Rabu, 27 Julai 2011

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Bimbing pemandu jadi berhemah

Posted:

Bimbing pemandu jadi berhemah

Bimbing pemandu jadi berhemah

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM



PEMBELAJARAN pemanduan kenderaan lazimnya menjadi berkesan apabila pelajar-pelajar dapat merasai suasana sebenar memandu di atas jalan raya.

Bagaimanapun, faktor masa dan keselamatan boleh menjadi penghalang jika sesi pembelajaran itu perlu dilakukan berulang kali di jalan raya.

Menyedari kepentingan ini, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dengan kerjasama S&V Innovations Sdn Bhd. (SVI) telah membangunkan Simulator Automotif Untuk Analisa Kelakuan dan Kecekapan Pemandu (ASIS) untuk memastikan bakal pemilik lesen kereta dapat merasai pengalaman memandu tanpa perlu berada di atas jalan raya.

Pengarah Urusan SVI, Jini Wat, berkata, inovasi ASIS dapat digunakan untuk memperkenalkan asas-asas memandu kereta kepada mereka yang berhasrat mendapatkan lesen memandu dengan mudah dan selamat.

"Ia merupakan sebuah simulator yang boleh digunakan untuk melatih dan menganalisis kecekapan serta kelakuan pemanduan para pemandu.

"Simulator ini juga dapat digunakan sebagai medium untuk latihan permulaan dan penyesuaian memandu sebelum pelajar merasai pengalaman praktikal memandu di jalan raya," katanya ketika ditemui Kosmo!.

Selain daripada itu, Jini menambah, inovasi tersebut dapat memainkan peranan sebagai alat bantuan bagi melaksanakan kajian mengenai interaksi dan reaksi pemandu di dalam sesebuah simulator.


MODEL ASIS-HM menawarkan pengalaman dan suasana seperti dalam sesi pemanduan sebenar.


Katanya, antara kajian yang boleh dilaksanakan apabila menggunakan simulator itu adalah pemerhatian pola pemanduan antara jantina, cara pemanduan berbahaya dan reaksi pemandu terhadap stimulus atau rangsangan yang perlu dihadapi ketika memandu seperti berhadapan dengan pembuli jalan raya.

"Simulator ASIS bukan sahaja dibangunkan dengan kerjasama kepakaran dari UKM malah telah mendapat geran dari pihak Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC) di bawah skim CRDF3.

"Dengan dana tersebut, SVI telah berjaya menghasilkan dua versi simulator iaitu ASIS-LM dan ASIS-HM," jelasnya.

Jini menambah, dalam penghasilan perisian modul pembelajaran ASIS, beberapa pihak turut memberi input positif agar ia dapat disesuaikan dalam pasaran tempatan.

Katanya, Persatuan Institut Memandu Malaysia (PIMA), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) banyak memberi input kepada mereka untuk memastikan ASIS dapat beroperasi dengan lebih berkesan.

"Kita juga sentiasa mengikut spesifikasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) agar inovasi ini dapat digunakan di semua sekolah-sekolah memandu," ujarnya.

Kelebihan ASIS

Sementara itu, Pengarah Jualannya, Bahtiar Affendi Ishak, memberitahu, ASIS merupakan produk tempatan yang dibangunkan sepenuhnya oleh tenaga tempatan.

"Selain penyelidikan dan pembangunan, bahan yang digunakan juga adalah daripada bahan tempatan sekali gus membantu menjana ekonomi negara.


BERBANGGA dengan keupayaan ASIS. (Berdiri dari kiri) Jini, Mohamad Hanif, Bahtiar dan Mohd. Rezdwan Rosli (duduk).


"Kita juga mendapati ASIS merupakan inovasi yang setanding produk simulator yang telah berada dalam pasaran. Ini berdasarkan kemampuan ASIS yang memiliki bahagian-bahagian asas seperti yang dimiliki model saingannya," ujar Bahtiar.

Komponen yang dimaksudkan itu adalah seperti penghasilan suasana memandu dalam simulator tiga dimensi (3D), kokpit menyerupai kenderaan sebenar dan peranti dalaman seperti gear, klac, brek, stereng dan sebagainya yang menyamai fizikal dalaman sesebuah kereta.

Katanya, dua model yang dibangunkan mempunyai kelebihan tersendiri kerana ASIS-LM didatangkan bersama kerangka logam dan ciri-ciri menarik.

"Disebabkan model ASIS-LM menggunakan kerangka logam, ia lebih mudah dipindahkan malah dapat digunakan dalam kelas memandu kerana bakal pemilik lesen kereta akan dapat melihat kesemua komponen kereta dengan lebih jelas.

"Bagi model ASIS-HM pula, ia dibangunkan dengan gentian kaca dan mempunyai ciri-ciri lebih lengkap seumpama memandu dalam kereta sebenar," katanya.

Pengurus Projek ASIS, Mohamad Hanif Md. Saad berkata, kelebihan inovasi itu adalah ia dilengkapi dengan beberapa modul tambahan yang tidak dimiliki simulator lain di pasaran.

"Antara kelebihan-kelebihan itu adalah modul pendidikan interaktif untuk pengecaman bahaya dan modul Qualifying Test at the Institute (Q.T.I) atau ujian prakelayakan untuk pemerolehan Lesen Kelas B seperti memandu menaiki bukit, parkir tepi dan three side point.


PAPARAN 3D yang digunakan dalam ASIS memberi pengalaman baharu kepada bakal pemandu.


"Ia juga dilengkapi modul asas pengenalan komponen memandu kenderaan iaitu penggunaan gear, brek tangan, klac, brek kaki, stereng dan tali pinggang keledar," jelasnya.

Modul penjagaan

Mohamad Hanif menambah, mereka yang menggunakan inovasi berkenaan turut dapat menimba pengalaman berfaedah kerana terdapat modul penjagaan kenderaan dan kecekapan jalan raya.

Bagi memudahkan lagi pemilik simulator tersebut, ia boleh dihubungkan kepada pusat rangkaian dan ditadbir seperti sebuah kafe siber. Konsep tersebut dinamakan sebagai kelas memandu alam maya (virtual driving school).

"Kami telah membangunkan inovasi ini sejak dua tahun lalu tetapi asas penyelidikannya telah dilakukan sejak tahun 2003.

"Dengan adanya inovasi terbaharu ini, kita berharap ia dapat membantu mengurangkan kemalangan jalan raya dan memberi kesedaran kepada bakal pemilik lesen kereta mengenai kepentingan pemanduan berhemah," katanya.

Jini menambah, pihaknya juga bercadang untuk memasarkan produk berkenaan sehingga ke peringkat antarabangsa satu hari nanti.

Menurutnya, ia merupakan produk yang dapat menguntungkan semua pihak apatah lagi apabila pembangunannya menggunakan teknologi, sumber tenaga dan bahan tempatan.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai dua inovasi ASIS boleh melayari laman web www.svi.com.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Beruang kutub hilang dataran ais

Posted:

Beruang kutub hilang dataran ais

Beruang kutub hilang dataran ais


NASIB keluarga beruang kutub ini masih samar dengan isu pemanasan iklim yang tidak berkesudahan.


AHLI biologi baru-baru ini memberi peringatan terkini mengenai masalah perubahan iklim yang menyebabkan suhu meningkat di bahagian kutub.

Di kutub utara misalnya, peningkatan suhu telah memaksa beruang kutub berenang lebih jauh untuk mencari ais laut yang lebih stabil.

Ternyata, senario terbaharu ini membahayakan kebanyakan anak-anak beruang kutub yang berdepan dengan ancaman maut akibat kepenatan dan juga pemangsaan.

Para penyelidik yang mengikuti kumpulan beruang kutub dewasa mendapati kadar kematian anak-anak haiwan tersebut adalah pada kadar 45 peratus apabila berenang sejauh 48 kilometer (km) berbanding hanya 18 peratus bagi beruang kutub lain yang tidak perlu 'berpindah' lokasi dengan kerap.

Keadaan menjadi lebih buruk apabila ais laut menyusut dengan pantas hingga memaksa beruang kutub itu berenang lebih jauh dan lama.

"Penyelidikan ini merupakan analisis pertama dalam mengenal pasti perubahan penting aliran bertahun-tahun mengenai peningkatan pola renang jarak jauh oleh beruang kutub.

"Sebelum ini, kajian hanya merekodkan kejadian tunggal mengenai pola renang beruang kutub," kata Penyelidik Kajian Geoff York yang merupakan pakar beruang kutub Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF).


LAPANGAN ais yang ideal semakin berkurangan lantas mengancam survival beruang kutub.


Bagi mengenal pasti jarak renang mamalia tersebut, para penyelidik telah mengumpul data daripada kolar sistem kedudukan global (GPS) yang dipasang pada 68 ekor beruang kutub dewasa di Lautan Artik Selatan Beaufort dan Chukchi antara tahun 2004 hingga 2009.

Kesemua beruang kutub yang direkodkanitu adalah betina. Kolar GPS tidak dipasang pada beruang kutub jantan kerana bentuk kepalanya tidak sebesar otot lehernya hinggakan alat tersebut mudah tergelincir.

Dalam pada itu, penyelidik turut melihat imejan satelit ais laut bagi mengenal pasti insiden beruang-beuang kutub tersebut berenang melebihi 48km pada satu-satu masa.

Sebanyak 20 ekor daripada beruang kutub yang memakai kolar berkenaan telah berenang pada jarak begitu jauh malah saintis mengenal pasti renangan haiwan berkenaan adalah sejauh 50 larian maraton.

Pada masa yang sama, terdapat 11 ekor beruang kutub itu turut berenang bersama anak-anaknya dan lima daripada beruang kutub tersebut kehilangan anak ketika berenang terlalu jauh.


ADAKAH tidak lama lagi, beruang kutub hanya akan menjadi penghuni di banyak zoo di seluruh dunia gara-gara kemusnahan habitatnya?


Renangan paling jauh dicatatkan dalam kajian tersebut adalah sejauh 686km manakala 12.7 hari merupakan catatan hari paling lama direkodkan oleh mereka.

Menurut penyelidik, renangan yang jauh menambah penggunaan tenaga sekali gus melemahkan beruang kutub itu akibat kepenatan merentasi laut bergelora.

Kata penyelidik lagi, kehilangan ais laut secara mendadak telah memaksa beruang-beruang kutub dan anaknya berenang dalam jarak yang jauh untuk mencari daratan. Haiwan itu juga sukar mencari dataran ais yang kuat untuk menampung beban berat badannya.

"Perubahan iklim yang melanda dunia telah membuatkan ais laut tidak dapat menampung beruang-beruang kutub lagi.

"Ia sekali gus telah memaksa beruang-beruang kutub ini mencari makanan dan tempat tinggal di kawasan lain," kata York.

Menurut Pusat Sains Kutub, Universiti Washington, tahap ais laut Artik telah menurun pada kadar terendah pada Julai 2011 dengan 47 peratus lebih rendah berbanding tahun 1979.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pengalaman menonton filem di TV

Posted:

Pengalaman menonton filem di TV

Pengalaman menonton filem di TV

Siri PB10 dan PS10 mempunyai beberapa ciri seperti Meta Brain Pro, Intelligent Backlight Control, Autoview dan lain-lain bagi memastikan kualiti video audio terjamin.


ATAS: Siri PS10 didatangkan dalam saiz 24, 32 dan 40 inci.


BERMULA dengan teknologi hitam putih dengan saiz besar yang kelihatan seperti sebuah peti. Teknologi televisyen semakin berkembang sehingga bentuknya kini sangat nipis.

Syarikat pengeluar barangan elektrik, Toshiba tidak ketinggalan dalam perlumbaan itu dengan memperkenalkan siri televisyen LCD terbaru, siri PS10 dan PB10.

Siri jimat kuasa (PS10) direka supaya dapat meningkatkan kualiti video dan audio dengan ciri-ciri fungsi yang disediakan.

Menggunakan paparan berasaskan teknologi diod pemancar cahaya (LED) dan Meta Brain Pro yang mempunyai pemprosesan 10 bit video menghasilkan imej yang seakan-akan hidup.

Kawalan cahaya latar (Intelligent Backlight Control) pula memberikan imej yang sangat kontras dengan peningkatan yang halus dan licin serta kedalaman paparan gelap antara objek.

Aplikasi Autoview pula memberikan kawalan berterusan bagi menghasilkan kualiti gambar terbaik manakala panel berdefinisi tinggi (HD) memastikan keseronokan menonton terjamin.

Jika terdapat saat penerimaan isyarat yang lemah, siri televisyen itu yang dilengkapi Auto RF Signal Booster akan memastikan kualiti gambar tetap sama walaupun berdepan dengan masalah tersebut.

Siri Penggalak kuasa (PB10) pula memastikan setiap model dalam siri itu dapat memberikan fungsi yang sama dengan siri PS10.

Perbezaannya cuma paparan skrin televisyennya tidak menggunakan teknologi LED.

Ciri-ciri lain adalah sama dan kini terpulang kepada pelanggan untuk memilih televisyen kegemaran mereka.

Antara kelebihan lain yang dimiliki kedua-dua siri itu adalah sambungan USB bagi membolehkan 27 format video dimainkan.

Mesra digunakan dengan komputer peribadi, televisyen dalam siri itu boleh dijadikan monitor selain port HDMI untuk penghantaran video berdefinisi tinggi.

Siri PS10 didatangkan dengan tiga saiz iaitu 24, 32 dan 40 inci manakala siri PB10 pula hanya terdapat dua saiz sahaja iaitu 32 dan 40 inci.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved