Ahad, 17 November 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Siasatan tragedi bas korban 37 nyawa telus

Posted:

Siasatan tragedi bas korban 37 nyawa telus

Siasatan tragedi bas korban 37 nyawa telus

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my

KEMALANGAN bas yang mengorbankan 37 nyawa di Genting Highlands pada 21 Ogos lalu.


MELAKA - Kerajaan tidak akan menyembunyikan hasil siasatan mengenai tragedi nahas bas di Genting Highlands yang mengorbankan 37 penumpang di Kilometer 3.6, Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur pada 21 Ogos lalu.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pihaknya memberi jaminan bahawa laporan penuh siasatan nahas itu akan dimaklumkan kepada umum dan ia menggambarkan ketelusan kerajaan menangani isu berhubung kemalangan kenderaan komersial yang membawa penumpang.

"Saya sendiri telah mengadakan pertemuan dengan pihak pengurusan kanan Genting Highlands Berhad dan meminta mereka bekerjasama dengan pihak yang terlibat dalam penyiasatan nahas ini.

"Saya sudah mengarahkan semua pihak terlibat untuk menyiasat secara menyeluruh dan telus terhadap setiap laporan yang dikeluarkan," katanya pada Mesyuarat Agung Tahunan Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) kali ke-54 di sini malam kelmarin.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Diabetes semakin menakutkan

Posted:

Diabetes semakin menakutkan

Diabetes semakin menakutkan

KUALA LUMPUR - Kira-kira 2.6 juta rakyat Malaysia kini menghidap penyakit diabetes sekali gus mencetuskan kebimbangan kerajaan apabila kira-kira RM2 bilion terpaksa dibelanjakan bagi merawat penyakit itu setiap tahun.

Ini bermakna setiap pesakit perlu mengeluarkan belanja kira-kira RM770 bagi merawat penyakit tersebut dalam setahun.

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr. Lokman Hakim Sulaiman berkata, ia merupakan anggaran kasar bagi pesakit yang menerima rawatan di hospital kerajaan dan swasta.

Beliau berkata, perbelanjaan yang besar itu merupakan satu bebanan yang secara tidak langsung akan memberi kesan tidak baik kepada pembangunan sosioekonomi negara.

"Jadi saya menyarankan agar semua individu di Malaysia supaya lebih peka dan mengambil berat tentang penyakit diabetes serta berusaha menangani masalah itu secara menyeluruh.

"Kos rawatan untuk pesakit kencing manis adalah mahal. Kebanyakan ibu bapa tidak mampu membayar alat rawatan termasuk alatan bagi memeriksa tahap diabetes mereka," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Jawatankuasa pemantau GST ditubuhkan

Posted:

Jawatankuasa pemantau GST ditubuhkan

Jawatankuasa pemantau GST ditubuhkan

IPOH - Jawatankuasa Pemantauan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dijangka ditubuhkan akhir tahun ini akan memantau secara menyeluruh dan menerangkan kepada rakyat di peringkat akar umbi berhubung pelaksanaan GST.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, selain penerangan di peringkat kementerian, agensi pusat dan negeri serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO), penjelasan berhubung pelaksanaan GST akan dipanjangkan sehingga ke peringkat Parlimen.

"Kita telah merangka selepas sidang Parlimen kali ini selesai, kita akan terus turun ke bawah sehingga ke kawasan Parlimen supaya dapat difahami oleh rakyat sepenuhnya mengenai GST," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Deepavali Parlimen Tambun di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved