Jumaat, 16 Ogos 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Variasi Aiman, Tasha, Amar

Posted:

Variasi Aiman, Tasha, Amar

Variasi Aiman, Tasha, Amar

SEGAK berbaju Melayu dan kebaya semasa sesi fotografi di Hotel Istana, Kuala Lumpur baru-baru ini, tiga pelakon muda, Aiman Hakim Redza, Tasha Shilla dan Amar Asyraf begitu teruja untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Sebagai duta Anugerah Syawal saluran TV3 tahun ini, agak mudah mempertemukan ketiga-tiga pelakon ini dalam satu sesi.

Walaupun sibuk menguruskan karier, persiapan hari raya tidak pernah dilupakan. Tambahan pula, akui mereka, hari raya ialah hari untuk meluangkan masa bersama keluarga.

Jadi, masing-masing punya ceritera berbeza tentang cara dan pengalaman menyambut Aidilfitri.

Aiman beraya di luar negara

Bagi pelakon tinggi lampai, Aiman Hakim Redza, hari rayanya tahun ini agak berlainan.

Ini kerana dia dan keluarga menyambut hari raya di United Kingdom (UK).

"Raya kali ini kami sekeluarga berada di UK kerana adik dan kakak saya ada di sana. Kebetulan pula adik saya menghadiri konvokesyen, kakak juga belajar di sana.

"Kami ke sana selama tiga minggu untuk meluangkan masa bersama," ujar Aiman yang berangkat ke negara itu pada hari raya pertama.

Tasha cuti empat hari

Bagi pelakon cantik, Tasha Shilla atau nama sebenarnya, Natasha Sheila Abd Razak, raya tahun ini tiada bezanya berbanding sambutan pada tahun-tahun terdahulu.

Oleh kerana komitmen terhadap kerja, Tasha hanya mengambil cuti raya selama empat hari.

"Saya ambil cuti raya empat sahaja. Seperti biasa, persediaan kami tidaklah terlalu meriah.

"Kami memang dari dahulu tidak pernah ada tema warna untuk raya. Masing-masing diberi kebebasan untuk mengikut cita rasa sendiri.

"Keluarga saya bukan jenis yang terlalu mengikut ritual sebegitu kerana kami sibuk dengan kerja, jadi kami hanya membuat persiapan untuk diri sendiri.

DARI kiri: AMAR, Tasha dan Aiman mempunyai cerita raya masing-masing yang menarik untuk dikongsi bersama peminat.


"Kami banyak guna masa cuti untuk berehat kerana sudah penat bekerja sepanjang Ramadan," tutur Tasha yang gemarkan lemang, rendang, kuih tart dan lodeh sebagai juadah hari raya.

Ujarnya lagi, cuti raya empat hari itu digunakan untuk pulang ke kampung di Ulu Yam dan Kulai, Johor.

Amar teruja sambut raya

Lain pula keterujaan Amar yang kali ini merupakan tahun pertama dia menyambut raya sebagai seorang suami. Ceritanya, selain teruja dia juga agak gementar kerana bakal melalui pengalaman berbeza.

"Dulu, bujang lain keadaannya, semua boleh dilakukan pada minit terakhir. Tahun ini saya perlu memilih kuih raya, buat rumah terbuka, tukar langsir dan kemas rumah yang semua itu merupakan perkara baharu untuk saya," katanya.

Tahun ini Amar pulang ke rumahnya di Masjid Tanah, Melaka dahulu.

Selepas itu, barulah Amar pulang ke rumah keluarga isterinya di Bidor, Perak pada raya kedua.

"Saya mengambil cuti raya selama dua atau tiga minggu," jelasnya yang akan pergi berbulan madu selama seminggu bersama isteri.

Selain komitmen kerja yang perlu dilakukan selepas cuti raya, tutur Amar, dia juga merancang untuk melanjutkan pelajaran dalam jurusan Pengurusan Seni di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) di Kuala Lumpur.

Raya sederhana Fizza

Posted:

Raya sederhana Fizza

Raya sederhana Fizza

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL


FIZZA lega kerana tahun ini dia dapat menghabiskan masa bersama keluarga sepanjang Ramadan lalu.


KALI pertama bersua dengan pemilik nama Siti Hasfizza Aswaty Sab Jahan pada sesi fotografi bersama Kosmo! di Hotel Istana, Kuala Lumpur baru-baru ini, boleh dirumuskan wanita ini seorang yang pemurah dengan senyuman. Ini kerana sepanjang penggambaran itu bibirnya sentiasa menguntum senyuman.

Siti Hasfizza Aswaty atau lebih mesra disapa sebagai Fizza bukan figura asing bagi media hiburan tempatan. Sudah enam tahun dia menjadi pengacara program Wanita Hari Ini.

Walaupun telah lama menceburi bidang kewartawanan, persiapan hari raya Fizza dibuat secara sederhana sahaja.

Sungguhpun mengendalikan dua program iaitu Wanita Hari Ini dan Singgah Sahur, cerita Fizza, raya tahun ini sedikit berbeza.

"Persiapan dibuat secara sederhana, namun Ramadan lalu agak berlainan. Ini kerana saya punya masa lapang dan berpeluang menunaikan solat tarawih bersama keluarga.

"Jika tahun lepas saya sibuk hingga tiada masa untuk buat perkara lain, tahun ini saya dapat menguruskan masa dengan lebih baik. Apa yang menggembirakan, saya dapat berbuka bersama keluarga beberapa kali.

"Saat itu sangat berharga memandangkan jadual saya yang sentiasa padat," cerita anak keempat daripada lima adik-beradik ini.

Berbicara mengenai raya pula, kata Fizza, tahun ini dia mengambil cuti raya selama seminggu dan seperti biasa, dia pulang ke Klang, Selangor.

Fizza juga bercuti awal. Kebiasaannya sehari sebelum raya, keluarga dan sanak saudara berkumpul di rumah keluarga Fizza.

"Setiap tahun sehari sebelum raya, mak cik-mak cik saya akan pulang ke Klang untuk bergotong-royong memasak di rumah.

"Ini kerana nenek juga tinggal di rumah saya, jadi ia menjadi seperti pangkalan untuk mereka berkumpul," kata Fizza.

Antara juadah yang sering disajikan pada hari raya ialah rendang daging cili padi dan sambal goreng jawa yang disediakan oleh ibu Fizza.

Apa yang menarik, cerita personaliti TV ini, pada sebelah petang raya pertama, ibunya akan sediakan lauk lain untuk keluarga sebelah nenek.

"Nenek saya berketurunan Cina dan masih mempunyai ahli keluarga Cina. Selalunya, pada sebelah petang atau malam raya pertama, mereka akan beraya di rumah.

"Jadi, ibu akan sediakan makanan lain untuk mereka seperti nasi goreng.

"Biasanya pada hari raya pertama saya pakai baju yang simple kerana sejak dari dahulu lagi 'kontrak' basuh pinggan memang kerja saya," tutur Fizza yang sangat menggemari rendang masakan ibunya.

Nasihat Fizza, persediaan hari raya tidak semestinya perlu terlalu meriah. Bagi seorang yang sibuk dengan kerjaya seperti dirinya, cuti raya merupakan hari untuk bersama keluarga.

Yazid perlu bantuan jalani rawatan dialisis

Posted:

Yazid perlu bantuan jalani rawatan dialisis

Yazid perlu bantuan jalani rawatan dialisis

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


YAZID terharu dengan kunjungan DJ Dave dan Nash yang melawatnya di HKL baru-baru ini.


PEMAIN dram kumpulan Search iaitu Yazid Ahmat, 51, kini terlantar sakit di Hospital Kuala Lumpur (HKL) selepas rebah di rumah keluarganya di Kluang, Johor pada hari raya ketiga, Sabtu lalu.

Yazid yang menghidap penyakit buah pinggang dan darah tinggi itu pada mulanya dibawa ke Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru tetapi kemudiannya terpaksa dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada hari yang sama kerana keadaannya yang tidak stabil.

Tiga tahun lalu, pemain dram itu pernah dirawat di Hospital Ampang, Kuala Lumpur, akibat penyakit yang sama.

Begitupun, penyakit Yazid yang membahasakan dirinya sebagai abang itu kini dipercayai semakin teruk dan rawatan lanjut perlu dilakukan segera.

Ikuti penjelasan lanjut daripada Yazid mengenai penyakitnya itu.

Kosmo!: Bagaimanakah kesihatan anda sekarang?

YAZID: Masih lemah, cepat letih dan kepala juga berasa pening.

Boleh ceritakan bagaimana anda boleh rebah pada hari raya ketiga lalu?

Biasanya saya berpantang makan tetapi pada hari raya itu tidak. Mungkin terlebih garam dan disebabkan itu penyakit saya datang semula. Penyakit buah pinggang dan darah tinggi ini biasanya ada pantang larang. Tidak boleh terlebih makan atau minum kerana ia akan memberi kesan buruk.

Apakah reaksi isteri mengenai keadaan anda?

Dia risau dan menasihatkan saya supaya lebih menjaga makan selepas ini.

Apakah yang diberitahu doktor mengenai kesihatan anda sekarang?

Doktor menyarankan saya melakukan rawatan dialisis tiga kali dalam seminggu.

Apa pendapat anda mengenai saranan doktor itu?

Kalau ikutkan hati, saya tidak mahu sebab kos rawatan dialisis memerlukan duit yang banyak. Saya tidak mampu.

Apa harapan anda, mungkin memohon bantuan?

Mudah-mudahanlah. Harap ada sesiapa yang sudi memberikan sumbangan.

Setakat ini, siapa yang sudah datang melawat anda di hospital?

Pengerusi Yayasan Artis 1Malaysia iaitu Datuk DJ Dave ada datang untuk beri sumbangan. Ada juga beberapa rakan artis turut hadir seperti Nash (Lefthanded), Mas Omar dan pemuzik Aznan Alias.

Bagaimana pula dengan anggota kumpulan Search? Ada yang sudah datang melawat?

Belum ada seorang pun anggota Search yang datang melawat saya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved