Jumaat, 25 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Iran beri amaran hubungan dengan KL akan terjejas

Posted:

Iran beri amaran hubungan dengan KL akan terjejas

Iran beri amaran hubungan dengan KL akan terjejas

HASSAN


TEHERAN - Kementerian Luar Iran memberi amaran bahawa hubungan negaranya dengan Malaysia akan terjejas ekoran keputusan sebuah mahkamah yang menjatuhkan hukuman mati ke atas dua wanita warga Iran.

Timbalan Menteri Luar Iran, Hassan Ghashghavi berkata, hukuman mati itu akan memberi kesan yang negatif dalam hubungan melibatkan Kuala Lumpur dengan Teheran.

Kenyataan itu dibuat selepas terdapat laporan yang menyebut dua wanita Iran, Shahrzad Mansour, 31, dan Neda Mostafaei, 26, dihukum gantung sampai mati kerana kesalahan menyeludup dadah methamphetamine ke Malaysia pada Disember 2010.

Menurut Hassan, hubungan persahabatan dan kesetiakawan antara Iran dan Malaysia akan dapat diteruskan jika hukuman tersebut tidak dilaksanakan.

Menurut ketua polis antidadah Iran, Kolonel Ali Moayedi, para penyeludup dadah telah berjanji dengan wanita tersebut untuk memberikan lawatan percuma ke Malaysia.

Malaysia merupakan destinasi pelancongan yang menjadi tumpuan warga Iran kerana peraturan visanya adalah mudah, kata Ali.

Sebagai pertukaran, pasangan wanita itu diminta untuk membawa beg yang mengandungi barang makanan tetapi ia juga diisi dengan dadah tersebut. - Agensi

Jet pejuang Switzerland terhempas

Posted:

Jet pejuang Switzerland terhempas

Jet pejuang Switzerland terhempas


BEBERAPA anggota penyelamat mencari bangkai jet pejuang F/A-18 selepas ia terhempas di kawasan pergunungan dekat Alpnachstad, Switzerland kelmarin.- REUTERS


GENEVA - Tentera Switzerland mengesahkan seorang anggota tenteranya terbunuh selepas sebuah jet pejuang F/A-18 terhempas di tengah negara ini kelmarin.

Jabatan Pertahanan Persekutuan menyatakan, mayat anggota tentera itu telah ditemui tetapi identitinya tidak didedahkan.

Seorang lagi kru yang menaiki pesawat itu juga masih belum ditemui.

Menurut satu kenyataan jabatan itu yang dikeluarkan semalam, mayat seorang lagi kru tersebut masih belum ditemui di lokasi jet berkenaan terhempas.

Jet dua tempat duduk buatan Amerika Syarikat itu terhempas dalam cuaca buruk pada waktu tengah hari dekat Alpnachstad.

Kawasan tersebut berdekatan dengan kawasan Tasik Lucerne di negeri Bern.

Anggota-anggota pasukan penyelamat telah menemui kotak hitam di lokasi nahas.

Menurut pihak tentera, terdapat harapan tipis untuk menemui seorang anggota tentera itu yang kini masih hilang.

Ketika kejadian, jet tersebut melakukan pusingan U pada ketinggian yang rendah sebelum ia terhempas di kawasan pergunungan. - Agensi

Gadis 17 tahun dapat wajah baharu

Posted:

Gadis 17 tahun dapat wajah baharu

Gadis 17 tahun dapat wajah baharu


Gambar Jianmei yang menunjukkan tisu kulit membesar di dadanya ditayangkan di sebuah hospital di Fuzhou pada 11 Oktober lalu.- Agensi


BEIJING - Seorang gadis berusia 17 tahun, Xu Jianmei telah menjalani pembedahan muka selepas dia kehilangan dagu, kelopak mata dan sebahagian telinganya dalam satu kebakaran semasa berusia lima tahun, lapor agensi berita Xinhua semalam.

Jianmei yang berasal dari sebuah kampung nelayan di wilayah Fuji menjalani pembedahan itu di sebuah hospital Fuzhou dalam wilayah tersebut.

Ketika kecil, dia tidak dapat menjalani pembedahan muka kerana keluarganya miskin.

Namun, pada tahun lalu, dia berpeluang menjalani pembedahan itu selepas doktor-doktor mencadangkan kulit muka baharunya diambil dari dadanya.

Sepasukan doktor menggunakan satu urat darah dari paha Jianmei dan menanam di dadanya dengan tujuan untuk menghasilkan tisu kulit.

Tisu kulit itu kemudian membesar di dada kirinya.

Justeru, tisu kulit itu akan digunakan untuk membetulkan semula muka gadis tersebut.

Beberapa peringkat pembedahan kemudian dilakukan ke atas gadis itu.

Peringkat akhir pembedahan itu berjaya dilakukan pada Isnin lalu.

Doktor-doktor percaya bahawa luka pada wajah gadis tersebut akibat pembedahan akan hilang dalam tempoh beberapa minggu lagi. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved