Rabu, 27 Julai 2011

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Tarikan pantai digilap semula

Posted:

Tarikan pantai digilap semula

Tarikan pantai digilap semula

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA



CAHAYA matahari yang mula meninggi dirasakan seperti mencucuk-cucuk ke kulit, namun seorang lelaki dilihat sedang tekun melakukan tugasnya.

Tangannya pantas mengutip pelbagai jenis hidupan laut seperti ikan, ketam, udang dan kerang yang tersangkut pada pukat rentang miliknya itu.

Dia tersenyum puas. Ternyata penat-lelahnya berbaloi, ketiga-tiga pukat rentang yang dipasangnya sejak malam sebelumnya di pesisiran Pantai Morib itu mengena.

Baldi yang sarat dengan hasil tangkapannya itu kemudian dibawa ke khemahnya yang terletak tidak jauh dari situ.

Bagi Johan Subhi, 42, dia tidak pernah jemu ke Pantai Morib. Sejak berjinak-jinak dalam aktiviti memukat itu awal tahun lalu, boleh dikatakan sebulan sekali atau dua minggu sekali dia akan berkunjung ke destinasi perkhelahan yang popular di selatan Selangor itu.

Lagipun, dia tidak bersendirian lantaran isteri dan tiga orang anaknya turut menjadi peneman setia. Jika dulu kehadiran mereka sekadar untuk bersiar-siar atau berkelah di tepi pantai, kini dia mempunyai hobi baharu untuk mengisi masa lapangnya pada hujung minggu.

"Lazimnya, kunjungan saya ke sini tidak pernah menghampakan. Adakalanya saya mampu membawa pulang hasil tangkapan pukat seberat 20 kilogram.

"Selain menjadi hidangan kami sekeluarga atau disedekahkan kepada jiran tetangga, ada juga permintaan dalam kalangan pengunjung yang mahu membelinya," katanya yang berasal dari Batu 4, Kapar, Klang.

Johan memberitahu, kawasan pantai itu amat sesuai untuk aktiviti memukat kerana mempunyai pantai yang landai iaitu mempunyai jarak di antara tebing dengan anak air yang jauh ke laut ketika air surut.

"Tidak hairanlah kawasan sekitarnya popular dengan mereka yang datang memukat, menjala, memancing atau sekadar mencari kepah atau siput di tepi pantai.


AKTIVITI berkhemah di tepi pantai menjadi acara wajib bagi ramai pengunjung pada hujung minggu.


"Suasana di sini cukup menenangkan. Menikmati deruan ombak segar atau sekadar melihat kerlipan bintang pada waktu malam sudah cukup mendamaikan jiwa. Hilang segala tekanan di tempat kerja," katanya.

Panorama Selat Melaka

Terletak di daerah Kuala Langat kira-kira 10 kilometer dari pekan Banting, Morib bukanlah nama yang asing dalam kalendar pelancongan negeri.

Berlatarbelakangkan panorama Selat Melaka, keindahan pantainya sentiasa menggamit pengunjung khususnya warga kota.

Jika daerah Kuala Langat terkenal kerana tinggalan sejarah Kesultanan Selangor, Morib juga tidak kurang hebatnya.

Kawasan pantainya pernah menjadi kawasan pendaratan pasukan tentera India dari Batalion ke-46 tentera marin British dalam usaha mempertahankan Malaya daripada serangan tentera Jepun ketika Perang Dunia Kedua dahulu.

Sepanjang ia dibuka sebagai lokasi riadah pantai, pelbagai isu dibangkitkan orang ramai termasuk soal kebersihan dan juga persaingan dengan destinasi pelancongan berdekatan seperti Sepang yang terkenal dengan pantai Bagan Lalang dan Golden Palm Tree Sepang Gold Coast. Kesemua faktor itu menyebabkan kegemilangan Morib pernah melalui fasa malap.

Namun, usaha Kerajaan Persekutuan memperuntukkan kira-kira RM6 juta bagi menaik taraf kemudahan pelancongannya sejak setahun lalu telah berjaya mengembalikan keceriaan Morib.

Seorang peniaga layang-layang, Mohd. Azman Dali, 30, berkata, kawasan sekitar Pantai Morib itu kini dilengkapi pelbagai kemudahan seperti tandas, gerai, surau, pondok, tempat meletak kenderaan dan taman permainan kanak-kanak.

Pada masa yang sama katanya, kawasan sekitarnya juga turut diceriakan dengan landskap indah termasuk pembinaan pelbagai arca dan monumen yang menarik.


KETENANGAN suasana di Pantai Kelanang yang terletak berdekatan dengan Pantai Morib.


"Dahulu memang tidak dapat dinafikan keadaannya pantai ini agak tidak terurus, kotor dan dipenuhi sampah-sarap serta gerai-gerai usang

"Sekarang lihatlah, semuanya telah berubah. Kawasan gerai baru yang dibina bukan sahaja luas malah selesa bagi peniaga dan pengunjung yang berkunjung ke sini," katanya yang sudah berniaga di situ sejak berusia belasan tahun.

Anak jati Banting itu menjelaskan, pengunjung ke Pantai Morib boleh melakukan pelbagai aktiviti seperti bermandi-manda, menangkap ikan, bermain-layang atau sekadar bersantai di kerusi rehat yang disediakan.

Tambahnya, kehadiran semula pengunjung ke kawasan pantai itu memberi isyarat jelas ia bakal mengulangi kegemilangan seperti yang pernah dikecapi sekitar tahun 70-an, 80-an dan 90-an dahulu.

"Selain Pantai Morib, pengunjung juga boleh mengunjungi Pantai Kelanang yang juga tidak kurang menariknya dan menjanjikan kepuasan seperti juga pantai-pantai lain di negara ini," ujarnya.

Pantai Kelanang yang terletak berdekatan Pantai Morib bukan sahaja terkenal dengan keindahan pantainya, malah tinggalan sejarah seperti sejarah Kesultanan Selangor.

Pantai-pantai yang di bawah perhatian Majlis Daerah Kuala Langat itu turut mengajak pengunjungnya melawat beberapa tarikan lain seperti Bukit Jugra, Bukit Melawati, makam Sultan Abdul Samad, Masjid Alauddin dan Istana Bandar.

Ikan bakar

Jika perut berasa lapar, terdapat pelbagai gerai dan restoran yang menyediakan pelbagai hidangan yang menepati selera pengunjung.

Salah satu gerai yang boleh dicuba jika berkunjung ke Pantai Morib ialah gerai King Ikan Bakar yang diusahakan Raja Sulaiman Raja Shah, 51, yang menawarkan pelbagai hidangan menyelerakan seperti ikan bakar, sate, otak-otak, kepak ayam panggang dan sata.


MEDAN selera baharu yang lebih selesa, teratur dan menarik menjadi tumpuan pengunjung ke Pantai Morib.


Raja Sulaiman berkata, keistimewaan ikan bakar tiga rasa yang diadun dengan rempah ratus menjadi pilihan ramai pelanggannya.

"Terdapat beberapa pilihan ikan yang ditawarkan iaitu dari jenis kerapu, kelah dan jenahak," katanya yang turut menghidangkan kerang bakar bersama nasi dan air asam.

Walaupun lokasi gerai terbukanya itu masih baharu, Raja Sulaiman gembira dengan sambutan yang diterimanya.

"Selain menjamu selera, pengunjung berpeluang menikmati panorama indah di sekelilingnya sekali gus memberi nilai tambah kepada peniaga-peniaga di kawasan ini," ujarnya.

Penginapan

Rencana bermalam di Morib juga suatu yang digemari golongan tertentu. Bagi mereka yang gemarkan adventur, terdapat tapak-tapak perkhemahan yang boleh disewa berhampiran pantai untuk aktiviti berkumpulan dan keluarga.

Sementara itu, bagi yang inginkan keselesaan dan suasana privasi boleh memilih untuk menginap di Hotel Impian Morib yang terletak berhampiran.

Menawarkan penginapan bertaraf tiga bintang, resort yang beroperasi sekitar 2005 itu menawarkan sejumlah 90 unit bilik dari jenis superior, deluxe dan calet pada harga bermula dari RM160 hingga RM250 semalam.

Pengurus Residennya, Dzulquarnine Ahmad berkata, setiap bilik mempunyai kemudahan pendingin hawa, televisyen satelit, pembancuh kopi, alat pemanas dan peti ais.

Katanya, resort itu juga turut dilengkapi kolam renang, bilik mesyuarat dan seminar, restoran, padang golf (Sri Morib Golf Club) dan gimnasium.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kembali ke zaman primitif

Posted:

Kembali ke zaman primitif

Kembali ke zaman primitif


PENULIS (kanan sekali) bersama rakan sempat merakamkan gambar kenang-kenangan di pekarangan perkampungan Orang Asli di Kampung Kuala Koh.


BULAN Julai barangkali tidak membawa sebarang signifikan buat segelintir individu. Namun bukan untuk pengacara Majalah Tiga, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zain. Ini kerana pada bulan inilah status solo wanita berusia 27 tahun itu bertukar kepada status isteri orang.

Pada 16 Julai lalu, si cantik manis dan bijaksana ini telah bernikah dengan Raja Amir Syah Raja Azwa, 29. Sementara pada tanggal 23 Julai pula, dia yang menerima mas kahwin sebanyak RM777 dan wang hantaran sebanyak RM20,111 meraikan cintanya bersama Amir dalam sebuah resepsi yang cukup meriah.

Resepsi yang diadakan di Sime Darby Convention Centre, Petaling Jaya, Selangor itu berkonsep moden tradisional. Dihadiri oleh lebih 1,000 tetamu yang terdiri daripada kaum keluarga, sahabat dan rakan sekerja, pasangan mempelai kelihatan cukup anggun dalam busana perkahwinan berwarna putih rekaan Datuk Radzuan Raziwill.

Berkongsi rasa mengenai cinta yang dipupuk bersama Amir, ujar Nurul, ia berputik sekitar tahun 2009 yang lalu. Perkenalan secara tidak sengaja di sebuah majlis pertunangan sahabat mereka rupa-rupanya telah membuka pintu hati masing-masing untuk menjadi pasangan kekasih.

Tempoh dua tahun mengenali hati budi masing-masing kemudian mahu diakhiri dengan ikatan sah. Bagi Nurul, tiada apa yang perlu ditunggu lagi saat hatinya telah yakin bahawa Amir akan menjadi pelindung dan payung terbaik untuknya berteduh sebagai seorang isteri.


SAM mengisi waktu menghasilkan damak untuk kerja perburuan.


Perbezaan persekitaran dan kerjaya antara mereka, Amir, seorang eksekutif di sebuah bank, manakala Nurul sentiasa sibuk mencari berita menarik untuk disajikan di dalam program Majalah Tiga yang sudah menjadi nadi buatnya bukan penghalang cinta mereka. Perbezaan seperti itulah yang menjadi kekuatan untuk mereka saling tertarik antara satu sama lain.

Lebih daripada itu, hati Nurul terpaut kepada Amir kerana sikap merendah diri dan baik.

"Kami begitu serasi bersama. Dia menyokong kerjaya saya, begitu juga sebaliknya. Alhamdulillah kerana akhirnya kami selamat bersatu," ujar Nurul.

Menurut Amir pula, hatinya begitu tertarik dengan Nurul bukan kerana kejelitaannya atau populariti yang dimiliki wanita tersebut. Sebaliknya yang penting bagi jejaka kacukan Melayu-Australia itu adalah sikap Nurul yang sangat memahami dan bijak.

"Dia mempunyai terlalu banyak keistimewaan di mata saya. Cantik dan bijak, malah dia juga merendah diri dan kami sangat serasi bersama," ujar Amir yang menghantar rombongan merisik dan meminang pujaan hatinya itu pada Januari lalu.

Bercakap tentang perancangan mereka selepas menjadi suami isteri, Nurul memberitahu, mereka akan berbulan madu ke Paris sekitar bulan Oktober nanti.


SUASANA aman perkampungan Orang Asli Bateq tanpa pencemaran alam sekitar.


Katanya yang tidak mengambil cuti panjang dan sudah kembali bekerja, sengaja mereka melambatkan agenda berbulan madu kerana mahu menggunakan bulan Ramadan dan Aidilfitri nanti sebagai bulan mereka berkenalan dengan keluarga masing-masing.

"Kami mahu menggunakan bulan Ramadan dan Aidilfitri nanti sebagai bulan terbaik mengenali kaum keluarga baharu kami selain menumpukan ibadat puasa sebagai suami isteri buat pertama kali. Kemudian pada bulan Oktober nanti baru kami akan pergi berbulan madu ke Paris," ujar Nurul lagi.

Malah dia juga merancang untuk mengadakan sebuah lagi majlis di kampungnya, Rembau, Negeri Sembilan buat sanak-saudara yang tidak dapat hadir meraikan perkahwinan mereka baru-baru ini.

Ditanya tentang perancangan keluarga, Nurul pantas memberitahu: "Kami memang tidak merancang untuk menimang cahaya mata. Kami menerima jika Tuhan memberi rezeki, tidak kira ia bayi lelaki atau perempuan."

– MALIAH SURIP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved