Isnin, 26 Mei 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Perpustakaan, buku masih rerlevan

Posted:

Perpustakaan, buku masih rerlevan

Perpustakaan, buku masih rerlevan

PERPUSTAKAAN desa turut memainkan peranan membantu menyemai minat membaca dalam kalangan masyarakat.- Gambar hiasan.


"NAK dapat maklumat tu? Alah Google aje," kata seorang rakan apabila ditanyakan maklumat yang penulis ingini.

Jika tiga dekad lalu pencapaian internet menjadi sesuatu yang asing bagi kita namun kini ia berada di hujung jari.

Lihat sahaja di sekeliling kita, baik kanak-kanak sehinggalah warga emas, rata-rata mempunyai gajet di tangan seperti telefon bimbit atau tablet canggih.

Dunia tanpa sempadan. Itulah ungkapan paling tepat dalam melayari internet ketika ini. Antara pertanyaan yang seringkali diucapkan terutama golongan muda ialah masih relevankah pencarian maklumat menerusi bahan rujukan buku?

Sesetengah pendapat mengatakan pencarian sebegitu sudah ketinggalan zaman malah, perpustakaan awam tidak lebih sebagai tempat menyimpan buku. Selain itu, leceh untuk ke sana bagi mencari bahan rujukan apatah lagi bahan yang ada begitu terhad dan tidak terkini.

Pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kota Bharu, Kelantan, Tuan Nurul Nadia Tuan Asri, 23, berkata, aplikasi pencarian maklumat melalui internet sememangnya menjadi pilihan utamanya kerana ia menjimatkan masa.

"Kebergantungan kepada buku sebagai sumber rujukan semakin berkurangan kerana aplikasi internet jauh lebih cepat dan mesra pengguna.

"Kita cuma perlu taip sahaja rujukan yang dikehendaki di pautan berkenaan dan semua maklumat akan diperoleh. Ia seperti buku bergerak," katanya yang sedang mengikuti jurusan kewangan.

Sumber rujukan buku yang agak terhad di perpustakaan dan tidak terkini juga menjadi faktor pelajar lebih cenderung menggunakan internet.


PERANAN perpustakaan dan buku sebagai sumber rujukan masih relevan pada zaman internet ini. - Gambar hiasan.


Pengurusan masa

Seorang guru, Rozita Nasir, 30, pula berkata, dengan adanya sistem carian maklumat melalui internet pelbagai bahan berguna dapat diperoleh untuk kegunaan pelajar.

"Sebagai guru, pengurusan masa yang amat penting dan kecanggihan teknologi maklumat pada hari membantu tugas-tugas guru.

"Bukan kita menafikan kepentingan buku sebagai sumber rujukan tetapi transformasi positif dalam teknologi semasa boleh dimanfaatkan," kata guru Pendidikan Seni sejak empat tahun lalu.

Bagaimanapun, pendidik perlu bijak memilih maklumat bersesuaian dengan keperluan semasa dalam pendidikan, katanya.

Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Kelantan, Ruslan Hassan bagaimanapun, melihat perkembangan teknologi itu tidak menggugat peranan buku sebagai sumber rujukan malah menjadi nilai tambah.

"Tidak semua maklumat yang didapati dalam aplikasi carian maklumat tepat terutama untuk membuat kajian ilmiah.

"Buku adalah sumber rujukan terjamin sedangkan terdapat banyak maklumat dalam internet boleh diedit oleh sesiapa," katanya.

Lebih penting, jelas beliau, usaha menyemai minat membaca dalam kalangan masyarakat tanpa mengira bentuk dan kaedah pembacaan.

"Saya percaya, usaha mencari maklumat melalui pembacaan buku memerlukan tumpuan dan ketekunan sehingga dapat menjadikan pembaca lebih matang, kritis dan menghargai bahan yang dibaca.

"Cuma yang menjadi kebimbangan ialah apabila pelajar mendapatkan sepenuhnya maklumat daripada internet akan mewujudkan budaya plagiat sekali gus membantutkan perkembangan ilmu," tambahnya.


PENGGUNAAN tablet membantu memudahkan pencarian maklumat di internet.


Diseimbangkan

Kedua-dua kaedah itu harus diseimbangkan dan pengguna perlu bijak mengguna teknologi terkini dalam memartabatkan ilmu.

Namun, beliau tidak menafikan perkembangan pantas teknologi maklumat turut membantu memartabatkan buku sebagai bahan rujukan seperti sistem e-Book.

Sehingga kini, peranan perpustakaan dan buku sebagai rujukan masih relevan kepada masyarakat terutama pelajar.

Di Kelantan terdapat tujuh cawangan perpustakaan negeri dan tiga perpustakaan desa yang terletak di Ciku, Gua Musang; Salor, Kota Bharu dan Dabong, Kuala Krai selain 34 perpustakaan desa di bawah Perpustakaan Negara Malaysia (PNM).

Menurut Laporan Ekonomi 2013/2014 Kementerian Kewangan dalam Belanjawan 2014, rekod bilangan pengguna internet di Malaysia dijangka meningkat kepada 25 juta orang menjelang tahun 2015 berbanding 18 juta orang pada tahun 2012.

Laporan itu juga menyebut bahawa rakyat Malaysia semakin banyak menghabiskan masa melayari internet berbanding media lain seperti televisyen, radio dan akhbar dengan penggunaan internet yang meluas untuk rangkaian sosial.

Kadar penembusan rangkaian sosial sebanyak 91 peratus dengan satu daripada tiga minit yang digunakan dalam talian adalah untuk rangkaian sosial.

Seramai 11.8 juta rakyat dianggarkan mempunyai akaun Facebook dengan lebih 80 peratus melayari internet untuk mengakses Facebook. - Bernama

Kulinari autentik Bumi Kenyalang

Posted:

Kulinari autentik Bumi Kenyalang

Kulinari autentik Bumi Kenyalang

Oleh HAFIZ AHMAD


CEF SANNY bersama juadah unik dan menyelerakan yang dibawa khas dari Bumi Kenyalang.


USIANYA baru sahaja mencecah 24 tahun, namun pencapaiannya memiliki produk selendang dan tudung menggunakan label sendiri iaitu Sincerely By Us (SBU) adalah suatu kejayaan yang boleh dibanggakan buat gadis muda bernama Noor Inora Putri Noorzainy.

Dia yang lebih mesra dipanggil Nora ini menjalankan perniagaan online secara kecil-kecilan sahaja semasa menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada tahun 2011.

Modal permulaannya hanyalah RM500 sebelum berkembang sehingga berjaya memiliki dua buah butik yang terletak di Alam Avenue, Seksyen 16, Shah Alam dan Seksyen 9, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Anak kepada Timbalan Ketua Polis Daerah Besut, Noorzainy Md. Noor ini meminati bidang perniagaan dan berazam untuk meluaskan empayar SBU yang diasaskannya.

Buktinya, butik SBU Shah Alam akan berpindah lokasi ke bangunan kedai tiga tingkat berhampiran butik lama serta dalam perancangan untuk membuka cawangannya di Johor.

Diminati

SBU mempunyai pengikutnya tersendiri di laman sosial Facebook dan Instagram yang melebihi 100,000 pengikut.

Nora memulakan perniagaan tudung jenis selendang dan tudung bawal yang dipasarkan di Facebook dan dijual kepada rakan-rakan.

Faktor kelainan yang ada pada tudungnya menyebabkan ia menjadi bualan dan semakin dikenali ramai sehingga sekarang.

Jelasnya, untuk berjaya dalam perniagaan, dia berpegang kepada prinsip tidak meniru sesiapa, sebaliknya memperkenalkan trend ada gaya tersendiri.

"Dengan memperkenalkan ketulenan produk, pelanggan akan lebih mengingati dan menggemari produk yang dikeluarkan," ujar beliau.

Tudung dan selendang SBU menggunakan kain chiffon crepe yang tidak terlalu nipis atau tebal sesuai untuk Muslimah menutup aurat dengan sempurna.

Kain tersebut juga tidak perlu digosok dan sangat mudah dibentuk atau digayakan mengikut kesesuaian penggayanya.


BUBUR pedas mudah didapati di Sarawak terutamanya pada bulan Ramadan.


Eksklusif

SBU juga turut tampil dengan pelbagai corak tersendiri dan sentiasa menghasilkan rekaan terbaharu untuk tatapan pelanggannya.

"Selain digemari pelanggan, SBU juga mahu memastikan setiap barangan yang dijual di butik adalah eksklusif dan terjaga," jelasnya yang bakal menamatkan zaman bujangnya penghujung tahun ini.

Selain menghasilkan tudung dengan label sendiri, SBU juga turut menjadi vendor beberapa produk yang sentiasa menjadi pilihan pelanggan.

Setiap produk vendor yang dijual hanya terdapat di SBU dan tiada di tempat lain.

"Sekiranya pelanggan berminat, mereka perlu membelinya di butik SBU sahaja.

"Dengan cara ini, saya dapat memastikan SBU sentiasa menjual dan menghasilkan produk-produk eksklusif sahaja," katanya.

SBU juga memastikan harga yang ditawarkan adalah berpatutan dan mampu milik.

Setiap tudung bawal dan selendang misalnya berharga antara RM20 hingga RM30 manakala bagi pakaian dan produk vendor yang dijual tidak melebihi RM100.

Butik-butik SBU menyediakan pelbagai produk seperti tudung, selendang, pakaian (skirt, jubah, baju, baju-T), kasut, produk penjagaan rambut dan biskut raya sempena menyambut perayaan Aidilfitri tidak lama nanti.

Nora memberitahu bahawa sempena Aidilfitri nanti, SBU juga akan memperkenalkan beberapa rekaan tudung yang menarik pada setiap minggu bulan Ramadan.

"Saya mahu menjadikan butik SBU sebagai pusat sehenti yang memenuhi semua keperluan pelanggan tanpa mereka perlu pergi ke tempat lain untuk mencari barang yang dikehendaki.

"Jadi, SBU akan menyediakan pelbagai barangan bermula dari hujung rambut hingga hujung kaki untuk kemudahan pelanggan," jelasnya.

Nora mahu luaskan empayar SBU

Posted:

Nora mahu luaskan empayar SBU

Nora mahu luaskan empayar SBU

Oleh KASANABILAH KAMARUL ZAMAN


PAKAIAN yang dijual di butik SBU boleh dipakai untuk semua wanita yang bersaiz S hingga XXL.


USIANYA baru sahaja mencecah 24 tahun, namun pencapaiannya memiliki produk selendang dan tudung menggunakan label sendiri iaitu Sincerely By Us (SBU) adalah suatu kejayaan yang boleh dibanggakan buat gadis muda bernama Noor Inora Putri Noorzainy.

Dia yang lebih mesra dipanggil Nora ini menjalankan perniagaan online secara kecil-kecilan sahaja semasa menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada tahun 2011.

Modal permulaannya hanyalah RM500 sebelum berkembang sehingga berjaya memiliki dua buah butik yang terletak di Alam Avenue, Seksyen 16, Shah Alam dan Seksyen 9, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Anak kepada Timbalan Ketua Polis Daerah Besut, Noorzainy Md. Noor ini meminati bidang perniagaan dan berazam untuk meluaskan empayar SBU yang diasaskannya.

Buktinya, butik SBU Shah Alam akan berpindah lokasi ke bangunan kedai tiga tingkat berhampiran butik lama serta dalam perancangan untuk membuka cawangannya di Johor.

NOOR INORA PUTRI mengasaskan jenama Sincerely By Us ketika masih bergelar pelajar.


Diminati

SBU mempunyai pengikutnya tersendiri di laman sosial Facebook dan Instagram yang melebihi 100,000 pengikut.

Nora memulakan perniagaan tudung jenis selendang dan tudung bawal yang dipasarkan di Facebook dan dijual kepada rakan-rakan.

Faktor kelainan yang ada pada tudungnya menyebabkan ia menjadi bualan dan semakin dikenali ramai sehingga sekarang.

Jelasnya, untuk berjaya dalam perniagaan, dia berpegang kepada prinsip tidak meniru sesiapa, sebaliknya memperkenalkan trend ada gaya tersendiri.

"Dengan memperkenalkan ketulenan produk, pelanggan akan lebih mengingati dan menggemari produk yang dikeluarkan," ujar beliau.

Tudung dan selendang SBU menggunakan kain chiffon crepe yang tidak terlalu nipis atau tebal sesuai untuk Muslimah menutup aurat dengan sempurna.

Kain tersebut juga tidak perlu digosok dan sangat mudah dibentuk atau digayakan mengikut kesesuaian penggayanya.

PRODUK vendor yang dijual merupakan barangan eksklusif dan hanya terdapat di butik SBU.


Eksklusif

SBU juga turut tampil dengan pelbagai corak tersendiri dan sentiasa menghasilkan rekaan terbaharu untuk tatapan pelanggannya.

"Selain digemari pelanggan, SBU juga mahu memastikan setiap barangan yang dijual di butik adalah eksklusif dan terjaga," jelasnya yang bakal menamatkan zaman bujangnya penghujung tahun ini.

Selain menghasilkan tudung dengan label sendiri, SBU juga turut menjadi vendor beberapa produk yang sentiasa menjadi pilihan pelanggan.

Setiap produk vendor yang dijual hanya terdapat di SBU dan tiada di tempat lain.

"Sekiranya pelanggan berminat, mereka perlu membelinya di butik SBU sahaja.

"Dengan cara ini, saya dapat memastikan SBU sentiasa menjual dan menghasilkan produk-produk eksklusif sahaja," katanya.

SBU juga memastikan harga yang ditawarkan adalah berpatutan dan mampu milik.

Setiap tudung bawal dan selendang misalnya berharga antara RM20 hingga RM30 manakala bagi pakaian dan produk vendor yang dijual tidak melebihi RM100.

Butik-butik SBU menyediakan pelbagai produk seperti tudung, selendang, pakaian (skirt, jubah, baju, baju-T), kasut, produk penjagaan rambut dan biskut raya sempena menyambut perayaan Aidilfitri tidak lama nanti.

Nora memberitahu bahawa sempena Aidilfitri nanti, SBU juga akan memperkenalkan beberapa rekaan tudung yang menarik pada setiap minggu bulan Ramadan.

"Saya mahu menjadikan butik SBU sebagai pusat sehenti yang memenuhi semua keperluan pelanggan tanpa mereka perlu pergi ke tempat lain untuk mencari barang yang dikehendaki.

"Jadi, SBU akan menyediakan pelbagai barangan bermula dari hujung rambut hingga hujung kaki untuk kemudahan pelanggan," jelasnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Komen

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved