Selasa, 4 Oktober 2011

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Animasi BoBoiBoy ke persada antarabangsa

Posted:

Animasi BoBoiBoy ke persada antarabangsa

Animasi BoBoiBoy ke persada antarabangsa

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM

GELAGAT comel kanak-kanak mempunyai kuasa super menentang makhluk asing bergelar Adudu yang berkepala botak dalam siri animasi tiga dimensi (3D) BoBoiBoy cukup menghiburkan dan mencuit hati penonton.

Kehalusan pergerakan karakter, pencahayaan terperinci dan garapan cerita yang baik menghidupkan lagi watak-watak dalam siri animasi 3D itu sehingga kelihatan bak dalam dunia nyata.

Ia sekali gus menjadikan siri animasi BoBoiBoy setanding hasil karya antarabangsa selain antara pilihan siri animasi kanak-kanak pada hari ini.

Bukan sahaja kanak-kanak kecil teruja menonton kelibat kanak-kanak mempunyai kuasa super itu malah, golongan dewasa juga tidak terkecuali dalam menonton siri animasi hasil garapan sulung Animonsta Studios Sdn. Bhd.


TUNJANG belakang Animonsta Studios (dari kiri) Muhammad Anas Abdul Aziz, Mohd. Nizam, Mohd. Safwan Ab. Karim dan Kee Yong Pin.


Di sebalik hasil karya yang mempunyai durasi selama 11 minit itu, penonton mungkin tidak mengetahui bahawa pembikinan sebuah episod BoBoiboy mengambil masa kira-kira satu bulan untuk disiapkan sepenuhnya.

Pengarah Urusan Animonsta Studios Sdn. Bhd., Mohd. Nizam Abd. Razak berkata, terdapat tiga peringkat utama yang perlu dilalui terlebih dahulu dalam penghasilan siri animasi BoBoiBoy.

"Pada peringkat awal, proses praproduksi perlu dilakukan terlebih dahulu. Kita akan bersama-sama membincangkan mengenai idea, plot cerita, skrip yang sesuai digunakan, penyediaan audio dan kemasukan suara latar.

"Apabila sudah melalui proses praproduksi ini, kita akan meneruskan pula proses produksi yang melibatkan proses lebih rumit seperti modeling watak-watak, pergerakan animasi, rendering, proses audio, pencahayaan dan banyak lagi," ujar anak muda berusia 28 tahun itu.

Selepas proses produksi, graduan Universiti Multimedia (MMU) itu menjelaskan, mereka akan melakukan post produksi dalam mengemaskini garapan plot cerita untuk memastikan produk akhir menepati kriteria ditetapkan.


DARI KIRI: BoBoiBoy, Gopal, Ying dan Yaya menambat hati penggemar animasi tempatan dan antarabangsa.


Ujarnya lagi, beberapa perkara yang perlu dititikberatkan dalam proses akhir itu termasuklah penyuntingan, memasuk pelbagai efek, pengubahan dan lain-lain lagi.

Mohd. Nizam menubuhkan Animonsta Studios bersama tiga rakan universitinya yang hanya mempunyai tujuh tenaga kerja pada tahun 2009. Kini, Animonsta Studios boleh berbangga kerana menjadi platform mengetengahkan bakat tempatan dan luar negara apabila berkembang sehingga kini mempunyai 30 tenaga kerja.

"Kita telah menggunakan beberapa perisian termasuk Adobe Photoshop, After Effects, Premiere, Autodesk Maya 3D dan Apple Logic Pro untuk melancarkan proses pembikinan siri animasi 3D BoBoiBoy ini.

"Perbadanan Pembangunan Multimedia Malaysia (MDeC) banyak memberi sokongan termasuk memberi akses kemudahan yang ada di bangunan Pusat Animasi dan Kandungan Kreatif (MAC3), Cyberjaya," katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Nizam memberitahu, pemilihan watak adiwira cilik adalah kerana genre tersebut mudah diterima penonton tempatan dan antarabangsa.

"Kita ingin membikin ikon kanak-kanak yang dapat menghibur sambil menyampaikan nasihat kepada penonton terutama kanak-kanak melalui animasi. Ia terbukti apabila siri animasi 3D BoBoiBoy ini mendapat sambutan di negara ini. Bahkan, melalui rangkaian Disney ia berjaya menambat hati penonton animasi luar negara seperti di Filipina dan Singapura," katanya.

Cabaran juruanimasi


ANIMONSTA Studios mempunyai 30 tenaga kerja untuk membikin BoBoiBoy.


Sementara itu, Juruanimasi Kanan Animonsta Studios, Ahmad Noriman Ahmad Saffian memberitahu, sebagai juruanimasi dia perlu mempunyai kemahiran berlakon.

"Lazimnya, kami akan melakonkan babak-babak antara satu sama lain untuk memastikan pergerakan animasi berjalan dengan lancar dan cantik.

"Dengan cara ini, kita dapat melihat mimik muka, pergerakan tangan dan kaki dengan lebih mudah untuk mendapat mood apabila ingin diterjemahkan kepada animasi," katanya.

Pemuda berusia 23 tahun itu menambah, kadangkala dia juga berdepan kesukaran mencari idea yang sesuai untuk sesuatu babak animasi tersebut.

Katanya, dia tidak mahu babak dihasilkan menyamai babak sebelum ini untuk memastikan kelainan dapat ditonjolkan kepada penonton.

"Juruanimasi bukan sahaja perlu kreatif tetapi, mempunyai daya imaginasi yang tinggi dalam pembikinan BoBoiBoy.

"Kita juga sentiasa mengadakan perbincangan untuk memastikan hasil karya menepati cita rasa penonton hari ini," katanya lagi.


PROSES rakaman suara perlu dilakukan dengan teliti.


Rashdan Fahirurazi, 23, yang sentiasa membuat rujukan filem atau siri animasi antarabangsa pula berkata, dia merasakan terdapat babak sukar dan mudah dilakukan dalam pembikinan BoBoiBoy.

"Ia bergantung kepada skrip yang diperoleh pada babak berkenaan. Kalau ada babak lawan ia lebih rumit dan memerlukan daya imaginasi para juruanimasi.

"Tidak dinafikan, terdapat juga babak-babak yang telah siap kemudian ditolak kerana tidak menepati kriteria dialog yang diberikan kepada kami," katanya.

Bagaimanapun, ia bukan penghalang bagi mereka untuk meningkatkan lagi mutu dan kualiti produk akhir.

Katanya, apabila penonton dapat merasai apa yang cuba disampaikan ia memberi kepuasan kepada diri terutamanya membabitkan babak jenaka.

Perancangan masa depan

Mohd. Nizam menambah, dia sedang dalam perancangan untuk memasarkan siri animasi 3D BoBoiBoy di Indonesia pada bulan Januari tahun hadapan.

"Beberapa stesen televisyen luar negara turut menunjukkan maklum balas positif dan berharap BoBoiBoy dapat melonjak nama Malaysia di pentas antarabangsa," katanya.

Dia yang menggemari animasi turut mempunyai perancangan untuk membuat filem dan barang niaga BoBoiBoy seperti kandungan mudah alih, baju T, minuman, kek serta banyak lagi.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai BoBoiBoy dan Animonsta Studios anda boleh melayari laman

Timberland pulihara paya gambut

Posted:

Timberland pulihara paya gambut

Timberland pulihara paya gambut

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM


BAGI peserta program, aktiviti yang dianjurkan oleh Timberland turut memberi mereka peluang mengenal dan mempelajari ekosistem flora dan fauna.


KELIHATAN air perang kehitam-hitaman mengenangi hampir segenap kawasan Hutan Paya Gambut Hutan Simpan Raja Musa yang terletak di Batang Berjuntai, Kuala Selangor, Selangor.

Air perang kehitam-hitaman yang dihasilkan bahan organik tersebut cukup kaya dengan nutrien terhasil daripada tumbuhan dan haiwan reput dalam membantu ekosistem kehidupan flora serta fauna.

Bagaimanapun, keadaan boleh menjadi buruk sekiranya air menjadi kering terutamanya apabila musim kemarau menjengah kawasan berkenaan sehingga menyebabkan kebakaran.

Menyedari kepentingan pemuliharaan hutan paya gambut itu, jenama Timberland yang cukup sinonim dengan aktiviti lasak telah menjalin kerjasama bersama Pusat Alam Sekitar Global (GEC) baru-baru ini melalui program Serv-A-Palooza.

Program Serv-A-Palooza merupakan salah satu usaha tanggungjawab sosial korporat (CSR) Timberland dalam memulihara alam semula jadi berjaya mengumpul kira-kira 60 peserta terdiri daripada pekerja Timberland dan GEC.


TAHUN ini merupakan tahun kedua Timberland membuat kerja amal di Hutan Paya Gambut Hutan Simpan Raja Musa, Kuala Selangor.


Tanpa menghiraukan keadaan paya gambut yang digenangi air, para peserta dibahagikan kepada tiga kumpulan untuk membina benteng takungan air dan menanam pokok dalam program berkenaan.

Walaupun, riak wajah para peserta kelihatan agak penat meredah air sambil memakai kasut getah paras betis, mereka tetap bersemangat dalam memastikan sekelumit usaha yang dicurahkan dapat membantu memulihara alam semula jadi.

Ketua Program Global Steward Timberland Malaysia, Michael Fong berkata, bersesuaian dengan jenama aktiviti lasak, Timberland sangat prihatin terhadap pemuliharaan alam semula jadi.

"Sudah 19 tahun Timberland melakukan usaha CSR dalam memulihara alam semula jadi secara global. Program Serv-A-Palooza ini merupakan salah satu usaha memulihara alam semula jadi Timberland Malaysia.

"Ini bukan pertama kali, kita memilih Hutan Paya Gambut Hutan Simpan Raja Musa sebagai lokasi melakukan aktiviti CSR kerana telah melakukannya pada bulan April lalu. Kita berharap dengan usaha yang tidak seberapa ini dapat membantu mengekalkan alam semula jadi untuk generasi akan datang," ujarnya.

Michael Fong yang turut turun padang membuat benteng secara tradisional menggunakan kayu bakau, tayar dan guni pasir memberitahu, Timberland mempunyai skim membenarkan pekerja-pekerjanya melakukan aktiviti CSR selama 40 jam tanpa perlu mengambil cuti tahunan.

Katanya, ia sekali gus dapat membenarkan pekerja-pekerja menabur bakti dalam memberi keringat membantu orang ramai dan alam semula jadi.

Dalam pada itu, Pegawai Kanan Program GEC, Nagarayan Rengasamy menjelaskan, tujuan utama membina benteng berkenaan adalah untuk memastikan air sentiasa bertakung di paya gambut berkenaan.

"Ia amat penting apatah lagi apabila musim kemarau kerana paya gambut boleh terbakar dengan mudah.


KIRA-KIRA 60 orang sukarelawan yang terdiri daripada pekerja Timberland dan kakitangan GEC menyertai program Serv-A-Palooza baru-baru ini.


"Sukar untuk memadam kebakaran yang berlaku di paya gambut disebabkan ia berlaku di bawah tanah, jadi adalah lebih baik mengambil langkah berjaga-jaga sebelum terjadi," katanya lagi.

Selain daripada membina benteng untuk menakung air, Nagarayan menambah, sebanyak 100 batang pokok tenggek burung juga ditanam dalam program kali ini.

Katanya, pemilihan pokok ini adalah kerana ia merupakan pokok yang mudah hidup di kawasan ini. Ia juga dapat berfungsi dalam membantu mengawal kebakaran.

Tanpa berselindung, seorang peserta yang mengikuti program berkenaan Siti Zuliana Ramsan, 25, memberitahu, dia sangat berbangga kerana dapat bersama-sama membantu memelihara dan memulihara alam semula jadi.

"Agak penat juga menanam pokok dalam keadaan air bertakung tetapi ia tidak melemahkan semangat saya malah, amat menyeronokkan kerana dapat berganding bahu bersama rakan-rakan menjaga kehijauan negara," ujarnya yang pernah mengikuti sebanyak tiga kali program CSR Timberland.

Asman Burhan, 25, pula berkata, dia banyak mempelajari tentang kepentingan paya gambut terhadap ekosistem flora dan fauna apabila menyertai program berkenaan.

"Ini merupakan kali pertama saya menyertai program ini dan ia banyak memberi ilmu pengetahuan mengenai kepentingan paya gambut.

"Saya berharap apa yang dilakukan hari ini dapat membantu bersama-sama mengurangkan kepanasan global melanda dunia pada hari ini," katanya lagi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved