Rabu, 3 Julai 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Awas jika demam berulang

Posted:

Awas jika demam berulang

Awas jika demam berulang

BAGI kebanyakan orang, nyamuk bukanlah ancaman yang besar. Bahkan, ramai berpendapat, digigit nyamuk merupakan perkara biasa dan tiada apa yang perlu dibimbangkan. Namun, lain pula pandangan wanita berusia 39 tahun ini.

Suzanne Selvarajah mempunyai alasan kukuh untuk melancarkan perang terhadap serangga yang hampir meragut nyawanya itu.

Menurut Suzanne, demam selama tiga hari yang dialaminya 13 tahun lalu dengan suhu badannya mencatatkan 40 darjah Celsius masih kuat dalam ingatannya.

Dia hanya ke klinik selepas tiga hari demam dan hasil ujian darah mengesahkan dia positif denggi. Suzanne kemudiannya ditahan di hospital selama empat hari kerana bacaan plateletnya mencatatkan bawah 100.

Menurut Suzanne, selepas kejadian tersebut, dia menyangka sudah bebas daripada denggi, tetapi sangkaannya meleset. Lapan tahun selepas kejadian pertama, Suzanne sekali lagi disahkan menghidap demam denggi.

"Saya mengalami simptom yang sama iaitu demam panas selama tiga hari dan suhu badan kekal panas walaupun sudah makan ubat demam.

"Benar, saya terkejut apabila sekali lagi disahkan menghidap demam denggi, walhal saya pernah diserang denggi sebelum ini," katanya ditemui pada sesi dialog mengenai denggi sempena Hari Denggi ASEAN anjuran SC Johnson bersama Kementerian Kesihatan Malaysia di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.


PENGHIDAP demam denggi berdepan dengan dua pilihan iaitu sama ada hidup ataupun mati.


Pada hari ketiga di hospital, tubuhnya dimasukkan plasma gara-gara bacaan platelet merosot sehingga bacaan 26.

Tompok-tompok merah

Selepas dimasukkan plasma, tompok-tompok merah timbul di seluruh badannya. Selepas itu, Suzanne tidak sedarkan diri.

Kemunculan tompok-tompok merah di kulit menyebabkan dia dibawa ke bawah pancuran air untuk menyejukkan suhu badannya. Namun usaha tersebut tidak menunjukkan sebarang penurunan malah bacaan plateletnya semakin merosot.

"Suhu badan saya mula rendah selepas saya diletakkan di dalam air sejuk kerana badan saya rasa panas seperti sedang dibakar.

"Bacaan platelet paling rendah yang pernah dicatatkan ialah 22. Pesakit yang tinggal sebilik dengan saya mencatatkan bacaan platelet 32 dan dia meninggal dunia," katanya yang ditahan di wad selama lima hari ketika diserang kali kedua.

Sepanjang berada di hospital bertarung dengan denggi, Suzanne mengalami pendarahan yang serius di telinga, hidung, mata, gusi dan kemaluan.


MENYEMBUR asap merupakan salah satu cara untuk membasmi populasi nyamuk Aedes.


Sejak itu, Suzanne trauma terhadap nyamuk. Dia sering menyembur rumahnya dengan aerosol, menggunakan ubat nyamuk 24 jam, losen dan apa sahaja yang boleh menyahkan nyamuk.

"Azabnya sakit akibat denggi umpama tulang dipatah-patahkan dan kita tidak mampu mengawal kesakitan tersebut walaupun pelbagai usaha dilakukan untuk mengatasinya.

"Sebagai seorang dewasa pun saya tidak mampu tahan kesakitannya, bayangkan jika kanak-kanak kecil yang melalui semua itu," ujar ibu kepada seorang cahaya mata berusia setahun lapan bulan ini.

Kajian syarikat pengeluar jenama racun serangga terkemuka, SC Johnson mendedahkan, rata-rata orang ramai tidak mengambil langkah pencegahan di rumah. Dianggarkan 74 peratus beranggapan tidak banyak nyamuk di rumah dan selebihnya tidak menggunakannya atas alasan menjaga alam sekitar dan menganggap denggi bukan ancaman.

PLASMA beku segar dimasukkan ke dalam badan sebagai talian hayat buat pesakit.


Sementara itu, personaliti televisyen popular, Sasha Bashir Ahmad, 33, tidak pernah terfikir bahawa dia akan menghidap denggi.

Peristiwa lima tahun lalu itu masih berbekas dalam memorinya. Bermula dengan simptom klasik iaitu demam panas yang teruk, Sasha dinasihatkan supaya datang ke klinik semula andai demamnya tidak kebah.

Selepas tiga hari, demamnya semakin teruk.

"Muka saya pucat dan suami memberitahu ada sesuatu yang tidak kena berlaku, kemungkinan denggi.

"Hasil ujian darah menunjukkan saya disahkan positif denggi," katanya yang sukar menerima hakikat pada peringkat awal.

Dua tahun lalu, suaminya menerima nasib yang sama. Kini, ibu kepada anak lelaki berusia 17 bulan itu begitu berhati-hati dengan persekitaran di luar atau di dalam rumah.

"Saya tidak sanggup melaluinya lagi, apatah lagi jika anak saya diserang denggi.

"Kebersihan sangat penting. Ia tanggungjawab bersama kerana sesiapa sahaja boleh diserang denggi dengan hanya satu gigitan," ujarnya menyarankan orang ramai segera ke hospital andai menghidap demam panas.

Serangan kedua lebih parah

Posted:

Serangan kedua lebih parah

Serangan kedua lebih parah


KITARAN hidup nyamuk Aedes cuma dalam tempoh sebulan.


DEMAM denggi boleh membawa maut. Ramai beranggapan mereka yang pernah menghidap denggi tidak akan diserang penyakit yang sama kerana tubuh mereka sudah ada antibodi untuk melawan penyakit itu.

Bagaimanapun, profesor Jabatan Mikrobiologi Perubatan, Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof. Shamala Devi Sekaran menyangkal pandangan tersebut.

"Serangan denggi kali kedua jauh lebih teruk dan kesannya lebih rumit. Pesakit juga mungkin mendapat penyakit lain yang lebih serius yang boleh merosakkan paru-paru, hati dan jantung.

Pembiakan nyamuk

"Langkah pencegahan utama untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan denggi ialah mengawal populasi nyamuk Aedes," katanya pada sesi dialog sempena sambutan Hari Denggi Asean di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Memandangkan pemindahan virus memerlukan nyamuk sebagai vektor, penyebaran denggi boleh dihadkan dengan mengurangkan pembiakannya.

Orang ramai harus didik supaya menyedari bahawa nyamuk merupakan vektor penyakit itu, jadi adalah berbahaya jika kawasan berhampiran rumah mereka menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes.

"Orang ramai mempunyai persepsi bahawa mereka tidak akan menghidap denggi, namun statistik membuktikan sebaliknya. Kes denggi kini semakin teruk.

"Langkah pencegahan yang mudah boleh dilakukan oleh setiap individu dan memberi kesan jangka panjang. Cara terbaik untuk mengurangkan nyamuk ialah dengan membersihkan tempat-tempat nyamuk bertelur," jelasnya.

Menurut Shamala Devi, air kotor yang bertakung bukanlah satu-satunya tempat pembiakan nyamuk Aedes. Serangga itu masih boleh membiak dalam air bersih seperti dalam balang seramik, bekas logam, tong simpanan air, pasu, bekas makanan dan barangan lain yang menakung air hujan.

Denggi berlaku di kawasan bandar dan di luar bandar. Walaupun kes denggi kerap berlaku semasa musim hujan, ia boleh menjangkiti manusia sepanjang tahun.

Nyamuk Aedes aktif dan menggigit ketika waktu siang dan bukannya pada waktu subuh atau senja sahaja.

Nyamuk betina sahaja akan menggigit dan kita akan dijangkiti jika nyamuk betina tersebut dijangkiti.

"Nyamuk memerlukan darah bagi membolehkannya bertelur. Selepas mendapat bekalan darah, dalam masa tiga hari ia akan bertelur.

"Jika nyamuk tersebut dijangkiti virus, telurnya juga akan dijangkiti. Nyamuk akan bertelur di permukaan air dan ia bertukar menjadi larva kemudian pulpa dan akhirnya menjadi nyamuk dewasa dalam tempoh lapan hingga 10 hari," katanya sambil memberitahu, nyamuk dewasa boleh hidup sehingga tiga minggu.

Kesedaran

Nyamuk bukan saja berada di luar rumah bahkan di dalam rumah lebih-lebih lagi di tempat yang gelap.

Terdapat empat jenis virus berbeza tetapi berkait rapat yang menyebabkan seseorang menghidap denggi. Seseorang itu perlu dijangkiti denggi sebanyak empat kali bagi membolehkannya membina antibodi terhadap keempat-empat virus tersebut.

"Hakikatnya, tidak susah membendung masalah denggi. Kesedaran terhadap denggi perlu berterusan. Setiap komuniti penduduk mesti mengadakan kempen membanteras denggi secara bulanan.

"Bersihkan kawasan yang berpotensi menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes. Jika semua orang melakukan peranan masing-masing, masalah denggi dapat diatasi," ujarnya. - NURUL IZZA ROSLY

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved