Jumaat, 23 September 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Tiga dekad bersama rumah api

Posted:

Tiga dekad bersama rumah api

Tiga dekad bersama rumah api

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID

KETIKA sibuk mengendalikan set penjana elektrik bersama lima pekerja lain di Rumah Api Permatang Sedepa, Sujak Sukimi, 57, dikejutkan dengan jeritan meminta tolong.

Suara-suara ketakutan itu datang dari arah rumah api lama yang terletak kira-kira 200 meter (m) dari situ. Teriakan yang bertalu-talu itu membuatkan Sujak dan petugas laut lain terpaku.

Perasaan ketakutan dan cemas semakin menguasai apabila mereka melihat air tangki yang terletak di puncak menara melimpah keluar. Benar, lokasi antara dua buah rumah api kelihatan dekat. Hakikatnya, untuk menyeberangi samudera Selat Melaka pada jarak yang pendek itu bukan mudah. Apatah lagi jika tiada kenderaan waima bot kecil sekali pun ketika itu.

"Kami hanya dapat perhati dari jauh dan minta mereka bertenang, kami juga tertanya-tanya apa sebenarnya yang sedang berlaku, nak kata laut bergelora tidak juga," kata Sujak mengimbau peristiwa lampau.

Persoalan kepada punca tragedi yang berlaku pada 26 Disember 2004 lalu akhirnya terjawab apabila mereka menonton siaran berita di kaca TV pada malam itu.

"Alangkah terkejutnya kami apabila mendapat tahu tsunami sedang melanda negara dan apa yang berlaku petang itu sebenarnya adalah impak kepada gegaran kuat dari perut bumi laut.

"Kami merasa getarannya, namun Alhamdulillah, kami dan orang-orang di rumah api selamat tapi terus terang kami katakan, kejadian itu membuatkan kami kecut perut," imbau Sujak sambil memandang tepat ke arah rumah api lama yang berusia 137 tahun itu tetapi masih gah di situ.

Rumah api lama itu yang terletak 23 batu nautika dari Pelabuhan Klang kini bakal menjadi salah satu khazanah berharga negara.

Momen itu kata anak kelahiran Labis, Johor itu sudah lama berlalu. Namun Sujak memberitahu, dia tidak berupaya melontar pengalaman itu jauh-jauh meskipun dia akan bersara sebagai penjaga rumah api pada 10 Disember ini.


KERJAYA Sujak sebagai penjaga rumah api bermula apabila dia terbaca iklan jawatan kosong di akhbar Utusan Malaysia berbelas-belas tahun lalu.


Barangkali seperti satu kebetulan, bekas penjaga enjin di Felda Lurah Bilut, Bentong itu adalah individu terakhir digelar penjaga rumah api setelah jawatan itu dipindakan. Kesemua yang bertugas di rumah api selepas ini akan dikenali sebagai Pembantu Laut.

Cara pengendalian

"Saya akan terpisah dengan laut selepas 35 tahun berkhidmat sebagai penjaga di dua buah rumah api berasingan," ujarnya yang pernah ditugaskan menjaga Rumah Api Pulau Angsa, Selangor sebelum berpindah ke Rumah Api Permatang Sedepa atau lebih dikenali sebagai Rumah Api One Fathom Bank (OFB) pada tahun 1987.

Penulis larut mendengar cerita-cerita serius dan lucu Sujak sepanjang dia menjawat jawatan yang sangat jarang diperkatakan orang. Namun, apakah yang mendorong lelaki itu mahu menjadi penjaga rumah api?

"Suatu hari saya terbaca iklan di akhbar Utusan Malaysia yang menawarkan jawatan penjaga rumah api, disebabkan saya ada kelulusan dalam mengendalikan set penjana, saya mohon dan berjaya," katanya ketika kami berada di puncak yang paling tinggi di Rumah Api OFB setinggi 43 meter yang siap pada tahun 1999.


PEMBANTU laut sentiasa melaporkan perkembangan di rumah api dari semasa ke semasa.


Pernah bertugas di rumah api lama sebelum rumah api baru siap, Sujak memberitahu, cara pengendaliannya mempunyai jurang yang sangat besar. Di rumah api lama, kesemua peralatan berfungsi secara manual.

"Pagi-pagi kita akan matikan set penjana selepas 12 jam, lepas itu kita akan periksa enjin, bateri dan minyak hitam. Hari-hari kita akan buat laporan bertulis atau menggunakan pita VHS," katanya.

Selari dengan kecanggihan teknologi, rumah api yang baharu berfungsi secara automatik.

Jika dulu, seramai enam anggota Jabatan Laut Malaysia bertugas dan menetap selama sebulan lamanya di rumah api. Namun sejak tahun 1999, masanya dipendekkan kepada 10 hari dan hanya dua petugas saja ditempatkan.

Kesan cuaca

Namun, penceritaan tentang praktis pada era dahulu membuatkan kami ketawa terbahak-bahak. "Sama ada awak percaya atau tidak, dulu setiap hari kami kena kira berapa biji kapal yang lalu siang dan malam. Biasanya, dalam sehari, purata 250 kapal akan melalui Selat Melaka," ujarnya.


RUMAH Api One Fathom Bank penting bagi ahli pelayaran, jurumudi termasuk nakhoda kapal yang melalui Selat Melaka belayar dan mendarat dengan selamat.


Di rumah api lama, kesan bahang akibat cuaca panas sangat ketara. Impak daripada itu, mereka semua terpaksa bekerja dan tidur dalam keadaan tidak berpakaian.

"Memang lucu kalau dikenangkan kisah waktu dulu, kita pun tiada bilik, suasana tempat tidur kami pun macam wad hospital, bila hujan kita terpaksa beralih-alih tempat.

"Ada lagi perkara lucu, semasa kami sedang memasak, tiba-tiba satu batu besar jatuh dan masuk dalam kuali dan sebab itu kami rasa rumah api baharu perlu dibina," ujarnya.

Sujak mengaku, sepanjang hampir tiga dekad, dia telah mengaut pelbagai pengalaman unik bertugas di tengah-tengah lautan yang tidak dihuni oleh manusia.

Katanya, beliau kerap didatangi oleh orang asing yang tidak diketahui latar belakangnya.

"Di rumah api ini biasanya orang datang minta bantuan air minuman. Sama ada dia baik atau jahat, lanun atau nelayan, itu menjadi tanggungjawab kita untuk bantu," ujar Sujak.

Tidakkah wujud perasaan gentar kalau-kalau mereka dirompak? Balas lelaki itu : "Hal itu tak pernah berlaku dan kita sebenarnya lagi suka orang datang sebab kita jarang jumpa orang, mereka pun kadang-kadang bagi kita makanan."


RUMAH api dilengkapi dengan pelbagai prasarana seperti bilik rehat untuk para tetamu.


Sujak galak bercerita. Katanya, untuk mengaktifkan suasana kadangkala mereka berkomunikasi dengan kapal-kapal dagang dari Indonesia atau dari negara lain. Lelaki yang masih tegap dan sihat tubuh badan juga pernah 'ditegur' oleh helikopter yang berlegar-legar di udara.

Kesempatan berada di puncak tertinggi, membolehkan penulis dan jurufoto, Amin Farij Hasan menikmati panorama laut yang terbentang luas. Namun, mata kami terfokus pada serpihan kapal tenggelam yang pasti ada cerita di sebaliknya.

"Dulu ada kapal yang bawa kira-kira 80 orang penumpang karam dan kemudian beberapa tahun lepas itu, sebuah kapal dari Sri Lanka yang bawa kayu-kayan hampir nak langgar rumah api kita.

"Tapi atas kebijaksanaan nakhodanya, mereka mengarah kapal dan melanggar kapal karam di situ, kiranya ada dua peristiwa di lokasi yang sama," katanya yang juga pernah menyelamatkan orang hanyut suatu ketika dulu.

Berada selama sebulan dan kemudian 10 hari dalam satu-satu masa di Rumah Api OFB memungkinkan pelbagai risiko perlu dihadapi. Barangkali yang mana satu penyeludup atau yang mana satu kapal haram mudah ditelahnya.

Sujak mengiyakan kenyataan itu. Bukan untuk membangga diri tetapi lelaki ini memberitahu, anak-anak kapal luar atau tempatan sangat menghormati petugas di rumah api.

Pelbagai infrastruktur


UNTUK sampai ke puncak tertinggi Rumah Api One Fanthom Bank (OFB), para pekerja perlu mendaki tangga berputar setinggi 43 meter.


"Selain penting sebagai panduan kepada kapal untuk elak kapal terkandas di kawasan air cetek atau batu karang, kita juga banyak berkorban, kita tinggalkan keluarga dan terpinggir dari dunia luar," ujarnya.

Bagaimanakah caranya mereka menguruskan makan minum? "Di tempat lama, kami ada tukang masak tapi sekarang semua masak sendiri. Jadi, kita akan bawa bekalan bahan mentah dari darat dan ikan pula, kita pancing saja di sini."

Rumah api di situ jauh lebih selesa. Pelbagai infrastruktur tersedia seperti tujuh buah bilik, surau, bilik mandi termasuk dapur dan ruang tamu.

Ketika menyusur balik ke Pelabuhan Klang menaiki Kapal Al-Debaran yang dipandu oleh Kapten Isman Sibon, Sujak ditanya tentang kejadian mistik yang sering diperkatakan di rumah api.

Daripada riak wajahnya dia seperti menyembunyikan sesuatu. Lelaki ini hanya berkata: "Yang dahsyat tak dalah, cuma dapat panggilan misteri berkali-kali. Namun yang penting kerja di sini, mulut jangan celupar."

Sujak dan samudera sememangnya sudah akrab. Sayangnya, anak-anaknya seperti menjauhkan diri dengan dunia lautan.

"Tak mengapalah, bagi saya, hanya angin laut saja dapat menenangkan jiwa dan relung hati saya," ujarnya.

Berdikari masak makanan sendiri

Posted:

Berdikari masak makanan sendiri

Berdikari masak makanan sendiri


RUMAH api juga boleh membantu menandakan kawasan berbahaya dan dalam memandu arah udara.


KATA pembantu laut di Rumah Api Permatang Sedepa, Nizam Bahari, 43, hari-hari yang dilalui mereka sememangnya sepi.

Tiada bunyi hingar-bingar kenderaan lalu lalang apatah lagi deretan kedai yang menjual makanan. Apa yang ada cuma alunan ombak yang kadangkala tenang dan ada kalanya sangat menggerunkan.

Cabaran berada di tengah-tengah laut kata Nizam hanyalah cuaca. Sekiranya cuaca tenang, ia satu perkara yang menyenangkan. Jika sebaliknya, mereka harus berwaspada.

Bertugas sebagai pembantu laut sejak tujuh tahun lalu, lelaki ini memberitahu, tiada insiden buruk yang pernah dilaluinya.

"Di laut, tiada sesiapa. Kita tengok kawan, kawan tengok kita," katanya.


PADA waktu senggang, aktiviti menangkap ikan akan dilakukan dan sekali gus menjadi menu tambahan para pekerja di rumah api.


Beritahu Nizam, meskipun lokasi tempatnya bekerja terletak di tengah-tengah Selat Melaka dan terpisah sejauh 23 batu nautika dari daratan, keadaan itu membuatkan mereka lebih berdikari.

"Disebabkan kita berada selama 10 hari di samudera sebelum bertukar syif, kita akan bawa bahan mentah untuk dimasak secukupnya seperti minyak masak, gas, garam, gula, telur, ayam dan lain-lain.

"Sebenarnya dalam kalangan pembantu laut, ada yang berkebolehan memasak tapi masakannya tidaklah sesedap mana, asal boleh makan dan kenyang je lah," selorohnya ketika ditemui baru-baru ini.

Rakan sejawatnya, Mohd. Ridzuan Abd. Razak, 27, yang dikatakan antara yang mempunyai kepakaran memasak memberitahu, sebagai tambahan kepada juadah, mereka akan melakukan aktiviti memancing.

Ikan-ikan yang diperoleh seperti ikan tuna atau bawal akan dipanggang atau dimasak gulai.

"Ringkas saja masakan kami, lauk bujang katakan. Biasanya kami lauk gulai, sayur goreng, ikan goreng atau telur goreng, semuanya ala kadar saja tapi ia sudah memadai," katanya.

Erat silaturrahim


RINGKAS. Bekerja di tengah-tengah laut menjadikan pembantu-pembantu laut ini menjamah masakan yang mereka masak sendiri.


Antara pembantu laut yang ditemubual, Samsuri Miran, 52, menunjukkan reaksi syahdu ketika ditanya pengalamannya menyambut hari raya di rumah api.

"Sebenarnya tak banyak beza, cuma di sini kita memang tak boleh ulang-alik.

"Namun kita rasa sayu sedikit sebab kita tak dapat jumpa dan bersalaman dengan isteri dan anak-anak pada pagi raya, namun demi tugas kita harungi juga," kata Samsuri yang sebelum ini bertugas di Rumah Api Bukit Jugra sebelum berpindah ke Rumah Api Permatang Sedepa atau One Fathom Bank (OFB).

Penjaga Rumah Api OFB, Sujak Sukimi, 57, yang sudah berpuluh-puluh tahun berkhidmat berkata, dia sudah lali berbuka puasa dan bersahur di rumah api.


SETIAP kali bertukar syif, pembantu-pembantu laut akan membawa bekalan bahan mentah seperti telur dan beras untuk jangka masa 10 hari.


"Menariknya, kami lebih berdikari dan semua kerja di dapur dilakukan secara bersama dengan rela hati," katanya.

Bagaimanakah pula dengan solat tarawih? Sujak memberitahu, ketika bekerja di rumah api lama, mereka akan bertarawih beramai-ramai kerana terdapat 10 pembantu laut pada satu-satu ketika.

Namun, sejak Rumah Api OFB berfungsi pada tahun 1999, dua petugas saja yang ditempatkan. Keadaan itu menyebabkan para pekerja menunaikan solat secara sendirian kerana mereka perlu bertugas secara bergilir-gilir.

"Jika ada masa yang sesuai saja, kami akan solat bersama.

"Namun, bulan Ramadan sememangnya lebih merapatkan silaturrahim antara kami walaupun di sini kami tidak menikmati kemeriahan seperti orang lain," katanya. - MAZLINA ABDUL MAJID

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved