Ahad, 15 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Ruhana dekati hati pembaca wanita

Posted:

Ruhana dekati hati pembaca wanita

Ruhana dekati hati pembaca wanita

Oleh SUHANA VERU

BIARPUN bergelar seorang guru, Ruhana tetap meluangkan masa untuk menulis kerana ingin berdakwah kepada masyarakat.


SEJAK berusia 16 tahun, Ruhana Md. Zaki, 37, sudah menghantar bahan penulisannya kepada pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Tanpa diduga, hasil puisi yang berjudul Dari Puncak Menara Suci itu memenangi tempat pertama dan berjaya membawa pulang wang tunai sebanyak RM300. Malah, sajak itu juga terpilih untuk disiarkan di dalam majalah Dewan Siswa.

Bertitik tolak daripada kemenangan pertama, anak jati Perak itu mula menyedari kemahirannya lantas giat menghantar sajak dan puisi kepada semua syarikat penerbitan. Ternyata, banyak sajak dan puisinya itu mendapat tempat di syarikat-syarikat penerbitan.

Sebaik tamat Sijil Pelajaran Malaysia, beliau yang juga seorang penulis cerpen, novel dan puisi terus menyumbang karyanya sehinggalah berjaya menjadi seorang guru di Sekolah Kebangsaan Damansara Jaya (1), Petaling Jaya pada tahun 2004.

Hakikatnya, walaupun bergelar guru, ia tidak menjadi halangan untuk Ruhana terus menulis.

"Meskipun sibuk dengan kerjaya, saya cuba membahagikan masa sebaik mungkin. Biasanya saya menyiapkan kerja sekolah sebelum balik rumah.

"Ketika di rumah, saya mahu meluangkan masa dengan suami dan anak-anak. Di samping itu, saya juga akan memperuntukkan masa selama satu jam untuk menulis satu bab novel," katanya ketika ditemui di Petaling Jaya baru-baru ini.

Menurut guru agama itu lagi, beliau sanggup menulis kerana ia menjadi satu tanggungjawab selain mempunyai komitmen dengan syarikat penerbitan.

Apa yang penting, Ruhana melihat tugas menulis sebagai langkah berdakwah kepada masyarakat.

"Sebagai penulis, saya bukan sekadar menulis bahkan mendidik masyarakat dengan menyelitkan elemen-elemen positif," tuturnya.


KEBANYAKAN hasil karya Ruhana bergenre agama, rumah tangga dan kisah cinta.


Pembaca berubah

Menyentuh mengenai pengalaman sepanjang menulis buku, beliau menceritakan sebuah bukunya yang berjudul Kerana-Mu Aku Berubah berjaya menarik pembaca mendekati Allah.

Buku berkenaan mengajak pembaca mencintai Islam kerana ia jalan yang diredai Allah dan Dia sentiasa menyediakan jalan pulang seluas lautan dan setinggi langit. Malah dosa setinggi gunung serta setiap kekhilafan masih boleh diampun dengan keinsafan dan taubat yang bersungguh-sungguh.

"Saya menerima banyak maklum balas positif daripada pembaca terutamanya golongan wanita. Mereka mendakwa selepas membaca buku ini, mereka mula menutup aurat.

"Saya tidak mengetahui bab mana yang mengubah hati mereka ke arah kebaikan," katanya sambil mengakui tidak pernah memikirkan mengenai royalti kerana menulis adalah satu dakwah.

Ruhana yang telah menghasilkan lebih 10 buah buku dan tujuh novel genre agama, rumah tangga, kisah pelajar dan percintaan memberitahu, beliau gemar menulis buku-buku yang bercirikan keislamanan.

"Misalnya buku Surat Daripada Tuhan. Setiap bab dalam buku ini terdapat ayat-ayat al-Quran. Saya mengambil satu contoh dan mengaitkan dengan kehidupan.

"Lazimnya, kita mengetahui dan membaca al-Quran, namun kita tidak faham makna di sebalik ayat-ayat itu. Jadi, saya menggunakannya dan mengolahkan ayat-ayat berkenaan dalam satu jalan penceritaan yang santai," jelasnya lagi.

Buku yang berharga RM19.90 dan setebal 349 muka surat itu merupakan sebuah buku motivasi islamik.

Dalam pada itu, beliau memberitahu buku-buku berkaitan agama memerlukan kajian terperinci kerana ia melibatkan fakta. Jadi, beliau banyak membuat rujukan dan penyelidikan menerusi hadis dan bertanya kepada pakar-pakar agama.

"Saya tidak mahu sebarang kesalahan berlaku, jadi saya banyak membuat rujukan sebelum menulis," ujarnya lagi.

Anak sulung daripada lima adik-beradik itu juga menulis buku-buku untuk Jabatan Pelajaran Selangor dan Kementerian Pelajaran Malaysia sejak enam tahun lalu.

"Ia sebagai bahan bacaan tambahan kepada guru dan pelajar. Malah, saya menulis buku untuk murid-murid Sekolah Kebangsaan Jenis Cina dan Tamil di seluruh Malaysia.

"Antaranya, buku Guru Jutawan Akhirat, Ikhtiar Hidup dan Kuliah Tiga Minit," ujarnya yang turut menjadi panel pertandingan menulis anjuran dua jabatan tersebut.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved