Rabu, 14 Ogos 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Penyelamat berkejar ke bandar terputus hubungan

Posted:

Penyelamat berkejar ke bandar terputus hubungan

Penyelamat berkejar ke bandar terputus hubungan

BEBERAPA buah rumah runtuh akibat dilanda Taufan Utor kelmarin.- Agensi


MANILA - Petugas-petugas penyelamat di Filipina menggunakan helikopter dan jentolak untuk sampai ke beberapa buah bandar yang terputus hubungan akibat Taufan Utor semalam.

Ribut itu menyebabkan kemusnahan besar dengan berpuluh-puluh ribu orang terpaksa berpindah.

Kerajaan melaporkan bahawa dua orang disahkan terbunuh manakala 11 yang lain masih hilang selepas Utor melanda utara negara itu kelmarin.

Taufan itu merupakan ribut paling kuat yang melanda Filipina sepanjang tahun ini.

"Banyak pokok tumbang, bumbung rumah tercabut, tiang dan menara pencawang elektrik turut runtuh," kata jurucakap Majlis Pengurusan dan Pengurangan Risiko Bencana Negara, Reynaldo Balido.

Filipina merupakan antara negara paling cenderung dilanda taufan terutamanya melibatkan ribut yang berasal dari Lautan Pasifik.

Beratus-ratus orang mati akibat sekitar 20 taufan atau ribut tropika yang melanda Filipina setiap tahun.

Biro kaji cuaca menyatakan, Utor membadai Filipina pada kelajuan 200 kilometer sejam (km/j) awal kelmarin.

Bandar-bandar yang terputus hubungan itu dihuni sekitar 45,000 orang dan terletak di pantai timur Pulau Luzon, utara Filipina.

Jurucakap tentera untuk utara Filipina, Mejar Ernesto Garcia berkata, pasukan tentera terpaksa melepasi halangan tanah runtuh di jalan raya untuk sampai ke lokasi itu.

Menurutnya, mereka melihat kerosakan besar menimpa dengan banyak rumah dan bangunan yang rosak tetapi penduduk melaporkan tiada kemalangan jiwa berlaku.

"Askar-askar sudah berada di kawasan tersebut untuk menjalankan kerja menyelamat, membersihkan jalan dan mengagihkan bantuan," katanya.

Tiga helikopter tentera juga dihantar ke lokasi itu untuk membawa bantuan dan beberapa pakar bagi menilai keperluan jangka panjang mangsa Utor.

Dalam pada itu, Palang Merah Filipina menyatakan, angka kemalangan jiwa yang kecil dalam bencana itu antara lain disebabkan oleh persediaan awal penduduk

"Lokasi itu kerap dilanda taufan, justeru mereka tahu bagaimana untuk berurusan dengan bencana itu," kata ketua agensi bantuan Kristian, Joe Curry.

Namun begitu, lebih 30,000 orang terpaksa tinggal di beberapa kem perlindungan sementara semalam selepas Utor memusnahkan lebih 2,000 kediaman di Filipina.

Dua kematian yang disahkan melibatkan seorang lelaki yang mati lemas dengan mangsa kedua ditimbus tanah runtuh.

Setakat petang semalam, Utor berada di Laut China Selatan dan bergerak menuju ke Hong Kong serta selatan China pada kelajuan 175km/j. - AFP

Aplikasi solat untuk telefon pintar dalam penerbangan

Posted:

Aplikasi solat untuk telefon pintar dalam penerbangan

Aplikasi solat untuk telefon pintar dalam penerbangan


APLIKASI Crescent Trips dipaparkan dalam sebuah telefon pintar iPhone di Singapura semalam.- AFP


SINGAPURA - Sebuah syarikat yang berpengkalan di sini melancarkan aplikasi baharu telefon pintar iPhone yang memaparkan waktu solat dan arah kiblat kepada umat Islam semasa mereka menaiki penerbangan.

Pengguna perlu memasukkan butiran penerbangan mereka dengan aplikasi tersebut akan menyediakan waktu solat dan arah kiblat untuk perjalanan itu.

Aplikasi tersebut dibangunkan oleh syarikat tempatan, Crescentrating yang mengeluarkan sijil halal untuk hotel-hotel di pulau ini.

Dinamakan Crescent Trips, ia boleh dimuat turun secara percuma oleh pengguna iPhone.

Ketua Ekekutif Crescentrating, Fazal Bahardeen berkata, aplikasi itu juga akan dapat digunakan untuk telefon pintar perisian android dalam masa beberapa bulan lagi.

Tambahnya, bunyi azan akan kedengaran untuk memaklumkan waktu solat kepada pengguna aplikasi tersebut semasa mereka menaiki penerbangan.

"Pengembara Islam merangkumi pasaran terbesar yang belum diterokai dalam industri pelancongan pada hari ini," kata Ketua Pegawai Pperasi Crescentrating, Dany Bolduc.

Menurutnya, perbelanjaan oleh pelancong beragama Islam berkembang lebih cepat daripada kadar global dan dijangka mencapai AS$192 bilion (RM623 bilion) setahun menjelang 2020 berbanding AS$126 bilion (RM409 bilion) setahun dua tahun lalu. - AFP

Kanak-kanak temui berlian 5.16 karat di Arkansas

Posted:

Kanak-kanak temui berlian 5.16 karat di Arkansas

Kanak-kanak temui berlian 5.16 karat di Arkansas


MICHAEL DETTLAFF menjumpai sebutir berlian pada 31 Julai lalu ketika bercuti bersama keluarganya di Taman Negara Arkansas.- Agensi


LITTLE ROCK, Arkansas - Seorang kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun menemui sebutir berlian seberat 5.16 karat baru-baru ini, lapor sebuah akhbar.

Kanak-kanak itu, Michael Dettlaff menjumpai berlian tersebut pada 31 Julai lalu di Taman Kawah Berlian yang terletak di sebuah taman negara di negeri Arkansas.

Dia menemui batu permata itu semasa sedang bercuti bersama keluarganya.

Seorang pegawai taman tersebut berkata, kanak-kanak itu menemui berlian berwarna coklat madu itu selepas menggali kurang dari 10 minit.

Menurutnya, kanak-kanak itu menamakan berlian tersebut sebagai Berlian Kebesaran Tuhan.

"Ia sangat menyeronokkan apabila seorang kanak-kanak menemui sebutir berlian di sini.

"Michael berasa teruja selepas menemui berliannya sendiri," kata pemandu arah taman itu, Waymon Cox.

Cox berkata, berlian itu bersaiz sebesar sebiji kacang dan ia merupakan berlian ke-328 yang ditemui pada tahun ini.

Bekas lombong berlian itu dijadikan taman negara pada tahun 1972 dengan pengunjung dibenarkan menggali berlian. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved