Ahad, 30 Mac 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Hamilton juara GP Malaysia

Posted:

Hamilton juara GP Malaysia

Hamilton juara GP Malaysia

Oleh MOHD. IKHSAN
FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my

HAMILTON kembali mempamerkan taringnya dalam perlumbaan F1 musim ini selepas muncul juara pada GP Malaysia semalam.


"GELARAN ini saya dedikasikan kepada keluarga mangsa tragedi kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia MH370) tiga minggu lalu."

Demikian luahan pemandu Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton selepas meraih gelaran pertama perlumbaan kereta Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Malaysia 2014 semalam.

Lebih menarik, pemandu Britain itu turut membantu Mercedes meraih trofi di 'laman sendiri' untuk Petronas dan ia merupakan kemenangan pertama pasukan itu di Litar Antarabangsa Sepang.

Mercedes ternyata berada dalam kelas tersendiri apabila seorang lagi pemandunya, Nico Rosberg turut menemani Hamilton di atas podium selepas meraih tempat kedua.

Pada perlumbaan 56 pusingan dengan jarak keseluruhan 310.408 kilometer itu Hamilton mencatatkan masa sejam 40 minit 25.974 saat (s), meninggalkan Rosberg dengan kelebihan 17.313s.

Bagaimanapun, juara tahun lalu, Sebastian Vettel sekadar meletakkan Red Bull Racing di tangga ketiga dengan catatan masa 1'40:50.508s.

Hamilton yang meraih gelaran ke-23 dalam kariernya sejak menyertai F1 pada 2007 berkata, Mercedes telah melakukan tugas terbaik untuk memastikan mereka kekal di hadapan pada aksi tersebut.

"Jentera yang hebat, tugas yang cemerlang telah diberikan oleh semua orang. Terima kasih kepada seluruh pasukan selepas apa yang kami alami sebelum ini," ujar Hamilton.

Juara dunia 2008 itu gagal menamatkan perlumbaan pada GP Australia 16 Mac lalu apabila jentera yang dipandunya mengalami masalah pada enjin seawal pusingan kedua lagi.

Sebelum perlumbaan bermula, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama-sama barisan pemandu dan para hadirin bertafakur seminit bagi mengingati tragedi kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS), MH370.

Turut hadir ialah Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Pengerusi SIC, Datuk Mokhzani Tun Dr Mahathir.

Begitupun, sebaik perlumbaan bermula, Rosberg yang berada di petak ketiga terus melakukan serangan sekali gus menghalang Vettel untuk memintas Hamilton.

Hamilton kekal di kedudukan di hadapan sehingga ke garisan penamat dan gandingannya dengan Rosberg yang turut menutup peluang pemandu-pemandu lain membantu mereka meletakkan Mercedes di podium kejuaraan.

Mercedes kini mendahului kedudukan keseluruhan pengeluar dengan 68 mata diikuti Mclaren (43), Ferrari (30) masing-masing di tangga kedua dan ketiga.

Kedudukan pemandu pula dipimpin Rosberg dengan 43 mata, Hamilton (25) di tangga kedua.

'Jauh di mata, dekat di hati'

Posted:

'Jauh di mata, dekat di hati'

'Jauh di mata, dekat di hati'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

PENGENDALI Harimau Muda A, Datuk Ong Kim Swee optimis anak-anak buahnya mampu berdikari sepanjang ketiadaan beliau bagi menghadapi tiga aksi Liga Perdana Kebangsaan (NPL) Queensland di Australia bulan depan.

Kim Swee yang kini berada di tanah air bagi mengendalikan tugas selaku pengendali sementara Harimau Malaya menjelang aksi persahabatan berdepan Filipina di Cebu pada 27 April depan memberitahu, beliau sentiasa berkomunikasi bersama pembantu jurulatih Harimau Muda A, Rusdi Suparman sepanjang ketiadaan beliau di sana.

"Selain berkomunikasi dengan Rusdi setiap hari, saya juga berhubung dengan Yong Wai Hwang (jurulatih penjaga gol) dan Rastislav Bozik (jurulatih kecergasan) bagi memantau perkembangan skuad Harimau Muda A.

"Saya percaya anak-anak buah saya mampu berdikari dengan baik, ini bukan kali pertama mereka beraksi dalam saingan NPL tanpa kehadiran saya," katanya kepada Kosmo! semalam.

Skuad Harimau Muda A bakal berdepan tiga aksi tanpa kehadiran Kim Swee iaitu berdepan Olympic FC (5 April), Northern Fury (13 April) dan Brisbane City pada 24 April depan.

Ini kerana beliau hanya akan kembali ke Australia pada awal Mei depan selepas aksi persahabatan Harimau Malaya berdepan Filipina kelak.

Mengulas lanjut, Kim Swee juga menjelaskan masih terlalu awal bagi mengenal pasti potensi skuad Harimau Muda A yang kini di tangga ke-10 NPL dengan empat mata hasil satu kemenangan, satu seri dan satu tewas.

"Masih ada pemain yang belum berpeluang diturunkan beraksi setakat ini.

"Kesemua pemain akan diberikan peluang sama rata untuk beraksi selepas ini bagi mengimbangi kekuatan dan kelemahan pasukan.

"Harus diingat objektif utama skuad Harimau Muda A dihantar ke saingan NPL ialah sebagai pendedahan menjelang temasya Sukan Asia kelak.

"Jadi, masih terlalu awal untuk mengetahui kekuatan sebenar skuad Harimau Muda A buat masa ini," katanya.

Awas kebangkitan Sime Darby

Posted:

Awas kebangkitan Sime Darby

Awas kebangkitan Sime Darby

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


MAHMOUD (kanan) sudah mula mendapat sentuhan sebenarnya pada aksi menentang ATM malam kelmarin.


PENGENDALI Sime Darby, Ismail Zakaria terpegun sebaik skuad kendaliannya menjinakkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) 3-2 dalam aksi Liga Super di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.

Selain berpuas hati dengan kejayaan anak-anak buahnya membawa pulang tiga mata berharga, Ismail juga gembira apabila penyerang import, Mahmoud Amnah kembali menemui sentuhan sebenar apabila pulih sepenuhnya daripada kecederaan.

Bagaimanapun, beliau tidak menyembunyikan kekecewaannya apabila bakal kehilangan khidmat seorang lagi pemain import, Dilshod Sharofetdinov ketika berdepan Lions XII di stadium yang sama pada Sabtu ini selepas dilayangkan kad merah kelmarin gara-gara mengutip kad kuning kedua.

"Saya gembira, namun pada masa yang sama sedikit kecewa.

"Sudah tentu kehilangan Dilshod sedikit dirasai terutamanya berdepan pasukan yang kuat seperti Lions XII selepas ini.

"Namun, saya percaya anak-anak buah saya mampu memberikan yang terbaik sekali gus mengekalkan momentum kemenangan," katanya kepada Kosmo! semalam.

Ismail berkata, beliau tidak menyalahkan Dilshod yang turut dilayangkan kad merah ketika berdepan Johor Darul Takzim pada 8 Mac lalu.

"Mungkin kerana Dilshod seorang pemain yang bertubuh tegap setiap kali mengasak lawan, lagipun mana ada pemain yang sengaja mahu dilayangkan kad merah," katanya.

Mengulas lanjut, Ismail juga gembira apabila The Giant Killer berjaya keluar daripada zon penyingkiran liga apabila menduduki tangga kelapan dengan 13 mata.

"Kami harus selesaikan satu persatu. Kami harus keluar daripada zon penyingkiran terlebih dahulu sebelum memikirkan bagaimana untuk memburu kedudukan selaku peneraju liga selepas ini.

"Jadi, saya harap kami dapat membawa pulang tiga mata ketika berdepan Lions XII sebelum pusingan pertama liga tamat," jelas beliau.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved