Sabtu, 12 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Starbucks bantah penutupan kerajaan AS

Posted:

Starbucks bantah penutupan kerajaan AS

Starbucks bantah penutupan kerajaan AS

SCHULTZ


NEW YORK - Syarikat Starbucks Corp merancang mengedar petisyen kepada para pelanggannya di seluruh Amerika Syarikat (AS) untuk mendesak para wakil rakyat membuka semula operasi agensi persekutuan kerajaan sekali gus mengelak kegagalan negara membayar hutang, kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) rangkaian kedai kopi berkenaan, Howard Schultz kelmarin.

Schultz berkata, beliau mengambil tindakan tersebut kerana menyedari rakyat AS tiada platform untuk meluahkan kemarahan dan kekecewaan mereka berhubung penutupan sebahagian agensi kerajaan kerajaan pada minggu lalu.

Penutupan itu berlaku apabila anggota-anggota Parti Republikan di Dewan Perwakilan yang enggan meluluskan bajet baharu untuk pentabiran Presiden AS, Barack Obama yang menganggotai Parti Demokrat.

Perbalahan antara wakil rakyat kedua-dua pihak itu juga melibatkan had hutang untuk kerajaan AS.

Ketika ini had hutang AS ialah AS$16.7 trilion (RM53.08 trilion).

Salinan petisyen itu boleh didapati di kedai Starbucks, secara dalam talian dan iklan yang boleh dikoyak dalam akhbar New York Times, Wall Street Journal, USA Today dan Washington Post bermula semalam.

Orang ramai juga boleh membawa petisyen yang telah ditandatangani ke kedai Starbucks atau menandatanganinya di rangkaian kedai kopi itu sepanjang hujung minggu ini.

Schultz turut menghantar beberapa pucuk surat kepada ahli-ahli perniagaan bagi menggalakkan mereka menandatangani inisiatif tersebut.

"Saya sudah bercakap dengan separuh daripada 30 ketua syarikat yang tersenarai di bursa Industri Dow Jones," kata Schultz.

"Setiap CEO yang saya hubungi berkongsi kebimbangan dan kemarahan saya berhubung situasi di Washington," tambahnya.

Pentadbiran Obama telah memberi jaminan untuk memberi maklum balas terhadap petisyen itu yang mempunyai 100,000 tandatangan itu dalam tempoh 30 hari. - Agensi

Shah Rukh dedah punca filem Bollywood laris

Posted:

Shah Rukh dedah punca filem Bollywood laris

Shah Rukh dedah punca filem Bollywood laris


GAMBAR fail menunjukkan beberapa orang berdiri di tepi poster filem Chennai Express di sebuah pawagam di Kaherah pada 3 Oktober lalu.


SYDNEY - Bintang filem terkenal India, Shah Rukh Khan menganggap filem-filem Bolyywood menjadi popular disebabkan terdapat semangat kekeluargaan yang ditampilkan di dalam filem tersebut, lapor agensi berita AFP semalam.

Shah Rukh turut menyatakan selain semangat kekeluargaan itu, tarian dan lakonan yang serius telah menyebabkan filem-filem Bollywood menjadi popular dalam kalangan penonton.

"India mempunyai kepelbagaian penduduk yang berjumlah 1.2 bilion dan terdapat golongan yang tidak terlalu kaya di beberapa tempat.

"Apabila seseorang itu menonton televisyen, mereka akan berfikir ia merupakan satu majlis untuk seisi keluarga untuk sepanjang tahun.

"Justeru, nenek dan cicit juga menonton filem di pawagam," katanya kepada Perbadanan Penyiaran Australia di sini.

Dia menyatakan demikian sebelum menamatkan lawatannya ke Sydney untuk menghadiri festival seni Parramasala.

Menurut Shah Rukh, ekoran tabiat menonton penduduk India itu, seseorang itu perlu menghasilkan filem yang menampilkan aksi-aksi menarik untuk setiap orang.

Antara aksi itu adalah seperti terdapat adegan pergaduhan, menyanyi, menangis, kegembiraan, lagak ngeri dan kemuncak kepada jalan cerita yang dipertontonkan kepada orang ramai.

Shah Rukh pernah berlakon dalam filem Chennai Express yang mencipta kutipan pecah panggung di India.

Menurutnya, semangat kekeluargaan dalam filem-filem Bollywood itu telah menjadi daya tarikan untuk penonton dari negara lain menonton filem-filem Bollywood.

"Beberapa peminat di Jerman menyatakan, filem-filem India menyediakan elemen itu yang menyebabkan anda berasa tersentuh (dengan unsur-unsur kekeluargaan)," katanya.

"Ia menyebabkan anda terasa kembali kepada budaya dan tempat asal anda. Orang ramai mahu mengimbas kenangan lama dan semua perkara yang baik-baik," katanya. - Agensi

Bakal jemaah banjiri kota Mekah

Posted:

Bakal jemaah banjiri kota Mekah

Bakal jemaah banjiri kota Mekah

SEJUMLAH bakal haji keluar selepas mereka mengerjakan solat Jumaat di Masjidilharam di Mekah semalam.


MEKAH - Beratus-ratus ribu orang Islam mula membanjiri kota suci ini sebelum ibadah haji bermula selepas kerajaan Arab Saudi mengeluarkan amaran keras supaya perhimpunan terbesar di dunia itu tidak dipolitikkan.

Dua hari sebelum musim haji bermula, sekitar sejuta penganut Islam mengerjakan solat Jumaat di Masjidilharam.

Imam solat Jumaat berkenaan, Sheikh Saleh bin Mohammed Al-Taleb meminta ibadah haji kali ini berjalan dengan aman dan tenteram.

Beliau turut meminta umat Islam supaya bersatu dan berhenti daripada bertelingkah sesama sendiri.

Dalam perkembangan berkaitan, pihak berkuasa meningkatkan persediaan dengan pihak polis menutup sebahagian besar pintu masuk ke Masjidilharam daripada dilalui kenderaan awam.

Ibadah haji termasuk dalam Rukun Islam dan wajib dikerjakan sekali dalam seumur hidup orang Islam yang berkemampuan.

"Saya amat teruja dan amat gembira. Saya berasa diri saya amat bertuah kerana dapat mengerjakan haji," kata seorang kakitangan kerajaan berusia 56 tahun dari Malaysia, Hamza Suleiman.

"Saya mendaftar untuk mengerjakan haji 10 tahun lalu dan tahun ini giliran saya telah tiba. Saya sebenarnya mahu melawat tempat suci ini pada setiap tahun," ujarnya kepada agensi berita AFP di pekarangan Masjidilharam.

Seorang ahli perniagaan Mesir, Ahmad al-Bahrawi pula memberitahu: "Ia merupakan satu perasaan yang tidak dapat diungkapkan apabila saya memasuki Masjidilharam dan melihat Kaabah.

Ahmad yang ditemani oleh isterinya mengerjakan ibadah haji untuk kali keenam pada tahun ini.

Berikutan kebimbangan berhubung virus Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS) yang telah menyebabkan 51 kematian di Arab Saudi dan pencemaran asap kenderaan, sejumlah jemaah dan pengawal keselamatan memakai penutup muka.

Mereka turut menutup kepala untuk berlindung daripada cuaca panas.

Menteri Kesihatan Arab Saudi, Abdullah Al-Rabaia dipetik sebagai memberitahu kelmarin bahawa tiada kes MERS yang dilaporkan dalam kalangan jemaah.

Beberapa pegawai berkata, sekitar 1.4 juta jemaah telah tiba dari luar negara.

Pihak berkuasa menjangka sejumlah dua juta jemaah akan melakukan ibadah haji pada tahun ini.

Angka tersebut jauh menurun berbanding jumlah 3.2 juta jemaah pada tahun lalu.

Pengurangan itu antara lain berpunca daripada kerja pembesaran di kawasan sekitar Masjidilharam dan kebimbangan tentang wabak SARS.

Sekatan jalan raya diadakan di semua laluan menuju ke tempat suci itu oleh pihak berkuasa bagi memastikan jemaah yang tidak mempunyai permit haji diarah supaya berpatah balik.

Ketika pergolakan terus melanda dunia Arab, Menteri Dalam Negeri, Putera Mohamed bin Nayef memberi amaran kepada para jemaah agar tidak mengeksploitasi ibadah haji untuk kepentingan politik.

"Negara ini mengambil serius semua kemungkinan terutamanya apabila Arab Saudi dijadikan sasaran kempen pengganas sejak kebelakangan ini termasuk kota suci ini," katanya.

"Haji bukan tempat untuk pertelingkahan politik dan perbezaan mazhab," tambah menteri berkenaan.

Ibadah haji tahun ini bermula esok dan berakhir pada 18 Oktober ini.

Pihak berkuasa Arab Saudi mengerahkan seramai 95,000 anggota pasukan keselamatan untuk membantu Kementerian Pertahanan dan perisikan bagi memastikan musim haji kali ini berjalan lancar.

"Pemerintah Arab Saudi juga meluluskan kewujudan 40,000 anggota pasukan khas untuk mengawal keselamatan pada musim haji," katanya. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved