Ahad, 3 Julai 2011

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Lisa rasa debaran Sam

Posted:

Lisa rasa debaran Sam

Lisa rasa debaran Sam


MASIH dalam proses penilaian, Lisa menganggap Yusry seorang lelaki berstatus budiman.


BUSUR panah Lisa Surihani sedang membidik banyak jiwa. Lihat di laman sosial Facebook, sebanyak 1,571,413 tangan sudah menekan butang 'Like', tanda bilangan hati yang sudah tertawan melihat perwatakan dan kewibawaan aktres manis ini.

Melihatkan jelajah wanita berusia 25 tahun ini, jalannya tampak mudah. Dia lekas menambat hati ramai dengan dirinya yang lutsinar. Bermula dengan mengendalikan program Down Memory Lane, peribadi cilik waktu itu sudah mula dikesan ramai. Hilang sementara menelaah ilmu yang perlu diisi di dada, Lisa muncul dengan bekalan dan kecintaan yang berterusan dalam lapangan pilihannya, seni. Kini, nama Lisa pantas menjadi sebutan terawal, sebaris dalam deretan aktres ternama tempatan. Impak kerjaya yang diatur cantik dan luahan bakat yang dipersembahkan kemas.

Namun sampai waktu, kini garis-garis putih perjalanan itu sudah dihambat ceritera sisi hitam, pertelagahan watak-wataknya di layar lebar. Entah daripada mana angin datang menyusur, pohon bergoyang menaburkan daun-daun cerita kuning. Nama Lisa jadi sebutan beberapa insiden kurang enak didengar. Antara yang disebut, Lisa kini sudah berubah corak, sudah diva. Kurang ramah seperti dahulu dan mula tunjuk belang. Sudah tiba masa, Lisa berdepan dengan keadaan ini. Dia tersenyum apabila ditanya.

"Saya tahu ada cerita-cerita yang wujud kebelakangan ini. Bagi saya mudah, kalau tidak betul, perlu apa untuk melawan semua cerita ini. Pada masa yang sama, saya berterima kasih kepada pihak media yang bertanya dan memperjelaskan suasana," luahnya petah dan tidak mahu soal dan jawab terjadi seperti permainan ping pong.

Dicuit sisi hitam

"Jujurnya saya sendiri tidak faham dan benar-benar tidak tahu bagaimana ia bermula. Saya buat kerja saya sebagai pelakon. Kalau berurusan dengan produksi, saya jalani seperti biasa. Pertanyaan utamanya, 'adakah cerita-cerita ini betul?'" terang Lisa yang turut bersyukur mempunyai peminat yang sangat menyokong kerjanya selama ini.

Cerita Lisa ditemani ibu, dia masih Lisa yang dahulu. Menyarung pakaian seperti dahulu, berjenama atau tidak, murah atau mahal itu bukan isu. Masih sama. Bicaranya menyapa wartawan masih ramah. Tidak pernah dia mengangkat suara seperti khabar angin yang bergerak.

"Tidak berani saya mengangkat suara kepada wartawan seperti yang dikhabarkan. Lagi mesra adalah," jujurnya yang bakal sibuk dengan penggambaran filem arahan Syafiq Yusof.

Dalam bicara sehari-hari, ada yang menganggap Lisa itu sudah berada di zon selesa. Dia disenangi ramai, cerita kurang enak jarang hadir. Malah dalam lapangan lakonan, namanya pantas menjadi sebutan golongan produser juga buah hati pengarang jantung peminat.

Penulis bertanyakan sejauh mana benarnya zon selesa itu menghampiri dirinya. Dia menjawab intelektual, salah satu kriteria yang tampak jelas pada dirinya.

"Kurang selesa saya dengan terma zon selesa. Hakikatnya, ya memang kuantiti filem saya banyak untuk tempoh empat tahun. Tetapi secara peribadi, saya masih perlu banyak menggali pengalaman dan ilmu. Masih tidak 'terror' (cekap), cetek dan kekurangan ilmu," akuinya merendah diri dan berlaku realistik.

"Masih belum cukup kepelbagaian watak dan benar ada beberapa karakter saya yang masih diulang," jujurnya yang teruja membawa watak diva dalam filem Ombak Rindu.

Bukan zon selesa


LISA SURIHANI rasa gementar tatkala beregu dengan Shaheizy Sam yang merupakan rakan zaman ciliknya. Filem Sekali Lagi yang sedang ditayangkan turut menampilkan Bront Palare.


Lalu penulis menanyakan tentang watak 'girl next door' yang mungkin sinonim dengan dirinya. Karakter gadis baik-baik, manis dan naif yang banyak dalam portfolio kerjayanya. Mungkin satu lagi faktor yang menyebabkan dia diminati ramai. Dia senyum lagi, manis persis karakter-karakter yang dipertontonkan dalam drama mahupun wayang.

"Saya selesa membawakan watak 'girl next door' ini. Malah suka dengan watak-watak sebegitu dan saya tidak nafikan banyak mendapat tawaran yang sebegitu. Namun melihat satu sisi, memegang watak ini berulang kali bukan bermaksud menjadi stereotaip. Dengan mengambil watak sebegini, banyak faktor yang diambil kira.

"Baik daripada jalan cerita hinggalah impak yang dapat diberikan. Cuma jangan tersekat di watak itu dan saya tidak meletakkan noktah jika diberikan watak yang masih sama," ujarnya yang mengagumi Rachel McAdams.

Jujur dan menganggap tidak klise ditanyakan hal watak idaman kerana impian itu bertukar seiring pengalaman, dia mahukan karakter individu kurang upaya. Itu cabaran di kaca matanya.

"Saya mahukan satu watak yang menuntut penyelidikan dan persediaan yang lama. Contohnya, kalau bukan watak seorang wanita pekak, saya mahu watak orang yang perlu menjaga dan mendampingi golongan kurang upaya sebegitu. Saya tahu cabarannya besar apabila bermain dengan emosi dan perlu banyak bahasa tubuh dan tangan," luahnya yang turut teringin beraksi lebih lasak dalam sesebuah produksi.

Dalam menyimpul impian dan idaman, Lisa bersyukur dapat bekerjasama dengan dua nama besar, hero pujaan ramai dalam filem terbarunya di pawagam. Bront Palarae dan Shaheizy Sam, dua nama yang mengapit Lisa berwatak Shila dalam filem Sekali Lagi.

"Saya sudah berkawan dengan Sam sejak usia 14 tahun. Namun ketika digandingkan dalam filem ini, rupanya saya ada gementar. Saya tidak mahu persahabatan kami menjadi dinding sewaktu berlakon. Kami banyak berbincang, menjadi terbuka dan telus dalam menyampaikan idea," ujar Lisa yang kagum dengan pencapaian regu barunya yang dikenali daripada zaman cilik.

Begitu juga dengan Bront Palare, kekaguman Lisa diluahkan dalam temuramah ini. Katanya, sewaktu dia kurang faham dengan karakternya bernama Shila yang sedikit misteri dan penuh pengalaman pahit, Bront menjadi perungkai dan menjauhkan Lisa dengan diri sebenarnya untuk menghampiri Shila. Ujar Lisa, Sekali Lagi memberi dirinya terlibat dalam sebuah kumpulan kerja yang sangat komited dan menyeronokkan.

Banyak hati telah dipanah Lisa, satu busur yang terpilih tepat mengenai jiwa yang pernah kosong dan minta diisi.

Khalayak maklum tentang hati yang satu ini. Nama Yusry dan Lisa sedang meniti, menjadi satu item yang sedang diperhati umum. Mereka sedar, lebih daripada faham bahawa situasi ini bakal terjadi.

Sudah bukan tabu

Melihat satu sisi, Lisa suri hati Yusry ini sudah boleh berbicara soal perhubungan. Sudah tidak terlihat tabu untuk menyentuh cerita itu pada dirinya yang dahulu bersih daripada cerita panas cinta.

Malah empunya diri mengaku, jari-jemarinya banyak dihabiskan di telefon tangan. Itu sudah jelas, satu sindrom pasangan yang sedang mengulit rasa. Waktu ditanya dirinya yang sibuk dengan jadual 'shooting', 'meeting', tambah Lisa, ada satu lagi 'ing' yang perlu dilakukan iaitu 'dating'. Walau dalam nada seloroh, penulis tahu jiwanya sedang ada putik yang sedang berkembang.

Namun di sebalik cerita yang pantas tersebar, Lisa seakan meminta ruang untuk hubungan ini berjalan sendiri. Tidak manis dicanang-canang mungkin lantaran semuanya baru bermula.

"Apa yang penting buat saya adalah restu. Lagipun hubungan ini berjalan tanpa dirancang. Saya juga tiada niat mencari. Keikhlasan sangat penting," ujarnya senyum dengan telefon di genggaman.

Banyak bersembang soal filem, ideologi dan psikologi bersama pasangan, dia mengaku hubungan ini berjalan dengan sentuhan tarikan. Namun seperti pasangan normal di luar sana, pinta Lisa biarlah mereka menjalani proses mengenali dengan cara sendiri.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

AIM18 hilang pedoman

Posted:

AIM18 hilang pedoman

AIM18 hilang pedoman


MISHA OMAR mahu melihat AIM sebagai pentas gah dan penjana semangat tetapi apa yang berlaku berlainan situasinya.


ZAHIRNYA muzik tempatan tidak akan mati. Ramai lagi bakat sedang tumbuh, masih ramai karyawan sedang bekerja keras untuk menghasilkan karya muzik terbaik, begitu juga pejuang-pejuang muzik yang masih dan sedang melantunkan nada dan irama mereka untuk hiburan setiap peminat.

Ironinya pula, tanah industri muzik tempatan yang persis sekangkang kera ini sedang mendepani era yang sukar. Kesan pertukaran bentuk jualan bahan muzik daripada fizikal kepada digital memang memberi impak yang besar kepada corak industri.

Ketara menjunam, satu-satunya pengiktirafan kepada industri muzik yang masih bernafas, Anugerah Industri Muzik (AIM) ke-18 paling teruk dalam sejarah. Anugerah anjuran Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM) itu memansuhkan 10 kategori utama daripada 29 kategori yang pernah dipertandingkan sebelum ini. Ia menjadikan hanya 19 kategori akan diberi penganugerahan pada majlis yang akan berlangsung pada 12 November nanti.

Pengerusi RIM, Adrian Lim beralasan, kemerosotan jualan album dan kurangnya penerbitan album-album tempatan menyebabkan pihaknya memansuhkan sahaja kategori Album Terbaik untuk semua genre muzik.

"Tahun ini tiada kategori anugerah Album Pop Terbaik dan beberapa lagi genre muzik. Bagi mengatasi masalah itu kesemua album yang bertanding hanya merebut kategori Album Terbaik secara keseluruhan.

"Bagaimanapun, kami masih menyediakan kategori Lagu Terbaik untuk semua genre muzik yang dipertandingkan seperti pop, rock, nasyid, hip hop, etnik, lagu Inggeris terbaik dan sebagainya," katanya pada sidang akhbar pertama AIM 18 di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kategori yang dimansuhkan termasuklah Album Pop Etnik Terbaik, Album Nasyid Terbaik, Album Rock Terbaik, Album Pop Terbaik dan Album Hip Hop Terbaik. Kesemua pencalonan itu dimasukkan di bawah satu kategori iaitu Album Tahunan Terbaik.

Kelainannya, AIM kali ini tidak membenarkan karya pemuzik luar serta memperkenalkan satu anugerah khas iaitu Artis Mobile Terbaik.

Sejak hari pertama perkara itu diumumkan dalam satu sidang media Selasa lalu, timbul pelbagai reaksi oleh penggiat industri muzik.

Ada yang berpendapat semangat juang pihak RIM untuk membela industri muzik telah padam dan keputusan memansuhkan kategori album itu satu percaturan yang mampu membunuh kreativiti anak seni.


DARI kiri, Khairul Anwar Salleh, Rosmin Hashim, Zaiman Afendi Zainal Abidin dan Adrian Lim. Masing-masing tulang belakang AIM18 menunjukkan trofi AIM pada sidang media di ibu kota, Selasa lalu.


Penyanyi Misha Omar yang baru melancarkan album terbaru, Dia Misha melahirkan kekecewaan kerana AIM tidak lagi menjadi majlis yang ditunggu-tunggu sebagai malam paling berprestij anak muzik.

"Saya terkejut, rasa kelakar dan pelik pun ada. Memanglah ada pro dan kontra, kami sebagai penyanyi sedar jualan album tidak baik, tetapi keputusan pihak AIM memansuhkan kategori album terbaik mengikut genre dalam AIM akan meruntuhkan lagi semangat penyanyi untuk merakamkan album.

"Penyanyi yang buat album guna duit sendiri akan lebih terasa bahangnya, jadi lebih baik tampil dengan single.

"Untuk jangka masa panjang, peminat takkan ingat lagi, siapa artis yang ada album, mana yang tiada," komen Misha yang melihat AIM seharusnya menyuntik semangat dan tenaga baru kepada industri, malangnya tidak.

Sedang dalam rangka promosi album terbaru, KitaSatu, penyanyi kumpulan Spider, Tam pula keliru dengan corak penjurian yang bakal dijalankan AIM.

Jika tiada penjurian dilakukan mengikut album bagaimana pula anugerah untuk Album Terbaik boleh wujud.

"Saya tak faham dengan AIM, buat sahaja majlis anugerah sesuka hati yang boleh mereka lakukan. Alang-alang sudah menjurus kepada penghasilan single, buat sahaja anugerah single terbaik tak perlu lagi album. Masalah penjualan lagu secara digital serta single berlaku di seluruh dunia tetapi Anugerah Grammy masih mengekalkan tradisi anugerah bagi kategori album. Nampaknya, AIM18 sudah tersasar daripada sejarah penganjuran terdahulu," keluh Tam Spider berbaur sinis.

Itu baru pandangan daripada Misha dan Tam, penulis percaturan AIM18 yang menempah Stadium Putra, Bukit Jalil sebagai lokasi malam kemuncak nanti, sedang mencetuskan banyak gelombang.

Kalah sebelum bertanding itu pandangan kasar yang boleh dilontarkan kepada AIM18 memandangkan penyerahan borang pencalonan baru sahaja bermula pada 1 Julai lalu dan akan berakhir 29 Julai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hak intelek maruah artis

Posted:

Hak intelek maruah artis

Hak intelek maruah artis


PELAKU seni harus sedar dan tahu asas berpijak bagaimana hak intelek mereka diberikan perlindungan sewajarnya.


KONTRAK berat sebelah, bayaran royalti atau hak saraan terhadap anak seni yang tidak setimpal berbanding pulangan yang diperoleh penerbit atau penyiar, kekeliruan serta ketidaktelusan butiran perjanjian kontrak serta banyak lagi masalah berbangkit, merupakan polemik belakang tirai dunia hiburan. Malah, ada yang masih samar-samar tentang predikat hak saraan.

Isu yang tidak selesai, sukar mencari titik keseimbangan malah ada yang mengambil sikap sambil lewa, bosan dan muak tidak terkecuali juga, ada di kalangan pelaku seni yang tidak sedar dan tidak tahu hak-hak mereka. Hak itulah yang dipanggil sebagai hak intelek artis.

Isu harta intelek tidak diambil remeh oleh anak seni. Berikutan itu lebih 200 artis tempatan menyokong penganjuran majlis Simposium Hari Himpunan Bintang Kosmo!/MyIPO.

Majlis yang bakal berlangsung pada Selasa ini bertujuan untuk berkongsi masalah terhadap hak-hak mereka dalam satu simposium yang bakal dihadiri oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Simposium tersebut diadakan untuk memberi kesedaran kepada para artis selain ilmu buat golongan yang berminat menceburi bidang seni tentang hak-hak mereka sebagai pelaku seni.


TANDA sokongan. Najwa Mahiaddin turut memberi kata putus untuk hadir.


Menurut Timbalan Ketua Pengarah Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO), Mohd. Shahar Osman, tujuan utama MyIPO bekerjasama bersama Kosmo! adalah untuk mempertingkatkan kesedaran para penggiat seni tentang kepentingan perlindungan harta intelek terutama dalam bahagian undang-undang hak cipta.

"Tujuan kedua ialah untuk meningkatkan pengetahuan di kalangan penggiat seni berkaitan tentang hak-hak mereka.

"Selain itu, kami juga ingin memupuk budaya menghormati hak intelek di kalangan rakyat Malaysia.

"Acara sebegini diharap menjadi medan buat para penggiat seni dan hadirin untuk bertukar pandangan mengenai hak cipta," ujarnya yang berharap simposium yang julung-julung kali diadakan itu akan memberi manfaat dan kata putus terhadap masalah hak cipta artis yang terpinggir selama ini.

Bagi membincangkan topik pertahankan hak, perkukuhkan seni melalui perlindungan hak harta intelek, beberapa agenda telah dirangka bersesuaian dengan simposium tersebut.

Antaranya adalah cadangan isu yang boleh diketengahkan, masalah dan kekangan yang dihadapi selama ini dalam mempertahankan hak royalti atau saraan saksama serta cadangan ke arah penambahbaikan.

Bagi penyanyi Aizat yang bakal muncul sebagai panel pada hari Selasa ini, beberapa perkara berbangkit yang hendak disampaikan adalah kedudukan serta profesionalisme seorang artis.


AMY SEARCH


Ujarnya, penting bagi seseorang anak seni untuk memahami hak terhadap hasil seni mereka dan tidak boleh memandang remeh soal perjanjian yang ditandatangani dengan mana-mana pihak.

Diana Danielle yang bakal menjadi panel mewakili pelakon zaman muda memberitahu bahawa dia berminat untuk menyentuh soal hak saraan serta jam kerja seorang pelakon. Pelakon filem Hanyut tersebut juga bakal bersuara tentang elemen insurans yang dianggap enteng oleh sesetengah pihak produksi malah para pelakon.

Menurut moderator Hari Himpunan Bintang Kosmo!-MyIPO, Prof. Madya Dr. Abu Hassan Abdullah, simposium ini patut dihadiri oleh anak-anak seni tempatan untuk memahami literasi hak cipta dan undang-undang yang menyentuh perjalanan artis.

"Artis perlu tahu maksud hak intelek dan kedudukan mereka dalam bidang ini," ujarnya yang ditemui beberapa hari sebelum simposium ini berlangsung.

Berlangsung di Double Tree by Hilton, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur bermula pukul 3 petang, kerancakan simposium bakal menyaksikan kehadiran Amy Search yang turut bertindak ahli panel. Nantikan juga kemunculan penyanyi popular Najwa dan Azlan Typewriter pula akan membuat persembahan istimewa pada petang itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved