Sabtu, 4 Januari 2014

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Enam tahanan terakhir ISA dibebaskan esok - Ahmad Zahid

Posted:

Enam tahanan terakhir ISA dibebaskan esok - Ahmad Zahid

Enam tahanan terakhir ISA dibebaskan esok - Ahmad Zahid

04/01/2014 10:35pm

KUALA LUMPUR - Enam tahanan terakhir Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kem Tahanan Taiping, Perak akan dibebaskan esok, umum Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini.

Beliau berkata, mereka terdiri daripada anggota kumpulan pengganas Darul Islamiah (DI) Sabah yang ditangkap pada 14 November 2011.

"Mereka terdiri daripada tiga rakyat Malaysia, dua rakyat Indonesia dan seorang rakyat Filipina," katanya dalam kenyataan dua perenggan di sini.

Rakyat Malaysia yang akan dibebaskan terdiri daripada Adzmi Pindatun, Mohd. Nazri Dollah dan Bakar Baba.

Warganegara Indonesia terdiri daripada Muhammad Adnan Umar dan Darto Bandu, sementara warganegara Filipina ialah Muadz Hakim.

Pembebasan tahanan ISA ini berikutan pemansuhan akta tersebut dan digantikan dengan penguatkuasaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 pada 31 Julai 2012. - Bernama

Mayat kontraktor, mangsa lemas ditemui

Posted:

Mayat kontraktor, mangsa lemas ditemui

Mayat kontraktor, mangsa lemas ditemui

04/01/2014 10:05pm

MARANG - Mayat seorang kontraktor yang lemas ketika mencari remis di pantai Kampung Pasir Putih, di sini, semalam, berjaya ditemui oleh pasukan mencari dan menyelamat hari ini.

Pegawai pusat gerakan operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Abdullah Zawawi Mohamad berkata, mayat mangsa, Abidin Ahmad, 39, dari Bandar Chenerh Baru, Kemaman, ditemui terapung kira-kira pukul 3.40 petang tadi.

Katanya, mayat mangsa ditemui terapung kira-kira 200 meter dari lokasi mangsa dilaporkan lemas.

"Selepas usaha mencari dan menyelamat dilakukan hampir 12 jam, pasukan penyelamat berjaya mengesan mayat mangsa yang timbul berhampiran tempat kejadian" katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk dibedah siasat.

Semalam, kegembiraan mangsa bersama dua lagi pekerjanya bermandi-manda sambil mencari remis bertukar tragedi setelah mangsa hilang dipukul ombak dalam kejadian pukul 4 petang. - Bernama

Guru sekolah swasta miliki tujuh pistol tiruan ditahan

Posted:

Guru sekolah swasta miliki tujuh pistol tiruan ditahan

Guru sekolah swasta miliki tujuh pistol tiruan ditahan

04/01/2014 7:44pm

KOTA BHARU - Polis semalam menahan seorang guru sekolah swasta bersama tujuh pistol tiruan yang dibelinya dari negara jiran dan dipercayai mahu dijual menerusi laman sosial.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Supt. Idris Abd Rafar berkata, lelaki berumur 26 tahun itu ditahan di dalam sebuah kenderaan di hadapan sebuah kedai runcit di Jalan Pasir Mas-Salor kira-kira pukul 1.30 petang.

"Kita menemui tujuh buah kotak yang bertulis G.29 AIRSOFT GUN. Setiap satunya mengandungi sepucuk pistol bersama kelopak, yang disembunyikan di dalam bonet kereta," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu di sini hari ini.

Beliau berkata, pistol tersebut dibeli dengan harga RM60 setiap satu dan suspek dipercayai mahu menjualnya di laman sosial Facebook.

"Kami mendapati pistol itu dibeli di Sungai Golok, Thailand dan suspek menggunakan orang tengah yang dipercayai warga negara Thailand untuk mendapatkannya pistol tersebut," tambahnya.

Idris berkata suspek telah ditahan reman selama empat hari bermula hari ini.

Kes disiasat mengikut Seksyen 36(1) Akta Senjata 1960 yang jika sabit kesalahan boleh di penjara selama setahun atau denda sehingga RM5,000 atau kedua-duanya sekali. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved