Rabu, 20 Julai 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


‘Jangan tergesa-gesa tukar lesen’

Posted:

'Jangan tergesa-gesa tukar lesen'

'Jangan tergesa-gesa tukar lesen'

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my


LANGKAH menyamakan tarikh luput lesen memandu dengan tarikh lahir bertujuan mengelak kes para pemilik gagal memperbaharui lesen atas alasan terlupa. – Gambar hiasan


PUTRAJAYA – Inisiatif menyamakan tarikh tamat lesen memandu dengan tarikh lahir pemilik lesen dijangka dilaksanakan dalam tempoh tiga bulan lagi.

Namun selagi ia belum dilaksanakan, Kementerian Pengangkutan mengingatkan hampir 12 juta pemegang lesen supaya jangan tergesa-gesa memperbaharui lesen masing-masing menjelang sambutan hari lahir mereka.

Menterinya, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, lesen memandu hanya wajib diperbaharui apabila tamat tempoh.

"Pemilik lesen hanya wajib perbaharui lesen apabila tamat tempoh dan bukannya apabila tarikh lahir mereka tiba,'' katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat pasca Kabinet kementeriannya di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan.

Akhbar semalam melaporkan kenyataan Cho Ha bahawa cadangan pelaksanaan skim itu bertujuan memudahkan orang ramai mengingati tarikh luput lesen memandu masing-masing.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Warkah buat Lin dari penjara

Posted:

Warkah buat Lin dari penjara

Warkah buat Lin dari penjara

Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my


CHE KU ZAIMAH (dua dari kiri) bersama Lin dan dua lagi anaknya membaca surat Mat Haizan di Hulu Terengganu semalam.


HULU TERENGGANU – Ungkapan maaf kini tidak lekang daripada mulut Mat Haizan Mat Yassin iaitu orang yang bertanggungjawab menyebabkan wajah anaknya, Nurul Dahyatul Fazlinda cacat dan keluarganya menderita.

Malah, bapa kepada empat orang anak itu yang kini sedang menjalani hukuman penjara selama 10 tahun di Penjara Marang juga amat berharap agar wajah anak keduanya itu yang lebih mesra dengan panggilan Lin dapat dipulihkan.

Ungkapan itu dinyatakan dalam satu surat yang dihantar kepada bekas isterinya, Che Ku Huzaimah Che Ku Awang, 29, sebagai balasan selepas menerima sepucuk surat beserta gambar daripada keluarganya itu.

"Saya pinta awak supaya dapat usahakan untuk pulihkan wajah Lin semula, kasihanilah masa depannya," katanya melalui surat yang ditunjukkan Che Ku Huzaimah ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sekayu dekat sini semalam.

Melalui surat itu juga, Mat Haizan, 33, memberitahu, dia sihat namun rindu pada bekas isterinya itu serta anak-anak dan berterima kasih kerana Che Ku Huzaimah telah mengirim gambar dia dan anak-anak kepadanya di penjara.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis nafi guna gas sama Israel

Posted:

Polis nafi guna gas sama Israel

Polis nafi guna gas sama Israel

LANGKAWI – Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar semalam menafikan dakwaan pembangkang bahawa pihaknya menggunakan gas pemedih mata yang sama digunakan tentera Israel ketika perhimpunan haram 9 Julai lepas.

"Jangan mengadakan cerita kita (polis) pakai gas CS (Combined Systems) atau apa saja. Kita tak sampai tahap itu. Jangan nak mengadakan cerita," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau yang ditemui selepas menyaksikan perlawanan ragbi Rujirawongse Cup antara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Polis Diraja Thailand (RTP), mengulas mengenai laporan portal berita Keadilan Daily semalam.

Antara lain laporan itu yang memetik kenyataan beberapa pemimpin Parti Keadilan Rakyat mendakwa Pasukan Unit Simpanan Persekutuan menggunakan kanister gas pemedih mata daripada jenis yang sama digunakan tentera Israel untuk memerangi rakyat Palestin.

Laporan turut mendakwa kanister yang dibekalkan oleh Combined Systems kepada tentera Israel itu mengandungi bahan kimia yang berupaya menjejaskan sistem saraf, kecederaan kepada mata, paru-paru dan penyakit kulit.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved