Isnin, 12 Ogos 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Israel buka bidaan bina 1,000 buah rumah

Posted:

Israel buka bidaan bina 1,000 buah rumah

Israel buka bidaan bina 1,000 buah rumah

reuters
DERETAN penempatan haram Yahudi di Har Gilo, dekat Baitulmuqaddis. Israel semalam mengumumkan bidaan pembinaan sebanyak 1,000 unit rumah biarpun rundingan damai dengan Palestin masih sedang berlangsung.


BAITULMUQADDIS - Israel semalam membuka bidaan untuk membina lebih 1,000 buah rumah di Tebing Barat, termasuklah di timur Baitulmuqaddis, tiga hari sebelum rundingan damai pusingan seterusnya dengan Palestin dilangsungkan.

"Tender-tender akan dibuka untuk 793 unit rumah di timur Baitulmuqaddis dan 394 buah di lokasi lain di Tebing Barat," jelas Kementerian Perumahan Israel dalam satu kenyataan.

Menteri Perumahan, Uri Ariel menolak kritikan antarabangsa mengenai pembinaan rumah penduduk Yahudi di atas tanah milik Palestin yang didakwa menjadi penghalang utama kepada perdamaian.

Kementerian tersebut menyatakan plot-plot tanah ditawarkan untuk pembinaan rumah di Har Homa, Har Gilo dan Pisgat Zeev di utara bandar ini.

Plot tanah juga melibatkan kawasan di Ariel, Maaleh Adumim, Efrata dan Beitar Ilit di sekitar Bethlehem.

Perunding Palestin, Mohammed Shtayeh menyatakan tindakan terbaru itu menunjukkan niat sebenar Israel.

"Cukup jelas bahawa kerajaan Israel hanya berminat untuk membina penempatan haram. Sekali gus mensia-siakan usaha Amerika Syarikat dan masyarakat antarabangsa untuk memulakan semula rundingan," katanya.

Anggota kumpulan pemerhati Peace Now, Lior Amihai menyatakan, sekiranya rundingan itu gagal kerana aktiviti pembinaan rumah haram Israel, negara Yahudi tersebut sebenarnya meletakkan dirinya dalam situasi lebih buruk. - AFP

India laksana perintah berkurung

Posted:

India laksana perintah berkurung

India laksana perintah berkurung


afp
SEORANG anggota polis melepaskan tembakan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan di Jammu kelmarin. Pertempuran antara penganut Islam dan Hindu setakat ini telah meragut tiga nyawa.


SRINAGAR, India - Pihak berkuasa mengenakan perintah berkurung ke atas tujuh bandar di Kashmir, India semalam berikutan pertempuran antara penganut Islam dan Hindu memasuki hari ketiga.

Bandar yang terlibat ialah Jammu, Rajouri, Reasi, Udhampur, Kathua, Samba dan Baderwah. Polis memberitahu, jumlah kematian akibat keganasan agama pada sambutan Hari Raya Aidilfitri itu kini mencecah tiga orang. Salah satu mayat ditemui polis di wilayah Jammu pada malam Sabtu lalu.

Seorang pentadbir awam, Shantmanu memberitahu, terdapat banyak percubaan oleh aktivis daripada parti-parti pembangkang untuk menyerang rumah dan premis perniagaan di wilayah Jammu.

Kishtwar iaitu lokasi pertempuran bermula dikenakan perintah berkurung yang ketat selepas dua orang terbunuh dan 24 yang lain cedera.

"Perintah berkurung dilaksanakan untuk mengawal keadaan," jelas Pengarah Besar Polis Jammu, Ashok Prasad.

Sementara itu, pihak berkuasa juga menafikan dakwaan bahawa pemimpin kanan nasionalis Hindu, Parti Bharatiya Janata (BJP), Arun Jaitley dibenar melawat Kishtwar.

Pegawai kanan negeri Jammu-Kashmir, Omar Abdullah menegaskan bahawa ahli politik tidak dibenarkan untuk melawat Kishtwar atau bandar lain bagi mengelakkan keganasan. - AFP

22 maut akibat banjir di Afghanistan

Posted:

22 maut akibat banjir di Afghanistan

22 maut akibat banjir di Afghanistan


ap
BEBERAPA orang penduduk kampung berdiri berhampiran rumah-rumah yang musnah akibat banjir yang melanda Kabul, Afghanistan. Dianggarkan 22 orang maut akibat bencana alam itu.


KABUL, Afghanistan - Sekurang-kurangnya 22 orang terkorban manakala kawasan pertanian musnah apabila banjir kilat melanda dataran berhampiran Kabul, kata beberapa pegawai semalam.

Bencana terbaru itu berlaku ekoran hujan lebat dan hujan batu selama beberapa jam kelmarin, sekali gus mengakibatkan dataran Shomali di utara Kabul terjejas teruk.

Jurucakap polis di sini, Sayed Ekramuddin Jalal berkata, enam yang maut ialah kanak-kanak.

"Kami sudah menghantar pasukan penyelamat ke kawasan itu dan memindahkan penduduk dari kawasan berbahaya," katanya.

Beberapa penduduk cedera dan kira-kira 12 kediaman musnah.

Menurut Sayed Ekramuddin, kebanyakan tali air, telaga, kebun dan ladang mengalami kerosakan.

Sebahagian mangsa merupakan penduduk kawasan lain yang datang melawat saudara-mara sempena cuti Aidilfitri.

Dalam pada itu, seorang pegawai di Kementerian Persediaan Bencana, Ghulam Farouq berkata, dua wanita terbunuh dan empat yang lain turut cedera.

Pada awal bulan ini, lebih 60 orang maut dalam banjir di timur Kabul. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved