Jumaat, 31 Januari 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tentera Syria roboh kediaman penduduk

Posted:

Tentera Syria roboh kediaman penduduk

Tentera Syria roboh kediaman penduduk

REUTERS
BEBERAPA orang meninjau sebuah bangunan kediaman yang musnah akibat
serangan udara tentera Bashar di Aleppo, Syria semalam.


BEIRUT - Kerajaan Syria pimpinan Presiden Bashar Al-Assad didakwa menggunakan bahan letupan dan jentolak untuk merobohkan beribu-ribu kediaman.

Kumpulan Human Right Watch (HRW) semalam memberitahu, kempen itu dilakukan bagi menghukum orang awam yang simpati terhadap para penentang Bashar dan mencetuskan perasaan tidak selesa dalam kalangan penduduk tersebut.

Menurut laporan setebal 38 muka surat HRW, operasi tersebut berlaku di antara Julai 2012 dan Julai 2013 di tujuh wilayah propembangkang di sekitar Damsyik dan tengah bandar Hama, Syria.

Menurut HRW, operasi perobohan itu menyalahi undang-undang antarabangsa dan meminta dunia segera menghentikan perkara tersebut.

"Menghapuskan keseluruhan kawasan kediaman bukanlah satu taktik peperangan yang dibenarkan.

"Operasi yang tidak mengikut undang-undang itu merupakan tambahan kepada senarai panjang jenayah yang dilakukan oleh kerajaan Syria, kata seorang penyelidik bantuan HRW, Ole Solvang.

Kebanyakan bangunan yang dirobohkan itu merupakan blok apartmen dan beribu-ribu keluarga kehilangan tempat tinggal akibat tindakan tersebut.

Tambahnya, kerajaan dan media negara tersebut memberitahu, operasi itu merupakan sebahagian daripada projek perancang bandar dan sebagai usaha untuk menghapuskan bangunan yang dibina tanpa kebenaran.

Peperangan saudara yang melibatkan tentera Bashar dengan kumpulan penentang di Syria bermula sejak Mac 2011 dan telah menyebbakan lebih 100,000 orang terkorban.

Para penentang Bashar itu mahu beliau digulingkan selepas gagal untuk membawa pembaharuan demokrasi di negara tersebut. - Agensi

Isteri hartawan mahu kes dibicara di Malaysia

Posted:

Isteri hartawan mahu kes dibicara di Malaysia

Isteri hartawan mahu kes dibicara di Malaysia


LENA TAN (kiri) dan WENG CHOY (kanan)


LONDON - Seorang pengurus pelaburan terkenal, Lena Tan dan suaminya yang tidak bekerja, Weng Choy kini terjerumus dalam pertikaian di mahkamah berhubung tuntutan harta perceraian berjumlah £11 juta (RM60.67 juta), lapor akhbar MailOnline semalam.

Choy, 56, menfailkan penceraian terhadap isteri- nya, Tan, 54, selepas pasangan berkenaan berteng- kar pada malam tahun baru 2011 di Singapura.

Pasangan berkenaan yang hidup mewah sepanjang 15 tahun perkahwinan mereka, mempunyai beberapa buah rumah di Hong Kong dan Malaysia serta koleksi arak bernilai £1 juta (RM5.51 juta) dan sebuah apartmen £4.5 juta (RM24.82 juta) di Kensington.

Choy kini menuntut sebahagian harta berkenaan yang berjumlah £11 juta daripada isterinya.

Tan pula mendakwa, lelaki itu tiada hak untuk menceraikannya.

Mahkamah Rayuan ini di sini semalam diberitahu bahawa pasangan itu yang mempunyai anak yang belajar di sebuah sekolah swasta berpisah pada Januari 2012.

Para peguam Choy berkata, lelaki itu berhenti kerja sebagai pegawai bank bagi menjaga kedua-dua anaknya itu.

Mahkamah Tinggi di sini sebelum ini mengesah- kan penceraian pasangan itu selepas memutuskan bahawa Choy menetap di London lebih setahun se- belum memfailkan penceraian.

Bagaimanapun, peguam Tan, James Turner dalam hujahnya di Mahkamah Rayuan menegaskan bahawa kediaman lelaki itu terdapat di Hong Kong.

"Saya juga merayu supaya menimbangkan kemu- dahan peribadi isteri yang bekerja manakala suami- nya pula tidak bekerja," katanya.

Selepas mendengar hujah kedua-dua belah pihak, panel tiga hakim yang mendengar rayuan itu kemudiannya menangguhkan kes itu pada satu tarikh lain.

Tan, 54, pula telah memulakan prosiding perce- raian di Malaysia.

Akhbar International Business Times melaporkan, Tan mendakwa, Choy tidak mempunyai hak untuk memulakan kes perceraian di Britain. - Agensi

Bekas wanita pertama Perancis terkejut skandal Hollande

Posted:

Bekas wanita pertama Perancis terkejut skandal Hollande

Bekas wanita pertama Perancis terkejut skandal Hollande


AP
GAMBAR fail menunjukkan Hollande dan Trierweiler di Istana Elysee, Paris.


PARIS - Bekas wanita pertama Perancis, Valerie Trierweiler menyatakan, dia sangat terkejut selepas mengetahui teman hidupnya, Presiden Francois Hollande mempunyai hubungan dengan seorang aktres di negara ini.

Katanya, beliau sudah berpisah dengan Hollande baru-baru ini ekoran hubungan sulit itu.

Trierweiler yang diwawancara oleh dua buah penerbitan negara itu yang dijangka disiarkan pada minggu ini, buat kali pertama menjelaskan punca yang menyebabkan mereka tidak lagi hidup bersama.

GAYET


Ketika memberitahu majalah Paris-Match, dia tidak mempercayai gosip mengenai hubungan itu sehingga ia didedahkan oleh sebuah majalah gosip lain pada awal bulan ini.

"Saya rasa seperti jatuh dari sebuah bangunan yang tinggi apabila mengetahui perkara itu," katanya.

Trierweiler memberitahu majalah Le Parisien yang dia dan Hollande berbalas mesej ketika berada di India pada minggu ini kerana bimbang dengan kesihatannya. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved