Rabu, 12 Februari 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Lakaran kehidupan Siti Nurhaliza

Posted:

Lakaran kehidupan Siti Nurhaliza

Lakaran kehidupan Siti Nurhaliza

DEWAN Plenary Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), Kuala Lumpur digamatkan dengan hiruk-pikuk suara sorakan serta deruan tepukan penonton saat lampu sorot menyimbah tepat ke arah penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza yang muncul dari bahagian tengah dewan tersebut.

Mengenakan persalinan campuran dua tona hitam dan jingga rekaan Rizman Ruzaini, penyanyi yang berusia 35 tahun itu kelihatan begitu anggun sambil melantunkan lagu Siti Situ Sana Sini yang dipetik daripada album solo kesebelasnya sebagai lagu pembukaan konsert amal Datuk Siti Nurhaliza Live In Concert: Where The Heart Is yang berlangsung Sabtu lalu.

Usai melantunkan lagu pembukaan, Siti membawa penonton yang hadir terbang menyelusuri memori dengan mendendangkan lagu Kesilapanku Keegoannmu yang diberi nafas baharu oleh pengarah muzik konsert tersebut, Aubrey Suwito.

Lagu yang pada asalnya berentak perlahan itu disuntik dengan elemen teaterikal sesuai dengan perjalanan konsert berdurasi 120 minit itu.

Imbas kembali

Setelah tamat menyajikan beberapa buah lagu kepada para penonton, Siti meneruskan momentum persembahan dengan memulakan segmen kedua sambil bermonolog mengenai kariernya yang bermula sejak umurnya 16 tahun.

Figura kelahiran Kuala Lipis, Pahang itu menyorot kembali kisah perjalanan kerjayanya dengan diiringi tujuh buah lagu yang digubah segar menjadi sebuah medley yang kedengaran begitu cantik.

Lagu-lagu seperti Jerat Percintaan, Kau Mawarku, Bukan Cinta Biasa dan Seindah Biasa lekas membuatkan penonton terkenang kembali zaman kegemilangan artis pujaan mereka itu.


BERDUET dengan Hazama, Siti suka bekerjasama dengan pendatang baharu.


Setiap kali mengadakan konsert, pasti ramai antara peminatnya yang teringin untuk mendengar lagu-lagu bukan single dinyanyikan Siti secara langsung. Justeru, menurut Siti dengan adanya platform media sosial seperti Twitter, Siti dapat berinteraksi dengan para peminatnya sewaktu dalam proses memilih lagu-lagu yang bakal dipersembahkan.

"Setelah dihitung jumlah permintaan, saya akan membawakan lagu Tanpa Kalian dan Intrig Cinta pada kali ini," ujar Siti sebelum memulakan segmen medley yang dijayakan secara akustik itu.

Tidak melupakan pencapaiannya merakamkan album penuh berbahasa Inggeris All Your Love tiga tahun lalu, penyanyi yang pernah berkolaborasi dengan Sean Kingston itu turut mendendangkan lagu Stand Up dan Remember You yang dipetik daripada album tersebut.

Meneruskan mood lagu-lagu berbahasa Inggeris pada malam tersebut, Siti kemudian menjemput Hazama untuk menyanyikan lagu Just Give Me A Reason secara duet sebelum juara Akademi Fantasia musim kesembilan itu mengambil alih pentas konsert bagi mempersembahkan lagu Relakan Jiwa secara solo.

Jaga Dia Untuk Ku

Sekitar hujung tahun 2013, penyanyi berbintang Capricorn ini pernah dirundung risau tatkala suami tersayang, Datuk Khalid Mohd. Jiwa dilaporkan kemalangan sewaktu menunggang motosikal berkuasa besar di Queenstown, New Zealand.

Ketika itu, Siti terpaksa membatalkan konsertnya di Banjarmasin, Indonesia bagi menjenguk keadaan suaminya di sana. Rentetan daripada peristiwa itu, maka lahirlah sebuah lagu baharu yang bakal dimuatkan dalam album terbaharunya tidak lama lagi.

SITI buat pertama kalinya mendendangkan single terkininya, Jaga Dia Untukku yang digarap khas untuk suaminya, Datuk Khalid atau Datuk K.


"Beberapa tahun lalu, saya banyak melalui pengalaman suka duka yang ingin saya ceritakan kepada peminat. Jadi, inspirasi tersebut diambil oleh penulis lagu dan lirik untuk menggubah lagu-lagu untuk saya," katanya sebelum membuai penonton dengan lagu berjudul Jaga Dia Untuk Ku.

Pertama kali diperdengarkan pada khalayak, lagu yang berentak sederhana rancak ini mendapat sentuhan daripada komposer Aubrey dan liriknya pula digarap oleh Rozi Sang Dewi.

Selepas mendendangkan lagu Biarlah Rahsia yang digubah semula susunan muziknya menjadi versi rock, Siti menutup pentas persembahan dengan menyanyikan lagu Lebih Indah.

Sumbang dana

Pada malam itu juga Siti menyerahkan wang dana sebanyak RM100,000 kepada Yayasan Munarah, Negeri Sembilan yang disaksikan oleh Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tunku Munawir serta isteri, Tunku Ampuan Besar, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud.

Hadir sama, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Stacy hidap H1N1

Posted:

Stacy hidap H1N1

Stacy hidap H1N1

Oleh IZWAN MOHD. ISA
izwan.mohdisa@kosmo.com.my

STACY berharap agar dirinya segera sembuh agar boleh kembali bekerja.


MELALUI kemas kini status akaun Twitter peribadi milik Stacy atau nama sebenarnya Stracie Angie Anam, 24, penyanyi itu mengesahkan bahawa dia telah dijangkiti virus Influenza A (H1N1) atau lebih dikenali sebagai wabak selesema burung.

Berita mengenai penyakit berbahaya yang dihidapinya sungguh memeranjatkan kerana pelantun lagu Bosan itu kelihatan sihat sewaktu mengadakan persembahan pada malam penganjuran Anugerah MeleTOP Era baru-baru ini.

"Betul, saya dijangkiti virus influenza A," jelas Stacy dengan nada sayu sewaktu dihubungi Kosmo! semalam.

Ujarnya, dia kini berada di kampungnya, Penampang, Sabah untuk berehat dengan harapan penyakitnya itu sembuh dalam masa terdekat. Ikuti temu bual selanjutnya antara Kosmo! dan Stacy.

Kosmo!: Sejak bila anda disahkan dijangkiti virus Influenza A (H1N1)?

STACY: Saya mula demam, batuk dan selesema sejak beberapa hari sebelum membuat persembahan pada malam anugerah MeleTOP Era. Ketika itu, saya anggap hanya demam biasa sahaja. Walaupun saya telah makan ubat, namun, suhu badan tetap tidak turun. Jadi, pada malam tersebut, saya terpaksa menggagahkan diri untuk mengadakan persembahan.

Jadi, bila anda pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan?

Saya pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan pada hari Ahad lalu. Ketika itu, demam yang saya alami masih kuat, tekak pula semakin perit dan sendi-sendi terasa sungguh ngilu. Badan saya berasa sangat sakit sehingga saya tidak mampu untuk bergerak. Doktor di klinik tersebut mengesahkan bahawa saya dijangkiti virus Influenza A.

Apakah tindakan anda selanjutnya?

Kemudian, saya pergi ke sebuah hospital di Subang, Selangor untuk membuat pemeriksaan darah. Doktor di sana memberi saya suntikan bagi mengurangkan demam dan beberapa jenis ubat untuk dihabiskan dalam tempoh lima hari. Saya juga diminta untuk datang semula selepas tempoh itu untuk membuat pemeriksaan selanjutnya.

Bagaimana dengan keadaan anak angkat anda, Bella De Luna Valentina, dua tahun, setakat ini?

Saya agak risau kerana Bella sudah menunjukkan rasa kurang sihat. Badannya sedikit panas dan sudah mula menunjukkan simptom selesema. Jadi, saya akan membawanya ke klinik untuk mendapatkan pemeriksaan doktor secepat mungkin.

Anda membawa anak anda bersama pulang ke Sabah?

Ya, saya ada membawa Bella bersama. Tujuan kami balik ke Sabah kerana ingin menyambut hari lahir Bella pada 14 Februari ini. Saya sangat berharap agar Bella sihat dan tidak dijangkiti virus yang sama.

Adakah anda pernah mendapatkan sebarang suntikan vaksin untuk menghalang dijangkiti virus berkenaan beberapa tahun lalu?

Ya, sewaktu virus H1N1 melanda negara tidak lama dahulu, saya ada mendapatkan suntikan vaksin bagi mengelakkan dijangkiti penyakit itu. Saya kurang pasti mengapa saya masih berisiko untuk dijangkiti virus berkenaan.

Buat masa ini, apa langkah-langkah yang diambil untuk mengurangkan risiko jangkitan pada orang lain?

Sekarang saya mengikuti nasihat doktor dengan banyak berehat di kampung. Suhu badan mulai turun dan saya juga dimestikan untuk memakai topeng muka setiap masa agar virus ini tidak berjangkit dengan ahli keluarga yang lain.

Hans belajar tafsir al-Quran - Tasha

Posted:

Hans belajar tafsir al-Quran - Tasha

Hans belajar tafsir al-Quran - Tasha

MENGENALI Hans selama setengah tahun, Tasha Shilla memberitahu ahli tinju itu sudah tiga tahun mendalami agama Islam.


TAHUN lalu, pelakon tinggi lampai, Tasha Shilla pernah dikatakan mempunyai hubungan istimewa dengan pemain bola sepak negara, Mahalli Jasuli.

Bagaimanapun, selang beberapa bulan digosipkan dengan atlet sukan itu, tuan empunya nama Natasha Sheila Abd. Razak, 28, dikaitkan pula dengan seorang ahli tinju sukan Muay Thai yang hanya dikenali sebagai Hans.

Selepas beberapa kali berdolak-dalik mengenai hubungan istimewa yang terjalin antara mereka, pada hari Sabtu yang lalu, gambar Tasha dan Hans dirakamkan berjalan bersama di atas karpet merah sempena penganjuran Anugerah MeleTOP Era yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, ketika dihubungi Kosmo! semalam, Tasha tidak kisah dengan sebarang spekulasi yang dihamburkan kepadanya mengenai hubungan sebenar dia bersama Hans.

Tambah aktres yang berasal dari Ampang, Selangor itu, dia dan lelaki itu masih lagi dalam proses mengenal hati budi masing-masing. Ikuti temu bual selanjutnya bersama pelakon yang popular menerusi drama Sahara itu.

Kosmo!: Anda membawa Hans berjalan bersama ke majlis karpet merah pada Anugerah MeleTOP Era pada Sabtu lalu. Adakah tindakan itu seperti memberitahu bahawa Hans merupakan teman lelaki anda?

TASHA: Saya tidak hadir ke anugerah itu berdua dengan Hans. Saya datang bersama dua orang rakan yang lain. Jadi tiada istilah kami mempunyai hubungan istimewa dan datang ke majlis tersebut berdua-duaan.

Ada antara peminat yang mendakwa anda dan Hans bercium pada majlis tersebut. Adakah kenyataan ini benar?

Saya tak sangka ada individu yang sanggup membuat dakwaan sedemikian rupa. Majlis tersebut dihadiri oleh puluhan wartawan dan juga jurugambar. Jika saya dilihat bercium dan bercumbu di hadapan khalayak ramai, kenapa gambar saya tidak dirakam? Mengapa cerita ini perlu disampaikan melalui mulut ke mulut? Saya berharap agar individu terbabit dapat menunjukkan bukti terlebih dahulu sebelum sewenang-wenangnya membuat tuduhan.

MENAFIKAN bercium di khalayak ramai dengan Hans, kata Tasha, lelaki itu sangat menghormati dirinya sebagai seorang Islam.


Apakah perasaan anda apabila dihambat dengan cerita-cerita negatif seperti ini?

Orang yang tidak suka pada saya boleh melakukan apa sahaja. Paling menyedihkan apabila ibu dan bapa saya terpaksa membaca cerita-cerita yang tidak betul seperti ini. Saya berasa sungguh kecewa.

Ada yang mengatakan anda seperti enggan menerima sebarang teguran oleh peminat di laman sosial milik anda. Apa komen anda?

Sebagai seorang manusia biasa, saya masih melihat kepada komen-komen yang boleh membawa kepada perubahan positif. Tetapi sebagai peminat, mereka harus menerima saya seadanya.

Sudah berapa lama anda mengenali Hans?

Saya mula mengenalinya lebih kurang enam bulan lalu setelah diperkenalkan oleh pelakon Sharifah Sakinah.

Bagaimanakah hubungan anda dengan Hans setakat ini?

Saya dan Hans masih berkawan dan dia begitu menghormati saya sebagai seorang Islam. Walaupun dia menganut agama lain, dia faham bahawa Islam melarang umatnya untuk mencacah tatu dan cuba perlahan-lahan untuk membiasakan diri menutup tatu berkenaan. Dia turut memakai pakaian berlengan panjang apabila keluar bersama saya.

Maksud anda, Hans sudah mula mendalami ajaran Islam?

Sudah tiga tahun dia cuba mendalami dan mengenali ajaran agama Islam. Dia sendiri mempunyai ramai kawan-kawan dalam kalangan kaum Melayu. Selain itu, dia turut belajar membaca al-Quran melalui kitab tafsir.

Apa respons kedua ibu dan bapa anda mengenai hubungan anda bersama Hans?

Alhamdulillah, ibu dan bapa saya menerima baik hubungan kami berdua. Bagi saya, keutamaan harus diberikan kepada ibu dan bapa. Selagi mereka tahu dengan siapa saya berkawan, itu sudah memadai.

Apakah perkembangan terbaharu anda?

Buat masa ini, saya fokus terhadap satu-satu projek sahaja. Sekarang saya sedang menjalani penggambaran untuk drama bersiri Gerimis Salju Naminara bersama Nazim Othman, Afiq Muiz dan Syatilla Melvin.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved