Selasa, 14 Januari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Mural tokoh kelahiran Pulau Mutiara

Posted:

Mural tokoh kelahiran Pulau Mutiara

Mural tokoh kelahiran Pulau Mutiara


SENIMAN Tan Sri P. Ramlee antara tokoh yang dipilih dalam Projek The Silent Figures Project.




MURAL Awang Had dilukis pada dinding berdekatan laluan Teluk Kumbar menghala ke Balik Pulau.


SENI lukisan jalanan atau mural memberi ilham kepada sekumpulan pemuda di Pulau Pinang untuk mengabadikan wajah tokoh-tokoh penting negara untuk tatapan generasi muda.

Menerusi projek sosial, The Silent Figures Project (TSFP), misi mereka ialah supaya nama-nama besar ini tidak terus tenggelam sebaliknya dikenali menerusi tatapan visual.

Projek ini dibiayai oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Lebuh Acheh Interpretation Center dengan kerjasama Yayasan Islam Pulau Pinang (YIPP), Think City Sdn. Bhd. dan Galeri Chandan.

Sebagai permulaan TSFP memilih 12 tokoh terutamanya anak kelahiran Pulau Mutiara untuk dilakarkan oleh pelukis amatur di dinding beberapa jalan utama di negeri itu.

Kenal tokoh

Lakaran wajah tokoh pendidikan negara kelahiran Pulau Betong, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Awang Had Salleh misalnya, dilukis di laluan Teluk Kumbar menghala ke Balik Pulau.

Mural Seniman Agung Negara, Tan Sri P. Ramlee pula menghiasi dinding kosong di tepi Jalan Sultan Azlan Shah, George Town.

Tokoh-tokoh lain yang dipilih ialah Ahmad Nisfu, M. Zain, Syed Sheikh al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin, Abu Bakar Asyaari, Sheikh Uthman Jalaluddin, Sheikh Salleh Masri, Cikgu Abdul Razak, Cikgu Mohd. Noor dan Sheikh Abdullah Fahim.

Menurut Pegawai Tadbir YIPP, Mohd. Fitri Ibrahim, projek ini dicetuskan hasil penyelidikan pihaknya yang mendapati ramai kalangan generasi muda tidak mengenali tokoh penting dalam sejarah negara.

Jelas beliau, generasi muda sebenarnya berminat untuk mengetahui jasa dan latar belakang tokoh-tokoh negara tetapi mereka ketandusan sumber.

"Keadaan ini memberi ilham kepada TSFP untuk menterjemahkannya dalam bentuk lebih mudah, kreatif dan menarik menerusi lukisan mural.

"Lebih membanggakan, beberapa pelukis muda bersetuju menyumbangkan kreativiti mereka melakarkan mural.

"Kita mahu buktikan bahawa artis-artis muda tempatan juga mampu menghasilkan karya bertaraf antarabangsa," ujarnya.

Projek ini juga mampu mencantikkan ruang kosong di sekitar negeri ini sekali gus menjadi tarikan pelancongan baharu.

Setiap mural tokoh-tokoh ini dilukis di tempat berasingan tetapi strategik iaitu tidak jauh dari persimpangan yang sibuk bagi membolehkan pengguna jalan raya menikmati karya tersebut.

Mural Awang Had Salleh misalnya dihasilkan oleh seorang anak muda dari Johor.

Mohd. Fitri berkata, lukisan mural ini diharap mencetuskan perasaan ingin tahu dalam kalangan rakyat mengenai tokoh sejarah negara dan membentuk sikap cintakan tanah air menerusi seni kreatif. - ZAKI SALLEH

Penyediaan penyelesaian perniagaan dalam talian

Posted:

Penyediaan penyelesaian perniagaan dalam talian

Penyediaan penyelesaian perniagaan dalam talian

Tawaran eksklusif menggalakkan perniagaan elektronik untuk menggunakan perkhidmatan jalur lebar tertumpu.


KEE SIAK (kanan) bersalaman dengan Lee pada majlis taklimat berhubung kerjasama antara P1 dengan Exabytes di Kuala Lumpur baru-baru ini.


PENYEDIA pengehosan laman sesawang, Exabytes Network Sdn. Bhd. (Exabytes), mengumumkan kerjasama dengan peneraju perkhidmatan 4G pertama di Malaysia, Packet One Networks (Malaysia) Sdn. Bhd. (P1) dalam menyediakan perkhidmatan jalur lebar terkini untuk perniagaan dalam talian tempatan.

Menurut Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Exabytes, Chan Kee Siak, kerjasama tersebut juga menyediakan teknologi terkini yang membolehkan pengusaha menguruskan perniagaan mereka dengan lebih berkesan termasuk komunikasi dengan pelanggan.

"Bagi kesemua perkhidmatan komunikasi dan pakej penyelesaian hubungan yang dilanggan Exabytes, P1 akan menawarkan mereka penjimatan tambahan daripada segi panggilan suara, pemasangan percuma, bayaran sewa talian dan peralatan berkaitan.

"Ia merupakan satu penyelesaian hubungan tertumpu yang membenarkan pelanggan kami berada dalam talian dan memulakan operasi perdagangan elektronik (e-Dagang), pada masa yang sama menguruskan penggunaan jalur lebar dan panggilan suara dengan lebih baik," katanya ketika ditemui pada majlis taklimat mengenai kerjasama kedua-dua pihak di Hotel Hilton, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Komersial P1, Kelvin Lee.

Kee Siak memaklumkan, kerjasama itu berhasrat untuk mengembangkan sektor e-Dagang tempatan melalui penyediaan perkhidmatan suara dan internet.

"Hubungan merupakan elemen teras dalam perniagaan dalam talian. Ini menjadi lebih penting dengan peningkatan saingan perniagaan pada hari ini.

"Kerjasama dengan P1 akan membantu perniagaan elektronik ini untuk mencapai tahap perniagaan dan perkhidmatan yang lebih baik," ujarnya.

Sementara itu, Lee berkata, usaha sama strategik itu juga membolehkan pihak P1 mencapai lebih 60,000 pelanggan Exabytes dalam ruang perniagaan dalam talian, di samping ribuan pedagang laman web Easy.my yang merupakan salah satu platform peruncitan dalam talian yang dikendali Exabytes.

"Menurut kajian Euromonitor International, pasaran e-Dagang Malaysia dijangka tumbuh pada kadar yang pesat, daripada RM842 juta pada tahun 2011 kepada RM1.9 bilion menjelang tahun 2016.

"Kami berharap lebih banyak perniagaan akan berada dalam talian dan menggunakan nilai teknologi hubungan tertumpu yang disediakan untuk menjalankan perniagaan dengan lebih efisien dan seiring dengan penggiat dalam pasaran antarabangsa," ujarnya.

Menerusi kerjasama itu juga, dijangka lebih 70,000 pelanggan Exabytes dan 25,000 pelanggan P1 bakal mendapat pakej istimewa yang akan diumumkan tidak lama lagi.

Tuah setia guna jenama Scotch-Brite

Posted:

Tuah setia guna jenama Scotch-Brite

Tuah setia guna jenama Scotch-Brite


DARI KIRI: Lay Hua bergambar bersama para pemenang Peraduan Padan dan Menang Scotch-Brite iaitu Safial Eqbal Zakaria, Chooi Lee dan Abdul Aziz Mohd. Soffian serta wakil AEON, Mohd. Fauzi Salim.


SIAPA sangka kesetiaan seorang suri rumah berusia 50 tahun terhadap penyental berjenama Scotch Brite sejak diperkenalkan ibunya ketika remaja membuka peluang kepadanya untuk membawa pulang hadiah utama Peraduan Padan dan Menang Scotch-Brite yang diadakan baru-baru ini.

Tee Chooi Lee mengakui sudah arif dalam setiap fungsi rangkaian produk pembersihan itu, sekali gus membolehkan dia membawa pulang hadiah berupa baucar beli-belah bernilai RM3,000 dalam peraduan yang menuntut peserta memadankan penggunaan betul penyental Scotch-Brite.

"Sejak membantu ibu di dapur sehingga saya sendiri bergelar seorang ibu, tidak pernah dalam fikiran saya terfikir untuk memperoleh hadiah lumayan ini. Apatah lagi dengan hanya setia pada satu produk penyental sahaja.

"Pada mulanya hasrat menyertai pertandingan ini sekadar mengisi masa lapang. Lagipun, soalan yang perlu diselesaikan tidak membebankan," katanya dalam satu kenyataan di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Pengurus Besar Kumpulan Perniagaan Pengguna, 3M Malaysia Sdn. Bhd. (3M Malaysia), Kek Lay Hua berkata, kajian pensyarah kanan dalam bidang mikrobiologi perubatan di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr. Jamal Houssaini baru-baru ini mendedahkan bahawa peralatan dapur yang tercalar atau sumbing mampu menyumbang kepada pengumpulan bakteria sehingga mengakibatkan penyakit dan keracunan makanan.

"Kajian berkenaan menjelaskan pengumpulan bakteria berlaku di permukaan peralatan dapur yang tercalar. Ia juga dipengaruhi oleh penggunaan penyental yang salah.

"Oleh itu, kajian tersebut membuktikan bahawa penyental yang tidak mencalarkan mana-mana permukaan peralatan dapur adalah pilihan paling tepat kerana ia telah diuji mampu membersihkan permukaan tanpa meninggalkan kesan calar dan menghindar kehadiran bakteria," jelasnya.

Lay Hua memaklumkan, kesedaran terhadap penggunaan penyental yang betul masih kurang dalam kalangan pengguna di Malaysia.

"Jenama Scotch-Brite menawarkan penyental untuk segala permukaan termasuk periuk, kuali yang diperbuat daripada keluli tahan karat serta alatan dapur yang diperbuat daripada kaca dan seramik," katanya.

Beliau memaklumkan, peraduan Peraduan Padan dan Menang Scotch-Brite yang telah diadakan dengan kerjasama syarikat peruncit terkemuka, AEON Co. (M) Bhd. (AEON), itu bertujuan meningkatkan kesedaran dalam kalangan pengguna mengenai kepentingan menggunakan penyental yang betul demi memastikan peralatan dapur berada dalam keadaan yang baik.

Peraduan tersebut menawarkan hadiah sehingga RM7,000 dalam bentuk baucar tunai AEON kepada lapan pemenang bertuah dan menerima sambutan yang menggalakkan daripada peserta di seluruh negara.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved