Rabu, 9 April 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Perkongsian emosi Afgan

Posted:

Perkongsian emosi Afgan

Perkongsian emosi Afgan

OBSESI peminat terhadap bintang pujaan bukanlah perkara yang luar biasa dalam dunia hiburan. Melihat kepada situasi terkini dan perkembangan pesat dunia teknologi, para peminat bebas mengikuti perkembangan artis kegemaran mereka menerusi beberapa platform media sosial dengan mudah walaupun tidak pernah bersua muka.

Bagaimanapun, tidak semua respons yang diberikan kepada selebriti-selebriti itu menerima balasan. Justeru, apabila berpeluang untuk mendekati bintang pujaan mereka dan beramah mesra dengan lebih dekat, kesempatan tersebut terus digunakan tanpa berfikir panjang.

Ketika dijemput untuk menonton konsert Live to Love yang menampilkan penyanyi dari seberang, Afgan baru-baru ini, reaksi peminat yang hadir untuk menyaksikan persembahan tersebut sungguh luar biasa.

Tatkala melihat sosok tubuh penyanyi itu muncul di atas pentas, sorakan dan pekikan peminat khususnya golongan wanita mula memecah sunyi Panggung Nilam Sari, Istana Budaya, Kuala Lumpur itu.

Kegilaan mereka terhadap tuan empunya nama, Afgan Syah Reza, 25, semakin memuncak apabila penyanyi yang berasal dari Jakarta, Indonesia itu menjemput beberapa orang peminat untuk menyanyi dan menari bersamanya di atas pentas.

Lebih mengejutkan, Afgan rela dipeluk, malah dicium pada bahagian pipi oleh peminat-peminatnya usai menyanyi bersama.

Kongsi rasa

Sewaktu ditanya mengenai tindakan mesra para peminatnya itu pada sidang akhbar yang diadakan selepas tamatnya persembahan tersebut, reaksi Afgan kedengaran cukup positif.

Ujarnya, dia yang buat julung-julung kalinya mengadakan konsert di Malaysia mahu berkongsi rasa bahagia dan gembira bersama peminat-peminatnya di sini.

"Tujuan saya datang ke sini adalah untuk menghiburkan peminat saya. Pada masa yang sama, saya mahu kongsikan rasa senang ketika sama-sama menyanyi dan menari dengan mereka.

"Lagipun, sepanjang bergelar penyanyi, mereka merupakan individu yang banyak memberikan sokongan dan dorongan dalam apa jua acara yang saya sertai.

"Tambahan, saya sering menganggap mereka sebagai kawan atau teman rapat," kata Afgan sambil menyifatkan reaksi seperti itu hanyalah perkara biasa baginya.

Selain kehadiran Afgan merebut tumpuan radar adrenalin para peminatnya, ruang pentas Istana Budaya turut menjadi saksi kepada kelincahan penyanyi yang popular dengan lagu Terima Kasih Cinta itu mengemudi perjalanan konsert.

FIGURA ini yakin dengan kebolehannya untuk mengarahkan filem muzikal Gila Dan Jiwa.


Ternyata tidak puas dengan hanya satu hari persembahan, Afgan memberitahu, dia begitu terkejut dengan sambutan yang diterima daripada peminat-peminatnya di Malaysia.

"Sejujurnya, saya tidak puas dengan persembahan pada malam ini. Tempoh satu malam yang diberikan seperti tidak mencukupi kerana semangat untuk menghiburkan para penonton cukup tinggi.

"Saya berharap akan diberi peluang sekali lagi untuk mengadakan persembahan di sini pada masa akan datang. Mungkin pada waktu itu saya akan menyuntik beberapa kelainan seperti memasukkan elemen orkestra," ujarnya sambil ketawa.

Seperti Bruno Mars

Melanjutkan perbualan mengenai gaya dan persembahannya ketika berada di atas pentas, kelincahan Afgan sewaktu menyanyi dan menari dilihat sama seperti gaya penyanyi R&B terkenal dari Amerika Syarikat, Bruno Mars.

Lebih-lebih lagi apabila dia mengenakan kemeja serba putih yang dipadankan dengan sut kelabu gelap sambil membawakan lagu Treasure.

Mengakui mengambil inspirasi daripada persembahan penyanyi itu ketika dia datang ke Indonesia, Afgan bagaimanapun mempunyai cara tersendiri dalam memberikan variasi kepada persembahannya untuk peminat di Kuala Lumpur.

"Ketika berpeluang menonton persembahan Bruno Mars di Jakarta baru-baru ini, saya begitu terpegun dengan gaya dan persembahannya yang sungguh bertenaga.

"Pada waktu itu, saya sudah menanamkan niat untuk memberikan persembahan seumpama Bruno Mars kepada peminat-peminat di sini. Kebetulan, saya juga baru selesai menjayakan persembahan sempena Festival Java Jazz 2014 di Jakarta.

"Justeru, saya menyuntik beberapa elemen baharu dan lama ke dalam konsert ini bagi disesuaikan dengan selera peminat di Kuala Lumpur," katanya.

Dedikasi MH370

Sebelum konsert ini berlangsung, beberapa persembahan pentas berskala besar yang sepatutnya dijalankan pada minggu yang sama telah dibatalkan penganjurannya bagi menghormati tragedi yang menimpa pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370.

Walaupun beberapa acara hiburan lain telah dibatalkan, namun persembahan di Istana Budaya tetap berjalan seperti yang dijadualkan. Turut sama menunjukkan rasa hormat, Afgan mendedikasikan lagu PadaMu Ku Bersujud.


WALAUPUN disamakan dengan persembahan Bruno Mars, namun Afgan mempunyai cara yang tersendiri mengemudi konsert Live to Love.


"Saya begitu terkesan dengan kejadian yang menimpa pesawat MAS MH370. Menerusi akaun twitter dan instagram, saya sering mendoakan agar penumpang serta anak-anak kapal yang terlibat berada dalam keadaan selamat.

"Justeru, sebelum menyanyikan lagu PadaMu Ku Bersujud, saya ada meminta para penonton untuk sama-sama berdoa bagi memperingati keluarga dan mangsa-mangsa yang terlibat dalam kejadian tersebut," katanya dengan nada sayu.

Jadi pengarah

Dalam perkembangan lain, Afgan yang juga merupakan alumni Universiti Monash, Bandar Sunway, Selangor berkata, dia bakal mengarahkan sebuah filem muzikal yang berjudul Gila dan Jiwa tidak lama lagi.

"Saya memang gemar mengarah filem pendek ketika masih belajar di bangku sekolah. Jadi, berbekalkan sedikit pengalaman dan cerita yang telah saya tulis, saya yakin mampu untuk menghasilkan sebuah filem yang baik," ujarnya.

Mengadaptasi beberapa kisah yang pernah berlaku pada dirinya ke dalam filem itu, Afgan mahu mengetengahkan isu buli yang kerap terjadi dalam masyarakat, khususnya dalam kalangan remaja.

"Saya pernah dibuli suatu ketika dahulu dan saya tahu bagaimana peritnya rasa melalui saat-saat hitam tersebut.

"Aktiviti buli merupakan suatu perkara yang sangat buruk dan ia perlu dihentikan," kata Afgan yang tidak menolak jika pelakon-pelakon yang bakal membintangi filemnya itu merupakan pelakon dari Malaysia.

Momen layar perak Swedish House Mafia

Posted:

Momen layar perak Swedish House Mafia

Momen layar perak Swedish House Mafia


MENERUSI Leave The World Behind, peminat mampu menyaksikan keletah Axwell, Steve dan Sebastian ketika membuat persiapan untuk konsert jelajah One Last Tour.


NAMA Swedish House Mafia pasti tidak asing bagi penggemar muzik tarian elektronik (EDM). Kumpulan yang terdiri daripada Axwell (atau Axel Christofer Hedfors), Steve Angello dan Sebastian Ingrosso ini pernah menggegarkan dunia EDM menerusi dua album studio dan beberapa konsert jelajah.

Namun, pada bulan Jun 2012, ketiga-tiga mereka mengumumkan bahawa konsert jelajah One Last Tour bakal menjadi konsert terakhir mereka sebelum membawa haluan masing-masing.

Menurut petikan temu bual yang dijalankan oleh portal berita Huffington Post bersama Steve, figura ini berkata, keputusan untuk ahli kumpulan itu bergerak secara solo diambil kerana mereka tidak lagi berasa gembira dengan apa yang telah dilakukan selama lapan tahun bersama.

"Saya rasa kami telah bertukar menjadi sebuah mesin yang sangat besar. Ia juga berkait rapat dengan tekanan yang datang seiring dengan kejayaan kami.

"Kami tidak berasa seronok dengan apa yang kami lakukan. Kami seperti sudah bertukar menjadi raksasa dan kami berasa sungguh penat. Kemunculan Swedish House Mafia tidak pernah dirancang. Jadi, secara santainya juga kami menamatkan perjalanan kami," ujarnya.

Selepas mengumumkan tentang pembubaran tersebut, mereka mula membuat persiapan untuk menjelajah dunia di samping menutup tirai karier yang dimulakan sejak tahun 2005 itu.

Dokumentari

Tertarik untuk menceritakan perjalanan kisah Axwell, Steve dan Sebastian dalam membuat persedian bagi persembahan konsert jelajah dunia mereka, pengarah Christian Larson mengambil kesempatan tersebut untuk merakam momen-momen akhir itu menerusi dokumentari muzikal berjudul Leave The World Behind.

Memaparkan sedutan-sedutan menarik sepanjang penganjuran konsert tersebut, filem ini turut menampilkan detik kegembiraan serta bibit-bibit kesedihan tiga rakan baik ini menghitung saat pembubaran kumpulan tersebut.


SELEPAS tamat menjelajah dunia, mereka mengambil keputusan untuk bergerak secara solo.


Konsert jelajah itu juga merupakan acara jelajah elektronik antarabangsa terbesar dengan lebih satu juta keping tiket terjual dalam masa seminggu. Antara negara-negara yang dikunjungi oleh mereka termasuklah India, Republik Czech, Singapura, Malaysia, Australia dan Amerika Syarikat.

Selain memaparkan kisah mereka mencari idea bagi menulis lagu, dokumentari ini turut menyelitkan kisah mereka sebagai bapa dan suami.

Jika tidak bekerja, mereka digambarkan sebagai individu biasa yang turut mempunyai masa bermesra dan bermain dengan anak-anak.

Dalam pada itu, filem dokumentari ini turut menyorot kisah pergaduhan mereka ketika ingin menulis lagu Don't Owrry Child di Australia.

Walaupun keadaan menjadi sedikit tegang, namun ketiga-tiga mereka bijak dalam menangani masalah dalaman.

Tayangan eksklusif

Selepas ditayangkan di seluruh dunia pada bulan Mac lalu, kini tiba giliran peminat di Malaysia untuk merasai sendiri pengalaman menonton filem dokumentari ini di layar perak.

Ditayangkan hanya pada 11 April ini sahaja, filem terbitan Jonas Akerlund ini hanya menemui peminat dalam satu slot tayangan iaitu pada pukul 9.30 malam di sembilan pawagam GSC yang mengambil bahagian.

Para peminat trio EDM ini boleh mendapatkan tiket-tiket menerusi GSC E-Pembayaran menerusi www.gsc.com.my, GSC Mobile App (untuk iOS dan Android) atau di kaunter tiket GSC yang turut serta.

Rafiena bukan syok sendiri

Posted:

Rafiena bukan syok sendiri

Rafiena bukan syok sendiri

Oleh IZWAN MOHD. ISA

SELEPAS kurang aktif berlakon, Rafiena lebih selesa bekerja
di belakang tabir.


NAMA Datuk Rafiena Ezanee Ramli mungkin tidak segah jika mahu dibandingkan dengan pelakon-pelakon yang seangkatan dengannya. Walaupun banyak membintangi drama tidak lama dahulu, kehadirannya di dalam industri seperti tidak diendahkan.

Namun, aktres berusia 31 tahun ini bijak dalam menyusun langkah bagi meneruskan hayatnya dalam industri lakonan. Membangunkan rumah produksi Darkwave Pictures sekitar tahun 2008, Rafiena mula menempa nama sebagai penerbit kepada beberapa buah drama bersiri dan juga telemovie.

Namun, apabila dia dilihat berlakon dalam drama terbaharu terbitannya, Perempuan Dalam Pasungan, banyak pihak mempersoalkan tentang pemilihan itu. Ada yang mengatakan dia enggan memberi peluang kepada pelakon lain dan kurang mempercayai kredibiliti mereka untuk menerajui watak utama dalam drama bersiri 28 episod tersebut.

Ketika ditemui pada majlis pelancaran drama tersebut di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur kelmarin, ibu kepada dua orang cahaya mata itu mengakui, pada mulanya dia enggan untuk menerima tawaran tersebut. Namun, setelah didesak oleh Datuk Eizlan Yusof selaku produser eksekutif syarikatnya, dia akhirnya bersetuju untuk membawakan watak Fariena.

Dalam temu bual berikut, Rafiena turut berkongsi mengenai satu nama besar yang turut memberikan sokongan kepadanya sewaktu mahu membuka rumah produksinya suatu ketika dahulu.

Kosmo!: Sebagai seorang penerbit, adakah anda tidak berasa janggal berlakon dalam drama terbitan anda sendiri?

RAFIENA: Sejujurnya, saya enggan menerima tawaran tersebut. Namun, setelah beberapa kali dipujuk oleh Eizlan, saya akhirnya akur.

Saya tahu, orang di luar pasti akan bercakap saya syok sendiri tetapi apa yang boleh saya pastikan ialah hasilnya mampu untuk memuaskan hati penonton.

Apakah fungsi Eizlan di dalam syarikat anda?

Dia menjawat jawatan sebagai produser eksekutif.

Mengapa anda memilih rakan artis untuk menjawat jawatan tersebut?

Saya mengenali Eizlan sudah agak lama. Jawatan tersebut pernah ditawarkan kepadanya beberapa kali tetapi dia menolak. Dia takut jika bekerja di bawah satu bumbung, kami akan bertelagah. Namun, setelah beberapa kali berbincang, akhirnya dia bersetuju untuk menyertai syarikat saya pada tahun lepas.

Siapakah yang banyak memberikan sokongan kepada anda sewaktu mula-mula membabitkan diri sebagai seorang produser?

Datuk Yusof Haslam banyak memberikan galakan kepada saya. Walaupun saya ada bertanya kepada rakan-rakan artis yang lain, namun nasihat yang diberikan olehnya yang paling ikhlas. Lagipun, saya bermula sebagai pelakon dengan Skop Production, justeru tidak salah saya bertanya pendapat dengan beliau.

RAFIENA dan Eizlan bekerjasama dalam membangunkan syarikat produksi Darkwave Pictures.


Jadi, adakah anda tidak mahu berlakon lagi selepas ini?

Sejak aktif menerbitkan drama, saya sudah jarang berlakon. Ini merupakan drama pertama saya setelah berehat panjang. Saya akan berlakon tetapi perlulah mengikut keadaan. Namun, saya tidak akan berlakon selain di bawah syarikat saya sendiri.

Mengapakah sidang akhbar ini dilakukan setelah drama ini disiarkan?

Kami merancang untuk melakukan sidang akhbar lebih awal. Namun, akibat kekangan masa yang dihadapi oleh pelakon dan pengarah, acara ini terpaksa ditunda. Zulhuzaimy selaku pengarah juga tidak dapat hadir pada hari ini.

Apakah kelebihan Zulhuzaimy berbanding dengan pengarah yang lain?

Saya suka cara dia mengarah. Lebih-lebih lagi naskhah yang pernah diarahkan olehnya sebelum ini sungguh bagus. Jadi, tidak salah rasanya saya meminta khidmatnya untuk mengarahkan Perempuan Dalam Pasungan.

Pelakon-pelakon yang membintangi drama ini terdiri daripada pelakon lama. Adakah anda tidak mempercayai bakat-bakat yang ada pada pelakon baharu?

Saya masih mempercayai kebolehan pelakon baharu, cuma buat masa ini, watak yang diketengahkan sesuai dengan barisan pelakon sedia ada. Lagipun, saya juga menampilkan seorang pelakon baharu iaitu Lia Natalia.

Apakah keistimewaan drama Perempuan Dalam Pasungan?

Cerita ini merupakan idea asal saya sendiri dan pemilihan pelakon turut dilakukan menerusi perbincangan bersama. Alhamdulillah, sejak ditayangkan kira-kira dua minggu lalu, rating bagi drama ini mula menunjukkan peningkatan.

Apakah perkembangan terbaharu anda?

Beberapa buah drama terbitan saya iaitu Racun Menantu, Lai Katong dan Penunggu Bayang akan menemui penonton tidak lama lagi.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved