Rabu, 10 Ogos 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Sup gear box Grand Season

Posted:

Sup gear box Grand Season

Sup gear box Grand Season


SUP gear box antara menu yang harus dicuba oleh setiap pengunjung di Hotel Grand Season.


TAHUN ini Hotel Grand Season yang terletak di Jalan Pahang, Kuala Lumpur menawarkan lebih 60 jenis makanan untuk tetamunya berbuka puasa sempena Ramadan.

Bertempat di Season Cafe Teh Halia, antara lauk-pauk yang dihidangkan merangkumi makanan tradisi Melayu, hidangan India, makanan laut Cina dan sajian Barat.

Makanan pengenalan hotel yang harus dicuba sebelum merasa hidangan lain sudah tentunya sup gear box.

Menurut Chef Eksekutif Hotel Grand Season, Chef Randy Y.L Liow, sup tersebut hanya menggunakan bahagian-bahagian daging lembu terpilih.

"Rempah-ratus dan daging lembu itu akan direneh antara lima hingga enam jam bagi mendapatkan rasa daging lembu yang pekat pada sup.

"Bahan-bahan yang terpilih pula akan dipastikan segar dan berkualiti baik tanpa menggunakan rempah segera," ujar Chef Randy yang berpengalaman selama 28 tahun dalam bidang kulinari.

Tambah Chef Randy, pihak hotel turut menyediakan makanan tradisional lain seperti nasi kandar dengan lauk-pauk seperti kari kepala ikan gaya mamak Pulau Pinang dan kambing masak kicap berempah.

"Kami juga membawa khas seorang chef dari Johor yang pakar dalam memasak hidangan Melayu seperti pelbagai jenis kerabu, sate, masak ketam lemak cili api, daging kerutup, sotong sambal dan lain-lain," kata Chef Randy lagi.

Hidangan nasi beriani dari Johor dan rendang daging batang pinang juga disediakan bagi penggemar tegar kedua-dua masakan itu.

Sajian lain yang turut dihidangkan adalah kulinari India dengan makanan yang dikenali ramai iaitu roti naan dan ayam tandoori.

Berbeza dengan dijual di kedai-kedai mamak, roti naan yang terdapat di Hotel Grand Season lebih nipis dan rangup dan jika dicecah, kuah akan meresap dalam rongga roti dengan mudah.

Jika inginkan kelainan, kupang goreng ala kam heong, ikan tiga rasa gaya Cina dan makanan Jepun seperti sushi dan gulungan futumaki pasti membuka selera. - MOHD. ADLAN JAAFAR

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

101 hidangan di KDE

Posted:

101 hidangan di KDE

101 hidangan di KDE


MUSTAFA menunjukkan pelbagai sajian yang boleh dinikmati dari dapur Restoran Duyong Kelab Darul Ehsan.


RESTORAN Duyong yang terletak di Kelab Darul Ehsan, Ampang memberi peluang kepada orang ramai untuk menikmati juadah buka puasa dengan selera tradisi. Menghidangkan kira-kira 101 jenis makanan hidangan bufet yang terdiri daripada lauk-pauk, pencuci mulut dan minuman, Restoran Duyong pasti tidak menghampakan anda.

Antara masakan kampung ialah cencaru masak terutup, daging beriani, gulai tempoyak, kambing masak halia dan daging kambing masak kicap.

Chef Eksekutif Kelab Darul Ehsan, Mustafa Kamal Ahmad Sarbani berkata, bufet Ramadan di Restoran Duyong pasti menjanjikan kelainan kepada pengunjung walaupun hanya menyajikan hidangan tradisional.

"Kebanyakan resipi adalah hasil ubah suai saya sepanjang 25 tahun menjadi tukang masak. Saya ada menambah atau mengurangkan rasa dan rempah yang digunakan bersesuaian dengan selera semua.

"Sebagai contoh, masakan sambal saya ditambah dengan lengkuas supaya rasanya lebih sedap," katanya ketika majlis prarasa di restoran itu baru-baru ini.

Kata Mustafa lagi, kebanyakan lauk yang terdapat dalam senarai menu bufet Restoran Duyong dipanggang seperti kambing panggang.

"Cara memanggang lebih berkhasiat daripada bergoreng kerana kurang menggunakan minyak dan rendah kolesterol," ujarnya.

Bagi sajian makanan laut pula, Restoran Duyong akan menyajikan hidangan dalam bentuk masakan gaya Cina seperti loh hon chai, udang kon poh, udang masak mentega dan sotong masak cili kering.

Sebagai pencuci mulut, pelbagai pastri barat dan kuih-muih tempatan terhidang di meja restoran yang terletak di Ampang itu.

"Sebenarnya, saya mahir dalam pembuatan kuih talam, jadi pengunjung boleh merasa pelbagai kuih jenis itu seperti talam keladi, talam madu tiga dan talam jagung," katanya yang berusia hampir 50 tahun.

Sebanyak 10 set lauk akan disediakan untuk disajikan mengikut giliran supaya pengunjung tidak bosan untuk berkunjung lagi ke restoran itu.

Sepanjang majlis berbuka puasa nanti, tetamu akan dihiburkan dengan nyanyian dan muzik ghazal dari Johor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

JJCM versi buku

Posted:

JJCM versi buku

JJCM versi buku


MASHITAH (kiri) turut hadir memeriahkan pelancaran buku JJCM edisi Ramadan yang dihasilkan oleh Maria.


KEJAYAAN rancangan Jalan-Jalan Cari Makan (JJCM) yang telah ke udara lebih 10 tahun di TV3 membuatkan bekas pengacara rancangan tersebut, Maria Tunku Sabri melancarkan buku JJCM edisi Ramadan 2011.

Sebagai insan yang bertanggungjawab menaikkan nama JJCM, penerbitan buku tersebut dirasakan bertepatan dengan status miliknya yang telah mengendalikan rancangan tersebut selama 12 musim.

Walaupun tidak lagi mengacarakan JJCM, keinginan Maria bagi menghasilkan buku tersebut sebenarnya telah lama disuarakan namun, baharu kini dapat direalisasikan.

"Oleh kerana faktor masa dan komitmen tugasan harian sebagai penerbit, saya terpaksa menangguhkan idea tersebut.

"Setelah berbincang dengan keluarga, saya akhirnya membuat keputusan untuk menerbitkan buku ini walaupun proses yang diambil hanya memakan masa selama kurang daripada dua bulan.

"Namun, ia dilaksanakan ketika saya sedang bercuti, jadi saya terpaksa mengorbankan cuti-cuti tersebut demi mendapatkan hasil buku itu yang memuaskan," jelasnya.

Buku setebal 77 halaman itu menggabungkan rangkaian restoran-restoran sekitar Lembah Klang yang pernah dikunjungi Maria dengan krew JJCM.

Pada harga hanya RM5, orang ramai akan dapat mengetahui lokasi-lokasi menarik yang menyajikan juadah istimewa sempena bulan puasa ini.

Hadir sama pada majlis pelancaran buku tersebut di Bora Ombak, Ampang, baru-baru ini ialah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.

Bakal menyusul tiba ialah buku panduan JJCM bersama Maria edisi makanan 1Malaysia dan JJCM Apa-Apa Sahaja yang akan menemui orang ramai November ini.

Mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang buku-buku ini bolehlah melayari laman web www.jjcmmts.com atau menghubungi One C Resources (OCR) ditalian 011-1213 5350 / 011-1231 5350.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved