Ahad, 21 Ogos 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Warna terang semarakkan Syawal

Posted:

Warna terang semarakkan Syawal

Warna terang semarakkan Syawal

Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF
izyanliyana.darif@kosmo.com.my

BAGI pengasas butik konsep vintaj, Old Blossom Box, Jezmine Zaidan, 27, sememangnya baju tradisional begitu sinonim digayakan pada hari lebaran.

Mungkin bagi sesetengah orang, tidak lengkap rasanya jika tidak menyarungkan persalinan baju kurung, kebaya ataupun baju kurung Pahang pada pagi Syawal.

Namun, pereka muda itu mula memikirkan sesuatu yang baru. Jika sehelai blaus ataupun dres labuh sentiasa diminati dalam rekaan moden dan terkini, mengapa tidak trend tersebut tidak diaplikasi pada pakaian tradisional Melayu.

"Dari situ tercetusnya idea yang mendorong saya untuk bereksperimen menghasilkan koleksi baju kurung yang trendy, comel dan funky tanpa perlu mengubah potongan asas baju tersebut.

"Daripada hasil pemerhatian dan kajian yang dilakukan, maka saya mencipta koleksi fesyen raya Old Blossom Box (OBB) bertemakan Candy Raya Wonderland.

"Nama candy atau gula-gula menjadi pilihan memandangkan 60 pasang busana yang dihasilkannya berwarna-warni, sama seperti warna gula-gula terutamanya manisan lolipop.

"Pada masa yang sama, kuasa warna ini membantu menyuntik mood ceria bagaikan berada di taman fantasi," jelas Jezmine yang merupakan graduan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor.

Berbicara selanjutnya, anak sulung daripada dua orang adik-beradik itu menyatakan ilham menghasilkan baju kurung warna kontra dan menerapkan bahagian kolar baju konsep comel tercetus daripada koleksi fesyen vintaj yang ditawarkan di OBB.

"Sejak beroperasi, butik OBB hanya memberi tumpuan kepada penjualan pakaian dan aksesori konsep vintaj. Jika diperhatikan kebanyakan baju stail vintaj banyak bermain dengan kolar potongan comel dan unik. Apabila konsep kolar ini digabungkan bersama baju kurung ternyata ia memberi nafas baru pada busana tradisional.

"Justeru, bagi menampakkan lagi unsur-unsur vintaj itu, saya menggunakan kain sifon, kain kapas dan renda vintaj yang ringkas dan tidak sarat dengan perincian manik dan labuci.

"Seterusnya, saya padankan bersama kain polka dot yang mengembalikan nostalgia era retro," tutur Jezmine yang menjual koleksi Candy Raya Wonderland pada harga antara RM289 hingga RM299.

Inspirasi warna buah-buahan

Sementara itu, seorang lagi pereka yang semakin dikenali para pencinta fesyen, Nik Erwan Nik Roseli, 25, turut mengambil pendekatan serupa iaitu menghasilkan busana hari lebaran berasaskan warna-warna terang dan kontra.


SELEBRITI ATILIA (enam dari kiri) kelihatan comel dan funky dalam persalinan baju kurung Sitrus Raya, rekaan Nik Erwan (tujuh dari kiri).


Menurut graduan Ijazah Rekaan Fesyen, Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka (FSSR), Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor itu, konsep warna tersebut diinspirasi daripada warna buah seperti buah epal, nanas, tembikai dan jambu air.

"Saya ingin menyuntik kelainan dan mempamerkan keunikan pada himpunan busana hari raya pada tahun ini. Ironinya, saban tahun menjelang saja Aidilfitri, golongan wanita khususnya gemar menempah dan membeli baju raya warna lembut dan gelap.

"Jarang sekali, melihat wanita tampil bergaya pada pagi raya dengan baju kurung mahupun kebaya warna terang atau kontra. Mereka bimbang warna sedemikian bakal mengundang reaksi pelik dalam kalangan masyarakat.

"Nasihat saya, usah prejudis pada warna kerana warna-warna terang itu membantu menyerlahkan penampilan," jelas Nik Erwan mengenai koleksi fesyen Sitrus Raya rekaannya yang terdiri daripada baju kurung moden, baju kurung Pahang dan baju kurung pesak.

Tambahnya, pakaian berasaskan nuansa terang dan kontra sudah mula dipraktikkan oleh pencinta fesyen di London, Amerika Syarikat (AS) dan Paris.

Permintaan koleksi fesyen warna terang meningkat terutamanya pada musim bunga dan musim panas. Justeru, memandangkan cuaca di Malaysia panas dan lembap sepanjang tahun maka pakaian warna terang antara yang ideal dan menawan digayakan.

Memahami bukan semua wanita sanggup menyarungkan persalinan busana kasual atau santai berwarna terang dan kontra, maka Nik Erwan menyifatkan pakaian tradisional boleh dijadikan fasa permulaan bagi wanita membiasakan diri dengan warna-warna terang.

"Sebab itulah terciptanya koleksi lebaran Sitrus Raya. Koleksi ini hadir dalam 10 pasang baju tradisional pelbagai warna, potongan dan perincian.

"Selain menawarkan padanan baju rona merah jambu dan kain nuansa ungu atau baju hijau dan kain jingga, Sitrus Raya turut menampilkan teknik perincian yang menarik.

"Bagi konsep fesyen raya kali ini, saya banyak bermain dengan perincian batu-batu dan kayu-kayu potongan kecil berbanding taburan labuci atau manik," terang Nik Erwan yang menyasarkan jualan Sitrus Raya kepada kelompok remaja yang gemarkan fesyen unik dan ceria.


PAKAIAN tradisional berasaskan kain polka dot menyuntik elemen vintaj dan retro.


Menyentuh mengenai fabrik, Nik Erwan menyatakan koleksi Sitrus Raya menggunakan fabrik sutera Thai, satin Belanda, sifon, krep dan tafeta iaitu kain yang berkilat, nipis serta ringan.

"Bagi wanita bertubuh langsing, bermacam-macam fabrik ideal digayakan. Namun bagi wanita yang berbadan gempal Nik Erwan menyarankan supaya memilih koleksi Sitrus Raya yang diperbuat menggunakan kain sifon.

"Walaupun hari raya bakal menjelang, tempahan untuk Sitrus Raya masih terbuka khususnya buat pelanggan yang ingin menggayakan koleksi ini tatkala memenuhi undangan majlis rumah terbuka," ujar Nik Erwan kepada Stailo.

Merah pilihan Jovian

Dalam pada itu, pereka ternama, Jovian Mandagie turut menampilkan koleksi fesyen raya yang diberi nama Lebaran 2011. Jika tahun lalu, pereka kelahiran Jakarta, Indonesia itu mempamerkan kehebatan rekaan koleksi kaftan moden kontemporari tetapi pada tahun ini, Jovian menghasilkan busana tradisional Melayu yang diberi sentuhan moden.

Koleksi pakaian yang diperbuat daripada kain berjenama seperti Aldo Biyanki, Marco Lagotolla, Riechers Marescot dan Lady Villary itu menyaksikan kombinasi rekaan fesyen moden dan klasik.

Ini terbukti apabila Jovian mengambil inisiatif menghasilkan baju kurung Kedah yang dipadankan bersama kain ala pario dan baju kurung Kedah konsep jalur yang menampilkan perincian bunga timbul di bahagian kaki baju.

Menariknya, koleksi raya jenama Jovian Mandagie bukan saja hadir dalam rona lembut dan gelap malah, turut hadir dalam nuansa terang seperti jingga serta merah menyala.

Persalinan sedondon pada pagi aidilfitri

Posted:

Persalinan sedondon pada pagi aidilfitri

Persalinan sedondon pada pagi aidilfitri

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR
rosmalina.kadir@kosmo.com.my


AYU dan segak dengan pilihan busana rona warna lembut.


SETIAP kali tibanya Ramadan, pasangan kekasih, tunangan dan suami isteri pasti sedang memikirkan apakah corak dan warna sesuai untuk dipakai sedondon sempena menyambut Aidilfitri yang bakal tiba.

Pilihan busana sedondon sudah menjadi pilihan berzaman bagi menandakan keakraban dan kerukunan serta persefahaman di antara pasangan, begitu juga perasaan kasih sayang saat memilih busana sepadan untuk disarungkan.

Justeru, usah berfikir panjang kerana di Wisma Jakel pelbagai pilihan busana sedondon disediakan.

Bagi wanita, sudah pastinya pilihan baju kurung moden, baju kurung Pahang, baju kurung pesak gantung dan baju kurung Johor menjadi antara pilihan utama untuk Aidilfitri tahun ini.

Bagi lelaki pula, pilihan baju Melayu Johor dan baju Melayu cekak musang sememangnya menjadi busana tradisi turun-temurun. Lebih segak apabila dipadankan dengan samping daripada fabrik songket bercorak ringkas.

Menurut Eksekutif Pengiklanan dan Promosi Jakel Trading Kuala Lumpur, Fazreen Ramli, sempena musim perayaan Aidilfitri tahun ini, Jakel menampilkan pelbagai rekaan, warna dan corak baju kurung dan Melayu untuk disarungkan pada pagi lebaran.

"Pelanggan boleh membuat pilihan sama ada membeli baju kurung daripada rekaan kurung moden, kurung Pahang, kurung pesak gantung atau kurung Johor dalam fabrik kosong atau bercorak serta dihiasi perincian-perincian indah.


JAKEL menawarkan pelbagai rona fabrik terkini untuk mereka yang inginkan penampilan segar pada hari lebaran.


"Kesemua tawaran ini hadir dalam pelbagai saiz iaitu daripada saiz SS hingga saiz XXXL," katanya.

Menurut Fazreen, busana kurung dan baju Melayu yang ditawarkan tampil dalam pilihan-pilihan warna menawan dan terkini seperti kelabu, merah, coklat, biru firus, hijau pucuk pisang, ungu, merah jambu dan sebagainya.

"Busana-busana ini dihasilkan menggunakan fabrik bermutu tinggi seperti kain kapas, sutera, sifon bercorak, lycra bercorak, sutera Thai dan sebagainya.

"Pelanggan juga dapat membeli mengikut kemampuan masing-masing kerana harga yang ditawarkan amat berpatutan iaitu antara RM59 hingga RM799," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved