Jumaat, 25 April 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Saiful Apek didenda RM2,500

Posted:

Saiful Apek didenda RM2,500

Saiful Apek didenda RM2,500

Oleh NORHAYATI YAHAYA
norhayati.yahaya@kosmo.com.my

SHAH ALAM - Pelakon dan pelawak komedi terkenal, Saiful Apek didenda RM2,500 oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam setelah mahkamah berkenaan mengenepikan keputusan Mahkamah Majistret yang melepas dan membebaskannya daripada tuduhan memasukkan dadah jenis kanabis ke dalam badan empat tahun lalu.

Tiga lagi tertuduh, Shah Zainatul Ehsan Al-Muazam Shah Yahya, 30, Shaiful Baharom, 26, dan Noremy Mohamad, 30, yang merupakan pekerja di syarikatnya, Gitu-Gitu Production turut dijatuhi hukuman sama.

Hakim Datuk Nurchaya Arshad memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan pendakwaan untuk mengenepikan keputusan Mahkamah Majistret Petaling Jaya pada 30 September tahun lalu yang melepas dan membebaskan Saiful Apek atau nama sebenarnya Mohd. Saifulazam Mohamed Yusoff, 45, dan tiga rakannya itu.

Nurchaya turut memerintahkan kesemua tertuduh menjalani hukuman penjara selama enam bulan sekiranya mereka gagal membayar denda tersebut.

Kesemua tertuduh yang hadir ke mahkamah semalam membayar denda berkenaan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

30 penipu cinta Afrika diberkas

Posted:

30 penipu cinta Afrika diberkas

30 penipu cinta Afrika diberkas

Oleh MOHD SHARKAWI LONDING
sharkawi.londing@kosmo.com.my


SEBAHAGIAN warga asing termasuk wanita yang ditahan dalam Ops Tiong bagi membanteras penipuan cinta internet di Taman Connaught, Cheras semalam.


KUALA LUMPUR – Sebanyak 30 termasuk empat wanita warga Afrika ditahan bagi disiasat mengenai pembabitan mereka dalam kes penipuan cinta internet menerusi Ops Tiong di Sri Cendikia Kondominium dan Coolge Cyber Cafe Taman Connaught, Cheras di sini semalam.

Timbalan Pengarah Risikan dan Operasi, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, mereka yang ditahan terdiri daripada 22 lelaki Nigeria, dua lelaki Zimbabwe, masing-masing seorang lelaki warga Cameroon dan Sudan.

"Empat wanita tersebut merupakan warga Nigeria, Mauritius, Cameroon dan Tanzania," kata beliau kepada pemberita selepas operasi selama lapan jam bermula pukul 11 malam kelmarin.

Menurut beliau, semua yang ditangkap berusia 20 hingga 40 tahun dengan lapan tidak memiliki apa-apa dokumen manakala bakinya memasuki negara ini menggunakan pas pelajar.

Abdul Jalil memberitahu, mereka ditahan bagi membantu siasatan polis berhubung 239 laporan polis yang membabitkan kerugian RM10 juta kebanyakannya dibuat oleh wanita yang mendakwa tertipu dengan cinta palsu warga asing sehingga April tahun ini.

Bersama tangkapan itu, beliau berkata, polis merampas enam buah komputer riba yang dipercayai digunakan oleh warga asing itu untuk melakukan godaan cinta palsu atau jenayah penipuan lain.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ejen wanita warga Indonesia ditahan

Posted:

Ejen wanita warga Indonesia ditahan

Ejen wanita warga Indonesia ditahan


KERATAN Kosmo! semalam.


SEREMBAN - Seorang wanita warga Indonesia dipercayai ejen pembantu rumah ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes mengurung gadis rakan senegaranya yang diselamatkan imigresen di Taman Seri Rahang di sini kelmarin.

Pengarah Imigresen negeri, Faizal Fazri Othman berkata, wanita berusia 37 tahun itu ditahan dalam operasi selama lapan jam bermula pukul 8 malam kelmarin di sebuah rumah di Kapar dekat Klang, Selangor.

"Pemeriksaan awal mendapati wanita berkenaan yang berada di negara ini sejak tahun 2012 tidak dokumen perjalanan yang sah.

"Dalam operasi itu, kita turut menahan empat wanita warga negara sama yang dipercayai sedang menunggu untuk bekerja sebagai pembantu rumah," kata beliau ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved