Selasa, 25 Mac 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Tiada siapa paksa saya'

Posted:

'Tiada siapa paksa saya'

'Tiada siapa paksa saya'

ANNUAR (kiri) bersama tiga pemain baharu Kelantan, Wan Zack (dua dari kanan), Brendan Gan (dua dari kiri) dan Mohd. Fitri Omar (kanan).


"TIADA sesiapa yang memaksa saya untuk kembali beraksi dalam liga tempatan. ia adalah atas kerelaan saya sendiri."

Demikian tegas bekas pemain Harimau Muda A, Wan Zack Haikal pada majlis memperkenalkan pemain baharu Kelantan di ibu negara semalam.

Wan Zack antara pemain baharu yang didaftarkan oleh Kelantan bagi mengharungi saingan Liga Super musim ini.

Menurut Wan Zack, keputusannya menyertaai Kelantan adalah atas kerelaannya sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

Pemain berusia 23 tahun itu yang masih lagi mempunyai baki kontrak selama setahun bersama sebuah kelab Jepun, Ryukyu FC telah mengambil keputusan untuk menyertai pasukan The Red Warriors.

Meskipun pelbagai spekulasi timbul berhubung tindakannya menyertai pasukan tersebut, dia menjelaskan bahawa fokus utamanya hanyalah untuk berkhidmat di negeri kelahiran ibubapanya.

"Di sini saya boleh sentiasa dekat dengan ahli keluarga dan secara tidak langsung memberi motivasi kepada saya untuk beraksi dengan lebih baik.

"Saya juga boleh mempraktikkan segala kemahiran yang diperoleh ketika bersama Ryukyu FC untuk membantu Kelantan," ujarnya.

Dia turut menegaskan bahawa keputusannya untuk menyertai Kelantan adalah tepat kerana ia dapat membantu mengembangkan kariernya.

Dia juga tidak menolak dakwaan bahawa terdapat beberapa kelab tempatan telah menghubunginya sebelum ini untuk mendapatkan khidmatnya.

Wan Zack adalah antara tiga tonggak baharu pasukan Kelantan yang diperkenalkan oleh penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Anuar Musa pada satu sidang akhbar khas di ibu negara semalam.

Dua lagi pemain yang bakal menyarung jersi The Red Warriors ialah Brendan Gan, 25, yang pernah beraksi dalam kesemua 48 perlawanan Liga A di Australia dan bekas pemain Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Mohd Fitri Omar, 28.

Mengulas lanjut mengenai pemain-pemain tersebut, Tan Sri Annuar Musa menyifatkannya sebagai satu usaha jangka panjang untuk memperkasakan skuad Kelantan berikutan perpindahan ramai pemainnya pada awal musim lalu.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut mengenai kos yang ditanggung bagi membawa ketiga-tiga pemain tersebut beraksi bersama pasukan The Red Warriors.

Annuar tepis dakwaan perpindahan Wan Zack

Posted:

Annuar tepis dakwaan perpindahan Wan Zack

Annuar tepis dakwaan perpindahan Wan Zack

RAMAI beranggapan keputusan Wan Zack Haikal berhijrah ke pasukan Kelantan adalah keputusan yang salah.

Pemain tersebut seharusnya mengembangkan kariernya dengan kelab Jepun setelah berpeluang untuk beraksi bersama kelab luar negara.

Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa tampil dengan penjelasan bahawa dakwaan tersebut adalah tidak wajar.

"Ini adalah antara masalah rakyat kita. Mereka berpendapat apa yang berkaitan dengan luar negara adalah lebih baik berbanding tempatan.

"Sebenarnya tidak wujud sebarang masalah sama ada bermain baik di dalam mahupun luar negara, yang penting adalah prestasi yang dipamerkan," katanya pada sidang media khas memperkenalkan pemain-pemain baharu Kelantan di ibu negara semalam.

Sementara itu, ekoran perpindahan Wan Zack Haikal dari kelab Ryukyu FC, Kelantan turut berjaya menjalin hubungan dengan kelab tersebut yang akan membuka peluang kepada pemain-pemain tempatan lain untuk beraksi bersama kelab dari Jepun tersebut.

Musim ini, Kelantan agak goyah apabila kehilangan beberapa tonggak utama yang berhijrah ke pasukan lain pada awal musim ini.

Menurut Annuar, penghijrahan tersebut memberi impak yang besar kepada pasukan tersebut dan ia agak mustahil dapat diatasi dalam tempoh jangka masa pendek.

"Kami akan melakukan apa sahaja yang termampu demi kepentingan bola sepak Kelantan khususnya dan negara amnya," tegas beliau lagi.

Rekod bersih PDRM hampir tercalar

Posted:

Rekod bersih PDRM hampir tercalar

Rekod bersih PDRM hampir tercalar

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


pemain PDRM, Munir Amran (depan) diasak dua pemain pasukan Negeri Sembilan ketika aksi Liga Premier di Stadium Majlis bandaraya di Kelana Jaya semalam.


POLIS Diraja Malaysia (PDRM) bangkit daripada ketinggalan untuk mencatat keputusan seri 2-2 dengan Negeri Sembilan pada aksi Liga Premier di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya semalam.

Jurulatih PDRM, Dollah Salleh mengakui kealpaan barisan pertahanannya pada awal permainan telah mengundang padah apabila membenarkan pasukan lawan meloloskan diri untuk menjaringkan dua gol.

Penyerang import Negeri Sembilan, Jean Emmanuel Effa Owona menggunakan kesempatan itu dengan menanduk masuk gol pertama pasukannya selepas menerima hantaran silang daripada S. Sivanesan seawal minit kedua.

Skuad Sang Saka Biru berjaya memperoleh gol penyamaan menerusi sepakan penalti Chad Charles Souza selepas Ali Ashfaq dijatuhkan dalam kotak penalti pada minit ke-46.

Kelekaan barisan pertahanan PDRM sekali lagi mengundang padah apabila giliran Sivanesan meledak gol kedua Negeri Sembilan dengan merembat kencang hantaran lambung Owona pada minit ke-72.

Rafael Souza Silva berjaya menyelamatkan maruah PDRM daripada mengalami kekalahan pertama musim ini dengan jaringan penyamaan lapan minit sebelum tamat perlawanan menerusi satu sepakan percuma menarik.

"Semua serba tidak menjadi hari ini (semalam). Para pemain nampak mengambil mudah perlawanan ini dari awal permainan lagi. Mereka agak leka terutama barisan pertahanan.

"Selepas melakukan kesilapan besar, barulah mereka bangkit semula.

"Saya selalu tekankan kepada para pemain, pasukan lawan tidak akan memberi laluan mudah kepada PDRM dan pastinya mereka akan tampil memberi tentangan sengit.

"Apabila hilang fokus, inilah jadinya. Saya akur dengan keputusan seri ini tetapi saya tidak risau kerana kami tetap akan bangkit pada perlawanan seterusnya," katanya kepada pemberita selepas tamat perlawanan semalam.

Sementara itu, jurulatih Negeri Sembilan, V. Sundramoorthy pula mengakui kecewa dengan kegagalan mendapatkan tiga mata penuh selepas mengalami dua kekalahan berturut-turut sebelum ini iaitu tewas 0-2 kepada Johor Darul Takzim II dan 1-3 kepada Pulau Pinang.

"Ia satu perlawanan sukar dan PDRM jelas sebuah pasukan yang kuat tetapi kami melepaskan dua gol daripada kesilapan sendiri.

"Saya terdesak mendapatkan tiga mata tetapi keputusan seri ini sedikit sebanyak menjadi titik permulaan kami untuk bangkit," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved