Jumaat, 7 Februari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tok Gajah pijak harimau Selatan

Posted:

Tok Gajah pijak harimau Selatan

Tok Gajah pijak harimau Selatan

Oleh LUQMAN HAKIM AB RAHIM
luqmanhakim.rahim@kosmo.com.my

POLIS terpaksa mententeramkan penyokong Johor DT yang tidak berpuas hati selepas pasukan mereka tewas 2-3 kepada Pahang pada aksi Liga Super di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam tadi.


PAHANG tampil dalam kelas tersendiri apabila menghampakan Johor Darul Takzim (Johor DT) 3-2 pada aksi Liga Super di Stadium Darul Makmur Kuantan malam tadi.

Jaringan oleh penyerang Pahang, Matias Conti, Mohd. Fauzi Roslan dan Mohd. Hafiz Kamal membolehkan skuad kendalian Ronald Smith itu memperoleh tiga mata berharga pada perlawanan yang hampir berkesudahan seri.

Pasukan pelawat dilihat lebih bertenaga pada awal permainan untuk mencari gol awal, tetapi usaha mereka mudah dipatahkan pertahanan Tok Gajah yang diketuai Mohd. Nizam Miswan.

Pahang yang mengamalkan corak permainan pantas pada perlawanan tersebut, turut memiliki peluang untuk membolosi gawang lawan namun percubaan Damion Stewart menerusi tandukan pada minit ke-10 terus ke dakapan penjaga gol lawan, Norazlan Razali.

Dua minit selepas itu, Conti sekali lagi menjadi tumpuan. Selepas berlaku keadaan kucar-kacir di luar kotak penalti, Conti berjaya mencuri bola sebelum melakukan gerakan solo dengan menggelecek beberapa pertahanan Johor DT dan mudah menewaskan Norazlan bagi membolehkan Pahang mendahului 1-0.

Pada penghujung permainan separuh masa pertama, kealpaan barisan pertahanan Pahang dihukum oleh penyerang Johor DT, Pablo Aimar yang berjaya menjaringkan gol penyamaan melalui tendangan deras daripada luar kotak penalti pada minit ke-45.

Dua minit perlawanan separuh masa kedua bermula, Fauzi berjaya mencatat nama sebagi penjaring apabila meledak gol kedua Pahang sebelum penyerang gantian Johor DT, Mohd. Safee Sali menyamakan kedudukan 2-2 pada minit ke-72.

Ketika perlawanan dilihat akan berakhir dengan keputusan seri, Mohd. Hafiz berjaya menghadiahkan tiga mata berharga kepada Pahang apabila menjaring gol kemenangan selepas menanduk bola hasil sepakan percuma oleh Azidan Sarudin pada minit-minit terakhir perlawanan.

Keputusan 3-2 kekal sehingga tamat perlawanan. Ekoran kekalahan Johor DT, para penyokongnya tidak puas hati dan hampir melakukan kekecohan di luar stadium, namun keadaan dapat ditenteramkan oleh pihak polis.

Dalam satu lagi aksi Liga Super semalam, Sarawak menewaskan Selangor PKNS 2-0 pada aksi yang berlangsung di Stadium Majlis Perbandaran Selayang. Gol Sarawak dijaringkan oleh Milorad Janjus pada minit kesembilan dan Gabor Gyepes pada minit ke-16.

NUJM kesal tindakan polis panggil wartawan Kosmo!

Posted:

NUJM kesal tindakan polis panggil wartawan Kosmo!

NUJM kesal tindakan polis panggil wartawan Kosmo!

TINDAKAN polis memanggil petugas media termasuk wartawan Kosmo! bagi memberi keterangan berhubung kontroversi antara skuad Johor Darul Takzim (Johor DT) dengan T-Team menimbulkan perasaan tidak puas hati Kesatuan Wartawan Semenanjung Malaysia (NUJM).

Presidennya, Chin Sung Chew berkata, tindakan itu adalah tidak wajar kerana wartawan hanya menjalankan tugas melaporkan insiden tersebut bukan melakukan jenayah.

Katanya, NUJM bukan enggan bekerjasama dengan polis, sebaliknya ia perlu dilakukan mengikut prosedur termasuk memaklumkan hal tersebut kepada ibu pejabat organisasi media berkaitan.

"Wartawan tidak patut dipangggil polis. Mereka hanya menjalankan tugas dan membuat laporan apa yang berlaku bukan terbabit kes jenayah," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Kosmo! semalam melaporkan Penolong Ketua Biro Kosmo! Biro Johor, Mohd. Hafiz Abbas dipanggil bagi memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor di Johor Bahru.

Siasatan dibuat oleh pegawai polis dari Bukit Aman bagi membantu siasatan insiden kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin semasa perlawanan pusingan kedua Piala FA antara Johor DT dengan T-Team pada Sabtu lepas.

Menurut Sung Chew, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar pernah berjanji dengan pihaknya bahawa mereka tidak akan bertindak sewenang-wenangnya ke atas petugas media.

"NUJM diberi jaminan bahawa polis tidak akan panggil (beri keterangan) wartawan sewenang-wenangnya," katanya.

Tambahnya, polis boleh menggunakan bahagian perhubungan awam mereka untuk berhubung dengan organisasi media mengenai sebarang perkara termasuk bagi membantu sebarang siasatan kes.

Katanya, petugas media juga tidak seharusnya dipanggil ke balai polis yang seolah-olah menggambarkan mereka terlibat kes jenayah.

"Langkah wajar ialah polis boleh datang ke pejabat media untuk mengambil keterangan," katanya.

Sung Chew memberitahu, petugas media juga tidak seharusnya melanggar etika kewartawanan dengan mendedahkan sumber mereka berhubung sesuatu berita atau laporan biarpun diminta berbuat demikian oleh polis.

"Perkara ini disahkan oleh mahkamah mengenai satu kes melibatkan petugas media sebuah akhbar apabila hakim memutuskan wartawan tidak harus dedah sumber mereka,'' katanya.

Keputusan double standard - MB

Posted:

Keputusan double standard - MB

Keputusan double standard - MB

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my


AHMAD SAID


MENTERI Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said melahirkan rasa kecewa dengan keputusan yang dibuat Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kelmarin yang memberikan kemenangan percuma 3-0 kepada Johor Darul Takzim (Johor DT) dalam perlawanan pusingan kedua kempen Piala FA 2014 yang tertunda di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada Sabtu lalu.

"Saya amat kecewa dengan keputusan FAM (beri kemenangan kepada Johor DT). FAM kena profesional, jangan double standard. Kalau beginilah caranya, saya percaya bola sepak Malaysia tidak akan ke mana," tegasnya.

Pada aksi di Larkin itu, Johor DT yang beraksi menentang T-Team mendahului 2-1 pada separuh masa pertama sebelum pasukan berstatus kelab dari Terengganu itu membuat keputusan untuk tidak meneruskan perlawanan pada babak kedua selepas berlaku kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan di stadium tersebut.

Ahmad berkata, beliau akan memanggil kesemua pemain T-Team serta pihak pengurusan pasukan untuk melakukan sumpah al-Quran di depan beliau sendiri dalam waktu terdekat ini.

Beliau menambah, sumpah itu dijangka dibuat sama ada Isnin atau Selasa depan dalam usaha mencari kebenaran berhubung insiden tersebut.

"Saya mahu para pemain dan pengurusan pasukan memberi keterangan yang betul tentang kekecohan tersebut."

Ahmad turut menyarankan agar pengurusan serta para pemain Johor DT turut melakukan perkara yang sama (bersumpah al-Quran) bagi memastikan siapa sebenarnya di pihak yang benar.

"Saya akan panggil seluruh pasukan T-Team dalam masa terdekat ini, kita akan dapatkan penjelasan sebenar dan saya akan minta para pemain dan pengurusan yang saksikan insiden itu agar bersumpah al-Quran di depan saya termasuklah Muhammad Irfan Abdul Ghani.

"Adakah dia (Irfan) melihat sendiri apa yang berlaku, saya difahamkan dia pemain simpanan dan sudah tentu kalau ikut proses biasa, bila waktu rehat separuh masa pertama, dia tak masuk dalam terowong kerana perlu buat warm up di padang.

"Sebagai orang Islam, saya ingin lihat perkara ini benar, saya juga minta JDT (pemain dan pengurusan) bersumpah al-Quran kerana kita orang Islam," katanya ketika ditemui ketika melawat Kampung Pelandan, Hulu Terengganu semalam.

Dalam pada itu, Ahmad tetap mempersoalkan kewibawaan FAM sambil menyifatkan badan induk itu membuat satu keputusan yang tidak profesional ekoran keputusan T-Team yang enggan meneruskan perlawanan setelah mengambil kira faktor keselamatan para pemain.

"Saya difahamkan ia (keputusan FAM) berasaskan laporan dan komisioner perlawanan, mungkin mereka tak terlibat insiden dalam terowong dan mereka tak tahu apa cerita sebenarnya. Sepatutnya perlu diteliti dengan mendalam oleh FAM.

"Takkanlah Terengganu bodoh sangat, suka-suka nak tarik diri tanpa alasan tertentu, saya dimaklumkan mereka diiring keluar oleh polis dengan bas hingga ke Mersing. Jadi, sudah tentulah melibatkan soal keselamatan, sepatutnya ini diambil kira oleh FAM.

"Ini tentu soal keselamatan bukan tarik diri. Polis mengirngi sehingga ke Mersing ini patut diambil kira FAM. Dan ini tidak adil kepada Terengganu. Takkan Terengganu bodoh sangat nak suka-suka tarik diri.

"Kenapa polis Johor iringi sampai Mersing, ini persoalannya? Kita manusia ada akal, fikirlah secara rasional," ujarnya.

Beliau turut membandingkan tindakan yang diambil badan induk bola sepak negara itu itu dengan perlawanan membabitkan Johor DT dengan Pahang tahun lalu yang akhirnya memutuskan agar diadakan perlawanan ulangan.

"Dahulu juga pernah berlaku apabila penonton terlalu ramai ketika menyaksikan perlawanan antara Johor DT dengan Pahang, kemudiannya diadakan perlawanan ulangan, kenapa boleh pula.

"Tetapi saya memikirkan masa depan bola sepak Terengganu dan peminat sukan saya minta mereka teruskan pertandingan. Kalau kira tidak pentingkan bola sepak atau kepentingan peminat sukan, lebih baik tarik diri.

"Tak payah bertandinglah di Malaysia kerana saya lihat pengurusan bola sepak di Malaysia ini tidak ke mana," tegasnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved