Isnin, 22 Ogos 2011

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Rezeki Fid di lorong gelap

Posted:

Rezeki Fid di lorong gelap

Rezeki Fid di lorong gelap

Oleh BAZUKI MUHAMMAD

DENGAN penuh pesona, Firdaus Bakri meminta izin untuk ke bilik air. Katanya, dia mahu menyegarkan diri terlebih dulu sebelum wajahnya dirakam oleh lensa kamera penulis.

Sementelah menunggunya, penulis dibenarkan untuk berada di bilik yang disewanya iaitu di sebuah rumah kedai di Lorong Haji Taib, Chow Kit, Kuala Lumpur.

Bilik yang disewa Firdaus bersama seorang rakannya tidaklah besar. Bahkan, bukan sebarangan orang yang dapat menembusi kawasan itu sesuka hati.

Sukarnya cahaya melintasi menyebabkan suasana kamar lelaki yang berusia sekitar 20-an itu agak suram. Jadi, bertepatanlah dengan kadar sewanya iaitu RM25 sehari.

Pada awal perkenalan, Firdaus seolah-olah tidak membenarkan penulis menyapanya dengan nama Firdaus. Cukuplah katanya, memanggilnya dengan nama Fid. Dalam kalangan penghuni Lorong Haji Taib atau kalangan pelanggannya pula, Fid dikenali sebagai Firsya.

Atmosfera kewanitaan terserlah di kamar Fid. Barangkali menggemari warna hijau, dia memilih langsir dan tikar berwarna warna lembut itu. Tiada katil dan lenanya hanya bersandarkan sebuah tilam tebal tanpa cadar.

Untuk menghiasi dinding berwarna putih di bilik itu, Fid mereka hiasan berupa langsir comel dan di atasnya diletakkan kad dan gambar anak patung beruang.

Televisyen dipasang semasa kunjungan penulis ke biliknya pada malam itu. Daripada wayar TV yang panjang dibiarkan togel, beberapa reben merah diikat pada wayar tersebut.

Seperti asrama


FID sebenarnya tidak menyangka dia akan menjalani kehidupannya di Lorong Haji Taib.


Sememangnya dekorasi di bilik itu amat ringkas. Tiada almari mekap mahupun dapur atau peti sejuk.

Namun, getus hati penulis, bukan Fid tidak mampu tetapi ruang yang terhad menyebabkan hanya sebuah meja tulis dapat dimuatkan. Semua set alat mekap diletakkan bertebaran di atas tilam sahaja.

Mudah untuk disimpulkan, konsep kediaman Fid umpama sebuah asrama. Untuk mandi atau membasuh, bilik airnya dikongsi bersama penghuni-penghuni lain yang berada pada satu aras.

Kelekaan penulis menghayati segenap skop bilik Fid yang berhati wanita itu tersentak seketika. Fid kembali semula dan terus melabuhkan punggung di atas tilam.

Sudah menghampiri pukul 12 malam, Fid berkata, dia harus menyiapkan dirinya untuk pergi bekerja.

Lantas dia mengeluarkan cermin mekap. Dengan lemah gemalai, dia mengenakan bedak asas pada wajahnya.

Solekannya nampak tertumpu di bahagian mata. Fid memilih untuk memakai warna terang dan kemudian dia menyolek matanya dengan warna gelap.

Dicapainya celak untuk melukis pembayang mata. Untuk memastikan bebola matanya lebih terserlah, berus lembut dipilih dan diolesnya secara berhati-hati.

Sambil tangan kiri memegang cermin, Fid melentikkan bulu matanya dan menyempurnakan dengan maskara.

Akhir sekali, bibirnya yang mungil disapukan dengan pengilat bibir. Tidak tahu jenama apakah yang digunakan olehnya, namun yang pasti Fid mengalami transisi yang sangat menakjubkan. Gaya Fid menyerikan wajahnya juga ibarat jurumekap profesional.


FID menggambarkan bahawa dia memiliki kepakaran mendandan wajah seperti seorang jurumekap bertauliah.


Rambutnya yang paras pinggang disisir rapi dan dilepaskan begitu sahaja telah menyerlahkan lagi kejelitaannya.

"Abang, saya nak tukar baju," kata Fid selepas mengambil masa-masa kira-kira 15 minit untuk menyolek wajahnya.

Mendengar kata-katanya, penulis menawarkan diri untuk keluar dari biliknya. Namun seorang kawan Fid menegah dan berkata: "Buat apa awak keluar, dia kan lelaki."

Ya, memang benar katanya. Namun, pada ketika itu, penulis masih memvisualkan dan menganggap Fid adalah seorang wanita.

Fid dengan selamba membuka baju-T yang dipakainya dan terus memakai coli berwarna merah. Tindakannya membuatkan penulis terkesima. Dalam, sepantas kilat penulis membidik kamera.

"Abang, ambillah gambar saya dengan latar belakang langsir, ini sudut paling terbaik," saran Fid yang memiliki bentuk badan tidak ubah seperti seorang wanita.

Sebenarnya, Fid yang berasal dari Cheras, Kuala Lumpur membenarkan setiap inci pergerakannya dirakam oleh penulis.

Cari pelanggan


SETIAP malam lelaki berwajah wanita ini akan menunggu pelanggan di kaki lima-kaki lima rumah kedai di Lorong Haji Taib dan kawasan berhampiran dengannya.


Fid sudah lengkap berpakaian. Dia mengenakan kasut tumit tinggi berwarna hitam dan menuruni anak tangga dengan sopan dan lenggoknya yang tersendiri.

Katanya, inilah masanya dia mula bekerja demi sesuap nasi. Di manakah lokasi tempatnya bekerja dan apakah pekerjaan? Jawapannya, hanya di Lorong Haji Taib dan dia tidak berjawatan tinggi.

Jika nasibnya baik, dalam semalam, dia memperoleh kira-kira RM150 hasil daripada kerjanya itu.

Walau pada bulan Ramadan, pekerjaan itu harus diteruskan. Bagaimanakah dia berpuasa dan menyambut Aidilfitri? Perkara itu tidak penulis gali sepenuhnya demi menjaga perasaan Fid.

Lelaki berwajah wanita itu tidak banyak cakap. Dengan beg Louis Vuittonnya, dia berdiri di satu sudut.

Kehadirannya di situ bagai dinanti-nantikan lantaran tidak sampai tiga minit, dia didatangi sebuah kereta.

Dengan gaya menggoda dan mula bermain dengan rambutnya, Fid dilihat berkata-kata sesuatu dengan pelanggan yang berpotensi untuknya pada malam itu.

Bagi seorang jurufoto, itu adalah momen yang dinanti-nanti dalam menceritakan perjalanan seorang transeksual yang seringkali dipandang sinis masyarakat.

Di sebalik keghairahan itu, tiba-tiba terpacul satu suara garau yang entah datang dari mana berteriak: "Oi, kau ambil gambar buat apa?."

Disebabkan rasa gementar dengan ancaman sedemikian rupa, penulis meninggalkan lokasi itu dengan pelbagai tanda tanya yang masih tidak terungkai. Entah apa yang terjadi dengan nasib Fid sekarang, penulis tidak tahu.

Sebagai seorang jurufoto yang ingin menyampaikan mesej kepada masyarakat, penulis sedaya upaya cuba menyelongkar intipati kehidupan seorang transeksual atau mak nyah untuk difahami orang ramai.

Namun kerja itu tidak semudah seperti yang disangka. Firdaus Bakri yang membahasakan dirinya Fid tergolong dalam komuniti itu tidak banyak membutirkan kata-kata.

Sememangnya benar kata orang, golongan seperti itu suka memencilkan diri dan lebih senang hidup dalam dunianya sendiri.

Tiga jam bersamanya, lelaki dengan aura penuh kewanitaan itu memberitahu, dia mula menjadi perempuan sejak berumur 12 tahun.

"Bapa saya buat jahat, itu sebab saya jadi macam ni," imbas Fid dengan nada suara kemarahan.

Sejak tragedi itu, dia menjadi penghuni Lorong Haji Taib dan tidak mempunyai pelajaran. Bulan lalu, dia pernah bekerja di sebuah restoran makanan segera tetapi tidak kekal.

Melihat wajah dan iris matanya, penulis merasakan ada kelowongan di jiwanya yang sulit untuk ditebak.

Penulis sangat berharap pertemuan yang berlangsung pada Ramadan yang ke-13 itu, membolehkan penulis menyelami isi hatinya. Malangnya, misi selama tiga jam itu gagal.

Sampai bilakah Fid akan terus terjerumus ke lembah itu? Penulis tidak dapat mengagak. Namun, jauh di sudut lelaki berwajah wanita itu, dia mahu kembali ke jalan yang diredai Allah.

Seperti yang lain, Fid mahu menjadi seperti manusia biasa yang punya anak dan keluarga. Fid meletakkan sepenuh harapan agar masyarakat tidak memandang hina orang sepertinya.

Apakah yang akan terjadi pada Fid selepas ini dan bagaimanakh dia mencorak masa depan seterusnya? Hanya Allah yang menentukan.

Kem tentera remaja Korea

Posted:

Kem tentera remaja Korea

Kem tentera remaja Korea


BEBERAPA remaja perempuan sedang membuat latihan menarik payung terjun dalam siri aktiviti di kem tentera.


MEREKA mendarat dari ketinggian 11 meter dalam sesaat, berlari dengan payung terjun yang masih terpasang pada bahu, berkawad dengan membawa beban beg dan membawa kebuk yang padat dengan gas.

Situasi itu mungkin menjadi pemandangan biasa di pangkalan tentera khas Korea Selatan di barat Seoul. Cuma, 'tentera' yang ada terdiri daripada remaja lelaki dan perempuan yang sering ditemani keluarga masing-masing.

Kem tentera yang diadakan dua kali setahun dan terbuka untuk orang awam itu menawarkan latihan asas ketenteraan selama empat hari. Ia bermula pada tahun 2003 dan telah membuktikan keberkesanannya.

Ia terbuka kepada remaja berusia 13 tahun ke atas dan perlu membayar yuran pendaftaran sebanyak 40,000 won (RM110). Setakat ini program itu sudah berjaya mendidik seramai 17,000 orang peserta.

Budaya ketenteraan sudah lama bertapak di Korea Selatan, yang dikendalikan oleh rejim tentera sekitar tahun 1980-an. Kesemua lelaki yang memiliki fizikal mantap diwajibkan untuk menjalani kerahan tenaga untuk berkawal daripada serangan Korea Utara.

Kem yang dikendalikan pihak tentera atau firma swasta itu menjadi popular kebelakangan ini kerana telah membentuk individu seperti budak sekolah, pekerja syarikat dan sesiapa sahaja yang berminat merasai percutian ala tentera.

Pihak tentera memberitahu, melalui penganjuran kem ini, para peserta latihan berpeluang menguji tahap kecerdasan, melancarkan keupayaan fizikal dan meraih semangat untuk membina 'kebarangkalian yang berkemungkinan'. Ia merujuk kepada isu keselamatan negara.

"Remaja lelaki terlibat secara terang-terangan kerana mereka wajib menjalani latihan tersebut.

"Namun, ramai juga wanita muda yang semakin menunjukkan minat sejak mereka dibenarkan untuk menyertai program pentauliahan pegawai berteraskan kolej tahun lalu," kata jurucakap kem berkenaan, Major Lee Joo-Ho.

Latihan olok-olok


SEORANG remaja melompat dari platform tinggi dalam latihan ketenteraan di Seoul.


Bulan ini, seramai 230 orang peserta mula mengangkat sumpah dan memulakan latihan di padang berlumpur di Gangseo ketika latihan memasuki hari ketiga.

Dalam hujan, para remaja itu mula menjalani latihan olok-olok seperti mendarat menggunakan payung terjun dengan cara melompat ke dalam kotak pasir dengan kedua-dua tangan didepakan.

"Baik, tuan! Saya boleh lakukannya!" Jerit mereka sambil menggalas beg dan melangkah dengan seluar masing-masing yang berat dibasahi air hujan.

"Saya mahu jeritan yang kuat! Jerit nama teman wanita kamu dengan kuat!" Begitulah arahan ketenteraan ketika seorang peserta melakukan ujian simulasi menuruni kabel setinggi 20 meter dari helikopter.

Peserta yang kelihatan pucat dengan suaranya yang tidak dapat didengar itu kemudian cuba menggapai kabel dan membiarkannya di tengah padang.

"Ini sahaja yang kamu boleh buat? Kuat lagi!," arahnya lagi, sehingga peserta itu akhirnya menjerit: "Choi Yoon, saya cintakan awak!" Dia akhirnya dibawa naik dengan kabel itu.

Yeom Hyuck, 15, berkata, dia begitu cemas tetapi tercabar sebelum dia melonjakkan dirinya dari ketinggian 11 meter dari menara ke atas tanah.

"Segalanya seronok tetapi sekarang saya sudah mula rindukan keluarga saya," ujarnya.

Sementara itu, Kim Tae-Hoon, 17, pula berkata, impian bapanya untuk menyertai tentera terhalang kerana kemiskinan. Justeru, bapanya mendesaknya untuk menyertai kem tersebut sebaik umurnya mencecah 13 tahun.

Sejak itu, Tae-Hoon hanya pulang pada musim panas dan sejuk iaitu sebanyak sembilan kali.

"Ia bagus untuk melepaskan tekanan dan ia lebih seronok daripada permainan komputer," kata Tae-Hoon.

Tae-Hoon dan adiknya, Tae-Hun yang menyertai latihan itu pada musim panas lalu mendapati ia begitu menyeronokkan kerana merasai pengalaman menggunakan kebuk gas yang direka untuk menghadapi serangan kimia.

"Saya gembira kerana telah kehilangan banyak berat badan. Malah, saya kini lebih yakin untuk menjadi dewasa," kata si gempal yang berpipi merah berusia 13 tahun itu.

Mengah dan marah


SEORANG jurulatih kem (paling kiri) sedang memeriksa topi keselamatan yang dipakai oleh para peserta latihan ketenteraan.


Namun, bukan semua peserta merasai keseronokannya. Perkara itu diakui oleh Cho Byung-Chan yang sering mengah dan penat selepas menjalani latihan tersebut sekali gus berasa marah kepada ibu bapanya kerana menghantarnya ke situ.

"Mereka kata saya perlu membesar. Ia terlalu sukar. Di sini, saya sering berasa lapar," kata remaja berusia 15 tahun itu yang selalunya menghabiskan waktu cuti sekolah dengan bermain permainan komputer.

Dalam pada itu, bekas komando, Yoon Jeong-Sik, 47, telah menghabiskan cuti musim panas di kem tersebut bersama dua anak perempuan dan isterinya yang berusia 24 tahun selepas bersara.

Jeong-Sik memberitahu, ia mahu keluarganya merasai suasana yang telah membentuk keyakinan dirinya, selain berasa megah dan memahami cara interaksi dengan orang lain.

"Saya terpaksa memujuk anak perempuan dan isteri saya datang ke sini untuk membentuk peribadi mereka," kata lelaki itu yang kebasahan selepas menjalani ujian merentasi sungai.

"Pada mulanya, mereka begitu teruja untuk menyertai latihan ini tetapi mereka tidak tahu betapa susah untuk berada di sini. Sekarang saya cuba untuk tidak bertentang mata dengan mereka," katanya seraya disambut gelak ketawa ahli keluarganya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved