Ahad, 29 September 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Konflik di Zamboanga berakhir

Posted:

Konflik di Zamboanga berakhir

Konflik di Zamboanga berakhir

PEMANDANGAN dari udara menunjukkan beberapa kediaman terbakar dalam pertempuran antara tentera Filipina dengan pemberontak MNLF pada Rabu lalu.- REUTERS


ZAMBOANGA - Konflik berdarah selama tiga minggu antara tentera kerajaan dan pemberontak yang menawan hampir 200 tebusan di selatan Filipina berakhir dengan semua tawanan selamat, kata Setiausaha Pertahanan, Voltaire Gazmin semalam.

Gazmin berkata, kini hanya tinggal segelintir pemberontak Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) yang masih bersembunyi.

"Mereka kini diburu oleh pihak tentera di pinggir bandar raya ini," katanya.

"Pihak berkuasa juga cuba untuk menentukan sama ada komander (MNLF) Habier Malik yang mengetuai serangan pada 9 September lalu sudah mati," tambah Gazmin.

Lebih 200 orang terbunuh dalam pertempuran itu termasuk 166 pemberontak. Ia merupakan antara serangan paling berdarah dan lama pernah dilancarkan oleh kumpulan pemberontak di Mindanao.

"Saya boleh katakan bahawa krisis ini sudah berakhir. Kami mencapai misi kami," kata Gazmin.

Menurutnya, seramai 4,500 askar dan anggota polis terlibat dalam konfrontasi itu dengan seramai 195 tebusan telah diselamatkan, melarikan diri atau dibebaskan.

Pertempuran itu yang turut melibatkan penggunaan bom tangan dan serangan mortar, memaksa lebih 100,000 penduduk meninggalkan rumah mereka untuk mencari perlindungan di kem-kem sementara.

Beribu-ribu buah rumah turut musnah. Setakat ini, polis dan tentera masih berusaha membersihkan beberapa kawsan daripada sisa pertempuran, termasuk bom tangan yang tidak meletup dan jerangkap samar.

Kepungan ke atas bandar raya ini bermula apabila kumpulan gerila MNLF yang lengkap bersenjata tiba dari pulau-pulau terpencil dengan menaiki beberapa buah bot tetapi kemaraan mereka dihalang oleh tentera dan polis.

Kumpulan tersebut didakwa mahu menawan kota raya ini dan menaikkan bendera MNLF di bangunan Dewan Bandar Raya Zamboanga.

Pemberontak kemudian menyerbu lima kawasan perkampungan tepi pantai dan menjadikan sejumlah penduduk sebagai tebusan sebelum dikepung oleh tentera Filipina.

Presiden Benigno Aquino III yang terbang ke Zamboanga telah mengarahkan pihak tentera supaya melancarkan serangan selepas pemberontak MNLF enggan membebaskan tebusan mereka.

MNLF menuduh Manila mungkir janji kerana mengadakan rundingan damai dengan sebuah kumpulan pemisah terbesar di Mindanao, Barisan Pembebasan Islam Moro. - AP

Gempa bumi kuat gegar barat daya Pakistan

Posted:

Gempa bumi kuat gegar barat daya Pakistan

Gempa bumi kuat gegar barat daya Pakistan


MANGSA-MANGSA gempa bumi Pakistan diberi bantuan khemah di sebuah lokasi di Awaran, barat daya Pakistan semalam.- AFP


ISLAMABAD - Satu gempa bumi kuat berukuran 6.8 pada skala Richter menggegarkan barat daya Pakistan semalam beberapa hari selepas rantau berkenaan dilanda gempa yang meragut lebih 300 nyawa.

Menurut pusat Penyelidikan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran baharu itu pada pukul 12.34 tengah hari (waktu tempatan)

Ia berpusat 96 kilometer (km) ke timur laut daerah Awaran pada kedalaman 14km di bawah permukaan bumi.

"Ini bukan gegaran susulan tetapi, satu gempa bumi berasingan," kata Pengarah Pusat Seismik Pakistan, Zahid Rafi di saluran Geo TV.

Bagaimanapun, ketua ahli meteorologi Pakistan, Arif Mehmood memberitahu saluran televisyen Express News bahawa gegaran semalam berukuran 7.2 pada skala Richter.

Awaran yang merupakan daerah pedalaman di wilayah Baluchistan digegarkan dengan gempa bumi kuat berukuran 7.7 pada skala Richter pada Selasa lalu.

Bencana buruk tersebut meragut 359 nyawa dengan lebih 100,000 orang hilang tempat tinggal.

Seorang wartawan agensi berita AFP di Awaran berkata, beratus-ratus pesakit yang dirawat di sebuah hospital lari menyelamatkan diri apabila gegaran baharu berlaku. - AFP

Banjir di Thailand semakin buruk

Posted:

Banjir di Thailand semakin buruk

Banjir di Thailand semakin buruk


SEORANG lelaki mengharung air banjir di daerah Srimahaphot dalam wilayah Prachinburi di timur Bangkok pada Selasa lalu.- REUTERS


BANGKOK - Situasi banjir di Thailand bertambah buruk dengan angka kematian meningkat kepada 19 orang semalam berbanding 13 mangsa pada hari sebelumnya.

Jabatan Pencegahan dan Mitigasi Bencana Thailand memberitahu, kawasan yang terjejas akibat bencana itu turut bertambah kepada 32 wilayah berbanding 30 sebelum ini.

"Sembilan kematian berlaku di Surin, enam di Srisaket, dua di Yasothorn dan dua lagi di Nakorn Nayok," kata jabatan berkenaan dalam satu kenyataannya.

Ketika keadaan banjir semakin buruk, Perdana Menteri Yingluck Shinawatra dan beberapa menteri Kabinet melawat ke kawasan yang dilanda banjir di daerah Sarmkok, dalam Wilayah Pratumthani semalam.

Kawasan berkenaan turut berdepan keadaan serupa dua tahun lepas.

Yingluck dijadual melawat mangsa dan kawasan yang dilanda banjir di wilayah Prachinburi, Srisaket dan Ubon Ratcha Thani hari ini.

Setakat ini, jumlah mangsa yang terjejas merangkumi 772,488 keluarga atau 2.725 juta orang, meningkat daripada 2.45 juta orang kelmarin. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved