Rabu, 19 Mac 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


'Ibarat cari sebatang jarum dalam timbunan jerami'

Posted:

'Ibarat cari sebatang jarum dalam timbunan jerami'

'Ibarat cari sebatang jarum dalam timbunan jerami'


REUTERS
SEORANG anggota Tentera Udara Australia merakamkan imej lautan berhampiran barat Semenanjung Malaysia kelmarin ketika mencari pesawat MH370 yang hilang.


SYDNEY - Pihak berkuasa Australia dan Amerika Syarikat (AS) menyatakan semalam bahawa mereka mula mencari sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang di kawasan seluas 600,000 kilometer (KM) persegi di Lautan Hindi.

Namun, pihak berkuasa Australia dan AS mengakui pencarian pesawat MH370 tersebut amat sukar ibarat mencari sebatang jarum dalam timbunan jerami.

Sebelum ini, kerajaan Malaysia mendedahkan bahawa ia percaya pesawat Boeing 777-200 itu sengaja dilencongkan dan terbang selama beberapa jam selepas keluar dari laluan asalnya sama ada menuju ke Asia Tengah di utara atau Lautan Hindi di selatan.

Pihak berkuasa di Kuala Lumpur kelmarin meminta Canberra memikul tanggungjawab mencari pesawat yang hilang pada 8 Mac lalu itu di koridor selatan dengan dibantu sejumlah pesawat AS dan New Zealand.

Susulan permintaan tersebut, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) telah memulakan operasi mencari pesawat itu di kawasan seluas 3,000 km di barat daya Perth.

"AMSA mengklasifikasi sebuah kawasan pencarian berpotensi berdasarkan pelbagai sumber tempatan dan antarabangsa.

"Operasi mencari ini sukar. Kawasan yang amat luas meliputi 600,000 km persegi memberikan cabaran besar buat kami," kata pengurus besar AMSA, John Young.

Menurut Young, AMSA dijangka mengambil masa beberapa minggu untuk melakukan operasi mencari secara menyeluruh di kawasan berkenaan.

Zon pencarian tersebut dipilih berdasarkan data satelit dan radar tentera yang diterima daripada pesawat yang membawa 239 penumpang serta anak kapal tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, pesawat peninjau jarak jauh P-8 Poseidon dan P-3 Orion daripada Armada Ke-7 Tentera Laut AS turut terlibat dalam operasi besar-besaran itu. - AFP

Keluarga penumpang China ancam mogok lapar

Posted:

Keluarga penumpang China ancam mogok lapar

Keluarga penumpang China ancam mogok lapar


BEBERAPA keluarga penumpang pesawat MH370 menunggu maklumat terbaharu mengenai nasib keluarga mereka di sebuah hotel di Beijing semalam.


BEIJING - Keluarga penumpang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) dari China mengancam untuk melakukan mogok lapar bagi menuntut lebih banyak maklumat didedahkan oleh pihak berkuasa Malaysia berhubung kehilangan kapal terbang berkenaan.

Seorang wanita, Wen Wancheng berkata, dia bimbang kerana anak lelakinya berada dalam pesawat MH370 tersebut dan sehingga kini tiada berita berhubung nasib penumpang atau kapal terbang berkenaan.

"Beberapa ahli keluarga penumpang yang lain mahu pergi berjumpa duta Malaysia di China bagi menyuarakan kekecewaan kami.

"Beliau (Duta Malaysia) patut hadir ke sini bagi memberitahu perkembangan siasatan tetapi dia tidak ada,'' katanya di sebuah hotel di sini.

Menurutnya, beberapa ahli keluarga penumpang yang lain merancang untuk melakukan mogok lapar kerana tidak berpuas-hati terhadap kerajaan Malaysia.

Tambah Wancheng, 63, dia dan keluarga yang lain tidak mahu menyertai perjumpaan harian dengan pegawai MAS lagi kerana tiada maklumat terbaharu mengenai pesawat tersebut.

"Saya mahu pulang ke rumah kerana terlalu lama saya di sini, tetapi saya masih belum berputus asa dan yakin anak saya masih hidup,'' jelasnya.

Seorang wanita yang enggan dikenali berkata, beberapa ahli keluarga membuat protes selepas pihak berkuasa Malaysia tidak memberitahu nasib yang menimpa ahli keluarga mereka.

"Kami semua kini mengalami gangguan emosi dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi,'' katanya.

Pesawat jenis Boeing 777-200 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu hilang daripada radar selepas berlepas dari Kuala Lumpur, Malaysia menuju ke Beijing, China.

Seramai 153 pesawat berkenaan adalah warga China. - AFP

Tiga juta orang bantu cari MH370

Posted:

Tiga juta orang bantu cari MH370

Tiga juta orang bantu cari MH370


Agensi
IMEJ satelit yang dikeluarkan oleh DigitalGlobe
memaparkan kawasan di Bandar Tacloban, Filipina yang terjejas akibat Taufan Haiyan pada tahun lalu.


WASHINGTON - Tiga juta orang menyertai usaha untuk mengesan kehilangan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang dalam pencarian umum yang dipercayai terbesar di dunia.

Program pencarian tersebut merupakan inisiatif firma pengendalian satelit yang berpangkalan di Amerika Syarikat, DigitalGlobe.

Firma berkenaan menyatakan kelmarin bahawa usaha pencarian itu meliputi kawasan seluas 24,000 kilometer persegi dengan lebih banyak imej satelit ditambah setiap hari termasuk di kawasan baharu sekitar Lautan Hindi.

"Lebih tiga juta telah mengambil bahagian dalam program ini manakala sejumlah 257 juta imej pada peta dunia telah ditandakan oleh mereka," menurut DigitalGlobe dalam satu kenyataan.

Para peserta boleh menandakan pada peta DigitalGlobe lokasi yang dipercayai tempat pesawat hilang itu berada.

Pesawat Boeing 777-200ER yang hilang pada 8 Mac lalu bersama 239 penumpang dan anak kapal itu mencetuskan misi pencarian besar-besaran di seluruh Asia Tenggara dan Lautan Hindi.

DigitalGlobe telah mengaktifkan platform yang digelar Tomnod pada 11 Mac lalu dan mempelawa orang ramai untuk melihat gambaran dari lima satelit berdefinisi tinggi dalam usaha membantu misi pencarian pesawat itu.

Program tersebut menurut DigitalGlobe, dipercayai merupakan pencarian umum terbesar dalam sejarah malah, ia lebih besar daripada usaha meraih bantuan untuk mangsa-mangsa Taufan Haiyan di Filipina, November tahun lalu. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved