Selasa, 24 September 2013

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Fokus promosi, material bacaan berkualiti

Posted:

Fokus promosi, material bacaan berkualiti

Fokus promosi, material bacaan berkualiti

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my

PERBINCANGAN mengenai sama ada internet akan mengambil alih tugas media cetak sudah begitu banyak dibincangkan.

Seperti yang dijangka, jawapan dan hujah yang diberikan jarang sekali mencapai titik temu. Satu ke barat dan satu lagi ke timur.

Ada orang yang selesa menatap skrin komputer, tablet atau telefon pintar. Tetapi, ada juga yang lebih senang memegang kertas dan membelek setiap halaman demi memenuhi keinginan membaca.

Pada tahun 2010, taikun media veteran Amerika Syarikat (AS), Sumner Redstone meramalkan akhbar dan media cetak lain akan berkubur dalam tempoh dua tahun kerana peranannya diambil alih oleh internet.

Alasan Redstone berpaksikan aspek tekanan kos dan trend pengiklanan. Akhbar serta majalah secara relatifnya lebih mahal untuk dihasilkan dan diedar. Itu belum dicampur dengan kos para pekerja yang terlibat dalam kitaran penghasilan bahan bacaan tersebut.

Redstone berpendapat, perolehan daripada pengiklanan dan langganan sudah tidak lagi cukup untuk menyokong operasi sedia ada, apatah lagi untuk membuat untung.

Berbeza dengan laman web, ia tidak memerlukan kos operasi dan penyelenggaraan yang banyak.

Jadi, untuk kekal relevan, perubahan dan adaptasi terpaksa dibuat. Itulah realiti yang berlaku di AS dan Eropah sekarang.

Namun, editor kanan agensi berita Reuters, Jack Shafer tidak bersetuju. Shafer menyifatkan pembacaan elektronik sebagai superfisial. Beliau juga menganggap media cetak terutama akhbar menuntut lebih perhatian dan berhubung dengan pembacanya. Inilah antara sebab kenapa ia akan tetap diminati.


ARTIKEL dalam Mekanika Malaysia melibatkan semua segmen kenderaan.


"Akhbar juga mendedahkan anda kepada topik-topik dan idea yang tidak akan anda cari sendiri di internet," jelas Shafer.

Jelas, pengasas laman web pemotoran berbahasa Melayu, Afzannizam Zainuddin, 31, dan rakannya, Ridhwan Nagib, 26, menyokong ideologi Redstone.

Biarpun masih kabur bilakah internet akan menjadi begitu berkuasa, mereka berdua yakin laman web sebegini mempunyai potensi yang cukup besar.

Sebenarnya, sesi sumbang saran untuk membangunkan laman web www.mekanika.com.my (Mekanika Malaysia) tercetus pada Disember 2012. Sebulan kemudian, Mekanika Malaysia lahir dan beroperasi secara rasmi.

"Saya menggunakan Sistem Pengurusan Kandungan (CMS) untuk tujuan pemprosesan, penerbitan, penyuntingan dan mengubah suai bahan bacaan laman web ini," kata Ridhwan yang merupakan graduan jurusan Sains Komputer Media Interaktif dari Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM).

Enam kategori

Fokus utamanya adalah untuk berkongsi perkembangan automotif semasa, terutama di pasaran tempatan selain melaporkan apa yang berlaku dalam dunia pemotoran antarabangsa. Ia juga menyediakan satu kolum khas untuk peranti atau gajet.

Menurut Afzannizam yang lebih selesa dipanggil Nizam, penghasilan laman web itu dicetuskan atas rasa prihatin dan reaksi terhadap kurangnya sumber maklumat berkaitan skop yang dinyatakan dalam bahasa Melayu.

Melihat dari sudut pembaca pula, beliau berpendapat sumber bacaan di laman web sedia ada jarang memberi penekanan kepada kualiti laporan. Malah, tingkat penggunaan bahasa itu sendiri kadangkala tidak dihiraukan.

Keistimewaan Mekanika Malaysia terletak pada variasi kandungannya. Bagi memudahkan pembaca mencerna apa yang dibaca, material dibahagikan kepada enam kategori iaitu buletin, modifikasi, motosikal, prebiu atau pandu uji, automotif dunia dan peranti. Pastinya laman web tersebut boleh dijadikan sumber utama para pembaca.


NIZAM (baju biru) bersyukur kerana usahanya mendapat sokongan rakan-rakan.


"Cabaran paling besar kami, pastinya kekangan masa untuk mengemas kini laman web ini dengan bahan bacaan yang berkualiti pada setiap hari.

"Promosi berkesan juga bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilaksanakan. Kami terpaksa memikirkan sesuatu yang berbeza demi menaikkan jumlah kunjungan ke laman web ini," jelas Ridhwan.

Katanya, usaha memperkenalkan laman web itu dimulakan menerusi penganjuran peraduan Mekanika Malaysia - Shell Helix. Berlangsung selama sebulan pada Mei lalu, lapan pemenang bertuah dihadiahkan dengan sebotol minyak pelincir Shell Helix bernilai RM218. Pembaca hanya perlu menjawab soalan-soalan mudah berdasarkan video Shell Helix Driven to Extremes di YouTube.

Memanfaatkan kemahiran fotografinya, Nizam tahu bahawa peminat fesyen memang ramai. Jadi, beliau cuba untuk menggabungkan elemen fesyen dengan kereta. Bagi tujuan itu, Nizam pernah bekerjasama dengan butik Shawn Sinar Sutera dan pereka fesyen, WanPa dalam beberapa sesi fotografi.

Aspek promosi diperkukuhkan menerusi kerjasama dengan pengeluar kenderaan. Mekanika Malaysia dijadual akan turut sama mempromosikan kempen hibrid Honda iaitu The Honda Hybrid Family Road Trip 2013 yang dijangka berlangsung hingga akhir tahun ini.

Memandangkan Mekanika Malaysia masih terlalu baharu, purata pelawat setiap hari adalah sekitar 200 sehingga 300 kunjungan.

Namun, dengan pendedahan dan promosi berterusan yang telah dirancang, Nizam dan Ridhwan yakin jumlah pelawat akan terus meningkat pada masa hadapan.


GABUNGAN elemen fesyen dan jentera terbaharu di pasaran.


"Tentunya kami berhasrat untuk mengembangkan lagi liputan laman web ini dan menarik lebih ramai pengunjung.

"Di samping itu, kami juga berharap Mekanika Malaysia diberi peluang oleh para pengeluar kenderaan, gajet dan pengiklan untuk sukses seperti laman web pemotoran berbahasa Inggeris," kata Nizam.

Banjir terburuk di Rusia

Posted:

Banjir terburuk di Rusia

Banjir terburuk di Rusia


HUJAN lebat sejak Julai lalu menyebabkan wilayah Timur Jauh Rusia dilanda banjir terburuk dalam tempoh 120 tahun.


HUJAN lebat dan berterusan yang melanda Rusia dan China sejak penghujung Julai lalu menyaksikan paras Sungai Amur sungai kesepuluh terpanjang di dunia, meningkat kepada paras tertinggi dalam sejarah.

Keadaan itu menyaksikan keseluruhan Bandar Khabarovsk di wilayah Timur Jauh Rusia ditenggelami air. Tragedi itu disifatkan sebagai banjir terburuk yang pernah melanda negara itu dalam tempoh 120 tahun.

Menurut laporan agensi keselamatan Rusia, Emercom, banjir tersebut telah menjejaskan kira-kira 34,000 orang penduduk yang meliputi 130 penempatan di 25 bandar-bandar kecil di wilayah itu.


SEORANG penduduk memeriksa barang-barang di kediamannya yang rosak teruk ditenggelami air.


Sungai Amur, yang menghubungkan sempadan kedua-dua negara itu telah meningkat ke paras tertinggi iaitu tujuh meter berbanding paras biasa dua meter. Limpahan sungai menyebabkan puluhan ribu penduduk terpaksa meninggalkan kediaman mereka dan berpindah ke tempat lebih selamat.

"Kami tidak pernah melihat banjir berskala besar seperti ini. Banjir menenggelami seluruh wilayah bermula dari Teluk Baikal sehingga ke Lautan Pasifik," kata Ketua Jabatan Kaji Cuaca Pusat, Alexander Frolov dalam satu kenyataan yang disiarkan di saluran televisyen Rossiya 24.

Katanya, Kementerian Kecemasan Rusia telah memindahkan lebih 17,500 penduduk di tiga wilayah yang terjejas teruk iaitu di sekitar Amur, Khabarovsk dan wilayah autonomi Yahudi.


ARUS banjir hampir menenggelamkan sebuah stadium di wilayah Timur Jauh Rusia.


"Mereka dipindahkan sebaik sahaja paras sungai meningkat kepada 6.2 meter, iaitu paras tertinggi yang pernah direkodkan setakat ini.

"Proses pemindahan penduduk akan diteruskan ke bandar-bandar berhampiran memandangkan paras sungai masih terus meningkat," ujarnya.

Persatuan Palang Merah Rusia telah melancarkan misi khas menyalurkan pelbagai barangan keperluan asas seperti makanan dan ubat-ubatan kepada penduduk terlibat.

Pertubuhan itu turut bekerjasama dengan pihak berkuasa dan agensi badan bukan kerajaan yang lain untuk membina penempatan sementara kepada penduduk.


KIRA-KIRA 34,000 penduduk telah dipindahkan ke pusat penempatan sementara.


Misi menyelamat

Menurut wakil Persatuan Palang Merah Antarabangsa, Stephen Ryan, pihaknya telah menyalurkan bantuan sebanyak RM1.4 juta daripada Tabung Kecemasan Bantuan Bencana untuk membantu Pertubuhan Palang Merah Rusia.

"Ia bagi membantu melancarkan kerja-kerja bantuan dan usaha menyelamat yang dijalankan ketika ini. Persatuan berkenaan akan menyediakan bantuan seperti selimut, ubat-ubatan, makanan dan sebagainya," jelasnya.

Presiden Rusia, Vladimir Putin turut berkesempatan meluangkan masa melawat kawasan-kawasan yang terjejas akibat banjir.


ANGGOTA pasukan keselamatan Rusia bertungkus-lumus membina benteng pasir untuk menghalang banjir.


"Kami berharap penduduk dapat bertenang dan bersabar. Pihak berkuasa sedang melakukan pelbagai usaha menyelamat," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen Rusia.

Putin turut berjanji untuk melipat gandakan usaha bantuan kemanusiaan yang sedang dilaksanakan di samping berusaha membayar pampasan kepada mangsa-mangsa terlibat.

Selain itu, beliau turut memecat wakil Rusia di wilayah itu, Viktor Ishayev dan mengarahkan Moscow menyiasat punca berlakunya banjir.

Penganalisis ekonomi berpendapat kerugian akibat banjir dianggarkan mencecah RM3.3 bilion.

"Bencana kali ini lebih dahsyat berbanding banjir kilat di Krymsk tahun lalu yang mengorbankan lebih 171 penduduk," kata satu sumber yang enggan dikenali.

Kementerian Pengangkutan Rusia melaporkan jalan raya sejauh 280 kilometer dan 71 jambatan turut musnah dilanda banjir. Keadaan itu mengakibatkan ribuan penduduk di beberapa kawasan terputus hubungan.

Harga makanan juga meningkat 10 peratus dengan makanan asas seperti roti, telur, gula dan ayam meningkat paling mendadak.

Menurut Kementerian Pertanian Rusia, di setengah kawasan, harga gula naik sebanyak 7.4 peratus dalam tempoh seminggu manakala telur sehingga 17 peratus.

Model Blackberry tercanggih

Posted:

Model Blackberry tercanggih

Model Blackberry tercanggih

Oleh HAFIZ AHMAD
mohammadhafiz.ahmad@kosmo.com.my


BLACKBERRY Z30 menampilkan teknologi terkini dengan beberapa fungsi tambahan.


SEJAK akhir-akhir ini, syarikat telefon pintar seakan berlumba-lumba memperkenalkan produk baharu dengan teknologi dan fungsi yang telah dimajukan. Tidak ketinggalan, telefon pintar Blackberry hadir dengan pilihan terkini iaitu Blackberry Z30.

Ia dikatakan model Blackberry dengan skrin terbesar, laju dan canggih mendahului deretan produk terdahulu. Menggunakan sistem operasi Blackberry 10 OS versi 10.2, telefon pintar ini mempunyai paparan skrin lima inci (12.7 sentimeter).

Antara fungsi terbaharu yang diperkenalkan ialah hub utama Blackberry yang menjadi pusat pengurusan mesej dan pemberitahuan aplikasi. Ia berkebolehan untuk mengutamakan sebarang mesej atau panggilan daripada individu yang berkepentingan seperti ahli keluarga. Selain itu, ia juga menyusun e-mel, rangkaian sosial, akaun-akaun lain bagi memudahkan pengguna mendahulukan sebarang informasi penting.

Sistem Blackberry 10 OS versi 10.2, membolehkan pengguna membaca mesej baharu tanpa perlu meninggalkan aplikasi yang digunakan. Sebagai contoh, jika seseorang sedang membuka aplikasi laman sosial Facebook, dia tidak perlu ke menu utama untuk membalas, hanya perlu baca dan membuat balasan mesej pada waktu itu.

Dilengkapi teknologi Super Amoled membuatkan paparan skrin lebih luas, jelas dan mantap. Pemproses 1.7 GHz membuatkan permainan video lancar, laju dengan imej yang terperinci.

Selain itu, produk baharu Blackberry ini juga disertakan pembesar suara stereo yang menghasilkan bunyi mengagumkan.

Usah risau dengan jangka masa ketahanan bateri kerana Blackberry Z30 mempunyai bateri 2880 mAh yang membolehkan pengguna menggunakan telefon selama 25 jam.

Sistem Blackberry 10 OS versi 10.2 dijangkakan boleh dimuat turun oleh pengguna Blackberry Z10, Q10 dan Q5 bermula pertengahan Oktober.

Blackberry Z30 akan dijual secara eksklusif menerusi Celcom pada 5 Oktober 2013 sebelum dipasarkan ke seluruh negara mulai 19 Oktober 2013.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved