Rabu, 31 Julai 2013

Kosmo Online - Rencana Utama

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Keenakan nasi goreng dabai

Posted:

Keenakan nasi goreng dabai

Keenakan nasi goreng dabai

"NASI goreng dabai...mahu cuba nasi goreng dabai?" Begitulah pelawaan mesra sembilan pekerja Restoran Saif BBQ & Steambot yang terletak di kawasan pelancongan terkenal, D'Cove di Pasir Panjang, Santubong, Sarawak.

Setiap kali berkunjung ke situ, apa yang terlintas dalam fikiran pelanggan ialah nasi goreng dabai.

Rasanya yang enak dan berlemak sudah cukup untuk membuatkan kecur air liur.

Bagi sebahagian besar masyarakat Sarawak, menu yang menyelerakan ini masih menjadi pilihan meskipun negeri ini terkenal dengan laksa Sarawak dan mi kolok.

Bagi masyarakat luar terutamanya penduduk dari Semenanjung dan Sabah, mereka mungkin teringin untuk menikmati kelazatan nasi goreng dabai.

Beroperasi dari pukul 3 petang hingga 11 malam setiap hari, nasi goreng dabai merupakan menu popular di restoran yang terletak kira-kira 22 kilometer dari pusat bandar raya Kuching itu.

Pemilik restoran, Ahmed Ezi Firhan, 21, ketika ditemui Kosmo! memberitahu, dia menggunakan resipi asli bagi mengekalkan rasa sebenar nasi goreng dabai. Nasi goreng itu dijual pada harga RM7 sepinggan.

BUAH dabai mempunyai isi yang kekuning-kuningan, berkrim dan sedikit masam.


Bermusim

Menurutnya, keaslian menu tersebut dijamin kerana hidangan itu disertakan buah dabai yang hanya boleh didapati di Sarawak.

"Dabai merupakan buah yang bermusim dan tidak ditanam di Semenanjung. Ia popular dan mudah diperoleh di sekitar Sibu, Kapit dan Sarikei.

"Kebiasaannya, buah dabai yang telah dijeruk akan diletakkan ke dalam nasi aruk atau nasi goreng sekali gus membuatkan rasanya berbeza daripada nasi goreng biasa," katanya.

Menariknya tentang nasi goreng ini, warnanya yang seakan-akan nasi dagang itu dimasak tanpa menggunakan perasa dan pewarna makanan.

Buah dabai jeruk digunakan sebagai perasa nasi goreng. Warna yang terhasil pada nasi itu juga bukan disebabkan pewarna tiruan, sebaliknya berpunca daripada buah dabai itu sendiri.

Paling istimewa ujarnya, gabungan ringkas buah dabai yang direndam dengan air panas selama antara 10 hingga 15 minit sebelum disiat-siat isinya akan memperlihatkan keenakan nasi goreng berkenaan.

Menurut Ahmad Ezi, bagi memastikan kelazatan nasi goreng tersebut, nasi perlu disimpan di dalam peti sejuk selama semalaman.

HARGA buah dabai antara RM10 hingga RM40 sekilogram.


"Panaskan minyak, kemudian pecahkan telur dan kacau telur hingga hancur, biarkan ia garing dan masukkan bahan yang telah ditumbuk, kemudian masukkan kacang panjang yang telah dipotong halus serta perisakan dengan garam.

"Langkah seterusnya ialah masukkan nasi sejuk itu dan kacau sehingga sebati dan garing. Akhir sekali, masukkan buah dabai yang telah disiat-siat isinya, goreng lagi sehingga sedikit garing dan sedia dihidang," katanya yang menguruskan restoran itu sejak tiga tahun lalu.

Ahmed Ezi menambah, buah dabai tidak boleh dimakan begitu sahaja kerana ada cara tertentu untuk memakannya.

Buah dabai muda kelihatan putih di bahagian luar tetapi bertukar menjadi kehitam-hitaman apabila masak.

"Isinya berwarna kuning, bijinya pula berbentuk seperti bola ragbi segi tiga. Buah dabai yang mempunyai isi tebal, lembut, berwarna kuning tua dan lemak sangat diminati dan dijual pada harga yang tinggi.

"Buah dabai dijual antara RM10 hingga RM30 sekilogram bergantung kepada kesegaran dan ketebalan isinya," katanya.

Ikut kreativiti

Ahmed Ezi yang juga seorang chef memberitahu, buah dabai boleh dimakan dengan pelbagai cara mengikut kreativiti masing-masing.

Cara paling popular ujarnya, buah dabai direndam dengan air suam sehingga lembut, kemudian toskan air sebelum dicampurkan sedikit garam.

"Ia juga enak dicicah dengan kicap atau sambal belacan. Hidangan ini amat sesuai untuk jamuan tengah hari atau malam," katanya.


MI kolok tidak dapat menandingi populariti nasi goreng dabai.


Sementara itu, seorang penggemar nasi goreng dabai, Ahmad Zulfardi, 29, berkata, nasi goreng yang menggunakan buah dabai segar agak sukar diperoleh. Selain dabai berbuah mengikut musim, ia hanya boleh ditemui di wilayah tengah Sarawak.

Ahmad tidak akan melepaskan peluang menikmati menu kegemarannya itu setiap kali tiba musim dabai berbuah kerana lazimnya para peniaga hanya menggunakan dabai yang dijeruk untuk memasak nasi goreng.

"Saya tidak makan hidangan itu setiap hari sebaliknya hanya sekali-sekala. Menu ini jarang dijual, namun jika ada, ia laris bak pisang goreng panas. Ramai orang percayakan khasiatnya.

"Saya sanggup berulang-alik dari pusat bandar ke Restoran Saif bersama kawan-kawan semata-mata untuk menikmati keenakan nasi goreng dabai," ujarnya.

Ahli perniagaan itu menambah, penggemar sajian itu pasti singgah membeli nasi goreng dabai di restoran tersebut kerana ia sukar diperoleh di tempat lain.

"Resipi tradisi yang digunakan turut memastikan nasi goreng ini mengekalkan aromanya walaupun disimpan selama tiga atau empat hari di dalam peti sejuk," katanya.

Rozana Mostama, 28, pula memberitahu, buah dabai yang direbus boleh dijadikan menu pembuka selera.

Ceritanya, hidangan lazim yang menjadi kemestian pengunjung ialah sambal belacan bersama kicap di samping aneka lauk-pauk dan makanan laut.

"Meskipun nasi goreng dabai agak masin, ia tidak menghalang saya daripada memakannya sampai habis.

"Kadang-kadang saya tempah nasi ini untuk dijadikan hidangan istimewa kepada tetamu pada Hari Raya Aidilfitri," katanya.

Makanan mewah untuk gelandangan

Posted:

Makanan mewah untuk gelandangan

Makanan mewah untuk gelandangan


GOLONGAN kurang bernasib baik berpeluang menikmati hidangan daripada restoran mewah menerusi projek kebajikan itu.


SUP ayam dihias sebelum diagihkan kepada orang miskin dan gelandangan yang tinggal di bandar San Benedetto, Itali. Ia merupakan salah satu cara untuk mengelakkan pembaziran makanan dan membantu orang ramai yang terjejas teruk akibat kemelesetan ekonomi yang melanda negara Eropah itu.

"Makanannya sedap. Ini merupakan dapur untuk orang kaya. Kami mengambil hidangan utama kemudian hidangan kedua diikuti dengan pencuci mulut. Ia seperti kaedah pemakanan orang Itali iaitu trattoria," ujar seorang gelandangan, Alessandro selepas menghabiskan hidangannya di kantin San Benedetto.

Pihak penganjur projek Pasto Buono yang bermaksud 'Makanan Sedap' telah menghubungi beberapa kedai runcit dan restoran yang membuang sisa makanan harian untuk dimasak di kantin yang dikunjungi oleh Alessandro itu.

Pihak yang ingin menyumbang makanan telah diatur seperti restoran mewah, Volpetti sehingga kawasan San Benedetto di Ostiense iaitu bekas tapak perindustrian usang di selatan pusat bandar Rom.

Makanan seperti piza, pasta, daging dan ikan dari seluruh Itali menjadi makanan asas kepada penganggur dan golongan gelandangan di negara itu.

Beberapa bulan lalu, rakyat negara itu terpaksa mengurangkan tiga peratus perbelanjaan makanan mereka. Pada masa yang sama, dianggarkan enam juta tan makanan yang masih elok dibuang setiap tahun.

"Inisiatif ini amat penting. Ia merupakan satu cara untuk para pekedai membantu golongan miskin," kata Fabio Bartoli yang merupakan seorang paderi di San Benedetto dan memberi makan kepada 35 orang miskin dalam sehari.

Sumbangan pelbagai cara

Sebuah restoran, Strabbioni menyediakan sebanyak enam hidangan tiga kali seminggu untuk golongan gelandangan yang tinggal di stesen kereta api Termini.

Dalam pada itu, restoran kelab sukan eksklusif yang beroperasi sejak abad ke-19, Tiro a Volo menyediakan lebihan bufet mewah pada hari Ahad di San Bellarmino pada keesokan harinya.

"Kadangkala hidangan itu tidak mencukupi. Jadi, saya minta mereka menyediakan pinggan biskut istimewa," ujar pengarah kelab itu, Michele Anastasio Pugliese.


SEORANG lelaki sabar menunggu hidangan untuk makan tengah hari.


Di Volpetti, pekerja-pekerja restoran mengasingkan sisa makanan dalam kotak kadbod putih pada setiap malam. Kemudian, van dari Caritas akan mengambil kotak tersebut pada setiap pagi.

"Ia tidak memerlukan belanja yang besar. Hanya menggunakan sedikit masa kami. Makanan itu amat diperlukan. Bilangan golongan miskin semakin meningkat," kata pekerja kantin itu, Donato Sarzarulo.

Sukarelawan di kawasan itu memberitahu, golongan pertengahan di Itali merupakan antara yang terjejas teruk kesan daripada dasar penjimatan kerajaan sehingga menyebabkan mereka jatuh miskin. Golongan tersebut juga merupakan antara pengunjung kantin itu manakala pendatang asing kebanyakannya telah meninggalkan negara tersebut.

Donato, 58, merupakan antara golongan pertengahan yang telah jatuh miskin dan kini menjadi salah seorang pengunjung kantin di San Benedetto.

"Saya sepatutnya menjadi tukang emas tetapi saya sering dibayangi oleh hutang-hutang. Kini, saya telah hilang segala-galanya.

"Dua tahun lalu, saya tinggal di dalam kereta. Saya datang ke sini untuk makan tengah hari. Pada sebelah petang, saya akan ke pusat beli-belah untuk mencuri roti sebagai bekalan makanan saya," ujarnya.

Para penyumbang memberitahu, inisiatif seperti Pasto Buono terhad kerana mereka yang ingin menyumbang perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan dengan memakai pita merah sebagai tanda mereka memberi sumbangan itu.

"Restoran yang terlibat dalam projek itu menyediakan makanan yang berkualiti. Mereka pandai memanfaatkan sisa makanan yang tidak terjual di premis," ujar Gregorio Fogliano, pengarah projek Pasto Buono.

Dia juga menyasarkan untuk menyediakan 110,000 hidangan dalam setahun di Rom. Inisiatif itu bermula di sebuah bandar iaitu Genoa yang merupakan bandar keenam terbesar di negara itu pada tahun 2007. Sehingga kini, ia turut dijalankan di bandar Florence.

Projek itu juga sedang dalam perancangan untuk dimulakan di Palermo dan Sicily pada tahun akan datang. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Horizon

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Pelancong asing takut datang

Posted:

Pelancong asing takut datang

Pelancong asing takut datang

KELIHATAN dua pelancong asing sedang mengambil gambar kenangan berlatarbelakangkan monumen teater Rom di bandar Libya. Keadaan tersebut merupakan satu keadaan yang jarang berlaku akhir-akhir ini.

Apa tidaknya, kota purba Rom berkenaan pernah menarik lebih 20,000 pelancong antarabangsa setiap tahun sebelum berlakunya insiden penggulingan Muammar Gaddafi pada tahun 2011. Kini, monumen yang kedudukannya menghadap ke arah pemandangan laut Mediteranean itu sudah semakin dipinggirkan.

Dua pelancong asing itu tadi sebenarnya merupakan ahli geologi yang sedang membuat lawatan kerja ke Tapak Warisan Dunia yang terletak di Libya itu. Pada masa sama, terdapat beberapa buah keluarga dan sekumpulan remaja berada di sekitar kawasan tersebut.

Ketua Jabatan Antik di Sabratha, Libya, Mohammed Bujila berkata, jumlah pelancong semakin hari semakin berkurangan. Tiada lagi pelancong asing berkunjung ke Libya dan jika ada sekali pun, kemungkinan mereka datang ke negara tersebut atas urusan kerja atau memang bekerja di sana.

"Banyak perkara berubah disebabkan konflik politik Libya tetapi kami berharap suatu hari nanti Libya kembali menjadi sebuah destinasi pelancongan dunia," ujarnya.

Ketika era pemerintahan Gaddafi yang mengasingkan Libya selama bertahun-tahun, industri pelancongan baru hendak bertapak di negara itu. Namun, ia terhenti sewaktu berlakunya kebangkitan Arab Spring di negara berkenaan dua tahun lalu.

Selepas ketiadaan Gaddafi, rakyat berharap pembentukan kerajaan demokrasi dapat membawa kembali pelancong asing ke negara itu.

Libya merupakan sebuah negara yang dilingkari oleh 1,700 kilometer garisan pesisir pantai, kaya dengan khazanah purba, terdapat lima kawasan Tapak Warisan Dunia dan keindahan pemandangan di kawasan padang pasir.


PERTEMPURAN untuk menggulingkan Muammar Gaddafi pada tahun 2011 menyebabkan sebahagian besar kawasan di Libya musnah dan kesannya masih boleh dilihat pada hari ini.


Isu keselamatan

Kerajaan baharu amat berharap agar sumber pendapatan daripada sektor pelancongan Libya dapat membantu merancakkan pembangunan negara tersebut. Ia juga diharapkan dapat mengurangkan kebergantungan Libya kepada hasil eksport minyak dan gas di samping menurunkan kadar pengangguran yang kira-kira 15 peratus sekarang.

Walaupun Libya bebas hampir dua tahun daripada cengkaman Gaddafi, pelancong antarabangsa masih tidak tertarik untuk berkunjung ke Libya disebabkan pergolakan yang masih berlaku. Biarpun banyak kedai dan restoran baharu dibuka serta kekerapan jadual penerbangan harian ke Eropah bertambah, ia seolah-olah tidak berjaya menarik pelancong ke sana.

Tindakan pasukan tentera mengepung bangunan dan mencetuskan kekacauan yang masih tercetus di jalanan secara sesuka hati membuatkan kerajaan Libya berpendapat masalah industri pelancongan tidak akan selesai selagi isu keselamatan negara tidak diatasi dengan baik. Kekecohan tetap terjadi walaupun negara tersebut telah melantik Menteri Pelancongan pascaperangnya yang pertama.

Menteri tersebut, Ikram Abdusalam Bash Imam berkata, pelancongan ialah lambang kestabilan sesebuah negara.

"Negara ini memerlukan tahap keselamatan yang tinggi bagi menarik pelancong asing datang ke sini. Kami tidak menafikan terdapat beberapa masalah di Libya, tetapi ia perkara normal selepas peperangan," jelasnya.

Ikram yang dilantik sejak November tahun lalu menjangkakan tiada agensi pelancongan asing akan kembali ke Libya untuk tempoh dua tahun akan datang.

Pengunjung asing mengambil langkah berjaga-jaga sejak amaran dikeluarkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2003. Ia disebabkan oleh kes pengeboman Lockerbie, Scotland pada tahun 1988 yang mengorbankan 270 penumpang pesawat Amerika Syarikat.

PINTU masuk ke Leptis Magna menjadi tumpuan pelancong asing.


Pelancongan bukan keutamaan

Bagaimanapun, pekerja industri pelancongan menyifatkan pelancongan di Libya telah musnah disebabkan sikap tidak peduli, ketidakcekapan, keperluan visa dan peraturan yang rumit.

Pada tahun 2010, Libya pernah menarik seramai 32,038 pelancong asing dari luar kawasan Afrika Utara dan Asia Barat. Statistik tersebut dikeluarkan oleh kementerian pelancongan, namun tiada butiran terperinci sama ada mereka datang ke sana atas urusan kerja atau menikmati percutian.

Berlaku peningkatan sebanyak 10 peratus terhadap kedatangan pelancong asing pada tahun 2000 tetapi kembali menurun enam tahun kemudian. Ia ekoran penguatkuasaan ke atas pemegang pasport asing yang perlu dialih bahasa kepada bahasa Arab.

Pendapatan lumayan Libya yang diraih daripada industri minyak membuatkan pelancongan tidak diberikan keutamaan. Ia berbeza dengan negara jirannya iaitu Mesir dan Tunisia yang mengaut keuntungan besar daripada sektor pelancongan.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Perancangan, Kementerian Pelancongan Libya, Abdulmajid Abodabous berkata, hasil pendapatan daripada pelancongan kurang daripada 1 peratus daripada pendapatan negara.

"Pelancongan bergantung kepada kecekapan sistem pengangkutan, perbankan dan keselamatan negara. Anda tentu malu menjemput tetamu ke rumah tetapi keadaan di dalamnya kucar-kacir," ujarnya dalam nada kecewa.

Tambah Ikram pula, keadaan sekarang terlalu awal untuk menetapkan sasaran baharu yang ingin dicapai. Keutamaannya adalah pada perancangan untuk memulihkan infrastruktur dan latihan kakitangan.

"Kami perlu merujuk kepada kejayaan negara lain dan belajar daripada mereka. Libya boleh diibaratkan seperti kelopak bunga yang sedang mengembang," luahnya dengan penuh harapan. - Reuters

Permit bersolat di Masjid al-Aqsa

Posted:

Permit bersolat di Masjid al-Aqsa

Permit bersolat di Masjid al-Aqsa


PEGAWAI polis di sempadan Israel menggeledah beg yang dibawa oleh wanita Palestin di pusat pemeriksaan Qalandia yang terletak di antara Tebing Barat, Ramallah dan Jerusalem.


DUNIA sedia maklum mengenai sekatan yang dilakukan oleh bangsa Yahudi ke atas Baitulmuqaddis di Palestin yang merupakan kota ketiga paling suci umat Islam selepas Mekah dan Madinah. Sejak 12 Mac 2010, lelaki bawah umur 50 tahun dan golongan bukan Islam dilarang memasuki laluan ke Masjid al-Aqsa.

Ketegangan mula tercetus berikutan pengumuman Israel yang mahu membina 1,600 kediaman baharu untuk peneroka haram Yahudi di timur Baitulmuqaddis. Kawasan tersebut disifatkan rakyat Palestin sebagai bakal ibu negeri Palestin yang baharu.

Ketibaan Ramadan pasti mendatangkan rasa keinginan yang membuak-buak dalam kalangan rakyat Palestin untuk beribadat di Masjid al-Aqsa. Cabaran berpuasa dalam kehangatan musim panas, bebanan kerja dan tekanan terhadap tanggungjawab sosial menjadikan bulan penuh keberkatan itu satu tempoh ujian yang benar-benar menduga.

Kerenah sekatan yang diadakan oleh tentera Israel membuatkan rakyat Palestin semakin terhimpit. Namun begitu, Israel ada menawarkan 'perkhidmatan istimewa' kepada rakyat Palestin bagi menyambut kehadiran bulan penuh berkat ini.

Kebiasaannya, rakyat Palestin tidak dibenarkan melangkah masuk ke Israel tanpa permit khas. Pada bulan Ramadan, sekatan tersebut diringankan bagi membolehkan umat Islam Palestin masuk ke Jerusalem seterusnya menunaikan solat di Masjid al-Aqsa.

Setakat ini, sebanyak 10,000 permit telah dikeluarkan untuk tujuan tersebut dan mungkin jumlah berkenaan akan ditambah.


RAKYAT Palestin menunaikan solat di pekarangan Masjid al-Aqsa.


Secara keseluruhannya, Isreal memberikan lampu hijau kepada golongan wanita dan lelaki berumur 40 tahun ke atas untuk masuk ke sana. Kelonggaran itu adalah untuk rakyat Palestin menunaikan solat Jumaat dan menyambut malam lailatulqadar.

Golongan lelaki yang berusia dalam lingkungan 35 hingga 40 tahun perlu memohon permit khas sementara mereka yang berumur bawah 35 tahun langsung tidak dibenarkan masuk.

Hormati Ramadan

Menjelang kedatangan Syawal beberapa hari lagi, Pasukan Pertahanan Israel membenarkan wanita daripada semua peringkat umur dan lelaki yang berusia 40 tahun ke atas melintasi sempadan Israel pada hari Jumaat tanpa permit. Warga emas 65 tahun ke atas dibenarkan masuk tanpa sebarang syarat.

Mungkin kedengaran janggal, tetapi anggota tentera Israel diarahkan untuk tidak makan, minum dan merokok di tempat awam terutamanya di kawasan lintasan keselamatan pada bulan Ramadan kononnya sebagai menghormati bulan tersebut.

Dianggarkan sejuta umat Islam akan ke Jerusalem sepanjang Ramadan. Berlainan pula ceritanya untuk hari Ahad hingga Khamis kerana wanita yang berumur 35 tahun ke atas sahaja dibenarkan masuk ke kota lama itu.

Laporan berita sinis oleh Maysoon Zayid daripada The Daily Beast baru-baru ini mengatakan, ia barangkali disebabkan wanita berumur 34 tahun boleh mengancam keselamatan dan sebaik sahaja mereka berumur 35 tahun, mereka hilang keupayaan untuk mengganas.

"Pada Jumaat hingga Ahad, golongan lelaki mesti berumur 12 tahun ke bawah atau 60 tahun ke atas untuk masuk ke Jerusalem kerana dikhuatiri lelaki di luar lingkungan umur tersebut tiba-tiba boleh menggugat keamanan," katanya dalam satu laporan memerli polisi tersebut yang bertajuk Jumaat Pertama Ramadan untuk Rakyat Palestin. - NADIA SHAIFUL BAHARI

Tinggalan empayar Majapahit

Posted:

Tinggalan empayar Majapahit

Tinggalan empayar Majapahit


CANDI TIKUS sangat penting dalam upacara keagamaan Hindu pada era pemerintahan Majapahit.


KIRA-KIRA 60 kilometer dari barat Surabaya, Indonesia terdapat sebuah bandar lama yang seolah-olah sudah lama ditinggalkan dikenali sebagai Trowulan.

Debu-debu menghiasi segenap pelosok bandar tersebut yang menyerupai sebuah kampung pedalaman. Terletak di Jawa Timur, bandar Trowulan sebenarnya mempunyai tarikan tersendiri.

Ketika pemerintahan empayar Majapahit pada abad ke-14 dan ke-15, Trowulan merupakan sebuah kuasa besar dan berpengaruh.

Di sekitar bandar yang diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Kebudayaan, Saintifik dan Pendidikan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2009 itu terdapat banyak monumen tinggalan sejarah yang ditemui pada tahun 1800-an.

Kini, kebanyakan monumen itu telah dibaik pulih mengikut bentuk asal. Peninggalan monumen itu mempunyai ciri-ciri seni bina kuil moden di Bali yang mendapat pengaruh daripada Trowulan ekoran penghijrahan masyarakat Hindu dari Jawa ke Bali semasa kejatuhan empayar Majapahit diikuti dengan kebangkitan Kesultanan Islam pada abad ke-15.

Tumpuan pelancong

Kebanyakan pelancong berkunjung ke situ dengan menaiki beca dari bandar Trowulan. Tambangnya bergantung kepada lokasi yang dikunjungi. Sepanjang perjalanan, pelancong disajikan pemandangan sawah padi dan rumah-rumah kampung.


CANDI BAJANGRATU dibina sebagai menghormati kematian raja kedua Majapahit iaitu Raja Jayanegara.


Antara dua tempat tumpuan pelancong ialah Candi Brahu dan Candi Bajangratu. Kedua-dua candi itu dibina setinggi 15 meter di kawasan tanah rumput dan taman bunga. Dua tapak candi berkenaan merupakan antara destinasi persinggahan pengayuh beca yang membawa para pelancong.

Candi Brahu terletak di daerah Bejijong dan mendapat nama sempena sebuah bangunan suci Warahu yang terletak kira-kira 45 meter dari arah barat kuil itu. Dipercayai kuil itu merupakan tempat pembakaran mayat bagi keempat-empat raja Majapahit.

Candi Bajangratu pula dibina bagi menghormati kematian Raja Jayanegara dalam Negarakertagama yang bermaksud kembali ke dunia Vishnu iaitu dewa bagi masyarakat yang beragama Hindu. Sebelum kematian raja itu, tapak kuil tersebut digunakan sebagai pintu belakang kerajaan Majapahit.

Candi Tikus merupakan sebuah kolam untuk melakukan ritual keagamaan Hindu pada era pemerintahan Majapahit. Ia mendapat nama pada tahun 1914 iaitu ketika proses penggalian semula tapak kuil yang menemui banyak sarang pembiakan tikus.

Muzium Trowulan yang terletak berdekatan dua kuil itu juga merupakan antara destinasi yang wajib dilawati.

Muzium tersebut mengandungi ribuan artifak yang ditemui di sekitar bandar itu. Setiap artifak disertakan penerangan dwibahasa iaitu bahasa Indonesia dan Inggeris.

Antara destinasi yang menjadi tarikan pelancong dan lambang sejarah peninggalan empayar Majapahit di bandar itu ialah Wringin Lawang, Candi Menak Jingga, Umpak, Kolam Segaran dan Pendopo Agung.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Komuniti Kita

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Komuniti Kita


Pengakap Perak masak 16 periuk bubur lambuk

Posted:

Pengakap Perak masak 16 periuk bubur lambuk

Pengakap Perak masak 16 periuk bubur lambuk

SHAMSUDIN (tengah) menyampaikan bubur lambuk dan akhbar Kosmo! kepada orang ramai sempena Karnival Bubur Lambuk anjuran Persekutuan Pengakap Malaysia cawangan Perak di Bidor baru-baru ini.


AGIH. Persekutuan Pengakap Malaysia cawangan Perak menganjurkan Karnival Bubur Lambuk yang diadakan di pekarangan Surau Kampung Simpang Tiga, Bidor, Perak baru-baru ini.

Pesuruhjaya Pengakap Perak, Ahmad Azam Shah Abd. Majid berkata, seramai 160 sukarelawan terdiri daripada anggota pengakap pelbagai kaum di seluruh negeri tersebut telah bergotong-royong memasak sebanyak 16 periuk bubur lambuk.

Karnival kali ketiga anjuran badan beruniform berkenaan telah dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Pengguna, Sumber Manusia dan Masyarakat Sivil Negeri Perak, Datuk Shamsudin Abu Hassan.

"Sebanyak 3,000 bungkus bubur lambuk yang dimasak mengikut resipi istimewa daripada Persatuan Chef Perak itu kemudiannya diagihkan secara percuma kepada penduduk yang berada di sekitar kawasan Bidor, Tapah, Sungkai dan Slim River," katanya.

Mara beri khidmat gunting rambut secara percuma

Posted:

Mara beri khidmat gunting rambut secara percuma

Mara beri khidmat gunting rambut secara percuma


MOHD. ZAIN (tiga dari kanan) turut menunjukkan kemahiran menggunting rambut sambil diperhatikan pelatih GiatMara di Penaga baru-baru ini.


PERSIAPAN. Seramai 50 penduduk daripada pelbagai peringkat umur menyertai program gunting rambut secara percuma anjuran Majlis Amanah Rakyat (Mara) Pulau Pinang di Penaga baru-baru ini.

Program 'Dekat Di hati Bersama Mara' itu dikendalikan oleh tenaga pengajar dan pelatih GiatMara Tasek Gelugor.

Program yang bermula dari pukul 9 pagi hingga pukul 5 petang itu bertujuan meringankan beban keluarga berpendapatan rendah mempersiapkan diri untuk menyambut ketibaan hari lebaran.

Turut serta memeriahkan program itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penaga, Mohd. Zain Ahmad; Pengarah Mara negeri, Yahaya Sani dan isteri Ahli Parlimen Kepala Batas, Datin Ismalina Ismail.

Selain itu setiap peserta turut menerima sumbangan bubur lambuk yang disediakan oleh Mara negeri.

ASAS kumpul 120 bekas pelajar untuk berbuka puasa

Posted:

ASAS kumpul 120 bekas pelajar untuk berbuka puasa

ASAS kumpul 120 bekas pelajar untuk berbuka puasa


ABU BAKAR (duduk tiga dari kiri) dan Zainuddin (berdiri dua dari kiri) beramah mesra dengan pelajar Sekolah Menengah Sains Alam Shah pada majlis berbuka puasa di Cheras, Kuala Lumpur baru-baru ini.


BERKUMPUL. Sempena 50 tahun penubuhan Alumni Sekolah Alam Shah (ASAS), sebanyak 120 bekas pelajar sekolah berkenaan hadir untuk berbuka puasa beramai-ramai.

Menurut Presiden ASAS, Profesor Datuk Zainuddin Md. Wazir, majlis berbuka puasa kali ini amat istimewa kerana ahli ASAS berkumpul di bangunan lama sekolah tersebut yang kini menempatkan Sekolah Menengah Sains Alam Shah, Cheras, Kuala Lumpur.

Sekolah Alam Shah kini berlokasi di Putrajaya selepas berpindah pada tahun 2003.

"ASAS mempunyai kira-kira 3,000 orang ahli terdiri daripada pelbagai jawatan," katanya.

Turut hadir Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Abu Bakar Mohamad Diah yang juga ahli ASAS.

Selain berbuka dan mengerjakan solat bersama, majlis turut diserikan dengan penyampaian sumbangan kepada golongan yang memerlukan.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Negara

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Si Empat Mata jadi buruan

Posted:

Si Empat Mata jadi buruan

Si Empat Mata jadi buruan

SI EMPAT MATA kini jadi buruan polis.


KUALA LUMPUR - Siasatan lanjut kes pembunuhan tokoh perbankan, Hussain Ahmad Najadi yang mati ditembak di kawasan letak kereta sebuah tokong Cina di Lorong Ceylon dekat Bukit Bintang di sini pada Isnin lalu menemui dua perkembangan penting yang diharap dapat merungkai dalang di sebalik kejadian itu.

Pertama, polis telah menangkap pemandu teksi yang membawa lelaki disyaki pembunuh upahan dan kedua, gambar lelaki dipercayai terlibat dalam pembunuhan yang diambil daripada rakaman televisyen litar tertutup (CCTV) diedarkan kepada orang ramai.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, siasatan agresif pihaknya dapat menahan seorang pemandu teksi berketurunan Cina di sebuah restoran di Sri Petaling di sini pada pukul 9 malam kelmarin. Dia kini direman selama tujuh hari bermula semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ahli Parlimen, polis diminta berganding bahu

Posted:

Ahli Parlimen, polis diminta berganding bahu

Ahli Parlimen, polis diminta berganding bahu

KUALA LUMPUR - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim meminta semua Ahli Parlimen berganding bahu bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menangani isu jenayah berat di negara ini.

Beliau berkata, siri pembunuhan menggunakan senjata api akhir-akhir ini dilihat seperti mencabar PDRM.

"Oleh itu, satu kempen perlu dijalankan dalam menangani jenayah berat agar penjenayah sedar semua pihak bencikan mereka.

"Jenayah perlu diperangi bersama-sama seberapa segera. Jangan tunggu sampai jenayah itu sampai depan pintu rumah kita," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini semalam.

Menurutnya, semua pihak tanpa mengira latar belakang politik perlu memainkan peranan masing-masing kerana penjenayah dilihat tidak gentar dengan undang-undang sedia ada.

"Esok (hari ini), saya akan adakan kempen perangi jenayah bermula dengan Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Negara supaya mereka turut memainkan peranan. Mereka perlu jalankan kempen di kawasan mereka agar kempen itu tidak terhenti," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Filem The New Village perlu ditentang

Posted:

Filem The New Village perlu ditentang

Filem The New Village perlu ditentang

SUNGAI PETANI - Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir sependapat dengan pelbagai pihak bahawa filem The New Village tidak wajar ditayangkan jika ia mengagung-agungkan Parti Komunis Malaya (PKM).

Menurutnya, filem itu perlu disekat dan ditentang, sebaliknya filem seperti Tanda Putera yang merupakan sejarah sebenar patut dipertontonkan.

"Filem itu (Tanda Putera) perlu dihayati khususnya dalam kalangan golongan muda sebagai menghargai jasa dan pengorbanan anggota keselamatan yang berjuang mempertahankan tanah air," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyampaian Sumbangan Aidilfitri di Kem Lapangan Terbang dekat sini malam kelmarin.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Sukan

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Azmi galas tanggungjawab Fandi

Posted:

Azmi galas tanggungjawab Fandi

Azmi galas tanggungjawab Fandi

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my

AZMI (kiri) memulakan sesi latihan bersama skuad Johor DT di Stadium UTM, Skudai, Johor Bahru malam tadi.


BELUM sampai sebulan nama Cesar Ferrando Jiminez disebut-sebut menjadi ketua jurulatih baharu Johor Darul Takzim (Johor DT) bagi saingan musim depan, skuad Harimau Selatan sekali lagi menerima kejutan.

Kali ini, jurulatih kelahiran Singapura, Fandi Ahmad (gambar kecil) dilapor tidak lagi menjadi 'pilihan' Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) membimbing Johor DT.

Sebaliknya, PBNJ memberi kepercayaan kepada anak tempatan yang juga jurulatih Johor, Azmi Mohamed bagi meneruskan tugas Fandi pada Piala Malaysia yang bermula 20 Ogos ini.

Bagaimanapun, Fandi dilapor masih kekal menjawat jawatan sebagai pengurus skuad Harimau Selatan itu.

Terdahulu, timbul spekulasi di beberapa media sosial yang mengatakan PBNJ telah memecat Fandi sebagai ketua jurulatih Johor DT.

Khabar angin itu bagaikan benar apabila Azmi memberitahu bahawa beliau telah menerima surat rasmi untuk menggantikan Fandi buat sementara.

Menurut Azmi, beliau menerima surat lantikan tersebut kira-kira pukul 1 petang kelmarin dengan arahan jelas untuk melatih Johor DT bagi menghadapi saingan Piala Malaysia.

"Saya tidak tahu mengenai Fandi tetapi saya sudah menerima surat rasmi untuk melatih Johor DT berkuat kuasa serta merta semalam (kelmarin)," kata Azmi ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Difahamkan, kegagalan Johor DT menjuarai Piala FA dan Liga Super musim ini meskipun mempunyai barisan pemain bintang termasuk beberapa pemain kebangsaan, menjadi antara faktor Fandi 'digugurkan' daripada membimbing pasukan itu.

Mengulas lanjut tugasnya sebagai jurulatih baharu Johor DT, Azmi mengakui ia bukanlah satu tugas mudah.

Namun menurut Azmi, dia tetap akan berusaha untuk merealisasikan impian Johor DT meraih satu daripada tiga piala musim ini.

"Memang ini tugas yang cukup mencabar tetapi saya akan cuba lakukan sesuatu yang terbaik untuk cita-cita menjuarai Piala Malaysia. Apa yang penting, saya harap semua pemain dapat memberi kerjasama

"Ini merupakan peluang terakhir untuk Johor DT menjulang salah satu piala musim ini selepas gagal menjuarai Piala FA dan Liga Super," katanya.

Azmi memulakan tugasnya dengan mengendalikan sesi latihan Johor DT di Stadium Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, Johor Bahru malam tadi manakala Fandi pula hanya dilihat berada di tempat duduk penonton.

Jangan hanya jadi temasya sarkas

Posted:

Jangan hanya jadi temasya sarkas

Jangan hanya jadi temasya sarkas

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


ZOLKPLES (tengah) beramah mesra dengan atlet-atlet negara pada majlis berbuka puasa di MSN, Bukit Jalil malam tadi.


TIDAK lagi perlu menjadi 'jaguh kampung'.

Demikian saranan Majlis Sukan Negara (MSN) sekiranya Malaysia berhasrat menjadi tuan rumah temasya Sukan SEA 2017.

Ketua Pengarah MSN, Datuk Seri Zolkples Embong berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) bagi mengenal pasti acara sukan yang dipertandingkan pada temasya itu nanti.

Menurut beliau, sebagai tuan rumah, acara-acara sukan yang tidak dipertandingkan pada peringkat tertinggi seperti temasya Sukan Asia, Komanwel mahupun Olimpik sewajarnya digugurkan hanya kerana mahu merangkul gelaran juara keseluruhan.

"Acara-acara mengarut seperti renang sirip, sepak bulu ayam, kempo dan vovinam seperti yang dipertandingkan pada temasya sebelum ini perlu digugurkan. Jangan jadikannya seperti temasya sarkas semata-mata mahu menjadi juara keseluruhan.

"Saya yakin MOM memiliki pendirian yang sama dan kami akan mengadakan perbincangan lanjut bersama pihak Kementerian Belia dan Sukan (KBS) sekiranya hasrat menjadi tuan rumah benar-benar mahu direalisasikan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Berbuka Puasa Bersama Atlet di MSN, Bukit Jalil malam tadi.

Sebelum ini, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaludin melahirkan hasrat supaya negara muncul tuan rumah Sukan SEA 2017 selepas kali terakhir menganjurkan temasya dwi-tahunan itu pada 2001.

Ia ekoran tuan rumah asal, Brunei hanya bersedia menganjurkan temasya itu pada 2019, tahun yang sepatutnya menjadi giliran Malaysia sebagai tuan rumah.

Bagaimanapun jelas Zolkples, sukan tradisi seperti silat olahraga dan sepak takraw wajar diteruskan kerana ia masih dipertandingkan pada temasya Sukan Asia.

Mengenai bajet yang dikatakan mencecah RM116 juta, Zolkples memberitahu, anggaran awal itu dilihat masih berpatutan dan jauh lebih rendah berbanding perbelanjaan yang terpaksa dikeluarkan ketika menganjurkan Sukan Malaysia (Sukma).

"Penganjuran temasya Sukan SEA kali ini juga tidak memerlukan pembinaan gelanggang sukan baharu, sebaliknya penambahbaikan mana-mana venue sedia ada," jelasnya.

Dalam pada itu, kontinjen negara dijangka 'terlepas' sekurang-kurangnya 30 pingat emas pada temasya Sukan SEA di Myanmar yang bakal membuka tirainya Disember depan.

Ini kerana menurut Zolkples, beberapa acara yang sebelum ini menjadi 'lubuk emas' kontinjen negara digugurkan penganjur kali ini.

"Acara seperti trek berbasikal (10 emas), boling (lima emas) dan renang seirama (lima emas) yang dipertandingkan pada temasya dua tahun lalu merupakan antara acara yang digugurkan oleh Myanmar kali ini," katanya.

Pada 2011, kontinjen negara melabuhkan tirai Sukan SEA di Indonesia di tempat keempat keseluruhan carta pungutan pingat selepas meraih 59 emas, 50 perak dan 81 gangsa.

Ketika itu, penembak wanita, Nur Suryani Mohamed Taibi berjaya 'membidik' emas sulung kontinjen negara apabila mengungguli acara 50 meter 3 posisi Pistol Wanita manakala kilauan emas terakhir pula disumbangkan skuad Harimau Muda yang mengecewakan tuan rumah, Indonesia pada aksi final di Gelora Bung Karno, Jakarta.

'Beri Rajagobal peluang'

Posted:

'Beri Rajagobal peluang'

'Beri Rajagobal peluang'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

BEKAS Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Ibrahim Saad berpendapat Datuk K. Rajagobal harus diberi peluang membimbing skuad Harimau Malaya sehingga berakhirya kempen kelayakan Piala Asia 2015 tahun depan.

Ibrahim berkata, tindakan untuk memecat Rajagobal, 57, bukan jalan terbaik bagi menyelesaikan prestasi merudum skuad kendaliannya sejak kebelakangan ini.

Sebaliknya, Ibrahim menjelaskan bahawa Rajagobal dan anak-anak buahnya harus mengembalikan semula keyakinan serta kepercayaan peminat tempatan.

"Caranya ialah meraih kemenangan dalam setiap perlawanan yang dilalui termasuk aksi persahabatan.

"Saya fikir Rajagobal masih belum terlambat tetapi kali ini, beliau harus mendengar pendapat dan pandangan daripada 'orang-orang lama' serta bekas pemain kebangsaan.

"Saya lihat pendekatan itu tidak akan merugikan Rajagobal, malah beliau akan mendapat input tambahan dan berguna bagi membentuk sebuah pasukan yang lebih mantap.

"Secara peribadi, saya berasakan bahawa Rajagobal harus diberi peluang, sekurang-kurangnya hingga tamat kelayakan Piala Asia nanti," jelas Ibrahim ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Sejak beberapa bulan lalu, pemerhati dan peminat bola sepak tempatan seakan-akan sudah hilang sabar dengan prestasi hambar skuad Harimau Malaya sehingga ada dalam kalangan mereka mahukan Rajagobal dipecat.

Semuanya gara-gara keputusan buruk yang dilakar oleh anak-anak buah Rajagobal yang menyaksikan mereka sekadar meraih dua kemenangan sepanjang 12 perlawanan yang diharungi tahun ini.

Selain meraih kemenangan 2-1 ke atas Yemen dalam aksi kelayakan Piala Asia 2015 pada 22 Mac lalu, Harimau Malaya menang 4-0 ketika menentang kelab Australia, Sydney Olympic pada perlawanan persahabatan bulan lalu.

Mengulas lanjut, Ibrahim menegaskan, Rajagobal tidak perlu 'berdendam' dengan setiap kritikan yang dilemparkan terhadapnya dan skuad Harimau Malaya.

"Rajagobal tidak boleh berkecil hati, sudah menjadi perkara biasa seseorang jurulatih dihentam atau dikritik.

"Kita beri peluang dahulu kepada Rajagobal untuk meneruskan perancangannya bagi menghadapi kempen kelayakan Piala Asia 2015.

"Harap peminat dapat bersabar kerana pertukaran jurulatih belum tentu dapat memperbaiki prestasi skuad negara dalam masa terdekat," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Varia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Durian runtuh penjual air tebu

Posted:

Durian runtuh penjual air tebu

Durian runtuh penjual air tebu

AZIZUL MAT IRA memerah tebu menggunakan mesin di gerainya yang terletak berdekatan jeti Pulau Perhentian, Terengganu.


DI Malaysia, seolah-olah sudah menjadi satu tradisi pada bulan Ramadan, ratusan bazar akan muncul di seluruh negara.

Bazar-bazar Ramadan ini menawarkan pelbagai juadah berbuka puasa termasuk berjenis-jenis kuih dan makanan tradisional serta lauk-pauk.

Selain itu, terdapat gerai yang menjual pelbagai minuman seperti cendol, cincau dan bandung.

Antara gerai minuman yang laris di bazar Ramadan di Bandar Tasik Puteri, Rawang, Selangor ialah gerai air tebu yang diurus oleh Amran Hamid.

Menurut Amran, 32, pendapatan hariannya hasil jualan air tebu meningkat empat kali ganda pada bulan puasa berbanding bulan-bulan lain.

Amran hanya menjual air tebu di bazar Ramadan itu.

"Pada hari-hari bulan lain, saya cuma dapat dalam RM100 sehari. Gerai saya terletak berhampiran sebuah sekolah di Batu Arang. Saya mula berniaga dari tengah hari hingga petang,'' jelas Amran.

Kebanyakan pelanggannya terdiri daripada pelajar sekolah. Ramadan membawa 1,001 keberkatan. Pada bulan puasa, dia memperoleh sehingga RM400 sehari walaupun menjual air tebu selama dua jam iaitu dari pukul 5 petang hingga 7 petang.

"Ramai daripada pelanggan saya merupakan kakitangan awam dan swasta yang mahu pulang berbuka puasa di rumah," katanya.

Amran mendapat bekalan tebunya dari Kuala Selangor. Bagaimanapun pendapatannya merudum jika hari hujan.

Walaupun hari hujan pada bulan puasa, dia masih memperoleh lebih kurang RM300 sehari.

Kenapa ramai yang meminati jus tebu? Seorang guru, Samsul Aziz Baharuddin menjelaskan, air tebu selain menghilangkan dahaga juga menyejukkan badan mereka yang berpuasa sehari suntuk.

"Saya diberitahu jus itu bagus untuk mereka yang mempunyai kandungan kolesterol tinggi dalam badan," terang guru itu.


HAMPAS tebu dibuang selepas diperah airnya.


Alternatif sihat

Menurut Samsul, beliau ada terbaca tentang satu kajian saintifik yang dilakukan Pusat Nasional di Havana, Cuba yang mendedahkan, jus tebu mengandungi oktakosanol iaitu faktor yang merencat pembentukan kolesterol dalam darah.

Menurut Organic Lifestyle Magazine, jus tebu merupakan satu alternatif sihat berbanding gula pasir.

Majalah itu menjelaskan, air tebu mengandungi fruktos dan glukos yang tidak memerlukan tindak balas insulin untuk metabolisme jika dibandingkan dengan gula yang berasaskan sukros.

"Sebabnya, tubuh manusia menjalankan proses metabolisme berasaskan gula tumbuhan ini dalam hati dan bukan dalam usus kecil. Fruktos dan glukos daripada jus tebu akan diserap lebih perlahan berbandingkan sukros dan tidak menyebabkan perubahan mendadak dalam paras gula darah," menurut majalah itu.

Pakar kesihatan percaya, walaupun jus tebu tidak mengandungi kumpulan vitamin seperti A, C atau E, ia masih mengandungi antioksidan daripada bahan flavonoid dan fenol.

Flavonoid adalah penentang virus, alergi, keradangan, tumor serta membawa kesan antioksidan dalam tubuh manusia.

Jus tebu diperoleh dengan memerah batang tebu yang telah dikupas kulitnya menggunakan mesin pemerah yang diputar dengan tangan atau mesin. Jus itu lebih enak jika diminum sejuk.

Ia sememangnya popular dalam kalangan masyarakat Malaysia kerana jus itu mudah didapati di banyak lokasi.

Di Malaysia, air tebu boleh didapati di seluruh negara terutama di gerai tepi jalan dan di medan selera. Ia juga dibotolkan bagi pasaran tempatan dan antarabangsa.

Jus tebu juga mempunyai kalori tinggi untuk membekalkan tenaga kerana kandungan gulanya. - Bernama

Bak balik kampung di Paya Serai

Posted:

Bak balik kampung di Paya Serai

Bak balik kampung di Paya Serai

IKAN terubuk panggang antara ratusan hidangan yang disediakan di Paya Serai, Hotel Hilton Petaling Jaya.


BERBUKA puasa di Paya Serai, Hotel Hilton Petaling Jaya sememangnya tidak boleh dilepaskan begitu sahaja.

Manakan tidak, tahun ini, restoran yang diiktiraf halal sepenuhnya itu mengimbau kembali gaya masakan kampung yang menyelitkan sajian Melayu klasik bersama masakan pengenalan baharu hasil karya chef Melayu hotel tersebut, Chef Noor Hisham Ismail.

Bufet ekstensif itu merangkumi sajian tempatan kegemaran ramai dari negeri-negeri di Malaysia di samping sajian Ramadan Hilton Petaling Jaya yang diminati ramai.

"Sajian ini diinspirasikan oleh makanan kegemaran saya sewaktu membesar dan saya amat berbesar hati untuk berkongsi kesemuanya bersama tetamu kami sepanjang Ramadan ini.

"Sudah pasti kami akan menawarkan sajian kegemaran ramai yang sentiasa menggamit tetamu untuk kembali ke sini pada setiap bulan Ramadan, tahun demi tahun," kata Chef Noor Hisham, yang bakal menyediakan sajian yang diinspirasikan dari kampung halamannya di Perak.

Seiring dengan suasana serba baharu hotel tersebut, Chef Noor Hisham turut memperkenalkan sajian-sajian baharu yang diinspirasikan oleh masakan kampung halaman setiap chef di situ.

Mulakan pengalaman berbuka puasa dengan menikmati sajian pengenalan baharu tahun ini yang terdiri daripada sup gear box, mi rebus tulang, nasi beriani kambing, udang goreng daun kari dan ikan patin bakar tempoyak.

Nikmati juga sajian terkenal seperti daging rendang tok, bubur lambuk, ayam percik, ikan terubuk panggang dan nasi bokhari ayam.

Warung Nasi Padang Hotel Concorde

Posted:

Warung Nasi Padang Hotel Concorde

Warung Nasi Padang Hotel Concorde

Makanan tempatan disediakan bagi memenuhi cita rasa pelanggan yang pelbagai.


HOTEL Concorde Kuala Lumpur menyajikan hidangan istimewa yang didatangkan khas dari Indonesia melalui promosi Warung Nasi Padang Ibunda di Kafe Melting Pot dan Concorde Ballroom sehingga 7 Ogos ini.

Makanan Padang bukan sahaja terkenal di Indonesia malah di Malaysia dan Singapura kerana rasanya yang pedas dan berlemak.

Antara hidangan yang disediakan ialah soto Padang, rendang, ayam goreng rempah, daging dendeng balado, paru dendeng, ikan goreng lado hijau, kelio ayam nangka dan urat kaki lembu.

Pencuci mulut asli dari Padang seperti godok batinta, serabi, sala lauak dan cenil menjadi pelengkap kepada selera Minangkabau yang menyelerakan.

Tidak ketinggalan, makanan tempatan dan hidangan antarabangsa dipersembahkan bagi memenuhi cita rasa semua pengunjung.

Jika masih belum puas, nikmati makanan seperti kambing panggang, mi rebus Johor, ikan panggang berempah dan masakan Cina yang tersedia menanti anda.

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online - Dunia

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tidak mustahil perbualan Susilo diintip

Posted:

Tidak mustahil perbualan Susilo diintip

Tidak mustahil perbualan Susilo diintip

SUSILO (kanan) berjalan bersama Rudd ketika mereka tiba di Istana presiden di Bogor, Jawa Barat pada 5 Julai lalu.


JAKARTA - Dakwaan berlakunya pengintipan terhadap perbualan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono oleh perisik Britain pada persidangan G20 di London 2009 adalah tidak mustahil kerana ia mampu memberi sinergi kepada negara-negara Komanwel.

"Sekiranya pihak yang terlibat dalam pengintipan itu adalah Britain, Australia atau Amerika Syarikat, ia sememangnya memberi manfaat terhadap kepentingan mereka," kata penganalisis politik, Mejar Jeneral (B) Glenny Kairupan kepada akhbar Antara semalam.

Glenny yang merupakan bekas pengarah perhubungan luar negara tentera Indonesia memberitahu, secara prinsipnya perbualan boleh dipantau.

Tambahan pula kemajuan teknologi membolehkan perisik untuk memintas perbualan seseorang.

Kenyataan tersebut dibuat ketika beliau mengulas laporan akhbar The Sydney Morning Herald pada minggu lalu yang menyatakan Perdana Menteri Australia, Kevin Rudd merupakan individu yang mendapat manfaat daripada intipan perbualan Susilo pada mesyuarat tersebut.

Jurucakap presiden, Teuku Faizasyah menyifatkan tindakan itu sebagai tidak beretika kerana maklumat boleh diperoleh menerusi diplomasi.

Sedar bahawa aktiviti pengintipan sangat bahaya dan melanggar hubungan antarabangsa, Menteri Luar Indonesia, Marty Natalegawa menyatakan pihaknya telah meminta pengesahan laporan tersebut dari Britain memandangkan dakwaan itu datangnya dari pihak ketiga. - Bernama

Warden Penjara Kerobokan nafi warga Britain didera dalam tahanan

Posted:

Warden Penjara Kerobokan nafi warga Britain didera dalam tahanan

Warden Penjara Kerobokan nafi warga Britain didera dalam tahanan


BEBERAPA banduan berjalan masuk ke Penjara Kerobokan selepas menghadiri perbicaraan di sebuah mahkamah di Denpasar, Bali.


DENPASAR - Warden sebuah penjara di Indonesia semalam menafikan dakwaan bekas banduan Britain, Rachel Dougall bahawa dia didera dan penjara berkenaan dipenuhi penyalahgunaan dadah.

Dougall, 40, memberitahu akhbar Britain, Daily Mail pada minggu ini bahawa dia dipukul, dibuli dan terpaksa menangkis gangguan seksual daripada kalangan banduan wanita dan pengawal penjara lelaki.

Kenyataan tersebut dibuat selepas dia dihantar pulang ke Britain pada Mei setelah selesai menjalani hukuman penjara 12 bulan berkaitan kes dadah.

"Dakwaan wanita itu bercanggah dengan fakta," kata warden Penjara Kerobokan, Gusti Ngurah Wiratna kepada agensi berita AFP.

Penjara itu terletak di pulau peranginan Bali di sini.

"Kami menyoal 16 banduan asing di blok Dougall dan mereka memberitahu, kenyataan wanita itu tidak munasabah," tambahnya.

Ujar Gusti, komen tersebut boleh merosakkan imej penjara Indonesia.

Dougall yang dipenjarakan kerana tidak melaporkan teman lelakinya memiliki kokain turut mendakwa dia berulang kali dipukul oleh tahanan lain.

"Saya akan menutup muka dan membiarkan mereka menumbuk dan menendang saya," katanya.

Jelas bekas banduan tersebut, penghuni-penghuni lain cuba memaksanya supaya mengambil dadah.

Dia juga turut menjadi mangsa gangguan seksual seorang banduan lesbian di penjara itu.

Dougall ditahan dalam satu operasi polis pada 2012 selepas pihak berkuasa menemui kokain seberat lima kilogram dalam bagasi seorang lagi warga Britain, Lindsay Jun Sandiford, 56, di sebuah lapangan terbang antarabangsa di sini.

Dia merupakan antara empat rakyat Britain dan seorang warga India yang disyaki terlibat dalam satu sindiket penyeludupan dadah tetapi hanya disabitkan kesalahan gagal melaporkan bahawa teman lelakinya, Julian Ponder memiliki dadah.

Media tempatan dan asing pernah melaporkan bahawa Penjara Kerobokan yang menempatkan banduan asing, terkenal dengan penyalahgunaan dadah, rasuah dan penderaan. - AFP

Pengantin dari Thailand sedang berbulan madu mati dipanah petir

Posted:

Pengantin dari Thailand sedang berbulan madu mati dipanah petir

Pengantin dari Thailand sedang berbulan madu mati dipanah petir


IMEJ menunjukkan gambar perkahwinan Ratchaya Tantranon (kiri) dan Aram Kawewong yang maut semasa berbulan madu di ngarai Grand Canyon, Arizona.


ARIZONA, Amerika Syarikat - Sepasang kekasih dari Thailand yang baharu berkahwin menemui ajal akibat dipanah petir semasa mereka berbulan madu di ngarai Grand Canyon, kata sepupu pengantin lelaki.

Aram Kawewong dan isterinya, Ratchaya Tantranon terkorban pada 23 Julai lalu dekat lokasi meninjau LeFevre Scenic Overlook di sini.

Jeralynn Kozak dari Florida yang merupakan sepupu kepada Kawewong berkata, pasangan itu melangsungkan perkahwinan mereka pada 10 Julai lalu.

Menurutnya, pasangan pengantin baharu itu sedang melawat ngarai Grand Canyon apabila dipanah petir semasa cuaca cerah dan langit biru.

Satu kenyataan daripada Pejabat Sheriff Daerah Coconino memberitahu bahawa pasangan itu berusia 20 tahun dan berasal dari Chiang Mai, utara Thailand.

"Kami berasa sangat sedih dan tertekan," kata Kozak yang menjelaskan bahawa mayat kedua-dua mangsa akan dihantar pulang ke Thailand untuk disemadikan.

Panahan petir itu turut mencederakan seorang remaja berusia 16 tahun bernama John Wade Young yang berasal dari Tyler, Texas. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

Kosmo Online

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Ops Selamat 3: Had laju jalan persekutuan, jalan negeri dikurangkan 10km/j

Posted:

Ops Selamat 3: Had laju jalan persekutuan, jalan negeri dikurangkan 10km/j

Ops Selamat 3: Had laju jalan persekutuan, jalan negeri dikurangkan 10km/j

31/07/2013 9:48pm

KUALA LUMPUR - Pengurangan had laju 10 kilometer sejam (km/j) di jalan persekutuan dan negeri di seluruh negara akan dilaksanakan sepanjang Ops Selamat 3 yang bermula esok hingga 18 Ogos ini sempena Aidilfitri.

Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof berkata sepanjang tempoh itu, kelajuan di jalan persekutuan akan diturunkan kepada 80km/j berbanding 90km/j manakala had laju di jalan negeri ialah 70km/j berbanding 80km/j sebelum ini.

"Pengurangan had laju ini adalah bagi memastikan keselamatan pengguna semasa pulang ke kampung dan kami berharap pengguna dapat mematuhi had laju yang ditetapkan itu," katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa bersama mahasiswa Sarawak di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini malam ini.

Selain itu Fadillah juga memaklumkan bahawa pihaknya telah mengarahkan kerja-kerja membaiki jalan raya termasuk yang dilakukan syarikat konsesi lebuh raya turut dihentikan sepanjang Ops Selamat 3 bagi memastikan keselesaan pengguna dan kelancaran trafik. - Bernama

Shafie sambut baik cadangan perkenal semula ISA

Posted:

Shafie sambut baik cadangan perkenal semula ISA

Shafie sambut baik cadangan perkenal semula ISA

31/07/2013 9:19pm

PUTRAJAYA - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menyambut baik cadangan supaya diperkenalkan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah dimansuhkan tetapi ia perlukan kajian mendalam dan mendapatkan pandangan semua pihak.

Beliau berkata, kadar jenayah yang semakin meningkat sekarang memang ada kaitan dengan pemansuhan Ordinan Darurat (EO) dan ISA dan kerajaan perlu mewujudkan langkah-langkah terbaik bagi menanganinya.

Katanya cadangan untuk memperkenalkan ISA harus dikaji dan dibincangkan semua pihak berkaitan kerana sekiranya keselamatan negara terjejas ia bakal memberi kesan negatif kepada keyakinan rakyat dan juga sektor pelancongan.

Mohd Shafie yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata demikian pada sidang media selepas menyaksikan pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) antara kementerian dan Syamille Agro Farm Sdn Bhd bagi projek ternakan lebah kelulut di sini hari ini.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi baru-baru ini mendakwa peratusan besar jenayah yang berlaku sejak kebelakangan ini melibatkan bekas tahanan EO yang telah dibebaskan. - Bernama

CIQ bakal dilengkapi alat pengimbas termoden - Wan Junaidi

Posted:

CIQ bakal dilengkapi alat pengimbas termoden - Wan Junaidi

CIQ bakal dilengkapi alat pengimbas termoden - Wan Junaidi

31/07/2013 9:11pm

MIRI - Kerajaan bercadang memasang alat pengimbas termoden di semua Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (CIQ) untuk memantapkan kawalan sempadan negara terutama bagi mencegah penyeludupan senjata.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, walaupun CIQ kini dilengkapi alat pengimbas namun masih tidak memadai kerana ada CIQ mencatat kadar kemasukan kenderaan yang tinggi seperti di Sungai Golok Kelantan.

"CIQ Sungai Golok mencatat lebih 1,800 kemasukan lori sehari namun alat pengimbas di sana mengambil masa dua jam untuk mengimbas sebuah lori.

"Buat masa ini Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Pelabuhan Klang mempunyai sistem alat imbasan termoden di negara ini," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan cek saguhati khas kepada 32 pesara polis yang bertugas masa darurat komunis di Sarawak, di sini hari ini.

Wan Junaidi berkata, keperluan memasang alat pengimbas termoden adalah antara maklum balas yang diterimanya semasa melawat CIQ di Semenanjung Tanah Melayu baru-baru ini. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my
 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved