Sabtu, 2 November 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Cameron Highlands tidak boleh diselamatkan lagi

Posted:

Cameron Highlands tidak boleh diselamatkan lagi

Cameron Highlands tidak boleh diselamatkan lagi

Oleh IKHWAN HAZWAN HAMIDUN
ikhwan.hamidun@kosmo.com.my

HAKISAN melampau menjadi punca air Empangan Sul tan Abu Bakar di Cameron Highlands baru-baru ini dan mengorbankan empat nyawa.


KUALA LUMPUR - Seorang pakar alam sekitar menegaskan, kehijauan Cameron Highlands sudah tidak boleh diselamatkan lagi kerana daerah itu sudah diteroka untuk pelbagai jenis pembangunan sejak 100 tahun lalu.

Timbalan Dekan Fakulti Pengajian Alam Sekitar Universiti Putra Malaysia, Prof. Dr. Mohamad Pauzi Zakaria berkata, sejak ditemui pada tahun 1885, Cameron Highlands telah menjadi kawasan pelbagai guna secara komersial.

Beliau berkata, pembangunan secara meluas itu meliputi aktiviti komersial seperti pertanian, perhotelan dan perumahan selain pembalakan.

"Sudah lebih 100 tahun Cameron Highlands diteroka dengan rakus, maka untuk membolehkannya pulih seperti dahulu adalah sesuatu yang sangat sukar dan mustahil," katanya kepada Kosmo! Ahad semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pembangunan untuk semua

Posted:

Pembangunan untuk semua

Pembangunan untuk semua


AHMAD SOHAIMI (tiga dari kiri) beramah mesra dengan jentera Puteri UMNO ketika berkempen di Yan, Kedah semalam.


YAN – Semua penduduk di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau termasuk penyokong Pas akan menikmati pembangunan sekiranya Barisan Nasional (BN) memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) kawasan itu esok.

Calon BN, Dr. Ahmad Sohaimi Lazim berkata, penyokong parti lawan itu tidak rugi jika memilihnya kerana mereka akan turut sama menerima apa juga pembangunan yang dilaksanakan BN sekiranya menang di DUN itu.

Beliau berkata, BN mempunyai banyak rancangan untuk memajukan Sungai Limau dan ia hanya akan dapat direalisasikan dengan sokongan pengundi.

"Kalau penyokong Pas beri undi kepada BN, mereka tidak rugi sebaliknya untung kerana BN akan memberikan perkhidmatan kepada semua pihak, bukan untuk orang UMNO sahaja," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada taklimat bekalan elektrik daerah Yan dan penyampaian sumbangan kepada masjid di Sekolah Kebangsaan Sungai Limau Dalam di sini semalam.

Kata Ahmad Sohaimi, beliau berharap pengundi membuat keputusan bijak dengan mengundi parti yang mampu membawa pembangunan dan kemajuan.

"Saya berjanji untuk melaksanakan komitmen BN bagi memajukan DUN Sungai Limau," katanya.

Mayat cucu atas lantai

Posted:

Mayat cucu atas lantai

Mayat cucu atas lantai

Oleh SYED AHMAD
ZULKARNAIN SYED ALI
zulkarnain.ali@kosmo.com.my


ANGGOTA polis mengangkat mayat Yun Jack yang ditemui mati di dalam bilik rumahnya di Seremban semalam.


SEREMBAN – Seorang nenek terkejut selepas menemui cucunya mati dalam keadaan mulutnya berbuih di dalam bilik tidur di rumahnya di Kampung Baru Rahang di sini semalam.

Mayat Ng Yun Jack @ Jack Ng, 29, ditemui oleh neneknya, Lau Mui Mui, 72, yang mahu mengejutkan cucunya itu pada pukul 7.30 pagi.

Mui Mui berkata, sebelum kejadian, dia mengetuk pintu bilik cucunya beberapa kali dan memanggil nama pemuda itu namun tidak bersahut.

"Selepas beberapa minit saya terus membuka pintu bilik dan melihat cucu saya berada dalam keadaan tertiarap dan tidak memakai baju di atas lantai bersebelahan tilam.

"Saya ingat dia masih tidur dan apabila dihampiri saya terkejut melihat ada buih keluar daripada mulutnya," ceritanya ketika ditemui di sini.

Tambahnya, dia yang bimbang kemudian memanggil ahli keluarganya yang lain.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved