Khamis, 4 Ogos 2011

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Rekod cemerlang PPZ

Posted:

Rekod cemerlang PPZ

Rekod cemerlang PPZ


ORANG RAMAI boleh membuat bayaran zakat di kaunter PPZ, malah pada bulan Ramadan ini operasinya dilanjutkan tujuh hari seminggu.


DENGAN pengiktirafan sebagai sebuah organisasi kutipan zakat secara korporat pertama bukan sahaja di Malaysia bahkan, di dunia maka bukanlah menghairankan apabila Pusat Pungutan Zakat (PPZ) di bawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) sentiasa menjadi model ikutan organisasi seumpamanya di peringkat antarabangsa.

Malah, dengan rekod jumlah kutipan zakat sepanjang 20 tahun operasi sebanyak RM1.92 bilion, ternyata PPZ berjaya membuktikan kecemerlangan tugas badan itu apabila sistem kutipan zakat diubah melalui pentadbiran secara korporat.

Namun, apa yang pasti semuanya bermula melalui satu insiden lebih dua dekad lalu ketika bekas Menteri Besar Pahang, Allahyarham Datuk Abdul Rahim Abu Bakar yang mahu membayar zakat di pejabat MAIWP.

"Ketika itu, tiada pegawai yang dapat melayan beliau. Kejadian itu menyebabkan beliau terfikir kenapa tidak ditubuhkan sebuah badan profesional untuk menguruskan kutipan zakat agar ia lebih efisien dan mudah kepada orang ramai.

"Daripada insiden itulah, idea tersebut dipanjangkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika itu, Tan Sri Dr. Yusof Noor. Selepas itulah pada tahun 1991, PPZ atau nama daftarnya Hartasuci Sdn. Bhd. ditubuhkan dengan menjalankan operasi secara korporat, mempunyai pejabat khusus dan menggunakan sistem teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sepenuhnya."

Demikian imbau Pengurus Kanan Operasi PPZ, Abdul Hakim Amir Osman mengimbau detik-detik awal PPZ sebelum meniti kejayaan yang boleh dibanggakan hari ini.

Ujar Abdul Hakim, sebelum PPZ ditubuhkan pada tahun 1989 kutipan zakat MAIWP ialah sekitar RM6 juta. Bagaimanapun, pada tahun pertama penubuhannya iaitu pada tahun 1991 jumlah kutipan itu dapat digandakan kepada RM13.5 juta.

Pembayar zakat

Perjalanan awal itulah membolehkan PPZ kini katanya, mengutip sehingga RM1.92 bilion dalam tempoh 20 tahun selain, meningkatkan jumlah pembayar zakat. Tahun lalu sahaja jumlah pembayar di PPZ adalah seramai 89,110 orang.

Kata Abdul Hakim, dengan peningkatan jumlah pembayar dan lagi kutipan zakat, MAIWP kemudian melalui sebuah lagi organisasi di bawahnya iatu Baitulmal dapat membuat lebih banyak agihan kepada asnaf-asnaf yang layak. Terdapat 27 skim bantuan Baitulmal antaranya bantuan kewangan bulanan, bantuan persekolahan, bantuan perniagaan, perubatan, bantuan Ramadan, bantuan guaman syarie dan bantuan persediaan institusi pengajian tinggi.

"Untuk pengetahuan semua PPZ hanyalah berfungsi sebagai organisasi mengutip zakat, manakala semua agihan akan dibuat oleh Baitulmal. PPZ hanya menerima upah seperti yang ditetapkan diterima oleh amil.

"Apabila seseorang membayar zakat, pada hari yang sama juga bayaran tersebut akan diserahkan kepada Baitulmal atau pendek kata, akaun PPZ hanyalah sebagai transit," cerita Abdul Hakim lanjut mengenai perjalanan operasi PPZ.

Dengan moto PPZ, Berzakat Menyucikan Harta dan Jiwa, tambah Abdul Hakim lagi, PPZ mengutip dua jenis zakat iaitu zakat fitrah dan zakat harta.

Dalam zakat harta, jelasnya ia dipecahkan pula kepada beberapa bahagian seperti pendapatan, perniagaan, simpanan, kumpulan wang simpanan pekerja, emas, perak, saham dan pertanian.

Dengan zakat pendapatan sudah menjadi penyumbang kutipan tertinggi PPZ, untuk meningkatkan kutipan zakat perniagaan pula, pada tahun 2011 PPZ menjadikan ia sebagai tahun kutipan zakat perniagaan.

Menyentuh mengenai kejayaan PPZ dalam tempoh 20 tahun beroperasi, Abdul Hakim tidak hanya melihat peningkatan jumlah pembayar dan kutipan zakat sebagai kayu ukur pencapaian PPZ.

"Antara kejayaan PPZ lain yang boleh dibanggakan termasuklah pengkorporatan kutipan zakat dengan penggunaan ICT sepenuhnya, mewujudkan pusat panggilan untuk pertanyaan selain budaya kerja yang berlandaskan profesionalisme, kepuasan pelanggan, orientasi sasaran dan pemasaran yang proaktif.

"Kita turut mendapat pengiktirafan kualiti seperti MS ISO 9002:1994 dan MS ISO 9001:2008. Selain itu PPZ turut melaksanakan tanggungjawab korporat sosial seperti mewujudkan tabung gempa bumi, pusat dialisis dan tabung membina masjid, surau serta sekolah di Kemboja.

"Selain itu, kita turut mendapat pengiktirafan serantau dan antarabangsa melalui pelbagai forum dan sekretariat," katanya lagi. - ZAMRI RAMBLI

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Selera Asia Barat The Castle

Posted:

Selera Asia Barat The Castle

Selera Asia Barat The Castle

Jika inginkan suasana berbuka puasa seperti di negara Arab, berkunjunglah ke cawangan kedua Restoran The Castle di Plaza Berjaya.


DAGING kambing moulokhiya antara sajian utama yang membuka selera.


SELEPAS penutupan cawangan pertamanya di Jalan Damai, Kuala Lumpur lewat tahun 2010, The Castle berpindah pula ke Kampung Baru pada tahun yang sama.

Restoran yang menyajikan menu Asia Barat itu sememangnya popular dalam kalangan penduduk kota khususnya anak-anak muda yang gemar bersantai hingga lewat malam.

Selepas tujuh tahun bertapak di Malaysia, The Castle melangkah satu tapak lagi apabila membuka cawangan keduanya di Plaza Berjaya, Jalan Imbi, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Walaupun restoran yang dimiliki Abdoul Khaleq E. Muhsin, 47, menekankan konsep berbeza daripada asal, namun sajian makanannya tetap sama dan masih mengekalkan menu-menu utama yang menjadi tarikan pengunjung.

Konsep lounge


HIDANGAN nasi beriani yang dimakan bersama lauk ayam atau kambing.


"Jika sebelum ini premis kami beroperasi di premis seperti banglo tetapi cawangan baharu ini lebih kepada konsep lounge.

"Ia lebih eksklusif dan mudah dikunjungi kerana terletak di kawasan tarikan orang awam terutama pelancong-pelancong asing," ujar Abdoul Khaleq.

Menyambut kehadiran bulan mulia bagi umat Islam, The Castle tidak terkecuali menjadi destinasi orang ramai yang mahu menikmati masakan Arab.

Bermula pada harga serendah RM5 sehingga RM25, pengunjung akan dihidangkan dengan pelbagai jenis makanan dari Yemen dan Iraq.

Menu istimewa seperti masgouf merupakan santapan popular dari Iraq yang menggunakan ikan segar yang dipanggang, pasti membuatkan pengunjung berselera ditambah dengan hirisan lemon dan jeruk timun.

Selain itu, pengunjung juga berpeluang merasai keenakan nasi mandi dan beriani serta memilih sendiri lauk sama ada ayam atau kambing.


ABDOUL KHALEQ mengalu-alukan kedatangan orang ramai di restoran The Castle yang beroperasi di Plaza Berjaya, Jalan Imbi, Kuala Lumpur.


Penggemar kambing pula bolehlah memilih daging moulokhiya yang dihidangkan bersama daun moulokhiya beserta nasi.

Ayam oqdah berperisa bawang putih dan digoreng bersama tomato juga pasti membangkitkan selera selepas seharian berpuasa.

Bukan itu sahaja, deretan roti arab dan kebab seperti sandwic falafel, madghut kambing, dan hummus (kacang kuda lenyek dengan minyak zaitun dan jus lemon) turut menjadi pilihan popular di restoran tersebut.

Bagi menghilangkan dahaga, pilihan minuman seperti koktel buah-buahan dapat mengembalikan kesegaran tubuh.

Sempena Ramadan ini, lapangkan masa anda dan menjamu selera di The Castle yang terletak di aras bawah Plaza Berjaya, Jalan Imbi, Kuala Lumpur. - ALIF ABU BAKAR

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved