Selasa, 12 Julai 2011

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Warga Bangladesh maut hidu asap gas

Posted:

Warga Bangladesh maut hidu asap gas

Warga Bangladesh maut hidu asap gas

12/07/2011 9:02pm

SUNGAI PETANI – Seorang lelaki warga Bangladesh ditemui mati, manakala rakannya cedera selepas dipercayai terhidu gas karbon monoksida daripada generator dalam sebuah kontena berhampiran tapak projek Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Pasir Kecil, Jalan Kuala Ketil di sini hari ini.

Mangsa, Giash Uddin, 24, ditemui mati dalam keadaan terbaring dalam sebuah bilik kontena yang dijadikan tempat penginapan mereka di tapak pembinaan berkenaan.

Sementara itu rakan senegaranya, Sohag Miah, 27, pula ditemui dalam keadaan mulutnya berbuih di dalam kontena yang sama.

Penyelia pekerja projek berkenaan, Abdul Manaf Darus, 50, berkata, beliau menemui dua pekerja asing tersebut kira-kira 8 pagi ketika baru memulakan kerja.

"Semasa tiba di sini, saya dapati keadaan sekeliling penuh dengan asap. Apabila buka bilik kontena, saya ternampak Giash terbaring sementara Sohag bernafas tercungap-cungap.

"Berdasarkan makluman awal, pada malam tadi kedua-dua mereka menghidupkan generator selepas bekalan elektrik terputus," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiga lagi PBT dirancang di Melaka

Posted:

Tiga lagi PBT dirancang di Melaka

Tiga lagi PBT dirancang di Melaka

12/07/2011 8:59pm

MELAKA – Kerajaan Melaka berhasrat mewujudkan tiga lagi pihak berkuasa tempatan (PBT) iaitu Majlis Perbandaran Hang Jebat (MPHJ), Majlis Perbandaran Merlimau dan Majlis Perbandaran Masjid Tanah.

Pengerusi Jawatankuasa Negeri Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar, Datuk Mohamed Yunos Husin berkata, ia bertujuan meningkatkan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan PBT di kawasan perkhidmatannya yang mampu dicapai.

"Ia juga bakal membolehkan PBT sedia ada memberikan fokus yang lebih teliti terhadap kawasan-kawasan pembangunan berpotensi menerusi pengecilan saiz kawasan perkhidmatan," katanya ketika menjawab soalan Datuk Ismail Othman (BN-Kuala Linggi) pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Mohamed Yunos berkata, penubuhan itu masih di peringkat kajian, namun kerajaan negeri percaya penubuhan MPHJ akan mendapat laluan mudah.

Pada masa kini, Melaka mempunyai empat buah PBT iaitu Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah, Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG), Majlis Perbandaran Jasin (MPJ) dan Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ). – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kes 2010 mahkamah majistret selesai Okt

Posted:

Kes 2010 mahkamah majistret selesai Okt

Kes 2010 mahkamah majistret selesai Okt

12/07/2011 8:48pm

MELAKA 12 Julai – Mahkamah Majistret seluruh negara dijangka dapat menyelesaikan kesemua kes jenayah dan sivil bagi tahun 2010 dalam tempoh antara dua dan tiga bulan akan datang.

Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi berkata, Mahkamah Sesyen pula mungkin mengambil masa lebih sedikit untuk menyelesaikan kes bagi tahun sama.

"Mahkamah Tinggi pun, saya ingat, dalam hujung tahun ini atau awal tahun depan habis kesemua kes 2010," katanya kepada pemberita selepas melawat Kompleks Mahkamah Melaka di sini hari ini.

Zaki berkata, selepas tempoh itu, mahkamah akan mengendalikan kes-kes semasa iaitu tiada lagi kes tertunggak dari tahun terdahulu.

Beliau berkata, Mahkamah Majistret disasarkan menyelesaikan kes dalam tempoh enam bulan, manakala Mahkamah Sesyen, sembilan bulan dan Mahkamah Tinggi setahun, namun begitu terdapat mahkamah yang pencapaiannya lebih cepat dari tempoh yang disasarkan itu.

"Hakim Mahkamah Tinggi, Hakim Mahkamah Sesyen dan Majistret begitu bekerja kuat untuk mencapai sasaran tersebut.

"Semua ini adalah faedah untuk rakyat," katanya. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved