Isnin, 26 September 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Awie tolak, Khir terima

Posted:

Awie tolak, Khir terima

Awie tolak, Khir terima

VISI Mamat untuk Rentaz direalisasikan menerusi dua tenaga utama lakonannya, Awie dan Khir.


BUKAN mudah untuk membikin sesebuah filem supaya mesej yang ingin disampaikan benar-benar berkesan serta dapat difahami penonton yang mengunjungi pawagam untuk menontonnya.

Namun, bagi seorang penggarap filem yang namanya telah sinonim dengan filem bergenre komedi seperti Zombi Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah, Mamat Khalid, kali ini dia ingin menayangkan sebuah filem yang mungkin menyimpang dari dua filem pecah panggung yang digarapnya sebelum ini.

Rentaz merupakan taruhan terkini Mamat Khalid di bawah terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd. Watak utamanya merupakan Awie yang memegang karakter Bob serta Khir Rahman sebagai Tyson.

Filem bergenre seram ini menampilkan kisah mengenai seorang lelaki bernama Bob yang sedang koma didatangi Tyson, iaitu jelmaan syaitan berwajah manusia yang cuba untuk menyesatkan Bob selaku orang Islam walaupun ketika dirinya sedang berada di ambang maut.

Awie enggan dipertikaikan

Bagi Awie dan Khir, selain bermain dengan emosi dalaman, mereka juga perlu bijak bermain dengan watak yang diberi supaya kelihatan pro dan kontranya apabila dilakon dan dipertontonkan kelak.

Akui Awie atau Ahmad Azhar Othman ini, pada mulanya dia diberi watak Tyson. Namun disebabkan pelantikannya sebagai duta Persekutuan Seruan Islam Perak (PSIP) baru-baru ini, Awie beranggapan adalah tidak manis jika watak jelmaan syaitan itu dilakonkannya.

"Sebenarnya dalam konteks cerita ini Tyson boleh dilihat sebagai penyedar kepada sesiapa yang menonton. Tapi, saya tidak mahu nanti ada pihak yang mempertikaikan watak tersebut berkait dengan status saya sebagai duta PSIP.

"Saya tidak takut orang mengganggu saya namun saya tidak mahu orang mengganggu PSIP kelak mengenai isu watak ini kerana walaupun ia suatu karakter yang terbaik, namun setelah difikirkan semula, akhirnya saya menolak dan mengambil watak Bob," jelas Awie yang mengakui dia sememangnya tertarik dengan jalan cerita Rentaz ini sendiri.

Bicara Awie lagi, ini merupakan kali pertama dia melakonkan watak lelaki yang sedang koma dan tambahnya, setiap babak dalam Rentaz akan membuatkan penonton berasa tegang dan seram.

Ini kerana ia adalah filem yang dirasakan berlainan dari apa yang pernah dilakonkannya serta digarap oleh pengarah lain.

Tambahnya, karakternya sebagai Bob juga perlu agak sedikit low profile dan begitu mencabar diiringi dengan syot-syot yang dibuat. Jelasnya, penumpuan terhadap syot, genre dan arah filem ini juga begitu mencabar dan perlu berhati-hati semasa melakonkannya.

"Dalam erti kata lain, selain menyedarkan serta memberi keinsafan, ini juga merupakan dakwah secara halus dan punya makna tersirat kepada penonton yang memahaminya.

"Dan jika kita bercakap sekali, seribu orang membaca dan jika ada seorang pun yang menerima, sudah besar rahmat yang diperoleh.

"Namun walaupun seperti berdakwah, di dalam filem ini, kita tidak berkhutbah kerana kita mahu umumkan perkara ini dan tidak mahu terlalu berbentuk keIslaman," bicara Awie rancak ketika ditemui di lokasi penggambaran di Perangin Mall, Pulau Pinang baru-baru ini.

Akui vokalis kumpulan Wings ini juga, Bob juga merupakan watak yang memberi tekanan kepadanya kerana setelah meneliti skrip yang diberi dia menjadi agak tegang.

Ini kerana, dalam masa yang sama, walaupun watak yang dipegangnya itu tidak berkhutbah, namun emosi dalamannnya dan pandangan matanya yang harus menyampaikan khutbah kepada penonton tanpa berbicara mengenai isu agama.

"Sejujurnya, bidang nyanyian lebih mudah dari bidang lakonan memandangkan lakonan memerlukan penghayatan skrip dan emosi yang mendalam supaya watak yang dibawa itu berjaya dilaksanakan," akhiri Awie.

Khir minta izin

Saat menerima tawaran menjadi jelmaan syaitan dalam filem Rentaz, bagi seorang pelakon yang bukan sahaja berpengalaman di pentas teater, namun juga berpengalaman sebagai pengarah yang pernah mengarah filem kontroversi, …Dalam Botol, Khir Rahman sudah mengetahui bagaimana dirinya akan membawa watak ini dari persepsi yang difahami dirinya.

"Dari awal-awal lagi, ketika saya ditawarkan watak ini, pengarah mengatakan ini merupakan watak syaitan dan ketika itu juga saya beritahu Mamat yang kebiasaannya untuk watak begini saya akan gunakan pendekatan yang berlainan.

"Untuk watak Tyson, saya akan gunakan kaedah pendekatan naturalisme dan logikal yang mana banyak bermain dengan emosi dalaman dan luaran," jelas pemilik nama sebenar Khairulizam Abdul Rahman ini.

Tambahnya: "Justeru, saya meminta izin pihak Mamat untuk saya lakonkan watak ini secara mekanikal dan teknikal dan lebih kepada kebebasan gaya lakonan saya sebagai jelmaan syaitan. Ini Kerana, jika saya mahu letakkan diri saya secara dalaman sebagai syaitan, ia memerlukan pendekatan yang berbeza kerana ia bercanggah dengan iman kita sebagai manusia."

Menurutnya lagi, mungkin ini yang dikatakan manisnya berkarya apabila seseorang pelakon cuba untuk memegang intipati watak masing-masing.

Kata Khir, sebenarnya, watak seperti Tyson yang membolehkan pembawanya bebas untuk mengekspresikan apa yang diimaginasikan kadangkala membolehkan pelakon lain cemburu akan kebebasan lakonannya.

Sementara itu, Khir memberitahu watak Bob lakonan Awie merupakan watak yang berada di dalam zon kekeliruan, di mana dalam fikirannya masih terdetik dan mencari kebenaran namun ia tidak sebebas Tyson.

Jelasnya lagi, ini memberi maksud dalam filem tersebuti, ia merupakan pandangan dan imaginasi watak Bob itu sendiri tentang bagaimana dia melihat syaitan sebenarnya.

Bagi Khir, watak yang dibawanya kelihatan agak jelas supaya penonton yang menontonnya akan faham apa yang ingin disampaikan sekalipun penonton itu adalah dari kalangan kanak-kanak.

Kemilau Konsert Suara Kami

Posted:

Kemilau Konsert Suara Kami

Kemilau Konsert Suara Kami

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN


PERDANA MENTERI, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri bermesra dengan generasi muda di Konsert Suara Kami.


BARISAN artis antarabangsa, pukauan penonton melimpah ruah, pentas tersergam gah dan kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di luar jangkaan antara penangan hebat melengkapkan portfolio stesen penyiaran swasta, Astro menganjurkan satu acara yang penuh gemilang.

Pancaran gemerlapan cahaya sepanjang tentatif acara Suara Kami yang berlangsung seharian di lokasi penuh bersejarah, Stadium Merdeka, Kuala Lumpur, disimpulkan kemas menerusi konsert meganya pada sebelah malam membuka tanda aras baharu biarpun penganjuran pertama acara tersebut.

Umpama kata-kata Najib yang ditemani isteri, Datin Seri Rosmah Mansor mengejutkan 6,000 pengunjung yang membanjiri Stadium Merdeka, bara semangatnya turut mengesankan jiwa belia.

"Apa yang penting saya dapat bersama-sama dengan generasi baharu Malaysia dan saya ingin rasa semangat dan tenaga daripada generasi muda kita," bertebar ucapan ringkas bak kata-kata semangat yang diikuti gema sorakan keterujaan penonton.

Membuka panggung, Hujan tampil menghadiahkan buah tangan terbaharu menerusi lagu Rumah Kita. Penuh patriotik! Sesuai dengan objektif Suara Kami yang juga meraikan sambutan Hari Malaysia pada 16 September lalu.

Walaupun pekarangan utama stadium penuh nostalgik itu diiringi renyai hujan, sesekali tidak mematahkan getar hati belia negara untuk terus berdiri membuktikan sokongan padu.

Kemudian, gabungan tarian K-Pop dan Hip Hop oleh Battle Ruffneck dan Soul Krazy mengisi slot menerusi lagu Who Runs The World, Sexy Chick dan Inspector Gadjet.

Penyanyi dari India, Naresh Iyer dan Chenmayi seterusnya tampil bersama rangkaian lagu Tamil Yethi Yethi dan Kilimanjaro.

Kumpulan yang bakal melebarkan sayap ke Amerika Syarikat, Pop Shuvit tampil pula dengan lagu yang melonjakkan nama mereka, Mara Bahaya, penuh energetik dan momentum mereka selayaknya

diletakkan ke taraf antarabangsa.

Tambah menghangatkan bara di pentas, penampilan eksklusif bintang muda berbakat besar yang sedang menimba segedung ilmu dari Amerika Syarikat, Yuna bersama dendangan lagu Gadis Semasa.

Menghargai perjuangan artis-artis rock yang pernah melakar nama di persada antarabangsa antaranya Wings, Lefthanded dan Search, Azlan and the Typewritter muncul bersama buah tangan medley lagu

Pawana, Seruan dan Sejati yang diikuti jurus petikan gitar daripada gitaris malar segar Joe Wings,

Man Kidal, Kid Search dan Hillary Ang.

Hins Cheung, artis yang diterbangkan khas dari Hong Kong bersama lagu My Way dan Deadline melengkapkan variasi artis berkonsepkan 1Malaysia.

Kilauan artis Korea, Rania turut menghiburkan penonton dengan kelincahan beraksi menerusi lagu-lagu Dr Feelgood, Masquerade dan Stand Up For Love.

Klimaks pada persembahan yang berdurasi dua jam itu akhirnya disempurnakan oleh persembahan penuh memukau daripada rapper Amerika Syarikat, Nelly bersama sajian lagu yang melonjakkan nama mereka di pentas dunia, Dilemma, Party People, One & Only dan Just Dream.

Penutup tirai persembahan, Altimet, DJ Fuzz, Point Blanc, Ila Damia dan Rabbit Mac muncul mengalirkan momentum luar biasa melalui lagu Malaysian Boy.

Walau ada desas-desus yang menyangkal pembabitan beberapa artis luar negara sekali gus mengetepikan peluang artis tempatan beraksi, Astro selayaknya diberikan kredit atas usaha mempromosikan keunikan Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan punyai diversiti dalam semua aspek budaya mahupun kehidupan.

Kim, Kris batalkan pernikahan?

Posted:

Kim, Kris batalkan pernikahan?

Kim, Kris batalkan pernikahan?

SETELAH hampir sebulan mendirikan rumah tangga dengan menganjurkan satu majlis yang cukup mewah, tiba-tiba kedengaran kisah kurang menarik yang membabitkan pasangan Kim Kardasian dan Kris Humphries.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved