Jumaat, 31 Januari 2014

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Pembangunan sebuah metropolitan

Posted:

Pembangunan sebuah metropolitan

Pembangunan sebuah metropolitan

Siapa sangka Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang dipenuhi kawasan-kawasan perumahan setinggan pada era 1960-an kini menjadi sebuah ibu kota yang terkenal di seluruh dunia.

KAWASAN Kampung Abdullah Hukum kini giat dibangunkan sebagai Bandar Eco Kuala Lumpur.


NOSTALGIK. Itulah kata yang dituturkan pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam, 60, saat mengenang kembali kawasan rumah setinggan yang pernah menjadi taman permainannya di bandar raya Kuala Lumpur.

Melihat kejayaan anak jati ibu negara ini, mungkin ramai tidak menyangka bahawa beliau pada suatu ketika dahulu membesar di dalam sebuah rumah yang hanya beratapkan zink dan berdindingkan papan.

Sejak bayi sehingga usianya mencecah tiga tahun, Yusof dan keluarganya telah menetap di perkampungan setinggan Jalan Pahang dan kemudiannya di setinggan Dato Keramat.

"Namun selepas 10 tahun menetap di sana, kami sekeluarga diminta keluar dari tanah tersebut dan berpindah ke Selayang Baru kerana kawasan berkenaan terlibat dengan pembangunan," jelasnya.

Mengimbau kembali kehidupan kanak-kanaknya, Yusof memberitahu, pengalaman membesar di dalam rumah setinggan telah membentuk keperibadiannya menjadi seorang pejuang.

"Ketika diminta berpindah, kami sekeluarga akur memandangkan ia bukan tanah kami.

"Tetapi, meninggalkan rumah tersebut bukanlah suatu yang mudah," katanya ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Tambah Yusof, kehidupan di kawasan setinggan memberikan kesan yang besar dalam hidupnya.

"Ia mengajar saya untuk terus berusaha dan memperbaiki taraf kehidupan demi masa depan," jelas beliau.

Pengarah Urusan di Skop Production Sdn. Bhd. ini turut menceritakan antara cabaran tinggal di rumah setinggan adalah ketiadaan bekalan air dan elektrik.

Beliau yang ketika itu masih seronok bermain di tepi sungai hanya menggunakan air perigi untuk memenuhi keperluan seharian dan menerangi gelap malam menggunakan lilin dan lampu gas.

Ujarnya lagi, dia hanya dapat menikmati kemudahan asas seperti bekalan air dan elektrik setelah berusia 18 tahun, iaitu selepas lima tahun menetap di kediaman sendiri di Selayang Baru.


RUMAH setinggan tidak mempunyai sistem utiliti yang lengkap, selain jarak antara unit yang rapat.


Demi kemajuan

Selain merasai kesejukan air yang mencengkam sehingga ke tulang dan menyedut asap gas, beliau turut berjalan sejauh 3.2 kilometer setiap hari untuk ke sekolah kerana jalan raya pada masa itu masih belum dibuat kerajaan.

Yusof berkata, membesar di rumah setinggan tidak boleh dianggap sebagai satu halangan untuk menggapai cita-cita.

"Kini keadaan telah berubah, pelbagai kemudahan yang telah disediakan oleh kerajaan kepada bekas-bekas penduduk setinggan seperti rumah kos rendah dan perumahan rakyat," jelasnya.

Menceritakan keadaan bandar raya Kuala Lumpur pada era 1960-an, Yusuf berkata, ketika itu, Kuala Lumpur hanya mempunyai beberapa buah bangunan dan masih diteduhi pokok-pokok yang rendang.

"Justeru, kami tidak pernah berdemonstrasi walaupun kediaman kami terpaksa dirobohkan kerana menginginkan kemajuan di negara ini," katanya yang kini menetap di Taman Melawati.

Dalam pada itu, Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Mohd. Amin Nordin Abd. Aziz berkata, pusat bandar raya Kuala Lumpur mula berkembang pesat selepas pelancaran kempen Setinggan Sifar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) 2008 dalam dasar Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang berdasarkan Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan 1969).

Rancangan tersebut mula dilaksanakan pada awal 1999 dengan penglibatan pelbagai kementerian dan agensi kerajaan bagi tujuan pembangunan Program Perumahan Rakyat (PPR), pembinaan infrastruktur dan sektor peruncitan.

"Pusat beli-belah dan bangunan korporat yang dilihat sebagai penjana ekonomi negara kebanyakan didirikan di atas tapak rumah setinggan.

"Antara pembangunan yang boleh dibanggakan ialah pusat beli-belah Mid Valley yang terletak di Lingkaran Syed Putra, Bandar Eco Kuala Lumpur di Kampung Abdullah Hukum; Lebuh Raya Baru Pantai, Lebuh Raya Duta-Ulu Kelang dan projek pembangunan bercampur di Jalan Peel, Cheras," jelasnya ketika ditemui di Menara DBKL baru-baru ini.

Pengurangan setinggan

Mohd. Amin berkata, statistik bancian rumah setinggan yang dilakukan Universiti Sains Malaysia (USM) dari tahun 1998 hingga 1999 mendapati terdapat kira-kira 28,541 buah keluarga menetap di rumah setinggan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) ketika itu.

"Bagaimanapun, menerusi bancian sehingga Oktober 2013, pihak DBKL berjaya memindahkan sejumlah 25,275 buah keluarga ke PPR.

"Jumlah baki rumah setinggan yang tinggal di tanah kerajaan hanyalah 3,217 buah. Penurunan angka ini dilihat sebagai satu kejayaan dalam memenuhi keperluan pembangunan sehingga tahun 2020," katanya.


KEADAAN rumah PPR yang lebih tersusun dan selesa ditawarkan kerajaan kepada penduduk setinggan yang terpaksa berpindah.


Tambah beliau, pembangunan semula kawasan usang itu bertujuan mencapai sasaran pertambahan jumlah penduduk dan pekerjaan di pusat bandar.

Sehingga kini, pihak DBKL telah membina sebanyak 32,762 unit kediaman PPR yang meliputi 26 kawasan di seluruh WPKL.

Perancangan tersebut membantu menyediakan ruang lebihan untuk pembangunan lain, sekali gus mewujudkan peluang pekerjaan kepada warga kota.

Cabaran

Namun, pelaksanaan pembangunan ibu kota bukan suatu yang mudah.

Timbalan Pengarah Kanan Jabatan Perancangan Ekonomi dan Penyelarasan Pembangunan DBKL, Ab. Salim Mansor menjelaskan, ini kerana segelintir penduduk rumah setinggan berdegil dan terus mendiami tanah kerajaan itu.

"Mereka memberi alasan kawasan pemindahan terlalu jauh dari tempat kerja. Segelintir pula menuntut tanah diduduki mereka dikekalkan sebagai kampung tradisi dan mencadangkan pembinaan rumah kos rendah di situ.

"Selain itu, mereka turut menyatakan pampasan yang diberikan kerajaan tidak setimpal," katanya yang kini berkhidmat di DBKL selama lebih 30 tahun.

Melihat secara mikro, Ab. Salim turut tidak menafikan keengganan untuk berpindah turut dipengaruhi oleh unsur politik yang melibatkan perubahan jumlah pengundi di satu-satu kawasan.

Antara kawasan rumah setinggan yang masih didiami penduduknya termasuk Kampung Tanah Lapang, Kampung Chubadak Tambahan, Kampung Pandan; Kampung Railway di Sentul dan Kampung Wira Jaya.

Beliau memberitahu, kawasan rumah setinggan tersebut kebanyakannya terlibat dengan cadangan pembinaan rumah kos rendah, rumah kos sederhana dan PPR.

Bagi seorang kakitangan swasta, Najidah Syamila Jasmi, 24, dia melihat pembangunan pesat di Kuala Lumpur pada hari ini sebagai keperluan dalam kelangsungan produktiviti negara.

"Saya kini bekerja di sebuah syarikat swasta berhampiran Mid Valley. Tanpa pembangunan berterusan, tidak wujud peluang pekerjaan dan kediaman kepada warga kota," jelasnya.

Roundneck perintis cetak baju dalam talian

Posted:

Roundneck perintis cetak baju dalam talian

Roundneck perintis cetak baju dalam talian


VARIASI jenis fabrik dan warna baju boleh dipilih pelanggan untuk membuat cetakan reka bentuk di atasnya.


BERMULA sekadar suka-suka untuk mengisi masa lapang dan menambah duit kocek sewaktu belajar universiti, siapa sangka selepas 12 tahun minat mencetak baju yang dirintis Ahmad Azhan Haruddin, 32, hari ini sudah berkembang menjadi sebuah perniagaan yang boleh dibanggakan.

Mengimbau perjalanan syarikat percetakan baju yang diberi nama Roundneck Industries itu, Ahmad Azhan memberitahu, sekitar tahun 2002 dia mula berjinak-jinak dengan perniagaan percetakan baju dengan bantuan beberapa rakan serumahnya.

Katanya, ketika itu dia sedang menuntut di Universiti Multimedia Malaysia (MMU) dalam jurusan kejuruteraan perisian, namun pada masa yang sama belajar selok-belok mencetak dan membuat rekaan baju menerusi internet.

Bermula secara kecil-kecilan, akhirnya selepas dua tahun Ahmad Azhan nekad mencebur diri bergelar usahawan percetakan dan pembekal baju.

Operasi di rumah

Memulakan operasi di rumah sewa pada peringkat awal, pada tahun 2004 Roundneck Industries mula memiliki ruang niaga sendiri di Sunway Mentari, Selangor.

Ledakan internet sekitar tahun 2004 selain kepakarannya dalam bidang teknologi maklumat (IT) menyebabkan Ahmad Azhan mengembangkan perniagaannya dengan memulakan tempahan baju dalam talian.


ROUNDNECK Industries kini beroperasi di ruang niaga baharu di Subang Jaya, Selangor.


"Ketika itu, Roundneck Industries menjadi antara syarikat percetakan terawal di Malaysia yang menerima tempahan secara talian.

"Ia memudahkan saya memasarkan perkhidmatan dan produk yang ditawarkan Roundneck Industries kerana tempahan boleh dilakukan di mana sahaja," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Sejak itu rekaan baju yang dihasilkan Roundneck Industries bukan sahaja menerima tempahan dari dalam negara, bahkan dari Australia, Singapura dan Mongolia.

Bercerita mengenai keistimewaan produk dan perkhidmatannya, Ahmad Azhan menjelaskan, Roundneck Industries menawarkan variasi baju mengikut cita rasa pelanggan.

"Berbeza dengan sesetengah pencetak baju lain, pelanggan hanya boleh mencetak menggunakan jenis baju tertentu sahaja yang biasa digunakan.

"Namun di sini, kami mempunyai lebih daripada lima jenis pilihan kualiti fabrik baju untuk pelanggan mengikut cita rasa dan kemampuan pelanggan," katanya.

Ujar Ahmad Azhan, pelanggan biasanya memilih jenis baju yang lebih murah untuk program hari keluarga atau hari sukan, namun bagi majlis korporat pelanggan lebih gemar menempah baju yang lebih berkualiti.

Menyentuh tentang harga, harga tempahan baju mengikut jenis baju, bentuk dan saiz rekaan cetakan.

"Selain cetakan baju, kita juga menawarkan pelbagai perkhidmatan lain seperti sulaman.

"Sulaman boleh dibuat di atas baju atau topi mengikut pilihan pelanggan," katanya.

Permintaan yang semakin tinggi terhadap kualiti baju menyebabkan Roundneck Industries meneroka ke luar negara untuk mencari baju yang bercita rasa tinggi.

"Kami memasuki pasaran ke China, Hong Kong, Thailand dan Indonesia untuk mencari variasi baju berkualiti untuk pasaran tempatan.

"Antara baju yang ditawarkan Roundneck Industries termasuklah baju T Gildan dan AAA (Alstyle Apparel) dari Amerika Syarikat yang dibawa masuk dan dijual secara eksklusif di Malaysia.


SALAH seorang pekerja Roundneck Industries sedang menyiapkan cetakan baju yang ditempah pelanggan.


"Kami juga mengusahakan jenama baju T sendiri iaitu RNCK yang mempunyai pelbagai pilihan warna dengan harga berpatutan" katanya.

Kualiti

Roundneck Industries merupakan syarikat yang pertama membawa masuk baju T Gildan dan AAA ke Malaysia.

Gildan dan AAA ialah jenama baju kosong terkenal yang menggunakan fabrik kapas.

Lantaran itu, demi menjaga kualiti percetakan mereka juga mengorak langkah baru dengan pembelian mesin canggih seperti mesin automatik 10/10 spider, mesin manual 8/8 spider dan mesin percetakan yang lain dengan nilai pelaburan RM100,000.

Mereka kini bukan sahaja mendapat kepercayaan dari individu, sekolah atau kelab tertentu bahkan, pelbagai jenama syarikat tempatan.

"Kualiti cetakan Roundneck Industries menyebabkan lebih 100 jenama baju T tempatan mendapatkan khidmat kami untuk membuat cetakan baju mereka," katanya yang memberitahu mendapat tempahan mencetak lebih 2,000 helai baju sebulan daripada pelbagai organisasi seperti badan kerajaan dan syarikat korporat.

Perkembangan bisnes percetakan Roundneck Industries juga menyebabkan syarikat tersebut kini berpindah ke ruang niaga baharu di Subang Jaya, Selangor.

"Ruang niaga baharu lebih luas dan memberi keselesaan kepada pelanggan untuk datang memilih dan membuat tempahan baju," katanya. - ZAMRI RAMBLI

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Pemotoran

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Kia Optima K5 lebih mengancam

Posted:

Kia Optima K5 lebih mengancam

Kia Optima K5 lebih mengancam

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR


HARGA yang ditawarkan cukup berbaloi kerana ia sarat dengan pelbagai teknologi dan aksesori baharu.


PENGEDAR rasmi kenderaan Kia Motors di Malaysia, Naza Kia Malaysia (Kia Malaysia) baru-baru ini melancarkan model naik taraf Optima K5 yang disifatkan sebagai pengubah landskap segmen D.

Biarpun kenderaan generasi ketiga itu sekadar satu lagi model naik taraf, perubahan yang diberikan oleh jurutera Kia Motors agak signifikan sehinggakan 25 bahagian pada kenderaan sedan itu ditukar ganti.

Sejarah Kia Optima bermula pada tahun 2000 menerusi pengenalan model rebadged Hyundai Sonata. Model itu turut dikenali sebagai Kia Magentis di beberapa buah negara.

Sejak diperkenalkan sehingga tahun 2005, Kia Optima dipasang di kilang Hyundai. Bermula tahun 2005, Kia Motors mengambil alih sepenuhnya proses penghasilan kereta itu dan memperkenalkan Kia Optima generasi kedua.

Nasib Kia bertambah baik tiga tahun kemudian apabila bekas Ketua Pereka Audi dan Volkswagen Peter Schreyer mula menyertai Kia Motors.

Sentuhan pertama Peter Schreyer pada Kia Optima melibatkan model naik taraf pada tahun 2010. Bagaimanapun, model itu tidak dibawa masuk ke pasaran Malaysia dan Amerika Syarikat.

Tahun 2011 menyaksikan ketibaan generasi ketiga yang dikenali sebagai Kia Optima K5. Model ini mula memaparkan aplikasi gril tiger nose yang menjadi trademark Kia Motors selepas penyertaan Schreyer.


RUANG kabin dan papan pemuka Kia Optima K5 tampak lebih selesa selepas direka semula oleh pasukan jurutera Kia.


Model global segmen D itu mencetuskan saingan sengit kepada para pengeluar lain ekoran ledakan pelbagai ciri-ciri menarik.

Nilai tambah yang ditawarkan oleh Kia Motors itu membuatkan Kia Optima K5 tidak berdepan sebarang kesukaran untuk memikat hati pelanggan yang berusia 40 tahun ke bawah.

Awal tahun ini, Kia Malaysia telah melancarkan Kia Optima K5 yang dipertingkatkan dengan mengutamakan keselesaan keluarga pada harga yang berpatutan.

Menurut Pengurus Besar Operasi Kia Malaysia, Roshdy Hassan, Kia Optima K5 menjadi salah satu model yang dinanti-nantikan dan bakal menyumbang kepada peningkatan jumlah jualan Naza Kia tahun ini.

"Ciri-ciri premium yang ditawarkan pada Kia Optima K5 ini menjadikannya salah satu model segmen D yang mengagumkan dan berdaya saing di negara ini," katanya sambil menambah model sedan itu pernah memenangi pelbagai anugerah sebelum ini.

Antaranya termasuklah Best of the Best pada 2011 ,Red Dot Design Awards dan People's Choice Car of the Year di New Straits Times (NST) Maybank Car of the Year 2012.

Pengiktirafan itu mencerminkan Kia Optima K5 bukan sebuah model biasa tetapi satu pesaing yang perlu digeruni oleh pemain dalam pasaran Malaysia.

Kia Optima K5 naik taraf menerima pelbagai pembaharuan termasuk bampar hadapan dan belakang baharu serta rekaan lampu utama yang lebih menyerlah.

Citarasa Eropah

Rekaan set lampu utama dan belakang dengan paparan lampu LED dicipta dengan mengambil inspirasi citarasa produk Eropah. Pelengkap kepada wajah hadapannya ialah lampu kabus.

Ruang kabin Kia Optima K5 nyata lebih selesa dengan susun atur tempat duduk yang direka semula bagi meningkatkan aspek keselesaan kepada pemandu dan para penumpang.

Barisan kerusi bahagian hadapan didatangkan dengan sistem alih udara manakala sistem penghawa dingin pada papan pemuka cukup kuat untuk menyalurkan angin sejuk ke penumpang di belakang agar tetap selesa biarpun perjalanan jarak jauh.

Model itu turut dilengkapi beberapa aksesori menarik termasuk sebuah skrin 4.3 inci TFT LCD dengan kamera undur dan sistem audio lapan speaker jenama Infinity, sambungan Bluetooth serta fungsi bebas tangan, pemain cakera padat, AUX, USB dan sambungan iPod.


BUMBUNG panorama pada kereta ini memberikan pemandangan yang luas kepada pemandu dan penumpang di dalamnya.


Tiga mod pemanduan

Bagi meningkatkan pengalaman pemanduan, Kia Optima K5 didatangkan dengan ciri Select Drive Mode yang menawarkan tiga mod pemanduan iaitu Normal, Eco dan Sport.

Selain itu, ciri-ciri premium lain disertakan sekali ialah Brek Parkir Elektronik, lapan tetapan cara tempat duduk pemandu kuasa dengan kerusi memori, penyelarasan empat cara untuk kerusi penumpang, pengelap cermin automatik dengan sensor hujan, cermin hidrofobik dan bumbung panorama.

Sarat ciri keselamatan

Kia Optima K5 memperoleh tenaga daripada enjin 2.0 CVVL dan kelancaran pemanduan dibantu oleh transmisi automatik enam kelajuan.

Seperti biasa, Kia Motors juga sarat dengan pelbagai ciri keselamatan iaitu enam unit beg udara , Electronic Stability Control, EBD, ABS, TCS, Brake Assist System, sensor hadapan dan belakang dan VSM.

Untuk makluman, Kia Optima K5 berjaya mencatat lima bintang skor keselamatan untuk ujian keselamatan NHTSA di Amerika Syarikat.

Kia Optima K5 ditawarkan dalam empat warna baru seperti putih, hitam, biru dan kelabu. Harga di atas jalan bagi model naik taraf itu ialah RM149,888 seunit. Sebagai kelegaan buat para pemilik, Kia Malaysia memberi tempoh jaminan selama lima tahun tanpa pengiraan had perbatuan.

Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno

Posted:

Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno

Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno

Oleh FARID AWALUDIN


JENTERA kesayangan Mohd. Hafis diberi salutan tona hitam putih.


DESAS-desus berhubung kelahiran semula model Toyota 86 pernah bertiup kencang seawal tahun 2002. Perkara itu masih segar dalam ingatan penulis gara-gara tersebarnya sekeping gambar Toyota Altezza dengan bentuk belakang iras-iras Toyota AE86 liftback dalam internet.

Mengapa Altezza? Jawapannya mudah. Sebelum lahirnya generasi baharu Toyota 86, Altezza ialah kereta sport Toyota terakhir dengan susun atur enjin pada bahagian hadapan dengan pacuan roda belakang. Ia ringan dan memiliki ciri pengendalian yang menyerupai model AE86.

Kemungkinan besar konsep itu berjaya menarik perhatian Mohd. Hafis Hamad dari Johor Bahru untuk melaksanakan transformasi pada kereta Toyota Corolla AE86 Sprinter Trueno miliknya. Lebih mesra dipanggil Cikgu, modifikasi yang dilakukan pada kereta jenama Jepun itu agak unik.

Lazimnya, pemilik AE86 lain lebih suka mengekstrak kuasa dari unit enjin 4A-GE 16V asal atau menggantikannya dengan enjin 4A-GE 20V kerana cagak enjin yang sama. Berbeza pula dengan selera Cikgu. Dia memilih enjin 3S-GE Beams Dual VVT-i Toyota Altezza.


RUANG kabin menerima solekan mininum agar kelihatan lebih ringkas dan kemas.


Berbekalkan kapasiti 2,000cc tanpa bantuan turbo, enjin itu masih berupaya menjana kuasa output 210PS biarpun dalam konfigurasi standard. Karakteristik enjin itu hampir sama dengan enjin 4A-GE lebih-lebih lagi ketika ia menjerit pada RPM tinggi. Pendek kata, ia tidak membunuh pemanduan asli AE86.

Enjin itu kemudiannya diadun bersama pengekstrak ekzos kustom dengan paip ekzos berukuran dua inci tanpa perendam bunyi. Cikgu mahu mendapat kuasa tambahan daripada enjin itu. Kadar penyaluran minyak petrol ke dalam kebuk pembakaran enjin dilaraskan semula hasil bantuan pengatur bahan api SARD.

Roda tenaga (flywheel) asal ditukar kepada jenama TODA jenis ringan untuk menjayakan pergerakan mekanikal enjin yang lebih baik. Sentuhan seterusnya membabitkan talaan semula kotak komputer asal.

Kotak gear lima kelajuan manual asal digantikan dengan transmisi manual enam kelajuan Altezza. Penghantaran kuasa dari enjin ke kotak gear diperkemaskan dengan pemadanan klac prestasi tinggi dari Exedy.

Modifikasi seterusnya melibatkan sistem suspensi agar mampu menggalas tugas menampung kuasa tambahan dari rangkaian kuasa AE86 itu. Suspensi hadapan digantikan dengan set absorber dan spring boleh laras sepenuhnya jenama Tein.


ENJIN dua liter Altezza dipadankan pada model AE86 untuk hamburan kuasa yang lebh berprestasi.


Suspensi belakang AE86 asal dikekalkan namun bendalir dalam penyerap hentak itu digantikan untuk mendapatkan kadar kekerasan secukupnya untuk menampung keperluan pemandu. Untuk sistem brek pula, set lengkap brek hadapan dari Altezza disalin terus ke kereta itu sementara brek belakang asal AE86 dikekalkan.

Masuk ke bahagian dalaman, kelihatan semua peralatan asal AE86 masih kelihatan asli cuma fabrik ala Bride diberi pengenaan pada bahagian tempat duduk dan panel pintu. Rupa paras AE86 disolek hasil pengenaan bampar dan skirt sisi dari Vertex. Badan jentera pula diberi pengenaan tona hitam putih atau 'Panda' yang cukup popular bagi peminat Toyota AE86.

Sentuhan terakhir transformasi luaran adalah pemasangan rim Black Racing berukuran 15X9jj dengan offset -20 dan dibaluti tayar jenis Falken Zeix 195/55/R15 di bahagian depan manakala jenama Goodyear Eagle (saiz sama) dipasang pada bahagian roda belakang.

Biarpun kereta ini sudah berusia lebih 30 tahun,ia masih kelihatan segar dan menawarkan prestasi pemanduan yang mampu menandingi sebahagian besar kereta-kereta baharu. Jika ditanya harga untuk memiliki sebuah Toyota AE86 yang sempurna seperti ini, ia lebih mahal daripada sebuah Proton Persona baharu.

Masih efisien bahan api

Posted:

Masih efisien bahan api

Masih efisien bahan api

Oleh SHAWKATH AZDE


HONDA Wave Dash 110 menghasilkan hamburan kuasa yang sesuai dengan kategorinya


SEPANJANG tahun 2013, Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda) rancak memperkenalkan pelbagai model motosikal Honda baharu ke pasaran tempatan. Tindakan itu bertujuan mengemaskini semula rangkaian model sedia selain menyusun strategi untuk kekal relevan dalam edaran semasa.

Sekurang-kurangnya sembilan model motosikal baharu dan naik taraf diperkenalkan ke dalam pelbagai segmen sepanjang tempoh 12 bulan itu. Model terakhir dilancarkan pada tahun 2013 ialah Honda Wave Dash 110. Ia merupakan model generasi kedua sejak pengenalan Wave Dash pada 2011.

Generasi kedua

Rangkaian generasi kedua merangkumi dua varian iaitu Type R dan Type S. Perbezaan hanya melibatkan aplikasi set brek cakera. Type R didatangkan bersama dua set brek cakera. Type S hanya dilengkapi set brek cakera pada roda hadapan.

Produk baharu itu menggunakan rangkaian kuasa sama seperti EX5 Dream 110 dan Honda Wave 110. Apa yang membezakan ketiga-tiga motosikal itu hanyalah penalaan enjin. Jadi, ada perbezaan pada aspek hamburan kuasa output dan ledakan tork.


KANAN: Ruang simpanan barang terlalu kecil dan tidak begitu sesuai untuk simpanan barang saiz sederhana.


Proses menghidupkan enjin empat lejang itu boleh dilakukan dengan hanya menekan punat pemula atau gunakan khidmat penendang kaki. Deruman ekzos nyata lembut. Pendikit menawarkan respons yang setimpal jika dilihat pada kelas motosikal itu.

Boon Siew Honda membenarkan penulis meminjam varian Type R bagi sesi tunggang uji kali ini. Selayang pandang, reka bentuk produk underbone itu nampak gagal memikat hati penulis. Persepsi penulis mula berubah selepas selesai tunggang uji di sekitar kawasan Selangor dan ibu negara.

Tiada keraguan

Honda Wave Dash 110 menawarkan aspek pengendalian dan keseimbangan yang cukup memuaskan. Malah anda tidak perlu rasa ragu-ragu memerah pendikit sehingga tahap maksimum ketika mengambil selekoh. Ia nyata stabil. Ergonomik tunggang sememangnya cukup baik.

Fork hadapan dan sistem suspensi kembar belakang menggalas tugas cemerlang menyerap hentakan tanpa mencetuskan sebarang rasa kurang selesa pada bahagian pinggang dan tapak tangan. Pelana model itu agak tebal turut menyumbang kepada aspek keselesaan tunggangan.

Hamburan kuasa dan kadar pecutan motosikal itu disifatkan sekadar sederhana. Penulis hanya mampu catat kelajuan maksimum 100 kilometer sejam (km/j). Respons tuil gear pula agak lembut namun tidak mengganggu kelancaran tunggangan. Apa yang perlu diperbaiki pada model itu ialah kesan getaran enjin.

Kadar penggunaan bahan apinya berada pada paras menjimatkan biarpun masih menggunakan khidmat karburator. Berbekalkan belanja RM5 untuk RON95, Honda Wave Dash 110 mampu mencapai jarak sejauh 102km. Kadar kelajuan untuk jarak itu dikekalkan antara 80 hingga 100km/j.


LAMPU isyarat membelok dipadankan pada bahagian hadapan badan jentera.


Prestasi kedua-dua set brek cakera untuk memperlahankan dan memberhentikan jentera sepenuhnya boleh diberi pujian. Begitu juga dengan kadar pencahayaan lampu utama sewaktu tunggangan malam.

Untuk menyimpan barang, anda dinasihatkan memasang kotak simpanan aftermarket. Honda Wave Dash gagal memenuhi tawaran ruang simpanan diperlukan. Kebuk simpanan barangan bawah pelana terlalu kecil. Ia hanya sesuai untuk meletakkan barangan kecil seperti dompet dan telefon bimbit sahaja.

Secara keseluruhan, Honda Wave Dash 110 tetap praktikal memandangkan peningkatan kos sara hidup apatah lagi di kawasan bandar utama. Berbekalkan empat pilihan warna termasuk tema Repsol, ia masih mampu menarik perhatian pembeli muda biarpun pasaran tempatan sudah dilambakkan dengan pelbagai model kapcai.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Empat beradik pulang ke Malaysia

Posted:

Empat beradik pulang ke Malaysia

Empat beradik pulang ke Malaysia

KUALA LUMPUR - Empat beradik yang merupakan anak kepada pasangan Azizul Raheem Awalludin dan Shalwati Norshal yang ditahan di Sweden kerana merotan salah seorang mereka yang tidak mengerjakan solat telah dibenarkan pulang ke Malaysia untuk dijaga oleh saudara mereka negara ini.

Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat berkata, pihaknya mendapat kebenaran khas untuk membawa pulang anak pasangan tersebut untuk dijaga oleh keluarga di Malaysia berdasarkan prinsip kepentingan terbaik untuk kanak-kanak.

Beliau berkata, berdasarkan prinsip tersebut, kanak-kanak tersebut memang sepatutnya dijaga oleh saudara-mara mereka di Malaysia dan bukannya di bawah jagaan keluarga angkat di Sweden.

Empat anak pasangan itu ialah Aisyah, Ammar, Adam dan Arif. Kesemua mereka berusia antara tujuh hingga 14 tahun.

"Keempat-empat beradik tersebut dijangka tiba di Malaysia pagi esok (hari ini) bersama Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin, seorang pegawai khas beliau serta seorang saudara keluarga itu," katanya ketika dihubungi semalam.

Bagaimanapun beliau berkata, tahanan reman terhadap pasangan Azizul dan Shalwaty, kedua-duanya berusia 40-an akan disambung selama dua minggu lagi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penagih ikat isteri macam beruk

Posted:

Penagih ikat isteri macam beruk

Penagih ikat isteri macam beruk

Oleh JULIA ISMAIL
julia.ismail@kosmo.com.my


DI rumah inlah Nor Anis diikat dengan rantai besi mengikat beruk oleh suaminya di Kampung Temusu, Limbat, Kota Bharu, Kelantan kelmarin.


KOTA BHARU – Hanya kerana tidak dapat wang yang diminta sebanyak RM100 dipercayai untuk membeli dadah, seorang suami bukan sahaja tergamak memukul isterinya menggunakan belakang kapak malah menjerutnya menggunakan rantai besi yang digunakan mengikat beruk.

Dalam kejadian yang berlaku pada petang kelmarin, kira-kira pukul 7 malam, suami wanita tersebut yang berusia 26 tahun pulang ke rumah ibunya di Kampung Temusu, Limbat di sini dan meminta wang daripada isterinya.

Menurut wanita terbabit, Nor Anis Mohamad Nor, 21, oleh kerana tidak mempunyai wang sebanyak itu, suaminya telah mengarahnya untuk keluar mencari wang itu dan dia telah pergi ke rumah rakannya yang terletak berhampiran untuk meminjam wang.

"Kawan saya tak ada wang dan ketika itu saya sangat takut lalu menghubungi bapa untuk meminta bantuan dan kemudian saya pergi ke rumah ibu saudara yang terletak berhampiran.

"Ketika berada di rumah ibu saudara, dia memukul kepala saya dengan belakang kapak dan menendang saya hingga terjatuh. Saya berjaya melarikan diri dengan nekad terjun daripada tingkap," katanya ketika ditemui di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian di sini semalam.


RANTAI mengikat beruk jenis seumpama ini yang digunakan untuk mengikat Nor Anis.


Nor Anis berkata, dia sempat melarikan diri namun suaminya berjaya menangkapnya di rumah mereka yang selang beberapa rumah dan menjerut lehernya dengan rantai besi yang digunakan untuk mengikat beruk yang pernah dibela sebelum dimangga.

"Tidak lama selepas itu polis pun sampai dan dia sempat melarikan diri," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

PM minta rakyat kekalkan keamanan

Posted:

PM minta rakyat kekalkan keamanan

PM minta rakyat kekalkan keamanan

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


NAJIB (empat dari kiri) dan Rosmah (dua dari kanan) bersama Muhyiddin (kiri) dan isteri, Noorainee (kanan), Tiong Lai (tiga dari kiri) menggaul yee sang pada majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran MCA di Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat Malaysia pelbagai kaum terus berusaha mengekalkan keharmonian bagi memastikan keamanan negara ini sentiasa terjamin.

Beliau berkata, rakyat Malaysia perlu menjadikan perayaan seperti Tahun Baru Cina sebagai peringatan betapa mereka beruntung dapat hidup dalam sebuah negara yang aman dan damai.

"Saya harap perayaan ini mengingatkan pada diri kita betapa beruntungnya Malaysia berada dalam keadaan aman dan damai. Saya berharap kita semua akan terus berusaha mengekalkan keadaan ini sampai bila-bila," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran MCA di Wisma MCA di Jalan Ampang di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Sukan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Enggan campur tangan isu Troussier

Posted:

Enggan campur tangan isu Troussier

Enggan campur tangan isu Troussier

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

KHAIRY (berdiri tengah) bersama para peserta Karnival Sukan dan Kebudayaan 1Malaysia MAYC Kebangsaan di Stadium Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Gong Badak, Kuala Terengganu semalam.


MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin enggan campur tangan berhubung isu Phillipe Troussier yang dikaitkan dengan jawatan jurulatih baharu skuad Harimau Malaya.

Beliau menyerahkan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bagi memutuskan sama ada ingin mendapatkan khidmat jurulatih Perancis itu sebagai pengendali Harimau Malaya atau sebaliknya.

Bagaimanapun, Khairy berharap mana-mana jurulatih yang dilantik perlu dibuat berdasarkan Indeks Prestasi utama (KPI) sebagai penanda aras bagi memastikan skuad negara mencapai tahap yang diinginkan.

"Saya serah kepada FAM sahaja (buat keputusan), tetapi kalau nak lantik jurulatih mestilah ada KPI tertentu, lebih-lebih lagi kalau melantik jurulatih ini (Troussier) yang saya difahamkan gajinya berjuta-juta (ringgit).

"Kalau terlalu banyak syarat susahlah kita, kita mesti ada penanda aras untuk menilai prestasi, tetapi bagi saya, pelantikan ini saya tak campur tangan, FAM yang buat keputusan.

"Malah saya dah beritahu sebelum ini, tak perlu kita ambil jurulatih world class (kelas dunia) sebab kita pun belum sampai tahap itu, tapi terpulanglah," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Karnival Sukan dan Kebudayaan 1Malaysia MAYC Kebangsaan di Stadium Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Gong Badak, Kuala Terengganu semalam.

Khairy diminta mengulas perkembangan terbaharu apabila FAM tidak lagi berminat mendapatkan khidmat jurulatih kelahiran Perancis, Troussier bagi mengendalikan skuad Harimau Malaya.

Badan induk bola sepak negara itu juga enggan meneruskan perbincangan dengan Troussier apabila bekas jurulatih Jepun itu dikatakan membuat permintaan yang agak melampau.

Malaysia kehilangan seorang legenda berpengaruh

Posted:

Malaysia kehilangan seorang legenda berpengaruh

Malaysia kehilangan seorang legenda berpengaruh


MENDIANG Choon Wah (tiga dari kiri barisan tengah) ketika bersama skuad bola sepak negara pada era 70an MALAYSIA kehilangan seorang lagi legenda berpengaruh dalam arena bola sepak


Suasana pilu menyelubungi sambutan Tahun Baru Cina buat keluarga mendiang semalam, rakan-rakan dan para peminat bola sepak tanah air dengan pemergian bekas pemain tengah tersohor negara itu pada usia 67 tahun.

Rakan sepasukannya, Datuk Soh Chin Aun berkata, mendiang mengalami serangan jantung di kediamannya di Sri Petaling dan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur.

"Saya mendapat tahu Wong Choon Wah meninggal dunia daripada isteri mendiang. Beliau memberitahu, Choon Wah diserang sakit jantung dan terus dihantar ke Hospital Kuala Lumpur pada pukul 3 pagi tadi (pagi semalam).

"Saya memang terkejut, sebab Wong (Choon Wah) sempat menghantar SMS kepada saya dan rakan-rakan lain iaitu mesej Selamat Menyambut Tahun Baru Cina, tetapi saya hairan juga sebab SMS yang dihantar terlalu awal semalam," katanya ketika dihubungi semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

FAM tetap tenang

Posted:

FAM tetap tenang

FAM tetap tenang

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) dikatakan tidak tergesa-gesa memburu mana-mana jurulatih asing bagi mengendalikan Harimau Malaya jika gagal mendapatkan tandatangan jurulatih kelahiran Perancis, Phillipe Troussier.

Sebaliknya, badan induk bola sepak negara itu kekal mempercayai kredibiliti pengendali sementara Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee menjelang aksi terakhir Kumpulan D kempen kelayakan Piala Asia 2015 berdepan Yemen bulan depan.

Sumber memberitahu Kosmo!, FAM tidak berhasrat membuat 'pembelian panik' dalam masa terdekat sekiranya hasrat mendapatkan khidmat Troussier menemui jalan buntu.

"Tiada sebarang tarikh akhir buat mana-mana pasukan kebangsaan mendapatkan jurulatih baharu.

"Jadi, FAM tidak akan tergesa-gesa mendapatkan jurulatih asing lain hanya semata-mata jika gagal mendapatkan khidmat Troussier sebelum berdepan Yemen Mac nanti.

"Jika gagal mendapatkan khidmat Troussier, tugas mengendalikan Harimau Malaya kekal digalas pengendali sementara iaitu Kim Swee sehingga calon sebenar jurulatih dikenal pasti oleh FAM kelak," kata sumber itu yang enggan namanya didedahkan kepada Kosmo! semalam.

Terdahulu, FAM dikatakan tidak lagi berminat meneruskan perbincangan dengan Troussier bagi menyandang 'kerusi panas' itu.

Ia ekoran jurulatih berusia 58 tahun itu yang ditawarkan kontrak selama tiga tahun dikatakan banyak 'songeh' ketika mengadakan rundingan bersama FAM baru-baru ini.

Selain tidak mahu FAM meletakkan sebarang KPI (Indeks Petunjuk Prestasi) terhadap beliau, Troussier juga dikatakan mahu kontrak tersebut ditamatkan dengan segera jika beliau tidak berpuas hati dengan permukaan padang, prestasi pemain mahupun pasukan atau mana-mana perkara berbangkit.

Lebih memeranjatkan, Troussier juga menuntut FAM supaya tetap membayar gaji untuk baki kontrak biarpun beliau sendiri yang menamatkan kontrak tersebut lebih awal.

Mengulas lanjut, sumber itu bagaimanapun mengakui FAM tidak memiliki sebarang pelan kedua sekiranya gagal mendapatkan khidmat Troussier bagi menggantikan Datuk K. Rajagobal yang tidak lagi disambung kontrak pada 31 Disember tahun lalu.

"Buat masa ini, FAM hanya mengadakan rundingan rasmi bersama Troussier biarpun ada nama-nama jurulatih asing yang turut disebut-sebut sebelum ini.

"Namun, FAM tidak perlu tergesa-gesa kerana masa untuk mendapatkan jurulatih berkualiti masih panjang," jelas sumber itu.

Sebelum ini, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin mengesahkan nama jurulatih baharu Harimau Malaya dijangka diumumkan pada pertengahan bulan ini.

Namun, Hamidin tetap bersikap 'mengunci mulut' apabila enggan mendedahkan identiti sebenar jurulatih berkenaan.

Selain Troussier, jurulatih AS Roma, Zdenek Zeman; bekas jurulatih Liverpool, Alex Miller; bekas pemain Perancis, Marcel Desailly dan bekas jurulatih China dan Uzbekistan, Bob Houghton juga dikatakan berada dalam radar FAM.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Varia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Sambutan Tahun Baru Cina di The Curve

Posted:

Sambutan Tahun Baru Cina di The Curve

Sambutan Tahun Baru Cina di The Curve


SEBAHAGIAN daripada aktiviti menarik yang dianjurkan oleh The Curve sempena menyambut kedatangan Tahun Kuda.


PELBAGAI aktiviti menarik telah direncanakan oleh The Curve, Muatiara Damansara, Selangor bagi meraikan Tahun Baru Cina yang disambut semalam.

Pusat beli-belah terkemuka itu, bukan sahaja mengadakan promosi jualan dan tawaran istimewa malah mengaturkan pelbagai persembahan hiburan dan aktiviti yang menyeronokkan bermula 10 Januari lalu hingga 4 Februari 2014.

Antara persembahan utama yang diadakan di The Curve tahun ini ialah pementasan teater muzikal bertajuk A New Beginning bagi menggambarkan keceriaan suasana pada musim bunga dan keseronokan menyambut permulaan Tahun Baru.

Persembahan muzikal ini menceritakan mengenai harapan dan tekad untuk memperbaharui keazaman.

Pengurus The Curve, Jazmi Kamarudin berkata, Tahun Baru Cina merupakan salah satu perayaan penting di negara ini. Justeru, sudah tiba masanya untuk mereka sama-sama mengukuhkan ikatan kekeluargaan dan mengeratkan hubungan sesama sanak saudara.

"Kami di The Curve berusaha untuk memberikan pengalaman manis kepada pelanggan dengan penganjuran pelbagai aktiviti di sini sempena menyambut kedatangan Tahun Kuda yang bertuah ini," katanya.

Selain persembahan teater muzikal, The Curve juga merancang beberapa aktiviti lain termasuk tarian singa akrobatik dan tarian naga yang menjadi simbol kebesaran masyarakat Cina.

Di samping itu, turut diadakan persembahan muzik klasik oleh Eastern Harmony Trio dan Rhythm of the Orient Trio pada setiap malam sepanjang perayaan Tahun Baru Cina itu.

Antara aktiviti lain yang bakal mencuit hati para pengunjung adalah persembahan tarian kanak-kanak yang berjudul Colours of Joy Dance.

Sebagai hadiah istimewa Tahun Baru Cina, sepanjang tempoh promosi perayaan ini, pelanggan yang membelanjakan RM138 ke atas dalam maksimum dua resit (ahli kad kredit OCBC hanya perlu membelanjakan RM88) bakal menerima angpau eksklusif daripada The Curve.

Dalam pada itu, The Curve turut memberi tawaran Oriental Mug bercorak seni ketimuran yang unik kepada pelanggan yang membelanjakan sekurang-kurangnya RM388 dalam maksimum dua resit (ahli kad Kredit OCBC hanya perlu membelanjakan RM338).

Para pengunjung juga akan dapat menyaksikan sendiri bagaimana ruang legar utama Centre Court bertukar wajah menjadi sebuah taman indah yang dipenuhi bunga-bunga sakura berkembang mekar.

Bagi yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kempen Tahun Baru Cina di The Curve, anda boleh menghubungi pegawai hubungan pelanggan The Curve di talian 03-7710 6868 atau kunjungi laman web www.thecurve.com.my atau laman Facebook the Curve di www.facebook.com/theCurveShoppingMall.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Pergerakan trafik kembali lancar di sebelah malam

Posted:

Pergerakan trafik kembali lancar di sebelah malam

Pergerakan trafik kembali lancar di sebelah malam

31/01/2014 11:09pm

KUALA LUMPUR - Aliran trafik dari utara dan selatan di Projek Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) sempena cuti Tahun Baru Cina telah kembali lancar seperti biasa pada malam ini.

Jurucakap Plusline yang dihubungi Bernama berkata, aliran trafik dilaporkan lancar dari Ipoh Utara menuju ke Terowong Menora dan juga di kedua-dua arah laluan Jambatan Pulau Pinang ke Seberang Perai.

Bagaimanapun, keadaan trafik bergerak perlahan dan sibuk dari Slim River ke Bidor dan dari Tapah menuju ke Gopeng kerana kesesakan kenderaan masih berlaku di kawasan itu.

Sementara itu, aliran trafik dari Nilai ke Seremban dan dari Bangunan Sultan Iskandar ke Woodland, Singapura dilaporkan lancar.

Jurucakap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) pula berkata, pergerakan trafik lancar di Plaza Tol Gombak menghala ke Genting Sempah namun trafik dilaporkan sibuk di Kuala Lumpur ke Lebuhraya Karak dan sekitar Plaza Tol Bentong.

Pengguna boleh mendapatkan maklumat lanjut dan terkini dengan menghubungi talian bebas tol Plusline di 1800-88-0000 atau talian LLM 1800-88-7752 atau layari www.twitter.com/plustrafik dan www.twitter.com/llminfotrafik. - Bernama

20 unit kedai papan sederet di Pekan Air Mawang musnah terbakar

Posted:

20 unit kedai papan sederet di Pekan Air Mawang musnah terbakar

20 unit kedai papan sederet di Pekan Air Mawang musnah terbakar

31/01/2014 10:57pm



ANGGOTA Bomba cuba memadamkan api yang memusnahkan sebahagian daripada deretan kedai papan dekat sini hari ini. - KOSMO!


KUALA PILAH - Dua puluh unit kedai papan sederet musnah dalam kebakaran di Pekan Air Mawang, Johol dekat sini hari ini.

Bagaimanapun, tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian yang bermula pukul 5.43 petang itu.

Sebanyak lima jentera dengan kekuatan 35 anggota, masing-masing dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Pilah, Tampin, Bahau, Telok Kemang serta Alor Gajah, Melaka dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima laporan.

Pasukan Bomba Sukarela Dangi dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia turut membantu memadam kebakaran itu.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan, Shazlen Mohd. Hanafiah berkata, pasukan bomba tiba di lokasi pada pukul 5.58 petang.

"Kita berjaya mengawal api daripada merebak pada pukul 6.19 petang.

Pemeriksaan mendapati tiada kecederaan atau kematian dalam kejadian itu kerana semua pemilik sempat menyelamatkan diri.

"Pasukan bomba masih lagi menjalankan kerja-kerja memadam api sehingga pukul 9 malam untuk memastikan api dapat dipadamkan sepenuhnya," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian.

Beliau difahamkan, api yang berpunca daripada sebuah kedai di premis itu merebak dengan pantas berikutan cuaca kering dan berangin.

"Kita masih menyiasat punca kejadian dan anggaran kerugian yang dialami pemilik kedai terbabit," katanya. - Bernama

Gangguan bekalan air di beberapa kawasan di Selangor mulai 9 malam ini

Posted:

Gangguan bekalan air di beberapa kawasan di Selangor mulai 9 malam ini

Gangguan bekalan air di beberapa kawasan di Selangor mulai 9 malam ini

31/01/2014 8:43pm

KUALA LUMPUR - Beberapa kawasan di Selangor akan mengalami gangguan bekalan air dan tekanan rendah berikutan penyaluran air ke kolam simpanan Hicom Shah Alam terpaksa dihentikan sementara mulai pukul 9 malam ini.

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, gangguan itu disebabkan kerja-kerja baikpulih kebocoran paip jenis 'Mild Steel' bersaiz 1,500 mili meter yang membekalkan air ke kolam tersebut.

Kebocoran yang dikesan hari ini pada sambungan injap paip berkenaan dijangka mengambil masa sehingga pukul 5 pagi esok untuk siap dibaikpulih sepenuhnya.

"Berikutan penutupan sementara kemasukan air ke kolam Hicom ini, paras kolam simpanan air sedia ada mampu bertahan selama lapan jam untuk terus membekalkan air ke kawasan yang terjejas," menurut kenyataan itu.

Kawasan yang akan mengalami gangguan bekalan air ialah keseluruhan Seksyen 22, Seksyen 25 hingga 28 dan Seksyen 32 hingga 33, Shah Alam; keseluruhan UEP Subang Jaya; keseluruhan Bukit Naga, Shah Alam; keseluruhan Batu 8, Bukit Kemuning, keseluruhan Subang Mas, Batu 3 dan Kampung Baru Hicom, Shah Alam; keseluruhan Kampung Kebun Bunga, Bandar Putera, Putra Heights dan Kampung Bukit Lanchong.

Syabas memohon kerjasama dari para pengguna di kawasan terbabit agar mengurangkan penggunaan dan mengelakkan pembaziran sepanjang tempoh kerja-kerja pembaikan dilaksanakan. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tentera Syria roboh kediaman penduduk

Posted:

Tentera Syria roboh kediaman penduduk

Tentera Syria roboh kediaman penduduk

REUTERS
BEBERAPA orang meninjau sebuah bangunan kediaman yang musnah akibat
serangan udara tentera Bashar di Aleppo, Syria semalam.


BEIRUT - Kerajaan Syria pimpinan Presiden Bashar Al-Assad didakwa menggunakan bahan letupan dan jentolak untuk merobohkan beribu-ribu kediaman.

Kumpulan Human Right Watch (HRW) semalam memberitahu, kempen itu dilakukan bagi menghukum orang awam yang simpati terhadap para penentang Bashar dan mencetuskan perasaan tidak selesa dalam kalangan penduduk tersebut.

Menurut laporan setebal 38 muka surat HRW, operasi tersebut berlaku di antara Julai 2012 dan Julai 2013 di tujuh wilayah propembangkang di sekitar Damsyik dan tengah bandar Hama, Syria.

Menurut HRW, operasi perobohan itu menyalahi undang-undang antarabangsa dan meminta dunia segera menghentikan perkara tersebut.

"Menghapuskan keseluruhan kawasan kediaman bukanlah satu taktik peperangan yang dibenarkan.

"Operasi yang tidak mengikut undang-undang itu merupakan tambahan kepada senarai panjang jenayah yang dilakukan oleh kerajaan Syria, kata seorang penyelidik bantuan HRW, Ole Solvang.

Kebanyakan bangunan yang dirobohkan itu merupakan blok apartmen dan beribu-ribu keluarga kehilangan tempat tinggal akibat tindakan tersebut.

Tambahnya, kerajaan dan media negara tersebut memberitahu, operasi itu merupakan sebahagian daripada projek perancang bandar dan sebagai usaha untuk menghapuskan bangunan yang dibina tanpa kebenaran.

Peperangan saudara yang melibatkan tentera Bashar dengan kumpulan penentang di Syria bermula sejak Mac 2011 dan telah menyebbakan lebih 100,000 orang terkorban.

Para penentang Bashar itu mahu beliau digulingkan selepas gagal untuk membawa pembaharuan demokrasi di negara tersebut. - Agensi

Isteri hartawan mahu kes dibicara di Malaysia

Posted:

Isteri hartawan mahu kes dibicara di Malaysia

Isteri hartawan mahu kes dibicara di Malaysia


LENA TAN (kiri) dan WENG CHOY (kanan)


LONDON - Seorang pengurus pelaburan terkenal, Lena Tan dan suaminya yang tidak bekerja, Weng Choy kini terjerumus dalam pertikaian di mahkamah berhubung tuntutan harta perceraian berjumlah £11 juta (RM60.67 juta), lapor akhbar MailOnline semalam.

Choy, 56, menfailkan penceraian terhadap isteri- nya, Tan, 54, selepas pasangan berkenaan berteng- kar pada malam tahun baru 2011 di Singapura.

Pasangan berkenaan yang hidup mewah sepanjang 15 tahun perkahwinan mereka, mempunyai beberapa buah rumah di Hong Kong dan Malaysia serta koleksi arak bernilai £1 juta (RM5.51 juta) dan sebuah apartmen £4.5 juta (RM24.82 juta) di Kensington.

Choy kini menuntut sebahagian harta berkenaan yang berjumlah £11 juta daripada isterinya.

Tan pula mendakwa, lelaki itu tiada hak untuk menceraikannya.

Mahkamah Rayuan ini di sini semalam diberitahu bahawa pasangan itu yang mempunyai anak yang belajar di sebuah sekolah swasta berpisah pada Januari 2012.

Para peguam Choy berkata, lelaki itu berhenti kerja sebagai pegawai bank bagi menjaga kedua-dua anaknya itu.

Mahkamah Tinggi di sini sebelum ini mengesah- kan penceraian pasangan itu selepas memutuskan bahawa Choy menetap di London lebih setahun se- belum memfailkan penceraian.

Bagaimanapun, peguam Tan, James Turner dalam hujahnya di Mahkamah Rayuan menegaskan bahawa kediaman lelaki itu terdapat di Hong Kong.

"Saya juga merayu supaya menimbangkan kemu- dahan peribadi isteri yang bekerja manakala suami- nya pula tidak bekerja," katanya.

Selepas mendengar hujah kedua-dua belah pihak, panel tiga hakim yang mendengar rayuan itu kemudiannya menangguhkan kes itu pada satu tarikh lain.

Tan, 54, pula telah memulakan prosiding perce- raian di Malaysia.

Akhbar International Business Times melaporkan, Tan mendakwa, Choy tidak mempunyai hak untuk memulakan kes perceraian di Britain. - Agensi

Bekas wanita pertama Perancis terkejut skandal Hollande

Posted:

Bekas wanita pertama Perancis terkejut skandal Hollande

Bekas wanita pertama Perancis terkejut skandal Hollande


AP
GAMBAR fail menunjukkan Hollande dan Trierweiler di Istana Elysee, Paris.


PARIS - Bekas wanita pertama Perancis, Valerie Trierweiler menyatakan, dia sangat terkejut selepas mengetahui teman hidupnya, Presiden Francois Hollande mempunyai hubungan dengan seorang aktres di negara ini.

Katanya, beliau sudah berpisah dengan Hollande baru-baru ini ekoran hubungan sulit itu.

Trierweiler yang diwawancara oleh dua buah penerbitan negara itu yang dijangka disiarkan pada minggu ini, buat kali pertama menjelaskan punca yang menyebabkan mereka tidak lagi hidup bersama.

GAYET


Ketika memberitahu majalah Paris-Match, dia tidak mempercayai gosip mengenai hubungan itu sehingga ia didedahkan oleh sebuah majalah gosip lain pada awal bulan ini.

"Saya rasa seperti jatuh dari sebuah bangunan yang tinggi apabila mengetahui perkara itu," katanya.

Trierweiler memberitahu majalah Le Parisien yang dia dan Hollande berbalas mesej ketika berada di India pada minggu ini kerana bimbang dengan kesihatannya. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Pesona

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pesona


Bifa's Collezion buka jalan vendor

Posted:

Bifa's Collezion buka jalan vendor

Bifa's Collezion buka jalan vendor

Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA


RINA memastikan setiap vendor membawa rekaan produk yang berlainan untuk mewujudkan kepelbagaian di butiknya.


PEMANDANGAN dari luar kaca lutsinar sebuah butik di The Trillium Lakefields, Sungai Besi, Kuala Lumpur sudah menampakkan keunikan pelbagai rekaan baju dan seluar berwarna-warni di patung peragaannya.

Malah, bukan sekadar menjual pakaian, seluar dan tudung, tetapi butik Bifa's Collezion ini juga menawarkan aksesori pelengkap gaya seperti kasut, cermin mata hitam, gelang, beg tangan serta pelbagai hiasan diri yang mempesonakan.

Sebelum ini, Bifa's Collezion memulakan perniagaan pakaian menerusi laman sosial Facebook, Instagram dan blog pada tahun 2010 dengan menyediakan lebih 200 rekaan pakaian muslimah, santai serta kasual.

Bagaimanapun, dengan sokongan suami tercinta, pemiliknya, Rinawati Rezmi, 26, bertekad melebarkan sayap perniagaannya dengan membuka sebuah butik pada Februari tahun lalu.

Cuma, apa yang membezakan butik ini berbanding kedai pakaian tempatan lain adalah ia menyajikan puluhan seleksi produk menarik daripada 20 vendor jenama tempatan di bawah satu bumbung sama.

Pengusaha muda yang lebih mesra dengan panggilan Rina ini berkata, selain mewujudkan kepelbagaian rekaan, dia ingin membantu pengusaha-pengusaha baharu memperkenalkan jenama masing-masing.

RINA menggayakan persalinan jenama Rinazara yang dikhususkan untuk ibu hamil.


Variasi rekaan

"Saya mempunyai lima koleksi baju rekaan sendiri di bawah jenama Rinazara, namun pilihan ini terlalu terhad. Jadi saya berpendapat berkongsi ruang niaga dengan pereka-pereka baharu adalah sesuatu yang sangat wajar dalam menyediakan variasi rekaan di butik ini.

"Selain itu, ia juga bagi memberi ruang kepada pereka-pereka muda memperkenalkan jenama mereka dan dapat menyalurkan produk kepada pelanggan dengan lebih dekat," jelasnya yang baru melahirkan anak sulungnya pada 15 Januari lalu.

Antara jenama-jenama yang terlibat di butik Bifa's Collezion ialah Phewwsion, Milyy, The Yellows, Inner Shoppe, Dress2Empress, House Of Rin, Sweety Beauty Shoppe, Pretzel Pn Is, The Pappers, Shinings Shop, AynaKL, Mini Stylista dan Zeline Shop.

Tambahnya, dia sebelum ini turut berhadapan dengan beberapa masalah berkaitan dengan saiz, warna dan kualiti yang tidak memenuhi cita rasa pelanggan menerusi jualan dalam talian.

Justeru, anak jati Kuala Lumpur ini berharap pembukaan butik tersebut dapat memberikan kepuasan dan membina keyakinan pelanggan terhadap jenama Bifa's Collezion.

Bagi pengasas jenama Mini Stylista, Nor Diyana Abd. Aziz, 28, dia memilih butik Bifa's Collezion sebagai tapak permulaan perniagaannya kerana percaya dengan kredibiliti syarikat enterprise berkenaan.

"Saya sebenarnya salah seorang daripada peminat koleksi Bifa's Collezion dan menjadikan laman Facebook menjual pakaian itu sebagai panduan dalam memilih rekaan baju terkini daripada pembekal Mini Stylista.


BARANGAN aksesori seperti kaca mata ini dijual pada harga serendah RM15.


"Namun, saya serta rakan kongsi, Nurul Hamizah Ahmad Tarmizi, 28, hanya menjual pakaian di Instagram dan apabila mengetahui butik berkenaan menawarkan ruang menjual produk, tanpa teragak-agak kami memohon untuk berkongsi kawasan," katanya yang telah meletakkan enam jenis koleksi dress dan baju di butik tersebut bermula Sabtu lalu.

Ikat kontrak

Mengulas lanjut tentang bayaran dikenakan, Rina memberitahu, dia mengenakan caj mengikut ruang yang diminta oleh vendor.

"Mereka akan mengikat kontrak permulaan selama tiga bulan dan bayaran bermula RM150 sehingga RM300 dicaj mengikut kepada keluasan ruang yang diambil untuk pameran produk mereka.

"Selain berkongsi ruang di butik ini, produk-produk mereka juga akan turut dikemas kini di laman dalam talian Bifa's Collezion," jelasnya.

Pemilik jenama Shinings Shop yang menyediakan koleksi kasut, Salina Norlan, 25, pula mengakui, perniagaan dalam taliannya menjadi semakin baik selepas meletakkan produk di Bifa's Collezion.

"Memandangkan produk saya adalah kasut, jadi pelanggan selalu berasa bimbang sama ada saiz kasut tidak muat atau terlalu besar untuk kaki mereka.

"Tetapi, selepas meletakkan 10 jenis rekaan kasut di butik berkenaan, pelanggan saya lebih berpuas hati kerana selain puas membelek gambar di Instagram, mereka boleh mencuba kasut terlebih dahulu di kedai sebelum membeli," jelasnya yang sudah menapak di dalam dunia perniagaan dalam talian sejak tiga tahun lalu.

Padanan aksesori

Meminta pendapat daripada kaca mata seorang pengunjung, Mimi Syarene Ismail, 26, memberitahu kepelbagaian di butik tersebut memberikan idea kepada dirinya dalam memadankan pakaian dengan aksesori ditawarkan.

"Sebelum ini saya pernah membeli baju dan beg tangan daripada Bifa's Collezion. Pembukaan butik ini yang menawarkan pelbagai pilihan membantu memberikan saya idea untuk menggandingkan terus rekaan terbaharu baju, tudung dengan aksesori bersesuaian.

"Harga barang-barang di butik ini juga berpatutan dan tidak lari daripada anggaran bermula RM30 sehingga RM200," katanya.

Mengulas lanjut tentang jenama itu, Rina memberitahu nama Bifa diambil sempena meneruskan legasi keluarga sebelah suaminya, Faizal Bifa Fadzillah sementara collezion bermaksud koleksi dalam bahasa Itali.

Sehingga kini, laman Facebook Bifa's Collezion menerima Like sebanyak 17,783 daripada pengunjung dengan tempahan diterima melebihi 100 pesanan setiap bulan.

Warna-warni Tahun Kuda 2014

Posted:

Warna-warni Tahun Kuda 2014

Warna-warni Tahun Kuda 2014

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR


DEKORASI arca kuda yang diperbuat daripada buluh di Publika, Solaris Dutamas menyerlahkan kreativiti pengarcanya.




ACARA makan malam besar-besaran dianjurkan oleh komuniti keluarga di Wuhan yang terletak di wilayah Hubei, China.




DIANGGARKAN 3.6 bilion penduduk dunia akan mengunjungi China sempena musim perayaan tahun ini.


KEMERIAHAN sambutan Tahun Baru Cina di seluruh dunia dapat dirasai dengan paparan kepelbagaian gambar yang dirakam agensi berita antarabangsa AP, AFP dan Reuters.

KEMERIAHAN sambutan Tahun Baru Cina di seluruh dunia dapat dirasai dengan paparan kepelbagaian gambar yang dirakam agensi berita antarabangsa AP, AFP dan Reuters.

Daripada kostum naga di puncak jambatan Harbour Sydney yang berlatarbelakangkan bangunan ikonik Australia, Sydney Opera House; arca kuda gergasi yang tersergam di Taman Ditan, Beijing, China hinggalah kecomelan gelagat dua ekor penguin yang dipakaikan cheongsam di taman tema Hakkeijima Sea Paradise, Tokyo, Jepun.

Selain itu, bertempat di Akuarium Beijing, para pengunjung turut dihiburkan dengan aksi para penyelam profesional mempamerkan tarian naga di dalam air.

Di Solo, Jawa Tengah, Indonesia, kelihatan beberapa peserta berhias memakai kostum dewa Cina ketika menyertai perarakan tradisi yang dikenali sebagai Grebeg Sudiro untuk menghangatkan sambutan.

Pertandingan

Begitu juga di Yangon, Myanmar, satu pertandingan tarian naga turut sebagai signifikan meraikan kemeriahan Tahun Baru Cina.

Tidak ketinggalan, ribuan tanglung yang dihias di sekitar kawasan hub komersial dan kewangan utama China, Pudong turut menarik perhatian lensa kamera jurugambar yang bertugas.

Semuanya itu ternyata membawa keceriaan buat masyarakat Tionghua yang meraikan perayaan terbesar mereka bersama kaum keluarga masing-masing.

Mengikut kalendar lama kaum Cina, Tahun Baru Cina kali ini memberi laluan pada kedatangan Tahun Kuda yang dipercayai membawa kejayaan, pencapaian dan kekayaan buat penganutnya.

Tahun Kuda merupakan pusingan kelapan dalam kalendar zodiak Cina yang melengkapi 12 pusingan tahun mengikut kepercayaan mereka.

Sempena perayaan ini juga, dianggarkan 3.62 bilion orang akan berkunjung ke China. Migrasi besar-besaran ini secara tidak langsung akan menyebabkan berlakunya kesesakan luar biasa di republik yang mempunyai populasi penduduk seramai hampir 1.4 bilion.

Malah, situasi ini menyebabkan para penumpang tanpa rasa bersalah meninggalkan sampah di dalam kereta api yang membuat perjalanan dari Shenzhen ke Zhengzhou beberapa hari sebelum Tahun Baru Cina.

Menurut Tech in Asia, syarikat media teknologi dalam talian yang berpangkalan di seluruh Asia dan Amerika Syarikat pula, destinasi paling popular bagi perayaan Tahun Baru Cina ini ialah Beijing dan Chongqing manakala bandar-bandar hub, Guangxi dan Hunan terikat di tempat ketiga.

Makan malam

Sementara itu, di Wuhan yang terletak di wilayah Hubei, penduduk tempatan telah menganjurkan acara yang dipanggil 'Ten Thousand Families Dinner' pada 24 Januari lalu, iaitu seminggu sebelum perayaan Tahun Baru Cina disambut.

Ia merupakan satu program makan malam besar-besaran yang disajikan kepada lebih 30,000 individu dengan lebih 11,000 menu yang dimasak secara bergotong-royong oleh keluarga komuniti di kawasan tersebut.

Di samping itu, pada perayaan ini juga, makanan tradisi, yee sang merupakan hidangan utama sewaktu makan besar menjelang malam Tahun Baru Cina. Ia diikuti sajian seperti kuih bakul dan limau Mandarin sebagai pencuci mulut.

Turut dikenali sebagai Festival Musim Bunga, perayaan ini turut disambut meriah oleh masyarakat Cina di Malaysia. Malah, kebanyakan pusat beli-belah berlumba-lumba menghasilkan dekorasi paling unik untuk menarik kehadiran pengunjung.

Di Pavilion Kuala Lumpur misalnya, sebanyak 688 patung kuda hiasan memenuhi ruang legar utama pusat beli-belah berprestij tersebut sebagai simbolik meraikan kedatangan Tahun Kuda.

Di Publika, Solaris Dutamas pula, foto yang dirakam jurugambar Kosmo!, Amir Hafiz Abdul Rahman memperlihatkan arca kuda yang diperbuat daripada buluh dan diikat menggunakan tali merah sekali gus menyerlahkan daya kreativiti penghias dekorasi berkenaan.

Tahun Baru Cina akan yang diraikan selama 15 hari dan kemudian diakhiri dengan sambutan Chap Goh Mei. Selamat Tahun Baru Cina buat seluruh masyarakat Cina yang menyambut perayaan ini.

Bangun malam amalan berbaloi

Posted:

Bangun malam amalan berbaloi

Bangun malam amalan berbaloi

Ketika ujian dunia semakin sukar dan mencabar, maka amalan bangun di sepertiga malam untuk bermunajat kepada-Nya mampu memberi rasa damai kepada anak-anak dan kedua-dua ibu bapa.


ANAK-ANAK perlu dididik sejak kecil mengenai kepentingan bangun mengerjakan solat malam untuk melahirkan generasi yang bertakwa.


KEMATIAN tidak terlambat atau cepat walaupun sesaat. Maksudnya, secara mutlak kematian bukanlah disebabkan faktor umur walaupun ia sepatutnya menjadi isyarat jelas betapa setiap perubahan umur mendekatkan manusia dengan kematian.

Mengikut aturannya, mereka yang tua sepatutnya meninggal terlebih dahulu. Begitulah yang diceritakan oleh Allah SWT melalui ayat 67, surah al-Ghafir yang bermaksud:

"Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging; kemudian Dia mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian kamu (dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; kemudian kamu (dipanjangkan umur) hingga sampai menjadi tua dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan sebelum itu."

Kita melihat realiti dunia dan kehidupan penghuninya. Contoh ketara, masa singkat kehidupan telah dilalaikan dengan keadaan dunia yang menawarkan harta, pangkat, pengaruh, kuasa dan kaum keluarga.

Lalu manusia terlupa betapa mereka pasti berhadapan dengan kematian, alam kubur dan proses kebangkitan semula untuk dihisab sebelum terjawab sama ada ditempatkan di syurga atau neraka.

Manusia dikatakan mempunyai sifat tamak dan gila kepada dunia sehinggakan mereka hilang pedoman kepada fokus sebenar kenapa mereka dijadikan. Allah SWT menyatakan isu ini melalui ayat 9, surah Yaasin yang bermaksud:

"Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). Lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar)."

Kehidupan dunia

MasyaAllah.. Subhanallah.. Allahu akbar.. Saya sendiri pernah termasuk dalam kelompok manusia terlalai yang hanya mengejar kehidupan dunia semata-mata. Contoh mudah, saya sering bangun malam secara konsisten untuk menelaah pelajaran semasa menuntut di peringkat universiti kerana mahukan kejayaan.

Saya mahu cemerlang dalam kalangan rakan sekelas dan berhasrat mendapat purata nilai gred kumulatif (CGPA) tertinggi. Bayangan untuk berjaya sebagai graduan terbaik, memperoleh pekerjaan paling mulia dan tidak akan bermasalah dengan kehidupan di dunia nyata memberi rangsangan dalaman. Saya tidak perlu dimotivasikan oleh sesiapa.

Allah ya Allah.. tidak sedikit pun ia memikirkan persoalan kehidupan selepas kematian. Buktinya nyata. Saya tidak pernah mahu memulakan kehidupan malam ketika itu dengan sujud dan bermunajat seketika kepada-Nya walaupun ia waktu yang begitu signifikan di dalam pembentukan jiwa manusia melalui hubungannya dengan Pencipta.

Baginda SAW menyatakan dengan jelas melalui satu hadis yang direkod oleh Imam Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Allah SWT turun ke langit dunia ketika satu pertiga malam masih tersisa dan Allah menyeru, adakah antara hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku, supaya Aku mengabulkan permintaannya? Adakah antara hamba-Ku yang meminta ampun kepada-Ku, supaya Aku mengampuninya? Adakah antara hamba-Ku yang meminta kepada-Ku, supaya Aku memenuhinya?"

Begitulah. Ia terus berlanjutan sehingga kaki melangkah ke alam pekerjaan dan kehidupan yang lebih mencabar. Pangkat dan jawatan dikejar kelihatan tidak pernah berkesudahan bermula dengan pensyarah, pensyarah kanan, Profesor Madya dan akhirnya Profesor.

Setiap malam saya menghabiskan masa untuk melakukan kerja-kerja ini seumpama waktu remaja yang tidak pernah memikirkan betapa masa bergerak pantas meninggalkan kehidupan dunia.

Nikmat beribadat

Masa tersebut telah berlalu. Sesekali terfikir betapa ruginya bangun malam semata-mata mengejar dunia tetapi tidak pula mengaitkannya dengan rasa nikmat beribadat sejenak secara khusus kepada-Nya.

Kini saya menyampaikan kepada anak-anak tentang kepentingan bangun pada sepertiga malam yang tersisa. Nasihat saya kepada mereka, memadailah dengan melakukan solat sunat dua rakaat (tahajjud) dan satu rakaat witir.

Kemudian berdoa dan bermunajatlah kepada-Nya. Seluruh kehidupan Insya- Allah, mempunyai pengertian berbeza. Ia tidak sesukar mana. Ketika ujian dunia semakin sukar dan mencabar maka amalan ini mampu memberi rasa damai kepada anak-anak dan kedua ibu bapa.

Kehidupan ini sungguh luar biasa. Ia waktu singkat tetapi ujiannya pelbagai. Malah keindahan dunia yang tidak seberapa ini benar-benar mempesonakan manusia.

Mereka sering terlupa yang terdapat kehidupan selepas kematian dan pengakhiran memasuki syurga Firdaus bakal memberi keindahan abadi yang tidak dapat digambarkan oleh akal manusia.

Banyak aturannya yang perlu dipatuhi. Lalu bangun pada sepertiga malam merupakan satu amalan berbaloi sebagaimana yang dianjurkan oleh Allah SWT dan Baginda SAW.

Kami mohon keampunan-Mu ya Allah. Jumpa lagi minggu hadapan. Moga damai di hati.

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved