Sabtu, 1 Oktober 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Al-Aziziya tidak lagi digeruni

Posted:

Al-Aziziya tidak lagi digeruni

Al-Aziziya tidak lagi digeruni

SEKUMPULAN rakyat Libya memeriksa terowong rahsia yang ditemui di kawasan istana bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi di Tripoli.


TRIPOLI - Orang ramai mula mengunjungi pekarangan kompleks istana Bab Al-Aziziya di sini yang pernah menjadi kediaman rasmi Muammar Gaddafi (gambar kecil) selepas pemimpin Libya tersebut digulingkan.

Dikelilingi tembok hijau dengan kawat berduri, pekarangan seluas enam kilometer persegi yang terletak di selatan pusat bandar raya itu menjadi mercu tanda pemerintahan Gaddafi selama beberapa dekad.

Ia amat ditakuti, kata beberapa penduduk setempat, sehinggakan orang awam yang memandu melintasi pekarangan Bab Al-Aziziya akan berhenti bercakap dan mengelak daripada memandang terus ke arahnya.

Dibom jet-jet Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) sebagai sebahagian kempen zon larangan terbang di Libya, istana itu dirampas oleh kumpulan pejuang Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) selepas pertempuran sengit dengan tentera Gaddafi pada 23 Ogos lalu.

Ketika itu, ramai orang percaya bahawa Gaddafi berada di dalam kompleks istana berkenaan. Tetapi sehingga kini bekas pemimpin Libya itu gagal ditemui dan masih bebas.

Beberapa minggu kemudian, beratus-ratus penduduk Libya melawat kompleks istana berkenaan pada setiap hari untuk melihat sendiri apa yang ada di sebalik tembok tinggi Bab Al-Aziziya.

"Tempat ini adalah tempat yang paling menggerunkan. Sebelum ini anda tidak mahu berada di dalamnya (Istana Bab Al-Aziziya)," kata seorang pelajar berusia 22 tahun, Esra Kamel.

"Sekarang, sesiapa sahaja boleh berjalan masuk ke dalamnya. Hakikat ini cukup menakjubkan," tambahnya.

Dihubungkan oleh sejumlah jalan, kawasan itu dipenuhi oleh puluhan bangunan termasuklah kediaman peribadi Gaddafi, sebuah hospital persendirian dan perumahan untuk pembantu serta pengawal peribadinya.

Kebanyakan bangunan itu musnah atau rosak teruk akibat pertempuran sengit yang berlaku.

Tembok-tembok kompleks istana itu penuh dengan contengan dan lukisan dalam bahasa Arab dan Inggeris dengan sebahagiannya menyatakan 'Bebaskan Libya!' dan 'Permainan Gaddafi Sudah Tamat'.

Seorang bapa, Mohammed Fathi Musba membawa dua anak perempuannya yang masing-masing berusia tiga dan empat tahun untuk melihat kompleks istana berkenaan.

"Amat aneh berada di sini kerana sebelum ini ia adalah tempat rahsia," kata Mohammed.

"Saya membawa dua anak perempuan saya ke sini untuk menunjukkan betapa keadaan telah berubah Dengan izin Tuhan, kami tidak akan lagi mendapat seorang pemimpin seperti Gaddafi," tambahnya.

Orang ramai yang melawat Bab Al-Aziziya turut mencadangkan supaya kompleks istana tersebut diruntuhkan.

"Pihak berkenaan sepatutnya merobohkan tempat ini dan menukarkannya menjadi taman awam untuk penduduk Tripoli," kata Esra. - AFP

Murray lambat laporkan keadaan tenat Michael Jackson

Posted:

Murray lambat laporkan keadaan tenat Michael Jackson

Murray lambat laporkan keadaan tenat Michael Jackson


TIMBALAN Peguam Daerah, David Walgren memegang botol propofol ketika menyoal Alvarez.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Pihak pendakwa raya memanggil beberapa saksi utama kelmarin dalam usaha membuktikan bahawa doktor peribadi Michael Jackson, Dr. Conrad Murray melambat-lambatkan panggilan telefon untuk menghubungi pihak berkuasa, selain berniat menutup tanda-tanda dia memberikan ubat pelali propofol kepada penyanyi berkenaan.

Ketika perbicaraan Murray kerana membunuh tanpa niat masuk hari ketiga kelmarin, keterangan tertumpu kepada peristiwa yang berlaku di bilik tidur Jackson semasa usaha-usaha dilakukan untuk menyelamatkan nyawa bintang pop itu.

Terdahulu, panel juri telah melihat ruang dalam bilik terbabit menerusi gambar-gambar dan mendengar beberapa keterangan mengenainya.

Mereka juga dijadual mendengar keterangan daripada pengawal peribadi Jackson, Alberto Alvarez. Alvarez merupakan individu pertama yang tiba di bilik itu selepas dia dipanggil untuk membantu Murray.

Dalam keterangan pada perbicaraan awal pada awal tahun ini, Alvarez berkata Murray mengarahkannya supaya membuang pelbagai ubatan dan beg IV yang dipercayai digunakan untuk menyalurkan ubat pelali ke dalam tubuh Jackson sebelum dia menghubungi perkhidmatan kecemasan.

"Jackson kelihatan sudah mati dengan mata terbeliak dan mulutnya terbuka pada ketika itu," kata Alvarez.

Keterangan pengawal peribadi itu penting untuk pendakwa membuktikan bahawa Murray sengaja berlengah untuk menghubungi pihak berkuasa dengan tujuan menyembunyikan bukti bahawa dia telah memberikan ubat pelali kuat kepada Michael.

Ubat pelali propofol hanya dibenarkan untuk kegunaan klinik dan hospital di AS.

Keterangan Alvarez akan dicabar oleh pasukan peguam bela Murray. Pada Rabu lepas, mereka menyoal ketua pengawal keselamatan Jackson dan pembantu peribadi penyanyi itu mengenai kenapa mereka hanya mendedahkan beberapa butiran terperinci mengenai kematian Jackson itu kepada polis hanya selepas dua bulan.

Jackson meninggal dunia selepas mengalami kegagalan jantung pada usia 50 tahun di rumah sewanya di sini, dipercayai akibat pengambilan propofol secara berlebihan.

Murray ditahan beberapa minggu kemudian kerana disyaki cuai dalam memberikan ubat pelali kuat propofol sehingga menyebabkan kematiannya.

Kes itu mula dibicarakan di Mahkamah Tinggi Los Angeles di sini pada minggu ini. Murray, 58, sebelum ini mendakwa bahawa Jackson sendiri yang mengambil dos propofol secara berlebihan. Doktor peribadi itu boleh dipenjara hingga empat tahun jika pihak juri mendapati dia bersalah dalam kes tersebut. - AP

Strauss-Kahn bersemuka dengan wartawan

Posted:

Strauss-Kahn bersemuka dengan wartawan

Strauss-Kahn bersemuka dengan wartawan


BANON kesal dengan sikap Strauss-Kahn yang sombong dan enggan meminta maaf dengannya.


PARIS - Dominique Strauss-Kahn akhirnya bersemuka dengan seorang wanita Perancis yang mendakwa bahawa bekas ketua Dana Kewangan antarabangsa (IMF) itu cuba merogolnya.

Namun wanita berkenaan yang juga seorang wartawan, Tristane Banon memberitahu, Strauss-Kahn enggan memandang atau memohon maaf kepadanya ketika pertemuan mereka berlangsung di hadapan beberapa orang detektif.

Beberapa detektif diarahkan menyoal siasat Strauss-Kahn dan wanita berusia 32 tahun itu kelmarin untuk membantu pihak berkuasa memutuskan sama ada tindakan lanjut boleh diambil berhubung dakwaan yang dibuat oleh Banon.

Banon mendakwa Strauss-Kahn menyerangnya dalam satu sesi temuramah untuk penulisan sebuah buku pada tahun 2003. Strauss-Kahn bagaimanapun menegaskan bahwa tuduhan itu adalah fitnah dan imaginasi semata-mata.

Dalam satu wawancara bersama televisyen tempatan, TF1 kelmarin, Banon berkata Strauss-Kahn berulang kali menegaskan tuduhan itu sengaja direka-reka.

Menurutnya, Strauss-Kahn, 62, menunjukkan sifat ego dan dingin semasa sesi soal siasat itu berlangsung.

"Saya fikir beliau akan memohon maaf. Tetapi saya pun tidak dipandangnya," kata Banon.

Wanita itu bagaimanapun menyifatkan sesi pertemuan itu sebagai kejayaan pertama untuknya dalam usaha mengheret Strauss-Kahn ke muka pengadilan.

Pemimpin veteran itu hanya sekali membuat kemunculan awam di stesen televisyen sama sejak beliau kembali ke Perancis dua minggu lalu.

Strauss-Kahn pernah ditangkap pada Mei lalu kerana didakwa cuba merogol seorang pengemas bilik hotel tempat dia menginap di bandar raya New York.

Namun, dia dibebaskan daripada tuduhan tersebut beberapa minggu kemudian selepas pihak pendakwa raya menemui beberapa kesangsian berhubung dakwaan itu. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved