Khamis, 29 Ogos 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Kealpaan Generasi Y

Posted:

Kealpaan Generasi Y

Kealpaan Generasi Y


GENERASI Y kini sepatutnya mencontohi kepayahan generasi terdahulu menempuh hidup supaya lebih menghargai kehidupan dan kemerdekaan yang dikecapi negara hari ini. - Gambar hiasan


ADA segelintir ibu bapa yang mungkin merungut bahawa anak-anak mereka suka berjaga di malam hari, tetapi bangun setelah tengah hari.

Anak-anak muda ini juga mungkin sering tidak mematikan peralatan elektrik sekalipun tidak menggunakannya. Ada masanya, mereka membuka televisyen tetapi mengabaikannya dan memberi tumpuan pada komputer atau sibuk berbual di telefon.

Gaya kehidupan mereka juga agak berbeza. Mereka bergaya dengan fesyen terkini dan memiliki pelbagai gajet walaupun mungkin tidak mempunyai sebarang pekerjaan.

Sesekali kita berfikir, mengapakah kehidupan anak-anak muda ini agak berbeza dengan cara hidup kita? Adakah mereka berubah atau zaman sedang berubah?

Sebenarnya itulah realiti generasi baharu yang dinamakan Generasi Y atau Generasi Millennial.

Walaupun tidak ada pandangan yang tepat, bagaimanapun dikatakan generasi tersebut lahir sekitar awal tahun 80-an hingga tahun 2000.

Generasi Y berbeza dengan generasi terdahulu. Sungguhpun mampu menguasai teknologi dengan baik, mereka dikatakan pemalas, tidak berdisiplin dan komited.

Semua ini dikaitkan dengan keadaan persekitaran ketika mereka membesar. Generasi ini tidak mengalami sebarang kesulitan atau halangan ketika membesar. Mereka tidak mengalami situasi kehidupan yang terperangkap dalam kancah peperangan atau kegawatan ekonomi zaman dahulu.

Penghayatan mereka terhadap sejarah tidak mendalam, sebaliknya lebih mementingkan perjalanan kehidupan masa hadapan.

Sebaik sahaja mereka dilahirkan, mereka sudah mengenal kewujudan pelbagai teknologi baharu dan gaya hidup yang lebih selesa berbanding yang dialami kedua-dua ibu bapa mereka.

Teknologi

Semua keperluan anak muda ini sudah tersedia. Bahkan, untuk membuka televisyen sekalipun, mereka hanya perlu menekan alat kawalan jauh sahaja, tanpa perlu menyentuh televisyen. Begitu mudah kehidupan mereka.

Perubahan teknologi yang mendadak memudahkan generasi ini dalam hampir kesemua aspek kehidupan.

Bagi mereka yang sedang belajar di menara gading misalnya, mereka tidak perlu ke perpustakaan untuk meminjam buku. Sebaliknya hanya membaca buku atau jurnal secara dalam talian melalui telefon bimbit atau komputer peribadi masing-masing.

Sekiranya ingin membayar bil atau membuat transaksi wang, mereka tidak perlu menghabiskan masa beratur panjang tetapi hanya menekan tetikus di komputer mereka.

Untuk makan sekalipun mereka bukan sahaja tidak perlu memasak atau ke kedai, tetapi hanya mendail nombor di telefon agar makanan yang diingini dihantar terus ke rumah.

Inilah kehidupan Generasi Y. Mereka adalah anak-anak yang mungkin berbeza berbanding kehidupan kita sebelumnya.

Sebab itulah, mereka tidak begitu menghiraukan cerita-cerita yang cuba mengingatkan mereka mengenai sejarah lampau kerana diri mereka tidak pernah terdedah dengan kesulitan hidup generasi terdahulu.

Mereka mungkin mempunyai pengetahuan yang lebih baik daripada generasi sebelum dalam beberapa aspek kehidupan kerana cekap mencapai maklumat yang diperlukan.

Jangan terkejut sekiranya generasi baharu ini tidak mengambil kisah dalam hal-hal yang menjurus kepada isu etnik atau tempatan kerana mereka berkongsi nilai dengan anak-anak muda lain di seluruh dunia.

Mereka membawa nilai dan paradigma baharu. Mereka juga tidak akan menghiraukan autoriti kerana tidak dibesarkan dalam budaya yang menghormati sistem berasaskan hierarki.

Ia terjadi di mana-mana sahaja, baik di tempat kerja atau dalam masyarakat. Mereka ini lebih terbuka dan tidak bersifat konservatif dalam membuat pertimbangan.

Bagi mereka, apa yang dipentingkan ialah kehidupan yang lebih baik dan bukannya pematuhan terhadap nilai-nilai tradisi.

Justeru, mereka kini adalah sebahagian daripada warga baharu dunia dan kita perlu memahaminya.

Sungguhpun berbeza, kita perlu mendidik dan memberikan ingatan kepada mereka tentang rasa tanggungjawab dan realiti kehidupan agar mereka tidak tenggelam ditelan dunia sendiri.

Walaupun dunia hari ini telah dipermudahkan dengan keupayaan teknologi canggih, tetapi hakikatnya hidup ini tidaklah semudah yang dijangka.

Laman web untuk para ibu berinteraksi

Posted:

Laman web untuk para ibu berinteraksi

Laman web untuk para ibu berinteraksi

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periaswamy@kosmo.com.my


DARI kiri: Pengarah Pemasaran Danone Dumex, Ang Ching Lee bersama Brendish, Azizah, Preeta dan Indra pada majlis pelancaran dumex.com.my.


ALAM keibuan membawa pelbagai pengalaman berharga, indah dan penuh emosi. Hakikatnya, ia merupakan satu komitmen berpanjangan yang bermula dari saat kehamilan.

Menyedari betapa penting peranan yang dimainkan oleh seorang ibu dan sokongan yang diperlukan, Danone Dumex (Malaysia) Sdn. Bhd. (Danone Dumex) baru-baru ini melancarkan laman web interaktif dumex.com.my.

Laman web itu direka khas untuk memberi akses kepada golongan ibu berhubung, berkongsi pengalaman dan petua-petua berkaitan alam keibuan.

Penasihat-penasihat Talian Pelanggan Dumex® dan beberapa profesional kesihatan terpilih turut mengulas mengenai isu-isu berkaitan seperti kehamilan, kelahiran bayi dan zaman kanak-kanak.

Intipati

Melalui ruangan Share Your Wisdom atau Kongsikan Mutiara Kata Anda, para ibu boleh berkongs pengalaman peribadi mereka bersama ibu lain.

Laman web tersebut boleh dilayari menggunakan komputer, telefon pintar atau tablet.

Terdapat juga aplikasi interaktif yang praktikal seperti laporan berat badan ketika hamil dan kalendar kehamilan. Ciri-ciri lain seperti perbualan secara langsung dan perkongsian detik-detik keemasan akan diperkenalkan pada masa akan datang.

Menurut Pengarah Urusan Danone Dumex, Toni Brendish, pihaknya menjadikan para ibu sebagai rakan bagi memupuk semangat baharu kepada golongan tersebut.

"Platform digital Dumex® baharu ini diolah untuk memberikan kaum ibu akses kepada komuniti ibu lain dan pakar-pakar yang berkaitan.

"Selain itu, pelbagai ciri interaktif dan menarik di laman web ini bukan sahaja berperanan sebagai alat mendidik, tetapi turut memberikan keseronokan dalam menempuh alam keibuan," katanya pada majlis perlancaran laman web berkenaan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Anggota panel

Bersempena majlis pelancaran itu, Danone Dumex telah menjemput beberapa orang bakal ibu ke sesi rancangan bual bicara bercorak pendidikan yang bertajuk Nutrisi Sewaktu Hamil.

Penasihat Talian Pelanggan Dumex® yang juga merupakan seorang ibu, L. Preeta; pakar diet, Indra Balaratnam dan ibu selebriti, Azizah Ariffin, merupakan ahli panel yang dijemput membicarakan tajuk tersebut.

Ketiga-tiga mereka turut berkongsi pengalaman dan cabaran sebagai seorang ibu.

"Ramai ibu yang menghubungi talian pelanggan kami menyatakan perasaan bimbang dan tidak yakin untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu. Mereka inginkan kepastian sama ada perkara yang dilakukan betul atau sebaliknya demi kebaikan anak dan keluarga mereka," kata Preeta.

Bagi Indra, penjagaan sepanjang kehamilan amat penting. Ini termasuk pengambilan makanan yang bernutrisi yang memberi manfaat bagi wanita dan bayi yang dikandung.

"Semasa mengandung, saya amat bertuah kerana emak dan kawan-kawan sering memberi dorongan dan nasihat.

"Laman web baharu ini pastinya akan memudahkan ibu-ibu seperti saya untuk berkomunikasi bersama komuniti ibu lain di luar sana," ujar Azizah.

Golongan ibu yang berminat untuk turut serta boleh mendaftar sebagai ahli Dumex® Mama Club di dumex. com.my.

Hari-Hari rai pelanggan bertuah

Posted:

Hari-Hari rai pelanggan bertuah

Hari-Hari rai pelanggan bertuah

SHAHFARINA menerima hadiah televisyen LCD daripada Amilludin selepas diumumkan sebagai pemenang peraduan Hari-Hari Menang 2013.


SEMPENA menyambut Hari Raya Aidilfitri lalu, Shahfarina Yusop memilih Pusat Pakaian Hari-Hari, Seksyen 18, Shah Alam untuk membeli persiapan raya.

Ketika itu, ibu kepada enam cahaya mata itu berbelanja sebanyak RM300 sekali gus layak menyertai peraduan Hari-Hari Menang 2013 anjuran pusat pakaian tersebut.

Tanpa disangka, hanya menjawab tiga soalan mudah dan disertakan resit pembelian, dia berjaya membawa pulang sebuah televisyen paparan hablur cecair (LCD).

"Saya terkejut diumumkan sebagai pemenang kerana ia merupakan kali pertama saya menyertai peraduan anjuran pusat pakaian ini.

"Rasa sungguh berbaloi apabila dengan pembelian RM300, saya berjaya membawa pulang sebuah televisyen LCD. Ketika menjawab soalan, saya tidak berharap untuk menang. Penyertaan ini sekadar suka-suka," ujar wanita berusia 36 tahun itu.

Shahfarina merupakan salah seorang daripada 73 pemenang bertuah yang menerima hadiah masing-masing di KL Sentral pada Sabtu lalu.

Peraduan tersebut berlangsung dari 1 Jun hingga 7 Ogos lalu membabitkan 70 cawangan pusat pakaian tersebut di seluruh Malaysia.

Setiap pelanggan yang berbelanja RM80 ke atas layak menyertai peraduan tersebut.


AMILLUDIN (kiri) mencabut sebanyak 73 daripada 120,000 borang peraduan yang telah disaring terlebih dulu.


Sebanyak 200,000 penyertaan telah diterima dan selepas disaring hanya 120,000 penyertaan dipilih untuk dibuat cabutan bagi mencari 73 pelanggan bertuah.

Pengurus Besar Korporat dan Perhubungan Awam Pusat Pakaian Hari-Hari Sdn. Bhd., Amilludin Latip memberitahu, peraduan tersebut merupakan program julung-julung kali dianjurkan pihaknya dan sambutan amat menggalakkan.

"Peraduan ini merupakan salah satu cara kami menghargai para pelanggan yang menjadikan pusat pakaian ini sebagai pilihan membeli pakaian keluarga.

"Peraduan ini juga merupakan peluang terbaik kami untuk mengeratkan hubungan bersama pelanggan kami dari seluruh negara," ujarnya ketika berucap pada majlis penyampaian hadiah tersebut.

Antara hadiah-hadiah tersebut termasuk tablet, telefon pintar, kamera digital, perakam video, baucar tunai dan motosikal.

Dalam pada itu, seramai 10 pengunjung yang memakai baju berona ungu iaitu warna rasmi Pusat Pakaian Hari-Hari turut memenangi tablet iPad mini.


ANTARA para pemenang dari seluruh negara yang hadir pada majlis penyampaian hadiah di KL Sentral baru-baru ini.


Bersyukur

Sementara itu, seorang lagi pelanggan yang memenangi televisyen LCD, Mohd. Fahmi Omar, 45, berkata, sebelum ini dia selalu menyertai peraduan namun tidak pernah menang.

"Saya bersyukur dengan kemenangan ini. Saya hanya berbelanja sebanyak RM400 bagi membeli pakaian anak-anak berhari raya.

"Apabila juruwang memberikan borang penyertaan, saya tidak teragak-agak untuk mengisinya lalu memasukkan ke dalam kotak yang disediakan.

"Nyata kali ini saya bertuah dan berjaya membawa pulang hadiah lumayan," katanya yang teruja dengan kemenangan itu.

Mohd. Fahmi memilih pusat pakaian itu kerana menawarkan harga pakaian berpatutan dan berkualiti.

Dia yang berasal dari Felda Sendayan, Seremban, Negeri Sembilan sering berbelanja di pusat pakaian tersebut terutamanya pada musim perayaan. - MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved