada hari ketujuh selepas kelahiran bayi, kata Riduan. Daging akikah tersebut akan dinisbahkan seperti mas kahwin dan seperti biasa ia perlu disedekahkan kepada fakir miskin.

Dua ekor kambing afdal bagi bayi lelaki dan seekor kambing bagi bayi perempuan perlu disembelih mengikut hukum Islam bagi upacara akikah. Bagaimanapun terdapat pendapat mengatakan bahawa daging akikah itu tidak boleh dimakan ahli keluarga bayi tersebut.

"Ada orang ingat makan daging akikah keluarga sendiri haram sedangkan tiada hukum yang menyatakan tentang perkara itu.

"Tiada salahnya untuk ahli keluarga atau pun individu yang melakukan akikah itu sendiri untuk menjamah daging tersebut tetapi sewajarnya ia diagihkan kepada orang ramai," ujar Riduan.

Full content generated by Get Full RSS.

Nasib malang rakyat Syria

Posted:

Nasib malang rakyat Syria

Nasib malang rakyat Syria


WADI Khaled kawasan pergunungan di Lebanon yang bersempadan dengan utara Syria menjadi lokasi penempatan pelarian Syria.


ABIR bersama suami dan dua anak lelakinya bangkit daripada lena pada musim sejuk yang julung-julung kali dirasainya sejak menjadi pelarian Syria di Lebanon. Lokasi yang didiami keluarga malang itu dikenali sebagai Wadi Khaled iaitu sebuah kawasan pergunungan berdekatan dengan sempadan utara Syria.

Wanita itu kemudiannya mengunci pintu belakang. Dia segera menanggalkan hijabnya yang berwarna hitam dan duduk bersama dua anaknya di atas tilam empuk. Hidup sebagai pelarian membuatkan keluarga ini hanya mampu berkongsi satu bilik kepunyaan sebuah sekolah terbiar yang terletak di sebuah perkampungan di Mashta Hammoud. Lokasi itu mempunyai pemandangan semula jadi yang cukup indah.

"Percayakah kamu bahawa saya tidak mampu membelikan baju tebal untuk anak-anak saya? Semua pelarian di sekolah ini bersedia dan hanya memikirkan tentang musim sejuk yang bakal tiba. Namun, saya sebenarnya memikirkan tentang nasib kami yang masih belum boleh pulang, sedangkan musim sejuk makin tiba," kata wanita yang berusia 29 tahun itu memulakan perbualan.

Abir sedikit pun tidak menoleh ke arah wartawan ketika berbicara. Sebaliknya, dia sibuk menyalakan penunu bunsen untuk mendidihkan kentang untuk kedua-dua anaknya yang berusia empat dan dua tahun.

Sejak rejim Presiden Bashar al-Assad melancarkan tindakan keras ke atas penentang prodemokrasi pada bulan Mac lalu, lebih 3,580 penduduk Syria mendaftar sebagai pelarian dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) di utara Lebanon.

Ketinggalan pelajaran

Dalam pada itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) menjangkakan 900 orang daripada jumlah pelarian itu adalah mereka yang berumur di antara empat hingga 17 tahun yang masih memerlukan pendidikan di sekolah.

"Melihat keadaan itu, Menteri Pendidikan Lebanon bersetuju untuk membenarkan kanak-kanak Syria ini berdaftar di sekolah-sekolah awam dan UNHCR akan membayar yuran tuisyen mereka," kata Jean Paul Cavalieri, wakil pembantu UNHCR di Lebanon.

Namun, kepada para pelarian ini, masalah yang mereka hadapi lebih sukar daripada segala yang tercatat di paparan kertas.

Salah seorang daripadanya yang hanya mahu dikenali sebagai Nazha berkata, dia agak gementar kalau-kalau anak lelaki dan dua anak perempuannya akan berdepan dengan masalah diskriminasi di sekolah.

Paling menakutkan Nazha ialah kemugkinan anak kesayangannya akan diculik oleh penguatkuasa Syria di Lebanon.

"Saya takut kepada mereka tidak kira pangkat, jadi saya tidak menghantar anak-anak ke sekolah," kata wanita yang berusia 35 tahun itu. Anak lelaki Nazha sepatutnya sudah memulakan persekolahan sejak beberapa bulan lalu.

Seperti pelarian-pelarian lain, Nazha sangat yakin bahawa rejim Assad mempunyai proksi yang kuat di Lebanon. Itu semua ekoran kerajaan negara itu didominasi oleh kumpulan militan Syria dan disokong Iran Hezbollah.

"Saya gerun setiap kali suami pergi ke luar untuk bersiar-siar. Saya sentiasa takut rejim (Syria) atau sekutunya menemui dia," kata Abir.

Sekurang-kurangnya 600 rakyat Syria memasuki Lebanon secara persendirian di antara 1 hingga 7 September lalu. Namun lebih ramai yang tersekat di sempadan.

"Kita mempunyai laporan-laporan keselamatan yang menyatakan beberapa bahagian Syria telah mengetatkan kawalan dan ada banyak yang mencuba untuk memasuki sempadan tetapi tidak berjaya," kata Jean Paul.

Kebanyakan pelarian yang berjaya merentas masuk datang dari Heet, Tal Kalakh dan Homs dikesan melalui sempadan haram. Mereka terlebih dulu merentas melalui tanah berbatu-batan sepanjang Sungai Kabir, tambahnya lagi.

Bunyi tembakan

Sejak kebelakangan ini, beribu-ribu pelarian telah menggunakan laluan itu dan seringkali pendengaran mereka dijamu dengan bunyi tembakan di setiap penjuru.

Cerita pelarian ini amat memilukan. Ada antara pelarian hanya mampu membawa bekalan asas namun tidak kurang juga 'berjuang' dengan sehelai sepinggang.

Kebanyakan pelarian mendapatkan perlindungan daripada saudara-mara mereka di Lebanon.

Kepada Abir, segalanya dilakukan secara bersendirian. Dia memohon bantuan daripada PBB atau daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negara tersebut.

Di Sekolah Mashta Hammoud, majoriti kanak-kanak tidak mandi selama beberapa hari dan berkaki ayam.

Kanak-kanak ini akan diberi beberapa permainan untuk mengisi masa lapang mereka. Ada yang melukis peta bandar-bandar di Syria atas kertas kadbod. Mereka juga memiliki perasaan yang aneh. Apabila kedengaran batu jatuh, mereka memikirkan peperangan akan meletus. Peperangan membawa maksud, akan ada kematian.

PBB menganggarkan lebih 2,700 rakyat Syria telah dibunuh sejak pertengahan Mac lalu iaitu ketika bantahan meletus. Kebanyakannya adalah orang awam.

Beberapa pelarian yang ditemuramah berkata, mereka cukup takut sekiranya konflik itu akan meleret-leret untuk satu jangka masa yang panjang. Ia akan menjadi lebih parah, jika kuasa Barat tidak campur tangan dengan memaksa Assad keluar.

Kepada Abir, meninggalkan ibu bapanya dan tinggal di rumah yang mempunyai dua bilik tidur di Tal Kalakh ialah satu-satunya pilihan terbaik selepas adik- beradik lelakinya yang juga kembar seiras lesap dalam satu bantahan tiga bulan lalu.

Salah seorang daripada kembar berkenaan cedera dan retak tulang belakang, tapi umurnya masih panjang. Seorang lagi dijumpai di bilik mayat hospital tempatan dan telah dikebumikan dalam masa 24 jam sebelum Abir melarikan diri ke Lebanon.

"Anak saya ketakutuan. Anak saya yang tua cepat berpeluh hingga katilnya basah. Mereka akan menjerit dan bersembunyi dalam bilik apabila mendengar bunyi tembakan.

"Dunia perlu tahu bahawa rakyat Syria mahu melepaskan diri daripada terus terkandas dalam peperangan," kata Abir yang menahan air mata dan dengan bangga menunjukkan gambar adik- beradik lelakinya yang disimpan dalam telefon bimbit. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Komen

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved