Isnin, 18 November 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Wajib menang ke atas Qatar

Posted:

Wajib menang ke atas Qatar

Wajib menang ke atas Qatar

Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM dan
MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
sukan@kosmo.com.my

RAJAGOBAL (kanan) bersalaman dengan rakan sejawatnya dari Qatar, Fahad Al-Thani selepas sidang akhbar menjelang aksi kelayakan Piala Asia 2015 di Wisma FAM, Kelana Jaya, Selangor petang semalam.


"CORAK bertahan tidak akan menjamin kemenangan."

Demikian tegas jurulatih Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal menjelang perlawanan kelayakan Piala Asia 2015 peringkat Kumpulan D menentang Qatar di Stadium Shah Alam malam ini.

Kenyataan tersebut menimbulkan pelbagai persoalan kerana dalam setiap perlawanan bola sepak, seseorang jurulatih itu memang sudah mengetahui apa akibatnya jika mempamerkan corak bertahan.

Ia sebenarnya perkara asas dalam sukan dan rupa-rupanya Rajagobal menyedari hakikat tersebut.

Maka, tidak hairan mengapa skuad negara sering mengalami kekalahan dalam setiap perlawanan yang mereka harungi kerana berdasarkan kenyataan tersebut, taktik yang mereka gunakan adalah beraksi dengan corak bertahan.

Apa pun strategi yang bakal digunakan oleh Rajagobal pada perlawanan malam ini, mereka wajib menang jika berhasrat untuk mengubah nasib mereka pada kempen kelayakan Piala Asia 2015 ini.

Semalam, Rajagobal menjelaskan bahawa dia menyedari corak bertahan tidak akan menjamin kemenangan seperti mana yang berlaku ketika mereka tewas 0-1 kepada Bahrain, Jumaat lalu.

Jika sedar akibatnya, maka perubahan perlu dilakukan agar tiga mata mampu diraih pada aksi menentang Qatar malam ini.

Menurut Rajagobal, kemenangan ke atas Qatar di Stadium Shah Alam malam ini mungkin menghidupkan peluang mereka untuk layak ke pusingan akhir di Australia nanti.

Justeru, bekas jurulatih Selangor itu tidak rela berputih mata di gelanggang sendiri dan dia mahukan anak-anak buahnya berjuang ke tahap maksimum untuk meraih kemenangan.

"Saya tidak fikir bahawa kita memiliki kelebihan beraksi di laman sendiri memandangkan Qatar tidak pernah bermain di sini.

"Pada pendapat saya, terdapat banyak perbezaan di antara kedua-dua pasukan dan masing-masing memiliki kelebihan tersendiri.

"Kemungkinan saya akan melakukan pertukaran dalam kesebelasan utama selepas kembali mendapat khidmat Mohd. Fadhli Shas meskipun pemain pertahanan itu masih belum cergas sepenuhnya.

"Saya harus optimis dan berharap para pemain menggunakan peluang sebaik mungkin pada perlawanan malam esok (malam ini)," katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Tambah Rajagobal, beliau turut memberikan amaran kepada barisan pemainnya agar berwaspada dengan kelibat pemain Qatar, Sebastian Soria yang sering kali mencuri tumpuan dengan prestasi cemerlang sepanjang kempen kelayakan Piala Asia 2015.

Soria, pemain kelahiran Uruguay merupakan sandaran utama Qatar untuk memusnahkan gawang Harimau Malaya.

"Soria adalah pemain yang cukup merbahaya tetapi kami tidak boleh terlalu memberikan fokus terhadap satu pemain, sebaliknya kepada seluruh pasukan Qatar.

"Harapan kami adalah mahu mempamerkan aksi lebih baik berbanding Qatar dalam usaha mengutip kemenangan penting," katanya.

'Saya tak sebut nama sesiapa'

Posted:

'Saya tak sebut nama sesiapa'

'Saya tak sebut nama sesiapa'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

"SAYA tak sebut pun nama sesiapa, jadi mengapa dia (Mohd. Safee Sali) terasa?"

Demikian soal Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong selepas dibidas penyerang sensasi negara itu ekoran kenyataannya ketika mengulas kekalahan Harimau Malaya pada aksi kelayakan Piala Asia 2015 di bumi Bahrain, Jumaat lalu.

Zolkples berkata, beliau hanya memberikan pandangan terhadap prestasi keseluruhan pasukan dan bukannya menyalahkan mana-mana pemain secara individu sebagai punca kekalahan itu.

"Wartawan tanya, saya kena jawablah. Kesemua akhbar juga menulis cerita yang sama.

"Saya bercakap berdasarkan fakta. Kita berdepan lawan yang kuat seperti Bahrain di gelanggang lawan, jadi sudah tentu ia sudah diduga jika tewas. Kalau menang lainlah cerita.

"Saya turut menjelaskan bahawa faktor nasib tidak menyebelahi pasukan negara dan nampak ada perkembangan positif ketika berdepan Bahrain tempoh hari.

"Selain itu, saya juga tidak masuk campur mengenai KPI (Penunjuk Prestasi Utama) Datuk K. Rajagobal untuk layak ke Piala Asia, sebaliknya menyerahkan perkara itu kepada FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) untuk mengambil sebarang tindakan lanjut.

"Jadi, dia (Safee) tidak perlu melatah yang bukan-bukan termasuk mencabar saya untuk bermain bola sepak dan sebagainya, apa semua ini?," katanya kepada Kosmo! semalam.

Terdahulu, Safee kembali membidas kenyataan Zolkples dan menyifatkan kecaman terhadap Harimau Malaya satu perbuatan yang tidak adil gara-gara seringkali tidak mendapat sokongan moral daripada kesemua pihak.

Ia rentetan daripada reaksi Zolkples kepada media sejurus selepas Harimau Malaya tumpas 0-1 kepada Bahrain dalam aksi Kumpulan D, kempen kelayakan Piala Asia 2015 di Stadium Nasional, Manama Jumaat lalu lalu.

Mengulas lanjut, Zolkples bagaimanapun enggan memanjangkan isu tersebut termasuk berdepan Safee bagi menjelaskan perkara itu.

"Tak perlu jumpa (Safee), saya tidak mahu memanjangkan perkara ini."

Harimau Malaya yang sekadar mengutip empat mata selepas empat perlawanan bakal berdepan Qatar di Stadium Shah Alam malam ini.

Hanya kemenangan yang mampu menghidupkan semula sisa-sisa peluang skuad kendalian Rajagobal layak secara automatik ke Australia kelak.

Rekod pertemuan kedua-dua pasukan juga dilihat tidak menyebelahi Harimau Malaya apabila tumpas 0-2 kepada Qatar dalam aksi pembuka tirai kumpulan di Stadium Jassim Hamad, Doha pada 6 Februari lalu.

Peluang kita masih ada - Safiq

Posted:

Peluang kita masih ada - Safiq

Peluang kita masih ada - Safiq

Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM dan
MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
sukan@kosmo.com.my


SAFEE (dua dari kanan) tetap giat menjalani latihan bersama rakan sepasukan di Stadium Shah Alam semalam menjelang pertemuan dengan Qatar untuk kelayakan Piala Asia 2015 hari ini. Walaupun dikritik, semangat mereka tidak pernah luntur.


KAPTEN Harimau Malaya, Safiq Rahim masih percaya pasukannya berpeluang untuk melayakkan diri ke pusingan akhir Piala Asia 2015 dengan syarat mereka mampu mengatasi Qatar pada menjelang aksi kelayakan peringkat Kumpulan D di Stadium Shah Alam, malam ini.

Selepas mengharungi empat perlawanan, skuad negara sekadar mengutip empat mata selepas tewas 0-2 kepada Qatar pada aksi pertama, menang 2-1 ke atas Yemen 2-1 dan seri 1-1 dengan Bahrain, namun tewas 0-1 pada aksi kedua Jumaat lalu kepada Bahrain selaku peneraju Kumpulan D.

Kini, bintang Johor Darul Takzim (Johor DT) itu menggesa rakan-rakan sepasukan agar memanfaatkan kelebihan beraksi di laman sendiri dalam misi mengutip tiga mata ke atas Qatar.

"Pada pandangan saya, memang ada persaingan sengit tetapi kami perlu menghormati pasukan lawan.

"Harimau Malaya perlu mencari kemenangan pada malam esok (malam ini) untuk menghidupkan peluang melayakkan diri ke pentas Piala Asia 2015.

"Kami akan menyajikan satu persembahan terbaik dan memberi tentangan hebat kepada Qatar. Lebih tepat, kami mahu menjadikan kemenangan terhadap Qatar sebagai pengubat kekecewaan selepas tewas 0-1 kepada Bahrain baru-baru ini.

"Kami akan menjadikan kekalahan itu sebagai motivasi untuk mengatasi kelemahan-kelemahan yang ada dalam skuad negara," katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Dalam perkembangan sama, penjaga gol pilihan kedua Qatar, Soud Al Khater yang turut senada dengan Safiq, menyedari pasukan tuan rumah bakal memberikan tentangan sengit kepada pasukannya.

"Saya tahu mereka akan memberikan saingan sengit tetapi pasukan kami sudah bersedia untuk turun dan mengutip tiga mata penuh pada perlawanan ini," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved