Ahad, 12 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Bina kulit dalam makmal

Posted:

Bina kulit dalam makmal

Bina kulit dalam makmal

LULUH hati seorang ibu melihat tubuh kecil anak perempuan kesayangannya terkujur di atas katil menahan kesakitan.

Bagaikan tidak sanggup untuk melihat keperitan yang dialami anak kecilnya berusia empat tahun itu menderita apabila keadaan kulit permata hatinya itu hampir 40 peratus terbakar.

Lebih menyedihkan apabila keadaan kanak-kanak yang terbakar akibat terkena api ketika sedang bermain di halaman rumah itu semakin hari semakin parah.

Rawatan demi rawatan yang dilakukan sekumpulan pegawai perubatan di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru, Johor itu bagaikan tidak menampakkan kesan positif.

Biarpun sudah beberapa kali menjalani kaedah rawatan penampalan kulit sihat yang diambil dari bahagian anggota badan, namun, ia masih tidak berjaya.

Kaedah yang dikenali sebagai Split Skin Grafting (SSG) itu menjadi semakin rumit untuk dijalankan apabila kawasan bahagian kulit sihat telah banyak digunakan.

Mengikut kaedah SSG, kulit sihat yang dihiris mestilah menyamai saiz bahagian luka. Bagaimanapun, kulit yang luka akibat SSG tidak boleh diambil buat kali kedua walaupun ia selalunya akan sihat secara semula jadi.

Keadaan menjadi semakin kritikal apabila tiada lagi kawasan kulit sihat yang boleh dilakukan proses SSG.

Apa yang tinggal hanyalah kulit di bahagian kecil antara luka dan juga kulit kepalanya sahaja.

KULIT yang dibina dalam makmal ditampal semula ke bahagian yang luka.


"Pada waktu itu, ibu bapa kanak-kanak ini sudah pasrah dengan keadaan anaknya itu.

"Kebakaran 40 peratus pada kanak-kanak sudah dianggap kritikal dan boleh membawa maut jika melebihi paras itu," cerita Pakar Kejuruteraan Tisu, Profesor Dr. Ruszymah Idrus.

Bermula daripada situlah, pasukan doktor di hospital berkenaan meminta bantuan Ruszymah yang berada di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk menggunakan hasil kajiannya mengenai pembinaan kulit manusia di dalam makmal.

"Kami kemudian dapatkan kebenaran daripada ibu bapanya untuk dirawat menggunakan penemuan baharu kajian saya. Selepas dipersetujui, baru kita laksanakan," katanya yang memberitahu ia masih lagi diperingkat percubaan klinikal.

Ujar beliau, hanya tisu kulit yang sihat seluas tiga sentimeter persegi diambil daripada di beberapa bahagian badan kanak-kanak tersebut sebelum dibiakkan di dalam medium khas untuk proses pembiakan sel tersebut.

Dalam tempoh tiga hingga empat minggu, sel kulit tersebut tumbuh berkembang kira-kira 100 sentimeter persegi menjadi satu organ gantian baharu.

Proses penampalan kulit kemudian dilakukan ke atas pesakit. Selepas beberapa minggu, keadaan bahagian kulit terbakar kanak-kanak tersebut semakin pulih.

Lebih menakjubkan apabila dapat melihat kanak-kanak tersebut mampu berjalan semula seperti sediakala.


MAKMAL yang mendapat status Amalan Perkilangan Baik Semasa ini digunakan untuk menjalankan proses percubaan klinikal.


"Apa yang mengejutkan, kanak-kanak itu datang semula ke sini (PPUKM) untuk menyambut hari ulang tahun kelahirannya yang kelima bersama kami," katanya yang mengimbau semula momen indah ke atas kanak-kanak tersebut yang berjaya menjalani rawatan percubaan klinikal kira-kira enam tahun lalu.

Bermula daripada detik itulah, Ruszymah mengambil langkah untuk mempatenkan kaedah perubatan yang ditemuinya.

"Kajian dalam bidang perubatan ini mengambil masa yang agak lama. Malah, sehingga kini, penemuan tersebut masih lagi di peringkat percubaan klinikal.

"Banyak perkara yang perlu dilalui dan diuji sebelum boleh dikomersialkan untuk diguna pakai secara umum kepada pesakit," katanya yang juga merupakan Ketua Pusat Kejuruteraan Tisu, PPUKM.

MyDerm

Biarpun begitu, produk perubatan yang dipatenkan menggunakan nama MyDerm itu, mampu membawa dimensi baharu dalam dunia perubatan tanah air.

Mana tidaknya, kaedah MyDerm memerlukan sebahagian kecil kulit sahaja untuk proses pertumbuhan kulit di dalam makmal bagi merawat pesakit yang mengalami luka akibat kencing manis ataupun melecur akibat api.

"Malah, ada pesakit diabetes yang tidak sanggup melakukan SSG, kerana mereka memberitahu, bahagian kulit sihat yang diambil lebih sakit rasanya berbanding kawasan luka asal yang ingin ditampal semula," ujarnya yang juga Pensyarah Perubatan di Jabatan Fisiologi, Fakulti Perubatan UKM.

Sungguhpun negara luar seperti di Britain dan Amerika Syarikat telah ada produk mereka sendiri yang membangunkan tisu di makmal untuk merawat pesakit, namun, kaedah MyDerm ini memiliki keistimewaannya tersendiri.

Katanya, MyDerm menggunakan kaedah autologus, iaitu sejenis bahan sebatian diambil sepenuhnya daripada pesakit untuk digunakan kepada pesakit itu sendiri.

"Ia tidak menggunakan sumber luar. Darah pesakit sendiri digunakan untuk membiakkan tisu tersebut.


BIARPUN masih diperingkat percubaan klinikal, namun, produk ini telah terbukti mampu membawa dimensi baharu dalam dunia perubatan negara.


"Jika produk di luar negara, kebanyakan mereka menggunakan bahan kolagen yang diambil daripada haiwan seperti lembu atau babi," katanya yang memberikan fokus kepada penghasilan produk perubatan halal di negara ini.

Selain itu, katanya, kaedah MyDerm itu juga terbukti memberikan kemasan bekas rawatan yang lebih baik berbanding kaedah SSG.

"Kulit gantian ini akan bersambung baik dengan kulit sedia ada tanpa meninggalkan kesan parut yang ketara seperti SSG.

"Biasanya permukaan kulit akan ada kedut-kedut sikit dan tidak rata, tapi dengan MyDerm, ia akan nampak cantik pertumbuhan kulit itu," katanya yang telah menjalankan penyelidikan selama 13 tahun.

Malah, menurut Ruszymah, perkara tersebut sendiri terbukti menerusi ujian makmal yang dilakukan apabila tisu yang dibina mengandungi bahan yang meninggalkan kesan parut lebih rendah berbanding kulit sedia ada.

Uniknya, jangka hayat kulit gantian ini ialah selama 72 jam sebelum ia perlu dipindahkan kepada pesakit bagi memastikan ia mampu berfungsi sepenuhnya.

"Kalau kulit yang diambil menerusi SSG, kita perlukan pemindahan kulit secara serta-merta, namun, menerusi MyDerm, kita ada tempoh masa kira-kira tiga hari.

"Jika lebih daripada tempoh itu, ia tidak boleh digunakan lagi," katanya yang memberitahu, hasil-hasil kajian berkaitan teknologi tisu ini banyak diterbitkan dalam jurnal perubatan antarabangsa.

Pencapaian hasil kajian yang dilakukan saintis tempatan ini, bakal memberi manfaat kepada dunia perubatan negara dalam pada masa hadapan.

Pasaran perubatan

"Statistik tahun lepas menunjukkan ada 15,000 pesakit yang sedang menunggu organ derma.

"Dengan adanya teknologi seperti ini, mungkin ia dapat mempercepat proses rawatan kerana tidak perlu lagi menunggu penderma organ pada masa akan datang," katanya yang memberitahu kebanyakan organ derma yang diguna pakai merupakan penderma dari India dan AS.

Justeru, melihat kepada permasalahan ini, pesakit yang mempunyai masalah organ selain kulit juga berpotensi untuk dirawat dengan menggunakan pembiakan sel stem di dalam makmal untuk dijadikan sebagai organ gantian.

"Sekarang ini, kita juga sedang menjalankan penyelidikan ke atas penghasilan tisu kornea, rawan dan juga tulang.

"Malah, dengan teknologi ini saluran darah baharu untuk pesakit jantung juga boleh dihasilkan menerusi sel pesakit itu sendiri," katanya yang mengharapkan produk kaedah MyDerm mampu dipasarkan pada masa akan datang.

Trend jenayah kampung

Posted:

Trend jenayah kampung

Trend jenayah kampung

Oleh NOOR SYAHIDATOOL AQMA MOHD. NOOR


EMPAT ekor lembu disumbat di dalam sebuah kereta Proton Wira dalam kejadian di Kampung Siam, Kulim, Kedah, Isnin lalu.


ISNIN lalu, akhbar melaporkan dua lelaki berputih mata selepas empat ekor lembu curi terpaksa ditinggalkan di dalam kereta Proton Wira selepas kenderaan yang mereka naiki bersama haiwan itu mengalami kerosakan di Kampung Siam, Kulim, Kedah.

Kesemua lembu itu ditemui semula kira-kira 15 kilometer dari lokasi kandang ternakan haiwan itu dicuri di Sungai Lembu, Bukit Mertajam.

Tindakan itu disedari oleh penternak di Sungai Lembu selepas mendapati empat ekor haiwan ternakannya hilang pada pukul 5 pagi sebelum dia membuat laporan polis dan meminta bantuan rakan-rakannya supaya melancarkan gerakan mencari.

Rakan-rakan mangsa yang keluar mencari lembu tersebut kemudian berjaya mengesan kereta Proton Wira tersebut berdekatan Plaza Tol Lebuh Raya Kulim-Butterworth (BKE) tidak lama selepas itu.

Menyedari diekori, dua suspek berusia 20-an terus memecut laju kenderaan itu memasuki jalan mini tar di Kampung Siam sebelum kenderaan yang memuatkan empat ekor lembu itu mengalami kerosakan.

Dua suspek itu kemudian meninggalkan kereta dan lembu-lembu yang dicuri itu di tepi jalan dan pemeriksaan pada kereta tersebut menemui empat ekor lembu itu disumbat di bahagian but dan tempat duduk penumpang belakang yang telah dibuang.

Lembu-lembu tersebut dipercayai disuntik dengan ubat pelali sehingga pengsan sebelum haiwan itu ditemui masih berada di dalam kereta tersebut.

Polis percaya dua suspek itu pernah melakukan kegiatan sama berdasarkan kepakaran mereka mencuri dan melarikan keempat-empat ekor lembu tersebut kerana pada kebiasaannya, hanya dua ekor lembu sahaja boleh dimuatkan di dalam sebuah kereta, tetapi dalam kes itu, suspek bertindak menyumbat empat ekor lembu sekali gus.

Curi pisang

Dalam kes berasingan pada Selasa lalu, seorang lelaki berumur 30 tahun patah tulang rusuk selepas dipercayai dibelasah sekumpulan penduduk di Kampung Lepah, Pasir Puteh, Kelantan.

Lelaki itu dikesan penduduk di kawasan kebun tersebut kira-kira pukul 1.30 pagi bersama sebuah motosikal dan ketika disoal kira-kira 20 penduduk, lelaki itu memaklumkan yang kenderaannya kehabisan minyak.

Tetapi helahnya terbongkar apabila dia tiba-tiba menghidupkan enjin motosikal dan melarikan diri sebaik sahaja penduduk beredar.

Lima minit kemudian dia ditangkap oleh penduduk yang sedang membuat rondaan, kira-kira 100 meter dari kebun itu.

Lelaki terbabit cedera pada mata kiri dan kanan, bawah bibir, belakang badan, lutut kiri, kepala dan patah tulang rusuk selepas mengaku mencantas beberapa tandan pisang dalam kebun berdekatan tetapi tidak sempat membawa lari.

Mudah dijual

Sementara itu, penganalisis jenayah, Kamal Affendi Hashim memberitahu, haiwan ternakan dan hasil tanaman menjadi sasaran pencuri kerana ia mudah dijual berdasarkan permintaan pasaran.

"Sebelum ini, perkara sama terjadi tetapi pencuri menggunakan van atau lori untuk memudahkan jenayah mereka tetapi berbeza pula kes kali ini apabila mereka bertindak menggunakan kenderaan persendirian untuk melakukan jenayah.

"Mereka akan menggunakan apa juga kaedah untuk melarikan diri," jelasnya ketika diminta mengulas mengenai tindakan mencuri lembu milik penduduk menggunakan sebuah kereta Proton Wira.

Tambahnya, apa yang dibimbangkan ialah sekiranya individu yang melakukan jenayah itu juga menjadi penjual hasil ternakan dan tanaman yang dicuri.

"Jika perkara ini berlaku, kita pasti tidak dapat mengesan barangan yang dijual itu diperoleh dari mana.

"Oleh sebab itu, pihak berwajib perlu melakukan pemeriksaan rambang bagi mengesan sumber mereka mendapatkan barangan yang dijual," katanya sambil memberitahu pencuri akan mengambil kesempatan apabila mempunyai peluang untuk jenayah itu berlaku.

Ujarnya, masyarakat juga perlu memainkan peranan penting dengan melaporkan sebarang aktiviti jual beli yang dicurigai kepada pihak berkuasa.

"Sekiranya masyarakat mendapati terdapat mana-mana pihak yang menjual hasil ternakan dan tanaman secara tiba-tiba, ia merupakan sesuatu yang patut dilaporkan kerana kita tidak mahu mereka membantu menggalakkan lagi jenayah," beritahu beliau.

Imbauan nostalgia kafe lama

Posted:

Imbauan nostalgia kafe lama

Imbauan nostalgia kafe lama


KOLEKSI botol-botol lama diletakkan di dalam sebuah kabinet khas yang menghiasi di ruang berhawa dingin kafe ini.


MELANGKAH masuk ke perkarangan kafe milik pasangan suami isteri, Azlan Huzairi Mustafa'l Adnan, 48 dan Nor Azlina Osman, 37, bagai terasa suasana 1960-an.

Manakan tidak, kafe yang terletak di Bandar Puchong Utama, Puchong, Selangor ini mengetengahkan konsep antik di segenap sudut.

Menurut Nor Azlina, dia dan suami pada mulanya mahu membuka sebuah kedai yang menjual barang antik di samping mempunyai sebuah kafe kecil sahaja.

"Suami gemar mengumpul barangan antik dan selepas mengambil kira beberapa perkara, kami akhirnya menukar perancangan asal dengan membuka kafe sepenuhnya pada tahun 2008.

"Kami menerapkan konsep antik pada keseluruhan ruang bagi menimbulkan kelainan dengan konsep restoran sedia ada malah pembukaan rasmi kafe ini juga telah disempurnakan oleh pelakon veteran, Datuk Aziz Sattar pada tahun 2010.

"Boleh dikatakan kebanyakan daripada barangan antik seperti perabot, alat muzik dan poster lama yang dipamerkan di kafe ini merupakan koleksi peribadi kami," ujar ibu kepada lima orang anak ini.

Tambahnya, dengan pembukaan kafe yang boleh memuatkan seramai 120 orang pada satu-satu masa itu secara tidak langsung membolehkan dia dan suami berkongsi koleksi antik yang dimiliki bersama pengunjung.


PENGUNJUNG pasti akan beranggapan seperti berada di dalam sebuah rumah lama apabila menjamu selera di kafe ini.


"Konsep ini dipilih kerana barangan antik ini mempunyai daya tarikan semula jadi untuk dijadikan perhiasan atau tontonan.

"Walaupun ia sudah tidak lagi sesuai digunakan, tetapi ia mampu menimbulkan kenangan atau nostalgia kepada mereka yang melihatnya tetapi kami tidak memfokuskan kepada sesuatu barangan sahaja sebaliknya mengumpul bermacam jenis barangan antik yang mempunyai nilainya yang tersendiri," katanya yang juga gemar mengumpul barangan kemas antik.

Rumah lama

Jika dilihat pada luaran, tiada apa yang istimewanya kafe ini tetapi sangkaan itu mulai meleset kerana kafe ini membuatkan kru Jurnal ibarat berada di dalam sebuah rumah lama.

Elemen sistem pendawaian, tingkap, almari, perabot, lantai dan pinggan mangkuk lama yang digunakan juga sudah melambangkan suasana tersebut.

Poster-poster lama juga turut menghiasi dinding kafe ini yang diperoleh daripada kedai-kedai antik seluruh Malaysia.

Di bahagian kaunternya pula, pemilik menerapkan unsur antik yang terdiri daripada kamera-kamera lama, jam, kotak rokok dan akhbar lama tulisan Jawi bagi menghiasi ruang tersebut.

Koleksi tin dan mangkuk tingkat pula menghiasi bahagian dapur di kafe ini.

Malah pemilik turut menempatkan peralatan untuk membancuh kopi buatan England di salah satu sudut di bahagian dapur.

Menjengah ke bahagian berhawa dingin pula, kru Jurnal dihidangkan dengan gantungan gambar seniman dan seniwati terkenal seperti Tan Sri P. Ramlee dan Saloma.

Pemilik memilih untuk meletakkan koleksi botol-botol lama di dalam sebuah kabinet khas.

Malah, ruang berhawa dingin itu turut menjadi lokasi merakam gambar praperkahwinan oleh pereka terkenal, Jovian Mandagie.

"Boleh dikatakan majoriti barangan antik yang kami miliki masih boleh berfungsi dengan baik seperti kotak lagu tahun 1970-an ini yang diperoleh dari Ipoh, Perak.

"Kami akan mengemas dan mengelap barangan antik ini pada setiap minggu malah kami turut menyewakan barangan antik ini kepada produksi drama dan filem yang berminat.

"Sebahagian koleksi turut dijual dalam lingkungan harga antara RM50 hingga RM150," jelasnya.

Masakan Perak

Beritahu beliau, dia dan suami menerapkan konsep kopitiam yang diselitkan dengan elemen Melayu.

"Pada mulanya kami menyewa sebuah lot kedai sahaja tetapi selepas mendapat maklum balas positif daripada pengunjung, kami menyewa sebuah lagi lot kedai bersebelahan bagi memberikan keselesaan kepada pengunjung.

KEDAI gunting rambut yang menghiasi bahagian luar kafe ini sering dijadikan lokasi merakam gambar oleh pengunjung.


"Lot kedai bersebelahan yang berhawa dingin kami khaskan untuk majlis-majlis berskala kecil seperti majlis ulang tahun kelahiran dan reunion yang boleh memuatkan seramai 60 orang pada satu-satu masa dengan kadar sewa RM60 untuk sejam," tambahnya sambil memberitahu dia tiada sebarang perancangan untuk menukar konsep antik yang diketengahkan di kafe miliknya itu.

Katanya, dia dan suami pasti menyelitkan aktiviti mencari barangan antik sekiranya berkesempatan melancong terutama di Pulau Pinang.

"Selain mendapatkan barangan di kedai-kedai antik dan individu perseorangan, kami juga ada membeli secara online tetapi hanya barangan tertentu sahaja yang dibeli seperti permainan dan poster filem.

"Walaupun harga yang ditawarkan jika dibeli secara online jauh lebih murah, tetapi kami lebih selesa melihat sendiri keadaan barangan antik yang berkenaan sebelum membelinya, "jelasnya yang turut mendapatkan koleksi barangan antik seperti perabot, jam dan kamera lama di Indonesia.

Ipoh Station Antique Cafe menghidangkan masakan Melayu Perak yang kebanyakan resipi dan cara memasak diajar oleh ibu mertua Nor Azlina sendiri.

"Menu istimewa yang terdapat di kafe ini ialah nasi goreng ikan kembung rebus, mi rebus, mi kari dan nasi goreng Ipoh Station selain lempeng pisang yang menjadi menu wajib pada sebelah petang," beritahu beliau.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved